شیرینیکیک و شیرینی

طرز تهیه بامیه ترکی خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای

بامیه ترکی یک شیرینی محبوب است که اولین‌بار در منطقه بالکان ترکیه تهیه شد. بامیه یکی از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های سرخ شده در جهان است که طعم بسیار رؤیایی و بهشتی دارد.

اگر می‌خواهید نحوه درست‌کردن این شیرینی فوق‌العاده را بیاموزید و ببینید که چرا جزو محبوب‌ترین دسرهای جهان است، با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید. طرز تهیه بامیه ترکی را به‌صورت گام‌به‌گام برای شما در ادامه مقاله نوشتیم.

بامیه ترکی

بامیه ترکی یک دسر شربتی و فوق‌العاده شیرین ترکی است که از خمیر سرخ شده و شربت درست می‌شود. خمیر آن اغلب حاوی نشاسته و بلغور است که آن را سبک و ترد نگه می‌دارد. دست‌فروشان خمیر بامیه را در خیابان‌های ترکیه سرخ و گرم سرو می‌کنند. البته که می‌توان آن را در منوی بسیاری از رستوران‌ها نیز پیدا کرد. همچنین بامیه ترکیه بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

طرز تهیه این بامیه یکی از قدیمی‌ترین دستور پخت‌های ترکی است که با تغییراتی در منوی یونانیان و ایرانیان نیز یافت می‌شود.

طرز تهیه آن بسیار آسان است اما فوت و فن‌هایی دارد که به شما خواهیم گفت. اگر به‌صورت دقیق بامیه‌ها را درست کنید، از طعم یکی از محبوب‌ترین غذاهای ترکی لذت خواهید برد.

طرز تهیه بامیه ترکی

نکات طرز تهیه بامیه ترکی

خمیر

در خمیر بامیه از تخم‌مرغ کمتری نسبت به دیگر شیرینی‌ها استفاده کنید. نمای بیرونی بامیه باید به‌صورت ترد باشد درحالی‌که فضای داخلی باید نرم و مرطوب بماند.

تخم‌مرغ و آرد

خمیر، توسط آب گرمی که برای بامیه استفاده می‌شود، معمولاً گلوله خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، آرد را اول الک و به‌تدریج به آب اضافه کنید و مرتب هم بزنید. تخم‌مرغ‌ها را نیز باید یکی‌یکی اضافه کنید و با استفاده از همزن با سرعت بالا در خمیر مخلوط کنید.

تجهیزات موردنیاز

تنها وسیله‌ای که برای تهیه بامیه نیاز دارید یک قیف ماسوره‌ای است. فقط به‌خاطر داشته باشید که طول هر یک از آنها باید ۲ تا ۳ سانتی‌متر تقریباً به‌اندازه انگشت شصت یک کودک باشد.

سرخ کردن

در مورد نحوه سرخ کردن شیرینی‌های بامیه سه نظر مخالف وجود دارد. برای مثال خمیر را می‌توان سریع در روغن سرد انداخت تا بامیه بلندتر شده و آرام با روغن داغ سرخ شود. همچنین می‌توان آنها را در حرارت متوسط سرخ کرد که تا نه بسوزند و نه خام بمانند. اگر می‌خواهید با روغن داغ آنها را سرخ کنید از روغن آفتاب‌گردان کمک بگیرید. روغن را تا ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم و بامیه‌ها را با سرعت در روغن داغ سرخ کنید.

مواد لازم برای تهیه بامیه ترکی:

  • آرد – ۱۲۵ گرم
  • آب – ۲۵۰ گرم
  • تخم‌مرغ – ۲ عدد
  • روغن مایع – ۲۵ گرم
  • شربت بار – ۱۰ گرم
  • شکر – ۲ پیمانه
  • آب – ۱ پیمانه
  • گلوکز – ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم‌کرده – ۱ قاشق سوپ‌خوری
  • آب‌لیمو ترش تازه – ۱ قاشق مرباخوری
طرز تهیه بامیه ترکی مجلسی

طرز تهیه بامیه ترکی

مرحله اول

برای تهیه بامیه ترکی ابتدا باید شربت بار را آماده کنیم. آب را به همراه شکر و آب‌لیمو ترش بسیار تازه درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و بدون ذره‌ای هم زدن، قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم.

مرحله دوم

زمانی که شکر حل شد؛ گلاب را به همراه زعفران به آن اضافه می‌کنیم. مواد را تندتند هم می‌زنیم تا یکدست شوند. در ادامه اجازه می‌دهیم تا شربت بار به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشد.

پس از گذشت ده دقیقه گلوکز را به شربت بار اضافه می‌کنیم. ۲ دقیقه بعد حرارت را خاموش می‌کنیم و اجازه می‌دهیم شربت بار کاملاً خنک شود.

مرحله سوم

آب را به همراه روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می‌دهیم تا جوش بیاید. در همین مرحله آرد را درون الک می‌ریزیم و سه مرتبه الک می‌کنیم. زمانی که مخلوط آب و روغن جوش آمد، آرد را در یک مرحله به آن اضافه کنیم.

مرحله چهارم

آرد را درون آب با قاشق چوبی کاملاً مخلوط می‌کنیم تا نرم و لطیف شود. سپس حرارت را کمتر می‌کنیم و خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه تفت می‌دهیم. خمیر را حتماً به‌صورت مداوم هم بزنید تا گلوله نشود.

مرحله پنجم

پی از گذشت پانزده دقیقه خمیر را درون یک ظرف مناسب می‌ریزیم تا کمی سردتر شود. در اینجا ۱ قاشق غذاخوری از شربت بار را به خمیر اضافه می‌کنیم.

مرحله ششم

تخم‌مرغ‌ها را به‌آرامی و یکی به یکی به خمیر اضافه می‌کنیم. سپس کاملاً آنها را هم می‌زنیم تا مواد یکدست شوند و خمیری نرم و کاملاً چسبناک به دست آید. بعد از آن خمیر را درون قیف ماسوره‌ای با سر ماسوره مخصوص شیرینی بامیه می‌ریزیم.

مرحله هفتم

درجه فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهیم تا کاملاً گرم و آماده شود. سینی فر را نیز با روغن مایع چرب می‌کنیم و بعد از آن خمیر را به شکل و اندازه دلخواه درون سینی فر پایپ می‌کنیم.

مرحله هشتم

سینی را طبقه وسط فر قرار می‌دهیم تا بامیه‌ها به مدت ۱۵ دقیقه درون فر رویه ببندد و کمی رنگ و لعاب بگیرند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه سینی را از فر خارج می‌کنیم و یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم.

به‌اندازه‌ای که بامیه‌ها درون قابلمه شناور بمانند روغن مایع به قابلمه اضافه می‌کنیم و آن را روی شعله موردنظر، ترجیحاً ملایم، قرار می‌دهیم.

طرز تهیه بامیه ترکی خوشمزه

مرحله نهم

بامیه‌ها را از سینی جدا می‌کنیم و به قابلمه اضافه می‌کنیم. زمانی که بامیه‌ها درون روغن سرخ و طلایی شدند، آنها را بلافاصله درون شربت بار می‌افزاییم. به مدت ۱۰ دقیقه درون شربت بار بامیه‌ها زیرورو می‌کنیم تا شربت به خورد آنها برود.

مرحله دهم

سپس بامیه‌ها را درون صافی قرار می‌دهیم تا شهد اضافی از آنها خارج شود. آن‌ها را درون ظرف مورد نظرمان می‌گزاریم و به‌دلخواه با پودر نارگیل یا پودر گل محمدی نیز تزئین می‌کنیم تا سرو شوند. بامیه ترکی ما آماده شد.

سخن پایانی

همان‌طور که دریافت کردید طرز تهیه بامیه ترکی، بسیار ساده است اما فوت و فن‌هایی دارد که باید رعایت شود. حتماً این دسر خوشمزه را درست کنید. همچنین امیدواریم از این طرز تهیه ترکی، وب‌سایت دیلی کوکس نهایت استفاده را کرده باشید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا