کیک و شیرینیکلوچه و کوکی

طرز تهیه کلوچه مغزدار مجلسی | کلوچه عصرانه ساده و فوری

آماده کردن شیرینی و کلوچه‌های مختلف برای میان وعده یک کار جذاب و لذت بخش است که حس خوبی را به همه اعضای خانواده منتقل می‌کند. کلوچه مغزدار یک میان وعده خوشمزه و در عین حال مقوی است که با طعم‌های مختلفی می‌توانید آن را تهیه کنید. ما در ادامه مراحل طرز تهیه کلوچه مغزدار را به صورت کامل برای شما بیان کرده ایم. چنانچه به پخت شیرینی و کلوچه علاقه دارید، این مطلب مناسب شما است.

مواد لازم برای پخت کلوچه مغزدار

  • آرد: ۲ لیوان
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • کره: ۳۰ گرم
  • خمیر مایه: ۱ قاشق غذاخوری
  • شیر: ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر: ۳ قاشق غذاخوری
  • ماست: ۳ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم: ½ لیوان

طرز تهیه کلوچه مغزدار مجلسی

مواد لازم برای بخش میانی کلوچه مغزدار

  • پودر پسته: ½ لیوان
  • پودر گردو: ½ لیوان
  • پودر قند: ½ لیوان
  • دارچین: ۱ قاشق مرباخوری
  • کره آب شده: ۴ قاشق‌خوری

مواد لازم برای رومال کلوچه مغزدار

  • زرده تخم مرغ: ۱ عدد
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری
  • شکلات ذوب شده: به مقدار کافی
  • مغز آجیل (پسته، گردو، بادام): به مقدار کافی
  • شکلات چیپسی: به مقدار کافی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم و پفکی

طرز تهیه کلوچه مغزدار مجلسی

مراحل تهیه کلوچه مغزدار

  1. در ابتدای کار نیاز است مقداری آب ولرم را درون یک لیوان بریزید و سپس یک قاشق غذاخوری شکر را به آن بیفزایید. سپس شکر را هم بزنید تا به خوبی حل شود. در ادامه خمیر مایه را هم به آب اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید. حالا روی ظرف را بپوشانید و آن را کنار بگذارید.
  2. تقریباً بعد از گذشت مدت زمان ۱۰ دقیقه، خمیر مایه شما آماده می‌شود. در بخش‌های کناری مخلوط، حباب‌هایی تشکیل می‌شود که نشانه این است که خمیر مایه سالم است و می‌توان از آن استفاده نمود. در همین حین تخم مرغ‌ها را در یک ظرف ریخته و هم بزنید تا حالت لختگی آن از بین برود.
  3. در مرحله بعدی مقداری شیر هم دما با محیط را به تخم مرغ‌ها اضافه کرده و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند و حالت یکدستی به خود بگیرند. در ادامه شکر را نیز به مخلوط بیفزایید و خوب ترکیب کنید. حالا مقداری ماست که به دمای محیط رسیده است را نیز به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید.
  4. در این مرحله باید کره را به مخلوط مواد اضافه کرده و هم بزنید تا به خوبی در آن حل شود و به خورد مواد برود. حالا خمیر مایه به عمل آمده را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. بافت مخلوط به دست آمده شما باید کاملا نرم و یکدست باشد.
  5. حالا آرد را در یک ظرف دیگر الک کنید تا بافت سبک و یکدستی داشته باشد. در ادامه آرد را در چند مرحله و کم کم به مخلوط بیفزایید. سپس به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر ترکیب شوند و آرد در مخلوط، شکل گلوله‌ای به خود نگیرد و به طور کلی بافت یکدستی به وجود بیاید.
  6. در این مرحله از طرز تهیه کلوچه مغزدار، نوبت به ورز دادن خمیر می‌رسد. شایان ذکر است که شما باید آرد را تا زمانی به مخلوط اضافه کنید که دیگر خمیر تشکیل شده به دست نمی‌چسبد و بافت بسیار نرم و یکدستی دارد. زمانی که خمیر جمع شد، خمیر را درون یک ظرف چرب قرار دهید و روی آن را با پارچه یا نایلون بپوشانید. حالا ظرف را در محیط گرم تری قرار دهید و به مدت یک ساعت به خمیر استراحت دهید. در این زمان حجم خمیر زیاد می‌شود. در این حین، مواد میانی داخل کلوچه مغزدار را اماده کنید.
  7. مقداری مغز پسته را در اندازه کوچک خرد و یا پودر کنید. سپس پودر پسته را در یک ظرف ریخته و مقداری پودر قند و پودر دارچین را با توجه به ذائقه خود به آن بیفزایید. به خوبی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. چنانچه می‌خواهید کلوچه‌های شما طعم‌های متفاوتی بگیرند، می‌توانید از پودر گردو نیز استفاده نمایید. برای اینکار مغز گردو را کاملاً خرد کرده و با مقدار پودر قند و پودر دارچین ترکیب کرده و داخل یک ظرف جداگانه بریزید. سپس مقداری کره را به صورت کم کم به مخلوط پودر پسته، دارچین و قند اضافه کنید. به خوبی آن‌ها را هم بزنید تا با هم مخلوط شوند و بافت خمیری به خود بگیرند. مقداری کره به پودر گردو اضافه کنید تا بافت خمیری به خود بگیرد.
  8. در مرحله بعدی از طرز تهیه کلوچه مغزدار، نوبت به اماده کردن مواد رومال می‌رسد. یک زرده تخم مرغ را داخل یک ظرف کوچک ریخته و با چنگال هم بزنید تا حالت لختگی آن از بین برود و بافت کاملاً یکدستی داشته باشد. متناسب با سلیقه و ذائقه خود مقداری زعفران دم کرده را به تخم مرغ اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم در تخم مرغ پخش شود. بعد از به عمل آمدن خمیر، روی ظرف را برداشته و کمی آن را ورز دهید.
  9. زمانی که احساس کردید پف خمیر گرفته شده است، مقداری خمیر به اندازه یک نارنگی برداشته و آن را در کف دست خود پهن کنید. در ادامه مقداری از مواد میانی را داخل آن قرار داده و لبه‌های خمیر را جمع کنید. سپس با دست به خوبی فرم دهید تا شکل کلوچه به خود بگیرد.
  10. داخل قالب مورد نظر یا سینی فر را چرب کرده و زمانی که کلوچه‌های خود را فرم دادید، با فاصله داخل آن‌ها بچینید. حالا مقداری مخلوط زرده تخم مرغ و زعفران را با استفاده از فرچه بر روی کلوچه‌ها رابکشید.
  11. در مرحله بعدی فر را روشن کرده و بعد از گذشت ۱۰ دقیقه که گرم شد، سینی را داخل آن قرار دهید. فر را در دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید و اجازه دهید تا کلوچه‌ها به مدت ۲۰ دقیقه به خوبی بپزند. زمانی که مشاهده کردید سطح آن‌ها تقریباً طلایی رنگ شده است، در ۲ دقیقه پایانی گریل را روشن کنید.
  12. بعد از گذشت این زمان، سینی را را از فر خارج کنید و بگذارید با محیط هم دما شود. زمانی که کلوچه‌ها کمی خنک شدند، به آرامی آن‌ها را از سینی جدا کرده و داخل ظرف دیگری قرار دهید تا به طور کامل خنک شوند. حالا می‌توانید متناسب با سلیقه خود مقداری شکلات ذوب شده را بر روی کلوچه‌ها بریزید. در ادامه با استفاده از پودر پسته، پودر نارگیل، مغز گردو خرد شده و خلال بادام روی کلوچه‌ها را تزئین کنید. در پایان مقداری کلوچه مغزدار را داخل ظرف مناسب بچینید و از مهمانان خود همراه با چای پذیرایی کنید. همچنین می‌توانید این کلوچه را به عنوان یک میان وعده خوشمزه و مقوی برای فرزندان خود در نظر بگیرید. نوش جان.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک ساده خانگی | مخصوص مهمانی و عصرانه

طرز تهیه کلوچه مغزدار مجلسی

مهم‌ترین نکات طرز تهیه کلوچه مغزدار

  • می‌توانید در زمان آماده‌سازی اولیه خمیر، آن را با وردنه پهن کرده و سپس با استفاده با استفاده از سر لیوان، خمیر را به شکل کلوچه برش دهید تا یکدست باشد.
  • اگر می‌خواهید روی کلوچه را طرح بیندازید، می‌توانید علاوه بر مهرهای مخصوص شیرینی پزی، از سایر ابزار مربوطه نیز استفاده کنید.
  • استفاده از سینی با جنس چدن و یا آلومینیوم برای پخت کلوچه‌ها بهتر است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله طرز تهیه کلوچه مغزدار را به صورت مرحله مرحله برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به دستورپخت سایر غذاها و شیرینی های خوشمزه، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقالات مجله آشپزی مامی کوکینگ بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا