شیرینیکیک و شیرینی

نکات مهم در مورد طرز تهیه بادام سوخته

یکی از تنقلات خوشمزه ما ایرانیان بادام سوخته (candied almonds) است که طعم نوستالژی آن تداعی کننده خاطرات دوران کودکی ما خواهد بود. این شیرینی بی‌نظیر گزینه مناسبی برای دسر بوده و از جمله خوراکی‌هایی است که می‌تواند جایگزین قند و نبات باشد و با طعم شیرینش تلخی چای را از بین می‌برد. این شیرینی محبوب برای آن دسته از کودکانی که آجیل را به تنهایی مصرف نمی‌کنند و یا تمایل دارند به بهانه چای، قند زیادی بخورند، جایگزین خوبی خواهد بود. هرچند می‌بایست همیشه در مصرف اعتدال را رعایت کرد. در ادامه این مطلب آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه بادام سوخته را بیان خواهیم کرد. با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

خواص بادام سوخته

  • بادام سوخته دارای طبع گرمی است و معده را تقویت می‌کند.
  • بادام سوخته باعث تقویت قوای جنسی شده و تولید اسپرم را در مردان افزایش می‌دهد.
  • آرام بخش و خواب آور است.
  • این خوراکی انرژی فوق‌العاده‌ای به بدن منتقل می‌کند.
  • پوست را شفاف می‌کند و مانع از پیری زودرس شده و همچنین در رویش مجدد موها موثر است. 
طرز تهیه بادام سوخته

مواد لازم جهت تهیه بادام سوخته

  • بادام زمینی پوست گرفته: ۱ پیمانه
  • شکر: ۱ پیمانه
  • روغن جامد یا کره: ۱ قاشق غذاخوری
  • وانیل: ⅓ قاشق چایخوری
  • کنجد: ⅓ لیوان
طرز تهیه بادام سوخته

طرز تهیه بادام سوخته

شیوه‌های متعددی جهت تهیه این شیرینی خوشمزه وجود دارد، ولی تمامی آن‌ها تقریبا مواد اولیه یکسانی دارند. لازم است بگوییم که تهیه بادام سوخته کار دشواری نیست و تنها نکته مهمی که در تهیه آن بایستی رعایت ‌شود، اندازه صحیح مواد اولیه است.

مرحله اول

طرز تهیه بادام سوخته خوشمزه بدین صورت است که ابتدا بادام زمینی‌های پوست کنده شده را به کمک گوشتکوب کمی می‌کوبیم و یا داخل میکسر یا غذاساز می‌ریزیم تا خرد و شکسته شوند. اما در هر حالت سعی کنید به گونه‌ای خرد شوند که نه خیلی پودر و نه خیلی درشت باشند. وانیل را نیز به بادام‌ها اضافه کنید و کنار بگذارید.  

مرحله دوم

در این مرحله باید بادام‌هایی را که از قبل خرد کردیم، درون تابه بریزیم و روی حرارت قرار دهیم. بادام‌ها باید کمی تفت داده شوند تا بوی خامی آن‌ها از بین برود. در ادامه تابه را از روی حرارت برداشته و منتظر می‌شویم تا خنک شود.

مرحله سوم

بعد از آنکه بادام زمینی‌ها خنک شدند، در این بخش نوبت به افزودن وانیل و در صورت تمایل پودر هل می‌رسد. شما می‌توانید از کنجد نیز استفاده کنید. به طور مثال برای یک لیوان بادام زمینی از ۳/۱ پیمانه کنجد بوداده شده استفاده کنید. سپس به خوبی با یکدیگر مخلوط می‌کنیم. حالا کف یک سینی که بهتر است جنس آن استیل باشد را چرب کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم

اکنون زمان درست کردن کارامل فرا رسیده است. برای این کار باید تابه نچسب را روی شعله ملایم قرار دهید و شکر را به طور یکسان درون آن می‌ریزیم. نکته مهمی که در این مرحله باید رعایت کنید این است که شکرها نباید هم زده شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله از طرز تهیه بادام سوخته بایستی بدانید که اگر که پیش از ذوب شدن شکر آن را مخلوط کنید، باعث می‌شود که کارامل شکرک بزند. بنابراین بهتر است تابه را تکان دادن دهید تا به ذوب شدن سریع شکر کمک شود. هنگامی که کارامل آماده شد، وقت آن است که کره را به تابه اضافه و به خوبی با هم مخلوط کنید. افزودن کره کاملا اختیاری بوده و می‌توانید آن را حذف و یا میزان آن را کمتر کنید. اما استفاده از کره سبب می‌شود تا بادام سوخته تردتری داشته باشید.

مرحله ششم

پس از آنکه کره ذوب شد، بادام‌ها را به تابه اضافه نموده و هم می‌زنیم تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب و یکدست شوند. سپس تابه را از روی حرارت برمی‌داریم و خیلی سریع بادام سوخته را داخل سینی چرب شده منتقل می‌کنیم.

مرحله هفتم

لازم به ذکر است که در این مرحله از طرز تهیه بادام سوخته سرعت العمل بالا اهمیت بسیاری دارد. زیرا در غیر این صورت کارامل زود خشک خواهد شد. در ادامه یک وردنه را به روغن آغشته کرده و به کمک آن مواد را پهن می‌کنیم. سپس به مدت ۳۰ دقیقه منتظر می‌شویم تا در دمای محیط استراحت کند که کاملا خنک و سفت شود.

مرحله هشتم

در این بخش به کمک یک چاقو یا کاتر چرب شده، بادام سوخته را به اندازه‌های دلخواه برش می‌زنیم. خط‌های برش زده شده به راحتی شکسته می‌شوند تنها بایستی هنگام پهن کردن با وردنه و رد چاقو زدن، سرعت عمل بالایی داشته باشید تا سرد نشود. زیرا در صورت خنک شدن، رد چاقو نمی‌ماند و بعد به هنگام شکستن برش‌های ناموزونی خواهید داشت.

مرحله نهم

در آخرین مرحله از طرز تهیه بادام سوخته با لبه چاقو اطراف بادام سوخته را از سینی جدا کرده، سپس داخل ظرف مورد نظر خود قرار می‌دهیم. در نهایت می‌توانید بادام سوخته را همراه با چای تازه دم نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا