نوشیدنی گرمنوشیدنی

طرز تهیه شکلات داغ

چه چیزی دلپذیرتر از نوشیدن یک فنجان شکلات داغ در یک روز بارانی و سرد وجود دارد؟ شکلات داغ یا همان هات چاکلت، یکی از نوشیدنی‌های گرم فوق‌العاده خوشمزه و دلچسب است که اکثر افراد به آن علاقه دارند. طرز تهیۀ این نوشیدنی، به قدری آسان است که می‌توانید با مواد اولیۀ اندک نیز در منزل آن را درست کرده و از آن لذت ببرید. سابقۀ تهیه و سرو شکلات داغ به دهۀ 80 میلادی باز می‌گردد. شکلات داغ نخستین بار در مکزیک درست شد و برای تهیۀ آن از دانه‌های کاکائو، ذرت، آرد و آب استفاده گردید. بعد از گذشت حدود یک قرن، طرز تهیۀ آن در انگلیس دچار تحولاتی شد. افزودن شیر و اختراع پودر کاکائو و استفاده از آن در تهیۀ شکلات داغ، از جمله تغییرات ایجاد شده بود. این نوشیدنی که در قرن 19 میلادی، از نوشیدنی‌های لاکچری و مخصوص ثروتمندان محسوب می‌شد، امروزه تهیه و خرید آن بسیار متداول و رایج است. اگر به شکلات داغ علاقه دارید، می‌توانید علاوه‌بر تهیۀ آن از کافی شاپ‌های سراسر شهر، با مواد اولیۀ اندک و با روشی بسیار آسان در منزل خود آن را درست کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. شکلات داغ را به روش‌های مختلف و با طرز تهیه‌های متفاوت می‌توانید درست کنید که با توجه به سلیقه شما امکان‌پذیر است.

انواع شکلات داغ

شکلات داغ یا هات چاکلت را می‌توان به روش‌های مختلف، تهیه کرد. مانند شکلات داغ ساده، ایتالیایی، فرانسوی، موکا، وایت، عسل و دارچین، خامه‌ای و استفاده از چیپس شکلات. در ادامه به تفکیک، به طرز تهیۀ هریک از انواع شکلات‌های داغ و مواد مورد نیاز آن‌ها می‌پردازیم.

طرز تهیه شکلات داغ

بیشتر بخوانید:

شکلات داغ ساده

برای تهیۀ شکلات داغ ساده، مواد اولیۀ زیر را نیاز داریم:

شیر 2 لیوان
پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
آب ¾ فنجان
شکر (ترجیحاً قهوه‌ای) 3 قاشق غذاخوری
وانیل 2/3 قاشق مرباخوری
مارشمالو (در صورت تمایل) به میزان دلخواه

پودر کاکائو را با شکر قهوه‌ای به مقدار ذکر شده مخلوط کنید. سپس آب گرم را به آن اضافه کنید. شیر را به مقدار 2 لیوان، در ظرفی جدا، حرارت دهید و بعد از گرم شدن، آن را به مخلوط شکر و کاکائو اضافه کنید. سپس برای عطر نوشیدنی، کمی به آن وانیل اضافه نمایید. شکلات داغ شما حاضر است! در صورت علاقه می‌توانید مواد خوراکی تزئینی مانند مارشمالو به آن اضافه کنید و ترکیبی فوق‌العاده بسازید!

شکلات داغ ساده

شکلات تلخ ایتالیایی

مواد لازم شکلات داغ ایتالیایی:

شکلات تخته‌ای 200 گرم
شیر 2 لیوان
نشاستۀ ذرت 3 قاشق غذاخوری
پودر کاکائو 6 قاشق غذاخوری
پودر قند 4 قاشق غذاخوری

در روش ایتالیایی، اول باید پودر قند را با پودر کاکائو مخلوط کنید. بعد از اینکه خوب ترکیب شد، نشاستۀ ذرت را به مخلوط قند و کاکائو اضافه کنید. شیر را در ظرفی جدا روی حرارت قرار دهید و منتظر بمانید تا خوب گرم شود. در همین هنگام شکلات تخته‌ای را به مقدار 200 گرم برداشته و تکه تکه کنید. بعد از جوش آمدن شیر، آن را به ترکیب نشاستۀ ذرت و پودر کاکائو و پودر قند اضافه کنید. در آخر شکلات تکه‌ای را به آن اضافه کرده و آرام آرام هم بزنید. نوشیدنی‌تان حاضر است!

بیشتر بخوانید:

شکلات داغ فرانسوی

اگر قصد تهیۀ شکلات داغ به روش فرانسوی را دارید، باید نخست مواد اولیۀ زیر را تهیه کنید:

شیر 3 لیوان
پودر کاکائو 3 قاشق غذاخوری
شکلات تخته‎‌ای 200 گرم
شکر 3 قاشق غذاخوری
وانیل یک قاشق مرباخوری
چوب دارچین 2 عدد
نمک 1/3 قاشق غذاخوری

2 لیوان شیر را در شیرجوش ریخته و آن را روی حرارت قرار دهید تا خوب گرم شود و بجوشد. 2 عدد چوب دارچین را به آن اضافه کنید و بگذارید برای 10 دقیقه، روی حرارت ملایم گرم شود. بعد از 10 دقیقه، چوب دارچین را خارج کرده و وانیل را به شیر جوشیده اضافه کنید. بعد از گذشت 5 دقیقه شکر، پودر کاکائو و نمک را به آن اضافه نمایید و هم بزنید. در آخر شکلات تخته‌ای را خرد کرده و به شیر اضافه کنید. اکنون می‌توانید در یک فنجان آن را سرو کنید.

شکلات داغ مکزیکی

مواد اولیۀ شکلات داغ مکزیکی:

شیر 2 لیوان
پودر کاکائو 2 قاشق غذاخوری
آب یک فنجان
خامه 4 قاشق
شکر (ترجیحاً قهوه‌ای) 3 قاشق غذاخوری
پودر چیلی ¼ قاشق مرباخوری
وانیل 1 قاشق مرباخوری
پودر دارچین 1 قاشق مرباخوری
جوزهندی 1 قاشق مرباخوری

ترکیب شکر، پودر کاکائو و آب را روی حرارت قرار داده و خوب مخلوط کنید. سپس جوزهندی و پودر دارچین را به ترکیب اضافه کنید. پس از حرارت دیدن مواد، شیر را نیز به ظرف اضافه کرده و خوب هم بزنید. در آخر وانیل، خامه و پودر چیلی را در صورت علاقه به نوشیدنی اضافه کنید.

روش‌های دیگر

علاوه‌بر روش‌هایی که ذکر شد، طبق ذائقه و علاقۀ خودتان می‌توانید شکلات داغ را با چیپس شکلات، خامه، فلفل قرمز، مارشمالو و افزودنی‌های دیگر امتحان کنید. نکته‌ای که خوب است قبل از تهیۀ نوشیدنی به آن توجه کنید، مرغوبیت و کیفیت شکلات تخته‌ای یا پودر شکلات است. هرچه مرغوبیت و کیفیت شکلات نوشیدنی‌ ما بهتر باشد، مزۀ نوشیدنی بهتر خواهد شد.

طرز تهیه شکلات داغ خانگی ساده

بیشتر بخوانید:

کلام پایانی

شکلات داغ از آن دسته نوشیدنی‌های پرطرفدار و دلچسبی است که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد. سابقۀ سرو شکلات داغ به مکزیک باز می‌گردد.  علاقه‌مندان به شکلات داغ می‌توانند این نوشیدنی را در کافه سرو کنند یا به کمک مواد اولیۀ اندک و طرز تهیۀ آسان، به روش‌های مختلف ساده، ایتالیایی، فرانسوی، مکزیکی، خامه‌ای، استفاده از چیپس شکلات، نسکافه‌ای و وایت آن را در منزل تهیه نمایند. طرز تهیۀ روش‌های مختلف شکلات داغ یا همان هات چاکلت، مشابه هم است و افراد می‌توانند در صورت تمایل خوراکی‌ها و افزودنی‌هایی مثل مارشمالو، عسل و دارچین، فلفل تند، شکر و نمک، خامه و… را به نوشیدنی‌ خود اضافه کنند و نوش جان نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا