چاشنیپیش غذا

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

لیمو عمانی جزو مهم‌ترین چاشنی‌ها برای تهیه غذاهای ایرانی است که عطر و طعمی فوق‌العاده به آنها می‌بخشد. لیمو عمانی درواقع همان خشک شده لیموترش شیرازی است و برای ترش‌مزه کردن و طعم دادن به انواع غذا استفاده می‌شود. این چاشنی را به‌صورت درسته، خردشده و یا پودر شده (گرد لیمو) به غذاها و خورش‌هایی همچون قیمه و قورمه سبزی، انواع سوپ، آبگوشت، دم‌نوش، چای و شربت می‌افزایند. با این حال، بسیاری از اوقات ممکن است افراد با مشکل تلخ شدن غذا در اثر افزودن لیموعمانی مواجه شوند. در این مطلب قصد داریم طریقه خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی آن را بیان کنیم. پس اگر شما هم سؤال چگونه تلخی لیمو عمانی را در خورش بگیریم؟ در ذهن خود دارید، تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

روش خشک کردن لیمو عمانی

در ابتدا مواد موردنیاز و روش خشک کردن لیمو عمانی را به‌صورت مرحله به مرحله بیان کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه لیمو عمانی

شما برای تهیه لیمو عمانی مواد زیر را نیاز دارید:

  • لیموترش شیرازی: 1 کیلو
  • سرکه: 1 فنجان
  • نمک: به میزان لازم

قیمه رو با این روش درست کن، عالیه: طرز تهیه خورش قیمه با سیب زمینی

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

مراحل تهیه لیمو عمانی در خانه

اولین مرحله برای تهیه لیمو عمانی، تهیه لیموترش شیرازی است. سعی کنید لیمو‎هایی را انتخاب نمایید که دارای پوستی شفاف، صاف، سالم و درخشان هستند و لیموهایی که پوست اسفنجی و کلفت دارند و بر روی پوست آنها زدگی و خرابی مشاهده می‌شود، را انتخاب نکنید؛ چرا که نشان‌دهنده انبارکردن و شرایط نگهداری غیراستاندارد لیموترش است. حتی‌الامکان لیموهای بزرگ را برای تهیه لیمو عمانی انتخاب کنید.

  1. شستن لیموترش‌های شیرازی

لیموترش‌های شیرازی تهیه شده را به‌خوبی بشویید و بعد کمی نمک بر روی آنها پاشیده و اجازه دهید تا یک روز بمانند. بعد از گذشت یک روز لیموها را کاملاً با آب سرد بشویید.

  1. تهیه سرکه آب جوش

در این مرحله از روش خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی آن باید درون قابلمه مناسبی یک فنجان سرکه و مقدار مناسبی آب بریزید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید.

  1. جوشاندن لیموترش‌ها

لیموترش‌ها را درون مخلوط آب و سرکه جوشیده ریخته و اجازه دهید تا حدود 10 ثانیه باهم بجوشند، سپس آنها را به‌خوبی با آب سرد آبکشی کنید.

  1. جوشاندن مجدد لیموترش‌ها

بعد از آبکشی لیموترش‌ها، مجدداً آنها را داخل مخلوط سرکه و آب جوش بریزید و صبر کنید تا لیموها به مدت 1 دقیقه بجوشند، سپس لیموترش‌ها را درون آبکش بریزید، ولی روی آنها آب نریزید.

  1. خشک کردن لیموترش‌ها

در این مرحله از روش تهیه لیموعمانی اجازه دهید تا لیموترش‌های جوشیده کاملاً خنک شوند، بعد با استفاده از خلال‌دندان سوراخ ریزی بر روی لیموترش‌ها ایجاد کنید و آنها را روی یک ‌پارچهٔ نخی تیره ریخته و زیر نور خورشید قرار دهید. در نظر داشته باشید که پارچه نخی تیره، نور را بیشتر جذب می‌کند.

بعد از گذشت حدود 10 روز لیموهای کمی خشک شده را درون یک سبد ریخته و آن را در سایه قرار دهید تا لیموها کاملاً خشک شوند. در نظر داشته باشید که حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد تا لیموها به‌صورت کامل خشک شوند؛ همچنین در صورتی که به نور خورشید دسترسی نداشتید، می‌توانید لیموها را در کنار شوفاژ و یا بخاری خشک کنید.

برای دیابت چی بخوریم؟ بهترین غذا برای دیابتی ها

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

روش‌های گرفتن تلخی لیمو عمانی

در ادامه مقاله  روش خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی آن، در این بخش از مطلب به معرفی روش‌هایی برای گرفتن تلخی لیمو عمانی پرداخته‌ایم. شما با استفاده از روش‌های زیر تا حد زیادی می‌توانید مانع از ورود تلخی لیمو عمانی به غذا شوید:

  • جوشاندن لیمو عمانی

یکی از بهترین روش‌های گرفتن تلخی لیمو عمانی، جوشاندن لیموعمانی‌ها برای چند دقیقه در آب و دورریختن آب آن است. بعد  از انجام این کار می‌توانید در غذای خود از لیموعمانی‌های جوشیده شده استفاده کنید.

  • خارج‌کردن هسته یا تخم لیمو عمانی

از آنجایی که درصد بالای علت تلخی لیمو عمانی به تخم‌های آن مربوط می‌شود، شما باید قبل از استفاده از لیمو عمانی و برای جلوگیری از تلخ شدن غذایتان، تخم‌ هسته‌های آن‌ را خارج کنید. بدین منظور لیمو عمانی را شکسته و بعد با استفاده از چاقو تخم‌های آن را دربیاورید.

  • خیساندن لیمو عمانی در آب ولرم

بعضی از انواع لیمو عمانی، با وجود درآوردن هسته‌هایشان باز هم طعم تلخی در خود دارند. در این صورت می‌توانید برای گرفتن تلخی آن‌ها لیمو‌ها را برای مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی درون آب ولرم بخیسانید و سپس آن‌ها را شسته و در غذای خود بریزید.

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

نکات مهم در استفاده از لیمو عمانی

  • از خوردن لیموی داخل خورشت اجتناب کنید؛ چرا که لیمو عمانی در خورشت بیشترین میزان چربی را به خودش جذب می‌کند.
  • پیش از ریختن لیمو عمانی در غذا، بهتر است بر روی آن‌ها چند سوراخ ریز ایجاد کنید.
  • لیمو را حتماً در دقایق آخر پخت غذا در آن بریزید؛ زیرا زود انداختن لیمو عمانی‌ها در قابلمه غذا منجر می‌شود تا غذای شما بیش از اندازه طعم لیمو عمانی به خود بگیرد.

ناهار چی بپزم؟ طرز تهیه قیمه نثار مجلسی به سبک رستورانی

خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

سؤالات متداول

  • روش تشخیص لیمو عمانی تلخ و کهنه از لیموعمانی تازه چیست؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که لیمو عمانی تازه، دارای مزه‌ای ترش و رنگ خردلی است و به‌صورت درسته یا گرد کوبیده شده عرضه می‌شود.

  • برای رفع تلخی لیمو عمانی در قورمه سبزی چه باید کرد؟

توصیه می‌کنیم که لیمو عمانی را چند ساعت خیسانده و یا آن را بشکنید و هسته‌هایش را جدا نمایید. بعد لیموها را بکوبید و در انتهای پخت غذا ۱ یا نهایتاً 2  قاشق غذاخوری از آن را به خورشت قورمه سبزی خود بیفزایید. روش دیگری برای رفع تلخی لیمو عمانی در قورمه سبزی استفاده از اسفناج و گشنیز است. به علت شیرین بودن مزه گشنیز می‌توانید از آن برای رفع تلخی خورشت قرمه‌سبزی خود استفاده کنید.

  • نحوه گرفتن تلخی لیمو عمانی در آبگوشت به چه صورت است؟

حذف عامل تلخ کننده، از اصلی‌ترین راه‌ها برای رفع تلخی غذا است؛ برای مثال در صورتی که در آبگوشت خود از لیمو عمانی استفاده می‌کنید، قبل از اضافه‌کردن آن به داخل خورشت، می‌توانید پوست و دانه آن را جدا کنید. خوردن ترشی به همراه غذای تلخ شده یا اضافه‌کردن مقداری آب نارنج از تلخی مزه آبگوشت یا خورشت شما می‌کاهد.

جمع‌بندی

همان‌طور که متوجه شدید در این مطلب به بررسی نحوه خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی آن پرداختیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه بیان کردیم. متوجه شدید که به‌راحتی و در منزل خودتان می‌توانید این چاشنی خوش‌عطر و طعم را تهیه کنید و با روش‌های ساده‌ای اقدام به رفع تلخی آن کنید. امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود. از این که تا انتهای مقاله خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی آن همراه ما بودید، از شما سروران کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا