نوشیدنی سردنوشیدنی

طرز تهیه آیس کافی به روش های مختلف

شاید اگر برای اولین بار باشد که نام آیس کافی را می‌شنوید کمی برایتان این نام غریب باشد ولی در حقیقت آیس کافی همان قهوه یخ است. این نوشیدنی مناسب کسانی است که طعم و عطر و مزه قهوه را دوست دارند ولی ترجیح می‌دهند آن را به صورت سرد میل کنند. روش‌های مختلف و متفاوتی وجود دارد که بتوانیم قهوه و اسپرسو خود را تهیه نمایید. آیس کافی یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار در ایام فصول گرم و فصل تابستان به شمار می‌آید. در گذشته به صورت بسته‌بندی تنها در فروشگاه‌های برخی از کشور‌ها وجود داشت ولی در حال حاضر در همه جای دنیا این نوشیدنی به چشم می‌خورد. این قهوه در فروشگاه‌ها به صورت یخ‌زده وجود دارد و زمانی که یخ‌ها شروع به ذوب شدن می‌کنند قهوه به مرور رقیق‌تر خواهد شد.در ادامه طرز تهیه آیس کافی را از مجله آشپزی مامی کوکینگ از دست ندهید.

تاریخچه آیس کافی

در سال ۱۸۴۰ این نوشیدنی به عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب به حساب می‌آمد و به مرور زمان در بسته‌بندی‌ها و به شکل امروزی عرضه شد. آیس کافی در سال ۱۹۲۰ در آمریکا محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرد. امکان مخلوط کردن نسکافه به همراه یخ به این نوشیدنی نیز امکان‌پذیر است. به طور کلی می‌توان گفت روش‌های مختلفی برای تولید آیس کافی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

طرز تهیه آیس کافی

مواد مورد نیاز برای تهیه آیس کافی با شیر

برای تهیه آیس کافی با شیر نیاز به قهوه اسپرسو حدود ۶۰ تا ۷۵ میلی لیتر خواهیم داشت. شصت و هفتاد و پنج میلی لیتر معادل ۲ الی ۳ شات خواهد بود. همچنین به دو قاشق غذاخوری شکر نیاز است. یخ و شیر پرچرب به اندازه یک پیمانه از دیگر مواد مورد نیاز برای تهیه آیس کافی با شیر هستند.

طرز تهیه آیس کافی ساده در خانه

دم ‌آوری

در وهله اول باید اقدام به تهیه قهوه اسپرسو کنید. برای این کار می‌توانید از دستگاه فرنچ پرس یا دستگاه خانگی یا موکاپات استفاده نمایید. برای اینکار قهوه را در دستگاه ریخته و اقدام به عصاره‌گیری از آن کنید.

هم زدن شیر

مرحله بعدی برای تهیه آیس کافی، هم زدن شیر است. در این مرحله اگر از دستگاهی که استفاده می‌کنید دارای نازل بخار است، می‌توانید شیر را در داخل ظرف بریزید و آن را کف دار یا به عبارتی فوم دار کنید. همچنین برای کف دار کردن شیر می‌توانید از دستگاه فرنچ پرس دستی نیز کمک بگیرید. در صورتی که به هیچ کدام از موارد بالا دسترسی نداشتید می‌توانید این کار را با خامه قنادی‌زده شده انجام دهید.

آیس کافی با شیر

در این مرحله در لیوان چندین قطعه یخ بریزید سپس شیر را که در مرحله قبل اقدام به فوم دار کردن آن کرده بودید را به لیوان اضافه کنید. همچنین در این مرحله باید قهوه اسپرسو داخل لیوان بریزید و در انتها شکر را به این مواد بیافزاید. توجه داشته باشید که قهوه اسپرسو را باید به آرامی بر روی شیر بریزید و مرتباً به هم بزنید. پس از طی این مراحل پس از یک دقیقه آیس کافی شما آماده خواهد بود.

طرز تهیه آیس کافی کافی شاپ

نکات بسیار مهم در تهیه آیس کافی حرفه‌ای

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت در ابتدای کار این است که برای خوشمزه‌تر شدن و همچنین بالا بردن کیفیت آیس کافی می‌توانید قبل از ریختن شیر بر روی یخ به وسیله کمی سیروپ کارامل، یک آیس کافی بسیار خوشمزه داشته باشید. برای تهیه یک آیس کافی به صورت حرفه‌ای لازم است تا از شیر پر چرب استفاده کنید. همچنین بهتر است از قهوه دمی برای این کار بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه آیس کافی خانگی به وسیله قهوه فوری

مواد لازم برای تهیه آیس کافی خانگی با قهوه فوری مورد نیاز است شامل:

  • پودر قهوه فوری ۲ قاشق غذاخوری
  • آب جوش به میزان لازم
  • شیر یک پیمانه
  • پودرنسکافه یک قاشق چای خوری
  • پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه آیس کافی با قهوه فوری در خانه

تهیه قهوه

اولین مرحله برای تهیه آیس کافی با قهوه فوری تهیه قهوه به حساب می‌آید. در این مرحله باید ابتدا قهوه فوری را با کمی آب جوش مخلوط کنید و به هم بزنید سپس قهوه‌ای که به دست آورده‌اید را در قالب‌های یخ بریزید و در یخچال نگهداری کنید. حتماً باید قهوه در داخل یخچال یخ بزند.

شیک کردن شیر

مرحله دوم برای تهیه آیس کافی با قهوه فوری شیک کردن شیر است. در این مرحله برای تهیه شیر فوم دار لازم است تا شیر را در داخل یک بانک شیشه‌ای بریزید و درب آن را به‌ خوبی ببندید. دمای شیر برای انجام این کار باید ۶۵ درجه سانتی گراد باشد. سپس برای فوم دار کردن شیر لازم است تا بانک شیشه‌ای را به اندازه کافی تکان دهید تا شیر کف کند.

تهیه آیس کافی

این مرحله به عنوان سومین مرحله معرفی می‌شود. در این مرحله لازم است قالب‌های یخ را در داخل یک لیوان بریزید و شیر فوم دار را که در مرحله قبل اقدام کف دار کردن آن کرده بودید را بر داخل لیوان بیافزاید. همچنین برای دو رنگ کردن آیس کافی می‌توانید مقداری پودر کاکائو و نسکافه را در مقدار کمی شیر به خوبی به هم بزنید سپس آن را بر روی نوشیدنی اضافه کنید. بدون هیچ وسیله برقی شما می‌توانید یک آیس کافی خانگی داشته باشید.

نکات مهم در تهیه آیس کافی ساده با نسکافه

  • می‌توانید از هر سیروپی که مورد علاقه خودتان است در این نوشیدنی استفاده کنید.
  • در صورتی که نوشیدنی‌های شیرین علاقه بیشتری دارید می‌توانید برای شیرین‌تر شدن آیس کافی خود از چندین قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید.
آیس کافی چیست

آیس کافی تایلندی

یکی دیگر از انواع آیس کافی‌هایی که بسیار محبوب و خوشمزه، آیس کافی تایلندی نامدار است. این آیس کافی جزء نوشیدنی‌های خنک به حساب می‌آید که پایه آن قهوه است. در تهیه آیس کافی تایلندی در مقایسه با آیس کافی‌های ساده افزودنی‌های بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه آیس کافی تایلندی به زمانی در حدود ۱۵ دقیقه نیاز است.

مواد لازم برای تهیه آیس کافی تایلندی

پیش از هر چیز لازم است بگویم که تمام موادی که در قسمت زیر به آن اشاره می‌کنیم برای یک لیوان آیس کافی تایلندی است.

  • قهوه غلیظ ۱ شات
  • شکر ۴ قاشق سوپ خوری
  • پودر گردو و یا پودر بادام یک قاشق چای خوری
  • پودر هل ۲ قاشق چای خوری
  • قطعات یخ به میزان لازم. بهتر است تا از قطعات یخ متوسط برای تهیه آیس کافی تایلندی استفاده شود.

مراحل تهیه آیس کافی تایلندی

برای تهیه آیس کافی تایلندی لازم است تا در مرحله اول اقدام به تهیه قهوه غلیظ کنید این مقدار با در نظر گرفتن میزان مورد نظر از قهوه است که توسط دستگاه فرنچ یا به وسیله دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌کنید. سپس ۲ قاشق غذاخوری پودر هل را به قهوه غلیظ اضافه کنید.

در مرحله بعد پس از آماده‌سازی قهوه افزودنی‌هایی مانند شکر و پودر بادام یا گردو را به قهوه بیافزایید. لازم است در این مرحله اقدام به هم زدن مکرر قهوه کنید. تا زمانی هم زدن را ادامه دهید تا قهوه تبدیل به مایع یکنواخت گردد. سپس برای رسیدن قهوه به دمای پایین‌تر کمی صبر کنید تا قهوه مقداری خنک شود.

در مرحله سوم باید کف شیر را به قهوه اضافه کنید برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های گوناگونی که وجود دارند بهره ببرید. ولی ساده‌ترین راه برای این کار استفاده از فرنچ پرس است. پس از تهیه کف شیر باید تمامی مواد را با هم ترکیب کنید. به این منظور از قطعات یخ را در داخل لیوان مورد نظر خود بریزید و موادی را که با هم ترکیب کرده‌اید را در داخل لیوان سرازیر کنید. به طور کلی حداقل باید دو سوم لیوان عرض مواد یخ و قهوه پر شده باشد. الباقی لیوان را باید کف شیر پر نمایید.

آیس کافی تایلندی

نکات مهم و حائز اهمیت در تهیه آیس کافی تایلندی

  • بسیاری از افراد به جای استفاده کردن از کف شیر از خامه مناسب نوشیدنی استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید از خامه مناسب برای این کار استفاده کنید.
  • برای فرم دادن کف شیر روی لیوان می‌توانید از یک قاشق چای خوری استفاده کنید تا ظاهری زیبا به آیس کافی خود بدهید.
  • استفاده از شکر باعث خوش طعم شدن قهوه می‌شود لذا اگر جزء افرادی هستید که دارای رژیم غذایی بوده و نمی‌خواهید از شکر در قهوه استفاده کنید، می‌توانید آیس کافی خود را به صورت تلخ مصرف کنید. همچنین می‌توانید از شکر قهوه‌ای به این منظور استفاده نمایید.
  • برای تزیین آیس کافی می‌توانید از پودر کاکائو کمک بگیرید.
آیس کافی تایلندی

آیس کافی ژاپنی

یکی دیگر از نوشیدنی‌های محبوب و منحصربه‌فرد آیس کافی ژاپنی نام دارد. تفاوت آیس کافی ژاپنی با سایر آیس کافی‌ها این است که در آیس کافی‌های دیگر باید از قهوه اسپرسو یا قهوه فرانسه برای تهیه استفاده کرد؛ ولی در آیس کافه ژاپنی می‌توان از قهوه‌های دمی برای این کار بهره برد. در حقیقت یکی از نوشیدنی‌هایی که به وسیله قهوه‌های دمی تهیه می‌شود آیس کافی ژاپنی است.

مواد لازم برای تهیه آیس کافی ژاپنی

  • 33 گرم آب
  • 170 گرم یخ
  • قهوه تازه 35 گرم

میزان موادی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم برای تهیه یک لیوان آیس کافی ژاپنی است. به طور کلی می‌توان گفت برای تهیه آیس کافی ژاپنی به ۱۵ دقیقه زمان احتیاج است.

طرز تهیه آیس کافی ژاپنی

مرحله اول

برای تهیه آیس کافی ژاپنی باید مقداری یخ را که بهتر است به صورت یخ‌های قالبی باشد را تهیه کنید. یخ‌ها را داخل قوری می‌ریزیم. در ادامه کار باید قهوه را از داخل فیلتر عبور دهیم. با عبور کردن قهوه از داخل فیلتر و اضافه شدن آن به قوری و ترکیب شدن قهوه و یخ باعث شده تا قهوه خنک شود.

مرحله دوم

برای تهیه آیس کافی ژاپنی نیاز به ۳۵ گرم قهوه تازه داریم. میزان درشتی قهوه آسیاب شده باید متوسط روبه درست باشد. پس از آسیاب قهوه و رسیدن به اندازه مورد نظر لازم است و قهوه را روی فیلتر دستگاه‌ها ریو بریزید.

مرحله سوم

در مرحله سوم حتماً باید دمای ۹۲ درجه سانتی‌گراد برای گرم کردن قهوه استفاده شود. پس از دم کردن قهوه باید صبر کنید تا قهوه خنک شود. در مرحله سوم مقداری آب داغ را بر روی پودر قهوه می‌ریزیم. توجه داشته باشید که میزان آبی که بر روی قهوه ریخته می‌شود باید تمام سطح قهوه را بپوشاند. این کار باعث می‌شود تا کربن دی اکسید‌ای که بر اثر واکنش قهوه و آب به دست می‌آید به طور کامل از قهوه خارج شود. نکته مهم و حائز اهمیت این است که ریختن آب داغ را باید از مرکز شروع کنید و به شکل دایره‌وار به سمت کناره‌ها ادامه دهید. همچنین دقت داشته باشید که آب داغ را نباید به هیچ عنوان مستقیم بر روی فیلتر بریزید. همچنین دمای ۹۲ درجه آب برای تهیه آیس کافه ژاپنی بسیار مهم است.

مرحله چهارم

در این مرحله پس از اضافه کردن قهوه بر روی یخ‌هایی که در قوری وجود داشتند، اقدام به تکان دادن قوری کنید به شکلی که یخ‌های داخل قوری ذوب شوند و باعث خنک شدن قهوه گردند.

مرحله پنجم

در این مرحله آیس کافی ژاپنی آماده سرو است و می‌توانید آن را نوش جان کنید. این آیس کافی در هوای تابستان و هوای بسیار گرم طرفداران زیادی دارد.

آیس کافی ژاپنی

کلام پایانی

با توجه به اینکه مصرف قهوه دارای فواید و مزایای زیادی است لذا مصرف آن نیز رو به افزایش است. یکی از نوشیدنی‌هایی که می‌توانید در فصول گرم سال از آن استفاده کنید انواع آیس کافی‌های موجود هستند. در واقع نوشیدن یک نوشیدنی خنک در فصل تابستان بسیار لذت‌بخش است. همچنین افراد بسیار زیادی هستند که عادت به مصرف قهوه دارد. این گونه از افراد می‌توانند به مصرف شکل خنک قهوه مانند آیس کافی اقدام کنند. در قسمت‌های بالا سعی کردیم طرز تهیه آیس کافی ساده را در منزل و همچنین به صورت حرفه‌ای بیان کنیم.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا