غذای بین الملل

همه نکات مهم در طرز تهیه سو بورکی ترکیه ای

سو بورکی ترکیه‌ای غذای بسیار خوشمزه و لذیذی است که می‌توانید آن را در منزل تهیه نمایید.سو بورکی که از چند لایه خمیر یوفکا به همراه پنیر و جعفری تهیه می‌شود یک نوع بورک ترکی است و طعم و مزه بسیار خوبی دارد. مردم ترکیه این غذا را در وعده‌های صبحانه، عصرانه، شام و حتی میان ‌وعده به همراه نوشیدنی سرو می‌نمایند. این غذای لذیذ در وعده صبحانه با چای و در وعده‌های دیگر به همراه دوغ خورده می‌شود. در ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم شما را با طرز تهیه سو بورکی آشنا کنیم.

مواد اولیه برای تهیه سو بورکی

برای تهیه سو بورکی در حدود یک و نیم ساعت برای تهیه خمیر یوفکا و حدود 30 الی 45 دقیقه نیز برای پخت غذا نیاز به زمان دارید. مواد مورد نیاز سو بورکی که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید برای 6 نفر کافی است.

  • آرد  5 لیوان
  • تخم‌مرغ  4 عدد
  • آب ولرم  دو سوم لیوان
  • نمک  یک قاشق مرباخوری
  • روغن جامد  2 قاشق غذا خوری
  • روغن زیتون  یک قاشق غذاخوری
  • کره  دو سوم لیوان
  • پنیر سفید فتا  400 گرم
  • جعفری خرد شده   2 قاشق غذا خوری

طرز تهیه سو بورکی

 طرز تهیه سو بورکی

برای تهیه این غذای خوشمزه ترکیه‌ای می‌توانید از خمیر یوفکای آماده نیز استفاده نمایید. ولی درصورتی‌که وقت کافی دارید بهتر است خمیر یوفکا را خودتان تهیه نمایید در ادامه طرز تهیه سو بورکی را توضیح می‌دهیم.

مرحله اول: آماده‌کردن خمیر یوفکا

  1. تخم‌ مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و آنها را با چنگال مخلوط کنید تا لختگی تخم ‌مرغ از بین برود.
  2. آب ولرم، نصف قاشق مرباخوری نمک، دو قاشق غذاخوری روغن جامد را به تخم ‌مرغ‌ها اضافه کنید و مواد را با همزن هم بزنید تا کاملاً ترکیب شوند.
  3. پنج لیوان آرد را در ظرفی الک کنید و کم‌کم به مواد اضافه نمایید تا مواد به ‌صورت خمیر درآیند. آرد را به‌ اندازه‌ای مصرف کنید که خمیر بورک کمی به دست بچسبد و نرمی متوسطی داشته باشد.
  4. در مرحله بعدی خمیر را به‌ خوبی ورز دهید تا جمع شود. حالا خمیر را روی میز قرار دهید و با فشار کف دستتان تا زمانی که خوب سفت شود و کاملاً یکدست گردد به ورز دادن ادامه دهید.
  5. خمیر را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنید و به ‌صورت گلوله در آورید و آنها را در سینی بچینید. روی خمیرها را با پارچه بپوشانید و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت دهید تا خمیر آماده شده یا اصطلاحا ور بیاید.
  6. بعد از یک ساعت، مقداری آرد بر روی یک سطح صاف بپاشید و گلوله‌های خمیر را روی آن به‌ خوبی باز نمایید، خمیر باید کاملاً نازک و یکدست شود. بعد از اینکه تمام گلوله‌ها را باز کردید، ده دقیقه دیگر به آنها استراحت دهید. در ادامه طرز تهیه سو بورکی باید ورقه‌های خمیر یوفکا را بپزیم.
  7. برای پخت ورقه‌های خمیر یوفکا باید یک قابلمه آب در حال جوش آماده کنید و نصف قاشق مرباخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن ‌زیتون به آب جوش اضافه نمایید.
  8. در ظرف دیگری مقداری آب سرد بریزید و کنار خود قرار دهید.
  9. ورقه‌های خمیر را دانه‌دانه در آب جوش بیندازید و با قاشق کمی فشار دهید تا به زیر آب برود بعد از حدود 30 الی 40 ثانیه ورقه‌ها را از آب جوش درآورده و بلافاصله در آب سرد قرار دهید. بعد از 15 ثانیه ورقه‌های یوفکا را از آب سرد خارج کنید و آنها را با احتیاط بر روی یک صافی قرار دهید تا آب آنها به طور کامل خارج شوند. سعی کنید از یک کفگیر برای بیرون آوردن یوفکاها استفاده کنید تا پاره نشوند.

مرحله دوم: آماده‌کردن مواد میانی بورک

پنیر سفید فتا را در کاسه‌ای ریخته و با چنگال خرد کنید مقداری جعفری خرد شده را به آن اضافه نمایید و به‌ آرامی مخلوط کنید تا با همدیگر ترکیب شوند.

مرحله سوم:  درست‌کردن سو بورکی

  1. در کاسه‌ای کره را ذوب کنید و سینی فر را با کره ذوب شده چرب نمایید.
  2. یک ‌لایه خمیر یوفکا را درون سینی پهن کنید سپس مقداری کره ذوب شده بر روی خمیرها بمالید. این کار را تا 4 مرحله تکرار نمایید؛ یعنی خمیرهای را در 4 لایه بر روی ‌هم قرار دهید و بر روی آنها کره بمالید.
  3. پنیر و جعفری را کاملاً بر روی لایه پنجم پخش کنید. سپس 4 لایه یوفکا را به همان روش قبلی آماده کنید و روی لایه پنجم قرار دهید و لایه آخر را با کره ذوب شده چرب نمایید.
  4. در ادامه طرز تهیه سو بورکی باید حرارت فر را بر روی 180 درجه تنظیم نمایید و منتظر بمانید تا فر گرم شود سپس سینی را درون فر قرار دهید. برای پخت سو بورکی بین 30 الی 45 دقیقه زمان لازم دارید. زمانی که رنگ آن قهوه‌ای شد غذا آماده است و می‌توانید آن را از فر درآورید. برای طلایی شدن روی غذا می‌توانید در انتهای زمان پخت شعله بالای فر را روشن نمایید.

طرز تهیه سو بورکی ترکی

نکات ضروری جهت تهیه سو بورکی

  • در برخی از دستورات به‌جای کره آب شده از سس بورک استفاده می‌کنند. برای تهیه این سس باید 3 عدد تخم ‌مرغ را با یک‌دوم لیوان ماست یا شیر و دو قاشق غذاخوری روغن ‌مایع ترکیب کنید و بین لایه‌های خمیر یوفکا بمالید.
  • در صورتی ‌که بخواهید خمیر را به‌صورت گرد استفاده کنید حتماً سینی فر متناسب با آن را به کار ببرید و خمیر را به ‌اندازه ظرف برش بزنید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا