غذای اصلی

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

خورش کرفس یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که سبب خوش رنگ و لعاب شدن سفره‌ها می‌شود. این غذای لذیذ با استفاده از انواع سبزیجات معطر پخته می‌شود. کرفس یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این خورشت محبوب است و گوشت نیز می‌تواند طعم فوق‌العاده‌ای به آن ببخشد. ما در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم تا به طرز تهیه خورش کرفس با گوشت بپردازیم و بیابیم که دقیقا چه نکاتی را باید در نظر گرفت تا نتیجه نهایی دلنشین و رضایت‌بخش باشد؛ ما را همراهی کنید.

مواد لازم جهت تهیه خورش کرفس

پیش از اینکه مستقیماً به سراغ نکات مهم طرز تهیه خورش کرفس با گوشت برویم؛ لازم است تا بدانید که دقیقاً چه موادی برای پخت خورشت کرفس برای ۴ نفر لازم است. در ادامه به مواد مورد نیاز جهت پخت این خورشت پرطرفدار می‌پردازیم.

  • ۴۰۰ گرم کرفس
  • ۳۰۰ گرم گوشت خورشتی
  • ۵۰ گرم نعنا
  • ۱۵۰ گرم جعفری
  • ۲ عدد پیاز متوسط
  • به مقدار لازم روغن
  • یک قاشق چای‌خوری زردچوبه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • آبلیمو و آبغوره به مقدار دلخواه

حین مسافرت چه غذایی به همراه ببریم؟! لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفر | غذا برای سفر چند روزه

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

مراحل پخت خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه خورش کرفس با گوشت باید برگ‌های کرفس را با دقت از ساقه‌های آن جدا کنید. توجه داشته باشید که اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن خورشت کرفس این است که حتماً از گیاه کرفس به صورت تازه استفاده کنید. این کار سبب معطر شدن هرچه بیشتر خورشت خواهد شد. ساقه‌های کرفس را بعد از یک مرحله شست‌وشوی کامل به قطعاتی به اندازه یک تا یک و نیم سانتی‌متر خرد کنید و آماده کنار گذارید. این مراحل نقشی اساسی در تهیه یک خورش کرفس مجلسی خوشمزه و با طعمی خاص ایفا می‌کنند.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه خورش کرفس با گوشت، لازم است تا پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و سپس با افزودن کمی روغن مایع به یک قابلمه مناسب، آن‌ها را تفت دهید تا پیازها نرم و اصطلاحاً سبک شوند. پس از گذشت مدتی به پیازها کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا زردچوبه به طور کامل در پیازها جذب شده و ترکیبی خوش‌رنگ و عطرآگین ایجاد گردد. توجه کنید که گرچه زردچوبه می‌تواند عطر و رنگی دلنشین به پیازها ببخشد، اما نباید در میزان استفاده از آن زیاده‌روی کرد.
  3. یک نکته حائز اهمیت در تهیه قطعات گوشت برای خورشت این است که آن‌ها باید به طور متوسط خرد شوند. قطعات گوشت نباید خیلی کوچک یا بیش از حد درشت باشند، زیرا این امر می‌تواند ظاهر و طعم خورشت را تحت تاثیر قرار دهد. در مرحله بعد، گوشت خورشت را به شکل قورمه‌ای خرد کنید و پس از شستن کامل به قابلمه خورش اضافه کنید. این مراحل در فرآیند آماده‌سازی گوشت برای خورشت شما دارای اهمیت بالایی هستند.
  4. در این بخش از طرز تهیه خورش کرفس با گوشت، لازم است تا گوشت را کمی تفت دهید تا تغییر رنگ دهد و کمی سرخ شود. توجه کنید که تفت دادن گوشت به طعم و ارتقاء ظاهر خورش کمک می‌کند. اما همچنین لازم است تا به ‌یاد داشته باشید که گوشت را نباید بیش از حد تفت دهید، زیرا ممکن است سفت و دیرپز شود.
  5. در صورت تمایل، می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را نیز به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید. این اقدام باعث می‌شود که در نهایت، خورش کرفس شما طعم و رنگ بهتری به خود بگیرد.
  6. پیش از اضافه کردن رب گوجه، آن را کمی تفت دهید تا طعم و عطر خامی آن از بین برود. در این مرحله، ساقه‌های کرفس را که در ابتدا خرد کرده‌اید، به قابلمه اضافه کنید. تنها هدف از تفت دادن ساقه‌های کرفس در این مرحله این است که این گیاه حالت خود را در زمان پخت خورش حفظ کنند.
  7. توجه داشته باشید که نباید ساقه‌های کرفس را بیش از حد تفت دهید، زیرا ممکن است خشک و سفت شوند. بعد از تفت دادن، دو تا سه لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت و ساقه‌های کرفس با حرارت ملایم بپزند. این مراحل باعث می‌شوند تا طعم مناسب در غذایتان ایجاد شود.
  8. در این مرحله از طرز تهیه خورش کرفس با گوشت، باید بدانید که پخت گوشت و ساقه‌های کرفس نیاز به تقریباً ۲ ساعت وقت دارد تا به آرامی بپزند. در حین پخت گوشت و ساقه‌ها، برگ‌های کرفس را به همراه نعناع و جعفری کامل ریز و خرد کنید و با اضافه کردن کمی روغن مایع، آنان را تفت دهید تا کمی سرخ شوند.
  9. برای تغییر رنگ خورش به سمت تیره‌تر، می‌توانید سبزیجات را بیشتر تفت دهید، با این وجود، این کار ممکن است باعث کاهش ارزش غذایی سبزیجات شود. در آخرین دقایق از پخت گوشت و ساقه‌های کرفس، سبزیجات تفت داده شده را به خورش اضافه کنید تا رنگ آن تغییر کند.
  10. بعد از اینکه گوشت به طور کامل پخت، مقداری نمک و فلفل سیاه را به همراه طعم دهنده‌هایی مانند آبغوره، آب لیمو ترش و حتی تمرهندی صاف شده اضافه کنید. در مرحله پایانی، به خورش اجازه دهید که حدود ۴۵ دقیقه دیگر روی حرارت ملایم باقی بماند تا روغن بیندازد و به طور کامل بپزد. این نکته همان رازی است که در طرز تهیه خورش کرفس غلیظ گفته می‌شود؛ پس به آن توجه کافی را داشته باشید.
  11. در این مرحله از طرز تهیه خورش کرفس با گوشت، یک نکته مهم در خصوص سرو باید در نظر گرفته شود؛ این نکته هم آن است که این خورش به عنوان یکی از انواع خورش‌ها شناخته می‌شود که نیاز به مقدار کمی آب دارد تا ظاهری بهتر و زیباتر داشته باشد. سعی کنید در مراحل آخر پخت، کمی آب در حال جوش به قابلمه اضافه کنید. پس از اتمام پخت نیز، خورش را به همراه برنج یا کته قالبی سرو نمایید.

با این روش در عرض نیم ساعت، خیارشور درست کن: طرز تهیه خیارشور فوری نیم ساعته با فرمول یک ویک

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

گوشت مناسب خورشت کرفس چیست؟

خورش کرفس به طور معمول با گوشت خورشتی تهیه می‌شود، که ممکن است از گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله بهره‌برداری شود. در آشپزی سنتی، اعتقاد دارند که گوشت گوسفندی به دلیل داشتن مقدار بیشتری چربی، به خورش کرفس طعم خوشمزه‌تری می‌بخشد. برای انتخاب مناسب‌ترین قسمت گوشت گوسفندی برای خورش کرفس، گوشت سردست بهترین انتخاب خواهد بود. اگر تصمیم دارید از گوشت گوساله برای تهیه خورش کرفس استفاده کنید، توصیه می‌شود از گوشت مغز ران گوساله استفاده کنید.

ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های مخصوص خورش کرفس

از جمله مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های خورش کرفس می‌توان به آبغوره و آب لیمو ترش اشاره کرد که به طور رایج در این نوع خورش مورد استفاده قرار می‌گیرند. خورش کرفس به طور طبیعی دارای لیمو عمانی نیست، اما اگر می‌خواهید از این ماده خوشمزه در آن استفاده کنید، به تعداد نفرات حاضر در مهمانی یک لیمو عمانی را به خورش اضافه کنید.

یک نکته مهم در مورد افزودن لیمو عمانی این است که حتماً تخم‌های داخل لیمو عمانی را خارج کنید و در ۳۰ دقیقه آخر پخت خورش اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا خورش تلخ نشود، زیرا اگر از ابتدای پخت لیمو عمانی را اضافه کنید، ممکن است طعم تلخی در خورشت ایجاد گردد.

اگر دوست دارید خورش را با طعمی تندتر مانند غذاهای جنوبی تهیه کنید، پیشنهاد ما استفاده از کمی فلفل قرمز و زنجبیل تازه است که به آن طعمی بی‌نظیر می‌دهد.

خورش کرفس با مرغ

اگر تمایل به تهیه خورشت کرفس با گوشت مرغ دارید، می‌توانید مقدار گوشت مرغ را نسبت به گوشت قرمز بیشتر در نظر بگیرید. به عنوان مثال، برای ۴ نفر، می‌توانید تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ را اضافه کنید. طرز تهیه خورش کرفس با مرغ و گوشت قرمز یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

بهره‌گیری از رب گوجه فرنگی در خورش کرفس برای خوشمزه‌تر شدن

خورش کرفس یکی از انواع خورش‌هایی است که در نسخه اصلی آن، رب گوجه فرنگی وجود ندارد. اما اگر دلتان بخواهد، می‌توانید به این خورش رب گوجه فرنگی اضافه کنید، زیرا این کار باعث می‌شود تا خورش دارای طعم و رنگی جذاب‌تر شود.

برای اضافه کردن رب گوجه فرنگی به مواد بالا، یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت داده و تا زمانی که به رنگ طلایی شود، تفت دهید. سپس این مخلوط را در میانه‌ پخت خورش به قابلمه اضافه کنید. شما همچنین قادر هستید تا خودتان یک عدد گوچه فرنگی را بشویید، خرد کنید و در مخلوط‌کن بریزید تا بافتی آبکی به خود بگیرد. سپس می‌تواند آن را مستقیماً به خورشت بی‌افزایید. این کار سبب می‌شود تا بوی خامی رب حس نشود و تماماً مواد استفاده شده در خورش ارگانیک باشند.

طرز تهیه خورش کرفس با سبزی قورمه

اغلب اوقات بانوان خود تصمیم می‌گیرند که دقیقا از چه نوعی سبزی در پروسه پخت خورشت کرفس استفاده کنند. به طور کلی اگر مایل باشید که از سبزی قورمه سبزی در خورشت کرفس بهره بگیرید، لازم است تا تره و گیشنیز را در کنار مقداری نعنا و جعفری به خورشت اضافه کنید. این کار سبب عطرآگین شدن هرچه بیشتر خورشت کرفس شما خواهد شد.

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

جمع بندی

در متن بالا به طرز تهیه خورش کرفس با گوشت پرداختیم. نکات لازم را جهت پخت این خورشت بررسی کردیم و گفته شد که جهت دلنشین بودن عطر خورشت لازم است تا از کرفس تازه بهره برده شود. سبزی‌ها، نوع گوشت و میزان لیمو عمانی در تهیه و نتیجه این خورشت تاثیر مستقیم دارند. در هنگام افزودن ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌ها به این خورشت توجه بالایی داشته باشید؛ چراکه افزودن بیش از اندازه از یک نوع ادویه سبب تلخ شدن خورشت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا