دانستنی هاغذای اصلیکباب

آموزش سیخ زدن کوبیده | ترفند نریختن کوبیده از سیخ

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که بادقت مواد کباب کوبیده را آماده کرده باشید اما بلافاصله بعد از سیخ زدن کوبیده ها متوجه شوید که مواد کباب از روی سیخ می‌ریزند. بهتر است بدانید که طرز صحیح سیخ زدن کوبیده یکی از مهارت‌های خاص آشپزی محسوب شده و اطلاع از آن می‌تواند کمک زیادی به تهیه کباب کوبیده کند.

بنابراین تهیه کباب کوبیده خانگی خوشمزه و لذیذ بدون ریختن از روی سیخ فوت‌وفن‌های مخصوص به خود را دارد که در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قرار است و به نکات مهمی در ارتباط با سیخ زدن کوبیده بپردازیم؛ پس با مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

آموزش سیخ زدن کوبیده | ترفند نریختن کوبیده از سیخ

مراحل سیخ زدن کباب کوبیده

به‌طورکلی ریختن کباب کوبیده از سیخ دلایل متعددی داشته که هرکدام از آن‌ها راه‌حل مخصوص به خود را دارند. در ادامه به بررسی مراحل سیخ زدن کوبیده خواهیم پرداخت.

  1. ابتدا یک کاسه آب بردارید و کنار دست خود قرار دهید. هنگام سیخ زدن کباب باید هرازچندگاهی دست خود را درون آب فرو ببرید. البته می‌توانید از آب پیاز نیز به‌جای آب معمولی استفاده کنید.
  2. نکته مهم برای دستیابی به آسان ترین روش سیخ زدن کباب کوبیده این است که هرچه از سیخ‌های پهن‌تری برای کباب کوبیده خود استفاده کنید، احتمال ریختن آن نیز کم می‌شود. بنابراین سیخ کباب کوبیده پهن بسیار مناسب‌تر از سیخ‌های نازک است؛ چراکه از سیخ‌های نازک معمولا برای مخلفات کباب همچون فلفل و گوجه استفاده می‌شود.
  3. برای‌ اینکه گوشت به سیخ بیشتر بچسبد، سیخ‌ها را پیش‌ از شروع کار درون یخچال یا فریزر قرار دهید و آن‌ها را خنک کنید. نکته قابل‌ توجه این است که اگر به هر دلیل سیخ خیس شد گوشت را به آن نزنید؛ بلکه حتما پیش‌ از سیخ کردن کوبیده آن را خشک کنید.
  4. راز نریختن کباب کوبیده از سیخ این است که مایه کباب با ضخامت سیخ همخوانی داشته باشند. مایه هر سیخ نباید برای آن سنگین یا کم باشد؛ زیرا در صورت سنگینی، مایع از سیخ می‌ریزد و در صورت کم بودن قابل خوردن نخواهد بود و به سیخ می‌چسبد.
  5. سیخ را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید؛ زیرا تنها دو چهارم وسط سیخ را باید با گوشت بپوشانید. گوشت را به شکل گلوله‌ای از دو طرف سیخ به آن فشار دهید تا فرم دست‌های شما را بگیرد و به سیخ کاملا بچسبد. سپس از سمت بالا و پایین کباب کوبیده را فشار دهید تا از سیخ جدا نشود.
  6. پس‌ از اینکه کباب را به سیخ چسباندید، حال باید با فشار نه‌ چندان زیاد با انگشتان خود روی آن فواصلی ایجاد کنید تا باعث مغز پخت شدن کباب شود.
  7. بهتر است بدانید که طرز سیخ زدن کباب کوبیده رستورانی اینگونه است که سیخ‌های کباب را با فاصله از یکدیگر کف سینی بچینید و درون یخچال قرار دهید. همین امر باعث چسبندگی حداکثری گوشت و سیخ به یکدیگر می‌شوند و به‌ راحتی از یکدیگر جدا نخواهند شد.
  8. وقتی سیخ کباب کوبیده را روی آتش قرار دهید که آتش کاملا شعله‌ور شده باشد؛ زیرا شعله اولیه اهمیت بالایی دارد. به فاصله کباب و آتش دقت کنید و آن را طوری تنظیم کنید که باعث سوختن کباب یا نپختن آن نشود. در صورت تمایل می‌توانید مقداری آب‌لیمو، کره آب شده، آب نارنج، زعفران دم کرده یا سماق را با استفاده از یک برس به کباب‌ها بمالید تا طعمی بی‌نظیر بگیرند.

این کباب ترکیه ای رو هم امتحان کن: طرز تهیه کازان کباب ، یک غذای ترکیه ای خوشمزه

مراحل سیخ زدن کباب کوبیده

راه‌ های جلوگیری از ریختن کباب کوبیده

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از دستگاه سیخ زدن کباب کوبیده از روش کوبیده سیخی برای تهیه این غذا استفاده کنند؛ اما شما پیش‌ از هر چیز باید با روش‌های جلوگیری از ریختن کباب کوبیده آشنا شوید. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که در صورت رعایت کردن قطعا از ریختن کباب کوبیده جلوگیری می‌شود.

استفاده از گوشت مناسب

استفاده از گوشت مناسب در تهیه کباب کوبیده امری با اهمیت است. آشپزان حرفه‌ای سعی می‌کنند ترکیب مناسبی را برای کباب کوبیده استفاده کنند. ترکیب یک‌ سوم گوشت سردست یا ران گوساله و دو سوم گوشت گوسفندی یکی از بهترین ترکیب‌ها برای تهیه کوبیده محسوب می‌شود. همچنین گوشت سردست و گردن به‌همراه دنبه نیز یکی از انتخاب‌های اصلی آشپزان حرفه‌ای خواهد بود.

انتخاب ادویه مناسب

جزئیاتی همچون انتخاب ادویه مناسب مهم‌ترین بخش آشپزی محسوب می‌شود. برای تهیه کباب کوبیده از نمک، فلفل سیاه، پاپریکا و پودر سماق استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس‌ از ریختن ادویه‌ها بار دیگر گوشت را چرخ کنید و به‌خوبی ورز دهید.

استفاده مناسب از پیاز

یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی کباب کوبیده، پیاز است. استفاده غلط از این طعم‌دهنده می‌تواند باعث ریختن کباب کوبیده شود. برای استفاده از پیاز در کباب کوبیده ابتدا آن را پوره کنید. توجه داشته باشید که اگر اندازه پیازها بیش ‌ازحد بزرگ باشد، بافت یکدست کوبیده را از به‌هم می‌زند.

استفاده فراوان از پیاز باعث ایجاد بوی بد در غذا می‌شود؛ پس هنگام استفاده از آن بااحتیاط باشید. توصیه می‌کنیم تنها از پیاز سفید در پخت کباب کوبیده استفاده کنید؛ چراکه چسبندگی بیشتری دارد. توجه داشته باشید که پیش‌ از اضافه نمودن پیازها به گوشت باید آب آن‌ها را به‌خوبی بگیرید؛ درغیراین صورت ترکیب شل شده و به سیخ نمی‌چسبد. برای انجام این کار می‌توانید از یک آبکش یا پارچه تنظیف استفاده کنید.

بیات شدن گوشت

پس‌ از اضافه نمودن ادویه و پیاز لازم است روی ظرفی که گوشت‌ها را درون آن قرار داده‌اید سلفون بکشید و حدود 3 ساعت درون یخچال قرار دهید. هرچه گوشت سردتر باشد، احتمال ریختن کباب از سیخ نیز کاهش می‌یابد.

با فوت و فن پخت چنجه آشنا شو: آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب چنجه زغالی و با فر

راه‌ های جلوگیری از ریختن کباب کوبیده

سولات متداول

چرا کباب کوبیده سفت میشه؟

سفت شدن کباب کوبیده به عوامل متعددی بستگی دارد. گاهی اوقات استفاده بیش‌ از اندازه از نمک باعث سفت شدن کباب کوبیده می‌شود.

چرا کباب کوبیده به سیخ نمیچسبه؟

گرم بودن گوشت، نگرفتن آب پیاز و استفاده از زردچوبه ازجمله مهم‌ترین دلایل به سیخ نچسبیدن کباب کوبیده محسوب می‌شوند.

چرا کباب کوبیده ترک میخوره؟

مهم‌ترین علت ترک خوردن کباب کوبیده درست پخش نشدن چربی گوشت است؛ درنتیجه گوشت را چندین‌بار چرخ کنید.

چرا کباب کوبیده میریزه؟

مهم‌ترین دلایل ریختن کباب کوبیده استفاده از یک نوع گوشت، شستن بیش‌ از اندازه گوشت، ورز ندادن مایه کباب، استفاده از سیخ نامناسب و ترکیبات نامناسب مایه اولیه است.

چرا کباب کوبیده خشک میشه؟

استفاده از گوشت فاقد چربی باعث خشک و سفت شدن کباب می‌شود؛ بنابراین هنگام تهیه این غذا کمی دنبه به آن استفاده کنید.

چرا کباب کوبیده جمع میشود؟

علت اصلی جمع شدن کباب کوبیده نبود چربی در ترکیبات مایه اولیه آن است. بنابراین از گوشت سردست و گردن به‌همراه دنبه استفاده کنید.

چرا کباب کوبیده خشک میشود؟

خشک شدن کباب کوبیده دلایل مختلفی همچون نبود دنبه دارد؛ بنابراین اگر گوشت فاقد چربی باشد کباب کوبیده خشک می‌شود.

چرا کباب کوبیده لاستیکی میشود؟

استفاده بیش‌ از اندازه از نمک و انتخاب قسمت نامناسب گوشت برای تهیه کباب کوبیده باعث لاستیکی شدن این غذا می‌شود.

چرا کباب کوبیده باز میشه؟

معمولا اگر سیخ چرب یا خیس باشد، مایه کباب کوبیده روی آن نمی‌چسبد. همچنین درصورتی‌که مایه کباب در بخشی از سیخ کمتر و در بخشی دیگر بیشتر باشد، به‌راحتی باز شده و می‌ریزد.

چرا کباب کوبیده کوچک میشود؟

علت اصلی کوچک شدن کباب کوبیده، وجود چربی بیش‌ از اندازه و دنبه در گوشت است.

چرا کباب کوبیده سفت می شود؟

گاهی اوقات استفاده از گوشت نامناسب و نمک بیش‌ از اندازه باعث سفت شدن کباب کوبیده می‌شود.

چرا کباب کوبیده آبدار نمیشود؟

عدم استفاده از جوش شیرین در پخت کباب کوبیده علت اصلی آبدار نشدن آن است.

چرا کباب کوبیده میریزد؟

وجود بیش‌ از اندازه پیاز و آب پیاز در مایه کباب و عدم ورز دادن باعث ریختن آن از سیخ می‌شود.

چرا کباب کوبیده وا میره؟

عدم چسبندگی در مایع کباب باعث وا رفتن کباب کوبیده می‌شود.

واسه عصرونه چی درست کنم برای مهمون؟! طرز تهیه شیرینی تاتلی بابا ترکیه ای ساده و خوشمزه

آموزش سیخ زدن کوبیده

جمع بندی

در این مقاله به آموزش سیخ زدن کوبیده و ترفندهایی برای نریختن کوبیده از سیخ پرداختیم. توجه داشته باشید که آموزش سیخ زدن کباب بناب نیز مانند مراحل سیخ زدن کوبیده است؛ اما با این تفاوت که اندازه سیخ بزرگ‌تر بوده و مقدار بیشتری گوشت برای هر سیخ نیاز خواهید داشت. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ راه‌های جلوگیری از ریختن کباب کوبیده را بررسی کردیم تا کباب علاوه‌بر خوشمزه و لذیذتر شدن از روی سیخ‌ها نریزد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا