نان

طرز تهیه نان رمضان ترکی

نان رمضان ترکی که به نام نان پیده رمضان نیز شناخته می‌شود، یکی از نان‌های مشهور ترکیه بوده که در طول ماه مبارک رمضان به صورت گسترده در این کشور پخت می‌شود و طعم فوق العاده‌ای دارد. بافت این نان خوشمزه ترد بوده و به دلیل محبوبیت بالا، نه تنها در این ماه بلکه به صورت محدود در سایر ماه‌های سال نیز پخته می‌شود. این گروه از نان‌ها با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم طرز تهیه نان رمضان ترکی را به صورت کامل برای شما بیان کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

طرز تهیه نان رمضان ترکی

مواد لازم برای پخت نان رمضان ترکی

  • آرد گندم: ۴۰۰ گرم
  • مخمر خشک فوری: ۴ الی ۵ گرم
  • شکر: ۵۰ گرم
  • تخم مرغ: ۲ عدد کامل
  • ماست شیرین: ۱۰۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رول ارده | آموزش پخت نان رول با ارده

طرز تهیه نان رمضان ترکی

مواد لازم برای شربت

  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • آب: ½ پیمانه

مراحل پخت نان رمضان ترکی

  1. ابتدا یک کاسه کوچک مناسب انتخاب کرده و کره را داخل آن بریزید. حالا به روش بن ماری آن را بر روی حرارت بخار کتری قرار دهید تا ذوب شود. در این مرحله نیازی به عمل آوردن خمیر مایه نیست ولی بهتر است از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  2. در مرحله بعدی، آرد خمیرمایه فوری و شکر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید. تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کرده و سپس ماست و روغن را نیز به آن‌ها بیفزایید. حالا کره آب شده را به مواد کلی اضافه کرده و به خوبی ترکیب نمایید. حالا خمیر را به سطح کار منتقل کنید و به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید.
  3. در مرحله سوم از طرز تهیه نان رمضان ترکی، کاسه را با کمی روغن چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید. روی خمیر را بپوشانید و صبر کنید به مدت دو ساعت در یک محل گرم‌ ور بیاید و استراحت کند. بعد از به عمل آمدن خمیر، ۲۰۰ گرم از آن را جدا کرده و درون یک لایه پلاستیک بگذارید تا خشک نشود.
  4. در این مرحله باید روی سطح کار را آردپاشی کرده و خمیر را به صورت گرد با کف دست پهن کنید. در صورت تمایل، می‌توانید خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و به هم ببافید. در ادامه قالب مورد نظرتان را با روغن چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید. حالا روی خمیر را با استفاده از پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن آن جلوگیری شود. حالا ۲۰۰ گرم خمیری که از قبل در پلاستیک گذاشته‌اید را با استفاده از وردنه با قطر نیم سانتی متر باز کنید و به صورت نوارهای باریک یک سانتی متری برش بزنید.
  5. حالا خمیرهای نواری را به طور دلخواه بر روی خمیر اصلی قرار داده و لبه‌های آن‌ها را با دست فشار دهید تا به خمیر بچسبند. این کار برای تزئین روی نان استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از آن فاکتور گرفته و نان را به صورت ساده درست کنید.
  6. فر را روشن کرده و بر روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، روی خمیر را با زرده تخم مرغ رومال کرده و درون فر قرار دهید تا نان به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد. چنانچه روی نان طلایی نشد، چند گریل را روشن کنید تا طلایی شود. بعد از گذشت این زمان، نان را از فر خارج کرده و کنار بگذارید تا کمی خنک شود. در همین حین شربت را آماده کنید. بدین منظور شکر و آب را داخل یک قابلمه ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کاملاً حل شود.
  7. تهیه شربت حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از اینکه شکر به طور کامل ذوب شد، شربت را از روی حرارت کنار بگذارید تا کمی دمای آن متعادل شود. حالا آن را بر روی نان خنک بریزید و سرو نمایید. از طعم نان رمضان ترکی لذت ببرید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی باقلوایی ساده و سنتی ایرانی

طرز تهیه نان رمضان ترکی

مهم‌ترین نکات طرز تهیه نان رمضان ترکی

  • نان رمضان ترکی مانند سایر نان‌های حجیم است با این تفاوت که بر روی آن شربت یا شهد می‌ریزیم.
  • در دستور پخت این نان، از خمیر مایه فوری استفاده شده است؛ در نتیجه نیازی به عمل آوردن خمیرمایه نیست و در حین آماده شدن خمیر، خمیرمایه به دست می‌آید.
  • برای مواد رومال می‌توانید به سلیقه خود از زرده تخم مرغ، یک قاشق غذاخوری شیر و کمی زعفران دم کرده استفاده کنید.
  • در صورتی که دوست دارید نان شما شیرین‌تر باشد، می‌توانید نصف پیمانه شکر به مواد اضافه نمایید.

جمع‌بندی

نان رمضان ترکی یکی از نان‌های حجیم و فانتزی بسیار خوشمزه بوده که طرفداران زیادی دارد. ما در این مقاله طرز تهیه نان رمضان ترکی را به صورت مرحله‌ای برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. جهت دسترسی به دستور پخت سایر غذاها و شیرینی ها، پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات مجله آشپزی مامی کوکینگ را نیز مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا