نان

طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده نان و خمیر پیتزا، خمیر مایه یا مخمر نان و خمیر است. درواقع از خمیرمایه به‌منظور افزایش حجم و تردتر شدن نان استفاده می‌شود. اضافه نمودن این ماده به طرز تهيه خمير پيتزا در منزل علاوه‌بر خوش‌طعم کردن آن، باعث افزایش ارزش غذایی پیتزا نیز می‌شود؛ اما اگر قصد دارید خودتان خمیرمایه خانگی تهیه کنید، باید برخی اصول را رعایت نمایید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا بپردازیم. بنابراین اگر شما نیز مایل به یادگیری طرز تهیه خمیر ترش فوری هستیدو  می‌خواهید بدانید که خمیر مایه فوری چیست؟ تا انتها با ما همراه باشید.

طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

مواد لازم برای تهیه خمیر مایه

  • آرد گندم یا آرد سفید به میزان لازم
  • آب به میزان لازم

با این نان یه صبحانه خوشمزه آماه کن: طرز تهیه نان کلانه کردستان

طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

طرز تهیه خمیر مایه خانگی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه خمیر مایه خانگی ابتدا به میزان مساوی آرد و آب را درون یک کاسه تمیز با یکدیگر از مخلوط کنید. شما می‌توانید از هرکدام یک چهارم پیمانه درون کاسه بریزید و آن‌ها را خوب هم بزنید. توجه داشته باشید که در این مرحله آب، آنزیم آمیلاز را فعال کرده و این آنزیم، نشاسته را به قند ساده تبدیل خواهد نمود. درنتیجه باکتری‌ها و مخمرها می‌توانند آن را بخورند.
  2. در مرحله بعد روی کاسه را با یک حوله به‌صورت آزاد بپوشانید و ظرف را درون کابینت یا روی پیش‌خوان در دما محیط قرار دهید. به یاد داشته باشید قرار دادن ترکیب تعیین‌شده در محیط گرم باعث تسریع یافتن فرآیند رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود؛ اما دمای محیط نباید بیش‌ از اندازه گرم باشد. دو بار در روز یک‌بار در صبح و بار دیگر در عصر به ظرف حاوی خمیرمایه سر بزنید و 1 الی 2 قاشق غذاخوری آرد و آب را به‌طور مساوی به آن اضافه نمایید. درواقع با انجام این کار به مخمرهای خود غذا می‌دهید.
  3. پس‌ از گذشت 3 الی 5 روز خمیرمایه شما شروع به حباب زدن می‌کند که می‌توانید آن را یک نشانه خوب بدانید؛ چراکه در طرز تهیه نان خانگی با خمیر مایه چیزی که باعث پف کردن نان می‌شود، همین گازها هستند. پس از روز پنجم حجم مایه خمیر شما حدود 2 برابر حجم اولیه خواهد بود و آماده استفاده است.

این خمیر برات جادو میکنه: طرز تهیه خمیر جادویی همه کاره به 3 روش فوری و ساده

طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

نکات مهم در تهیه خمیر مایه خانگی

  • یکی از روش‌های اطمینان از آمادگی خمیر مایه، قرار دادن کمی از آن درون یک لیوان آب است. درصورتی‌که خمیر روی سطح آب ایستاد، به این معنا است که خمیر مایه آماده استفاده در طرز تهیه خمیر جادویی با بکینگ پودر و انواع نان‌ها خواهد بود‌.
  • توجه داشته باشید که این مقدار از خمیر ترش با همین همین مقدار مخمر آماده‌ای که از مغازه خریداری می‌کنید، برابر نخواهد بود. بنابراین در طرز تهیه انواع نان و خمیر پیتزا باید از دستورالعمل‌هایی که از خمیر ترش خانگی استفاده می‌کنند، پیروی کنید.
  • درصورتی‌که قصد دارید از تمام خمیر ترش استفاده نکنید، می‌توانید آن را طبق روال گفته‌ شده در طرز تهیه خمیر مایه خانگی به‌صورت روزانه با آب و آرد تغذیه کنید. همچنین توصیه می‌کنیم آن را در یخچال قرار دهید و هفته‌ای 1 بار به آن آب و آرد بیفزایید.
  • بسیاری از افراد خمیر مایه و خمیر ترش را یکی می‌دانند؛ درحالی‌که این دو با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. در حقیقت تفاوت خمیر مایه و خمیر ترش در استفاده از مواد تشکیل‌دهنده و فعال شدن قارچ‌ها است.
  • در طرز تهیه خمیر مایه خانگی بهتر است از آب تصفیه‌شده استفاده کنید؛ اما اگر به آب تصفیه‌شده دسترسی نداشتید، توصیه می‌کنیم از آب جوشیده شده بهره بگیرید.
  • بهترین آرد برای تهیه خمیرمایه خانگی، آرد سفید یا آرد گندم است که می‌توانید آن را از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کنید.

طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا

جمع بندی

در این مقاله به آموزش طرز تهیه خمیر مایه خانگی برای نان و خمیر پیتزا پرداختیم. درصورتی‌که تهیه کردن نان با این روش برای شما کمی نگران‌کننده است؛ باید بدانید که اجداد ما سالیان طولانی از این روش استفاده می‌کردند. بنابراین با خیالی آسوده از طرز تهیه خمیر مایه خانگی و نکات آن بهره بگیرید. همچنین گاهی اوقات در روز سوم یا چهارم تهیه خمیر مایه بویی مشابه بوی پنیر احساس می‌شود؛ اما تا زمانی‌که بوی بسیار بدی ندهد و لزج نباشد، خمیر مایه خانگی هیچ مشکلی نخواهد داشت. شما با یادگیری طرز تهیه خمیر مایه خانگی می‌توانید بدون هیچ نگرانی و استرسی از پختن نان لذت ببرید.

سوالات متداول

  • آیا خمیرمایه خانگی قابل نگهداری است؟

بله، درصورتی‌که خمیر مایه اضافه آمد و همه آن را مصرف نکردید، توصیه می‌کنیم آن را در یک ظرف دربسته در فریزر یا یخچال قرار دهید تا دفعات بعد از آن استفاده نمایید.

  • زمان مورد نیاز برای تهیه خمیرمایه چقدر است؟

به‌صورت طبیعی تهیه خمیرمایه خانگی به 1 هفته زمان نیاز خواهد داشت.

  • استفاده از خمیر مایه برای پخت چه نوع نانی مناسب است؟

پخت اغلب نان‌ها با خمیر مایه یا پودر خمیر مایه امکان‌پذیر است. البته شما می‌توانید برای تهیه نان لواش از طرز تهیه نان خانگی بدون مایه خمیر بهره بگیرید؛ اما کیفیت اصلی را نخواهد داشت.

  • آیا خمیر مایه فوری وجود دارد؟

بله، امروزه در بازار پودر خمیر مایه فوری به عنوان جایگزین خمیر مایه خانگی عرضه شده است که شما می‌توانید در صورت نیاز از آن‌ها برای پخت نان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا