رژیم غذایی در بیماری هاسلامت غذایی

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم

یکی از شایع‌ترین اختلالات مفصلی که بسیاری از افراد در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید نامیده می‌شود. این بیماری مزمن کلیه مفاصل به‌ویژه مفاصل دستان و پاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند اثر قابل‌توجهی در زندگی افراد داشته باشد؛ چراکه عملکرد روزمره آن‌ها را با اختلال مواجه می‌کند. بنابراین افراد مبتلا در کنار مصرف بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی باید نسبت‌ به اصلاح تغذیه خود اقدام نمایند. درحقیقت نقش رژیم غذایی و تغذیه مناسب در بهبود بیماری روماتیسم مفصلی غیرقابل انکار خواهد بود. به‌همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به سوال متداول برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ پاسخ دهیم. بنابراین اگر برای شما نیز همواره این سوال پیش‌ آمده که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

سبزی پلو با ماهی قزل آلا

ماهی یکی از انواع غذاهای مناسبی است که می‌تواند به کنترل التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی کمک کند. بنابراین اگر برایتان سوال است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ پیشنهاد ما به شما ماهی‌هایی همچون قزل‌آلا، ساردین، شاه‌ماهی، ماهی تن و سایر ماهی‌های آب سرد است که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. درحقیقت مصرف این ماده غذایی در کنار قویترین داروی روماتیسم می‌تواند اثربخشی فوق‌العاده‌ای را برای شما به‌همراه داشته باشد.

مواد اولیه مورد نیاز برای پخت سبزی پلو با ماهی قزل آلا

  • برنج 2 پیمانه
  • ماهی قزل‌آلا 1 کیلوگرم
  • سبزی معطر شامل (تره، گشنیز، جعفری، شوید و برگ سیر) نیم کیلوگرم
  • کره یا روغن مایع 100 گرم
  • سیر پوست‌کنده و خردشده 1 حبه
  • پیاز پوست کنده و خلالی خرد شده 1 عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ 2 قاشق غذاخوری
  • آب لیموترش به میزان لازم
  • پودر سیر، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

نحوه تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا

  1. اگر پس‌ از دریافت پاسخ سوال برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ سبزی‌پلو با ماهی را انتخاب نمودید، لازم است که ابتدا سبزی‌ها را پس‌ از پاک کردن خوب بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب‌شان به‌طور کامل خارج شود. سپس سبزی‌ها را با استفاده از یک چاقوی تیز یا خردکن خرد کنید.
  2. برنج را نیز از 3 ساعت قبل با آب ولرم و 2 قاشق چای‌خوری نمک خیس بیندازید. در ادامه یک قابلمه پر از آب را روی شعله متوسط گاز قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد. آب برنج را خالی کنید و آن را به‌همراه مقداری نمک در قابلمه آب جوش بریزید. زمانی‌که برنج هنوز مقداری زنده بود، آن را آبکشی کنید.
  3. قابلمه را بشویید، خشک کنید و سپس 1 قاشق غذاخوری کره را به همراه 1 قاشق غذاخوری زعفران دم کرده و 2 قاشق غذاخوری آب در آن بریزید. در ادامه منتظر بمانید تا قابلمه روی حرارت داغ شود.
  4. سپس برای ته‌دیگ سبزی پلو از نان لواش استفاده کنید. به‌همین منظور مقداری نان لواش کف قابلمه بچینید تا تمام قسمت‌ها را پوشش دهد. یک لایه 2 الی 3 سانتی‌متر از برنج را روی ته‌دیگ نان قرارداده و روی آن را با یک لایه سبزی پر کنید تا روی برنج به‌طور کامل پوشانده شوند. سپس سبزی و برنج را با چنگال مقداری هم بزنید و در ادامه لایه‌های برنج و سبزی را به‌همین ترتیب درون قابلمه بریزید. سیر خردشده را نیز لابه‌لای برنج قرار دهید تا به مقدار کافی بپزد.
  5. در مرحله بعد از تهیه این غذا، آب و روغن را مقداری ترکیب نموده و به‌همراه 1 قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید. البته شما می‌توانید در این مرحله از کره آب شده نیز استفاده کنید.
  6. سپس درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و شعله گاز را زیاد کنید تا برنج به بخار بیفتد. پس‌ از گذشت مدتی شعله گاز را کاهش دهید تا برنج کاملا دم بکشد.
  7. در مرحله بعد باید برای آماده‌سازی ماهی اقدامات لازم را انجام دهید. به‌همین منظور فیله‌های ماهی را به‌خوبی بشویید و سپس ماهی را به مدت 3 الی 5 دقیقه در ترکیب پیازهای خلالی خرد شده، آبلیمو، نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زردچوبه قرار دهید.
  8. در همین حین فیله ماهی‌ها را چندبار زیرورو کنید تا به‌خوبی مزه‌دار شوند. ماهیتابه را روی شعله متوسط گاز قرار داده و در آن مقداری روغن بریزید تا به‌اندازه کافی داغ شود. فیله‌های ماهی را در روغن قرارداده و پس‌ از سرخ شدن یک طرف ماهی‌ها، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگر فیله‌ها نیز سرخ شود.
  9. بعد از سرخ شدن فیله‌ها، آن‌ها را چند لحظه با یک کفگیر سوراخ‌دار بالا ماهیتابه نگه دارید تا روغن اضافه آن‌ها گرفته شود. پس‌ از دم کشیدن برنج، شعله گاز را خاموش نموده و کف قابلمه را در آب سرد فرو ببرید تا ته‌دیگ آن کاملا از قابلمه جدا شود. سبزی پلو را در دیس موردنظر خود بکشید و ماهی‌ها را به همراه چند قاچ لیمو ترش تازه کنار آن قرار دهید.

قبل و بعد باشگاه چی بخوریم برای لاغری؟ بهترین چربی سوز قبل از ورزش

سبزی پلو با ماهی قزل آلا

آش رشته

اگر برای شما نیز سوال پیش اومده که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ یکی از انواع غذاهای سنتی ایرانی که می‌توان آن را یکی از محبوب‌ترین غذاها نیز دانست، آش رشته است. در آش رشته از انواع حبوبات همچون نخود، لوبیا و عدس استفاده می‌گردد. همین امر باعث شده که یک غذای مفید برای افراد مبتلا به روماتیسم باشد. درواقع حبوبات منبع مناسبی از پروتئین بوده و بهترین دشمن روماتیسم شناخته می‌شوند. نخود و لوبیا فاقد چربی بوده و غنی از اسیدفولیک، آهن، روی، پتاسیم و منیزیوم هستند که همگی از قلب و سیستم ایمنی بدن به‌منظور کنترل بیماری آرتریت روماتوئید حفاظت می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه آش رشته

  • لوبیا سفید نصف پیمانه
  • لوبیا چیتی نصف پیمانه
  • نخود 1/5پیمانه
  • عدس نصف پیمانه
  • سبزی آش 4 الی 5 پیمانه
  • آب 8 پیمانه
  • رشته آشی نصف بسته
  • کشک، پیاز داغ و نعناع داغ به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه آش رشته

  1. به‌منظور تهیه این آش برای بهبود و درمان روماتیسم مفصلی ابتدا حبوبات را شسته و از شب قبل به‌صورت جداگانه در آب خیس بیندازید. طی این مدت چند بار آب آن‌ها را تعویض نمایید تا نفخ آن‌ها به‌طور کامل گرفته شود. در مرحله بعد یک قابلمه را بردارید و 8 پیمانه آب در آن بریزید. حبوبات را به جز عدس درون قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا بپزند. البته شما می‌توانید حبوبات را به‌صورت جداگانه نیز بپزید.
  2. پس‌ از پخته شدن حبوبات، سبزی آش را که شامل جعفری، اسفناج، گشنیز، شوید و تره است را پس‌ از پاک کردن، بشویید و کناری قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس سبزی‌های آش را به‌صورت درشت خرد کنید.
  3. در ادامه سبزی خردشده را به‌همراه ادویه‌جات و عدس به قابلمه اضافه نمایید. پس‌ از گذشت 40 دقیقه الی 1 ساعت که حبوبات و سبزی‌ها به‌طور کامل پخته شدند، نصف بسته رشته آش را به قابلمه بیفزایید و مقداری نعنای خشک را نیز به آن اضافه کنید.
  4. در ادامه مراحل تهیه آش رشته، 2 عدد پیاز را شسته و پس‌ از پوست کندن به‌صورت خلالی خرد کنید. سپس پیازهای خلالی خرد شده را درون تابه سرخ نموده و نصف آن را به آش اضافه کنید. نصف دیگر پیازهای سرخ‌شده را نیز برای تزئین آش رشته کناری بگذارید. پس‌ از گذشت 15 دقیقه و پختن رشته آش‌ها، زیر قابلمه را خاموش کنید. نمک غذا را تنظیم نموده و مقداری کشک به آن بیفزایید. سپس آش رشته را درون کاسه موردنظر خود ریخته و به‌همراه سیر داغ، پیاز داغ و کشک تزئین کنید.

برای یبوست چی بخوریم؟ بهترین غذا برای درمان یبوست

آش رشته

بلغور پلو با لوبیا سبز

بلغور پلو یکی از انواع غذاهای مناسب برای بیماری روماتیسم بوده که باعث کاهش خطرات ناشی از این بیماری می‌شود. درواقع بلغور ازنظر مواد مغذی و فیبر یکی از بهترین موادهای غذایی شناخته شده است. بنابراین اگر همواره می‌پرسید که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ بلغور پلو با لوبیا سبز می‌تواند یک غذا کامل و درعین‌حال سالم برای درمان بیماری روماتیسم باشد.

مواد لازم برای تهیه بلغور پلو با لوبیا سبز

  • بلغور 1 لیوان
  • لوبیا سبز 250 گرم
  • پیاز 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد
  • فلفل سبز 2 عدد
  • رب فلفل 1 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع نصف استکان
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • آب به میزان لازم

طرز تهیه بلغور پلو با لوبیا سبز

  1. اگر پس‌ از دریافت پاسخ برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ تصمیم به تهیه یک بلغور پلو خوشمزه و درعین‌حال سالم گرفتید، در ابتدا پیاز را به‌همراه گوجه‌فرنگی، لوبیا سبز و فلفل به میزان دلخواه خرد کنید.
  2. حال یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار داده و مقدار کمی روغن مایع درون آن بریزید. در انتها پیازها را به قابلمه اضافه نموده و تفت دهید تا شیشه‌ای و سبک شوند. فلفل سبز را نیز بیفزایید و به تفت دادن ادامه دهید تا مواد مقداری سرخ شوند. سپس لوبیا سبز را درون قابلمه بریزید و تفت دهید.
  3. در مرحله بعد از تهیه بلغور پلو با لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی خردشده را نیز به همراه رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل سیاه درون قابلمه بریزید تا رب گوجه‌فرنگی و ادویه‌جات به‌خوبی سرخ شوند. حال رب فلفل را نیز درون قابلمه بریزید و مواد را کاملا با یکدیگر مخلوط نمایید.
  4. سپس به اندازه‌ای که حدود یک‌بند انگشت روی مواد را بگیرد، به قابلمه آب اضافه کنید و منتظر بمانید تا لوبیا سبز بپزد. بلغور را نیز شسته و به قابلمه اضافه کنید. حال اجازه دهید که آب اضافی درون قابلمه تبخیر شود و سپس حرارت را کاهش دهید. درب قابلمه رو با دم‌کنی بپوشانید تا بلغور کاملا دم بکشد. پس‌ از گذشت 45 دقیقه بلغور پلو شما آماده خواهد بود و می‌توانید آن را در ظرف موردنظر خود سرو کنید.

برای چاقی صورت چی بخوریم؟ لیست غذاهای چاق کننده صورت

بلغور پلو با لوبیا سبز

نکات تغذیه‌ ای برای درمان روماتیسم مفصلی

  • تغییرات در رژیم غذایی و مصرف غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای ضدالتهاب در ناهار، شام و صبحانه برای روماتیسم می‌تواند بسیار مفید واقع شده و به کاهش علائم این بیماری کمک کند.
  • بهبود رژیم غذایی و کم کردن مصرف مواد غذایی پرچرب و شیرین تاثیر مثبتی در کاهش التهابات ناشی از رماتیسم دارد.
  • گیاهانی همچون زنجبیل، دارچین، جوشانده پوست درخت بید، چای سبز، فلفل سیاه، سیر، زردچوبه، چای بابونه و اکالیپتوس همگی در کاهش التهاب و درد مفاصل ناشی از روماتیسم موثر هستند. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ توصیه می‌کنیم از این گیاهان دارویی که خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش دارند، بهره بگیرید.
  • جو دوسر، برنج قهوه‌ای، گندم کامل و سایر غلات از نظر مواد مغذی و فیبر در سطح بالایی قرار دارند و برای درمان روماتیسم گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب می‌شوند.
  • مصرف غذاهای پر پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز چرب، تخم‌مرغ، مرغ و… می‌توانند به تولید عوارض التهابی در بدن منجر شوند و عوارض روماتیسم مفصلی را تشدید کنند. همین امر ممکن است عاقبت بیماران روماتیسم مفصلی را با خطر مواجه کند.
  • غذاهای پر سدیم و غذاهای نمک‌دار، ترش و تند مانند ترشی‌ها و سس‌ها التهاب را تحریک نموده و سبب بروز بیشتر علائم روماتیسم می‌شوند.
  • میوه‌هایی همچون تمشک، توت‌فرنگی، آناناس و آلوئه‌ورا برای بهبود عوارض روماتیسم بسیار عالی عمل می‌کنند. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟ پیشنهاد می‌کنیم از این میوه‌ها نهایت استفاده را ببرید.

سخن پایانی

در این مقاله به سوال مهم برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ پاسخ دادیم. حال که با انواع مواد غذایی و غذاهای مناسب برای این بیماری آشنا شدید، به‌راحتی می‌توانید عوارض ناشی از روماتیسم مفصلی را تا حد زیادی کاهش دهید. بنابراین رژیم غذایی سالم و متعادل و تمرکز بر مصرف مواد غذایی ضدالتهاب و غذاهای سالم و مقوی در کنار داروی جدید روماتیسم مفصلی در ایران می‌تواند به کاهش التهاب و عوارض روماتیسم مفصلی کمک کند. حال پس‌ از اینکه به پاسخ سوال برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ دست یافتید، توصیه می‌کنیم حتما از طریق غذاهای معرفی‌شده در این مقاله هرچه زودتر برای تغییر در رژیم غذایی و بهبود مدیریت این بیماری قدم بردارید.

سوالات متداول

  • کدام غذاها برای روماتیسم مفصلی مضر هستند؟

مصرف مقادیر زیاد شکر و محصولات شیرین مانند نان‌های شیرین، شکلات، بیسکویت و کیک التهاب ناشی از روماتیسم مفصلی را افزایش می‌دهند. همچنین غذاهای فرآوری شده مانند آب‌نبات‌ها، نمک‌دارها، شوری‌جات‌ها و غذاهای آماده به تولید عوارض التهابی در بدن می‌انجامند.

  • کدام گرمی‌جات برای روماتیسم مفصلی مناسب هستند؟

زنجبیل، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زیره ازجمله گرمی‌جات معروف برای بهبود روماتیسم مفصلی شناخته می‌شوند.

  • چه مواد غذایی برای درمان روماتیسم مفصلی مناسب هستند؟

ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل‌آلا، میوه‌ها و سبزیجات، آجیل، روغن زیتون و غلات کامل ازجمله مواد غذایی مفید برای درمان روماتیسم مفصلی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا