دسر

طرز تهیه دسر پاناکوتا با مواد ساده و کم هزینه با 5 روش

دسرها بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین قسمت‌های آشپزی محسوب می‌شوند. یکی از دسرهایی که طعم منحصربه‌فردی داشته، پاناکوتا است. پاناکوتا یک دسر ایتالیایی بوده که دستور پخت‌های متعددی برای آن وجود دارد و شما می‌توانید آن را با اسانس و طعم‌های مختلفی همچون وانیلی، شکلاتی، موزی و زعفرانی یا به‌طور ساده تهیه کنید. طرز تهیه دسر پاناکوتا بسیار آسان بوده و به‌سرعت در آشپزخانه تهیه خواهد شد. درحقیقت طرز تهیه انواع پاناکوتا یکسان است و تنها با افزودن طعم‌دهنده‌های مختلفی مانند ژله، بیسکویت یا میوه‌ها تهیه می‌شوند. اگر شما نیز قصد یادگیری مرحله به مرحله طرز تهیه دسر پاناکوتا در انواع طعم‌ها را دارید، تا انتها با این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید.

پاناکوتا ساده وانیلی

ساده‌ترین نوع پاناکوتا، پاناکوتا وانیلی بوده که برای مهمانی‌ها و مجالس انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. شما می‌توانید پاناکوتا ساده و وانیلی را به‌صورت قالبی یا تک نفره تهیه و سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا ساده وانیلی

  • شیر 3 پیمانه
  • شکر نصف پیمانه
  • آب سرد نصف پیمانه
  • خامه صبحانه 150 گرم
  • پودر ژلاتین 3 قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پاناکوتا ساده وانیلی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا وانیلی ابتدا شیر و خامه صبحانه را از یخچال خارج کرده و در دمای محیط قرار دهید تا هم‌دما شوند. سپس قالب موردنظر خود را کمی چرب کنید.
  2. در ادامه ژلاتین را روی آب سرد ریخته و مخلوط کنید. سپس حدود 5 دقیقه صبر کنید تا حالت اسفنجی پیدا کند. کاسه حاوی ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید و هم بزنید تا بن ماری شود. در این روش دانه‌های ژلاتین کاملا حل می‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی از آن در طرز تهیه پاناکوتا ساده استفاده کنید.
  3. در مرحله بعد شکر را به مخلوط شیر اضافه نموده و روی حرارت قرار دهید تا شکر حل شود. ژلاتین بن ماری شده را نیز به قابلمه بیفزایید و هم بزنید. سپس وانیل را اضافه کنید و زمانی‌که مواد از کناره های قابلمه شروع به قل زدن کرد، آن را پس‌ از یک ساعت از روی حرارت بردارید.
  4. مخلوط پاناکوتا را درون قالب‌های دلخواه خود بریزید و حدود 3 الی 4 ساعت در یخچال قرار دهید. در این مدت منتظر بمانید تا پاناکوتا خودش را بگیرد.
  5. پس‌ از گذشت 4 ساعت دسر پاناکوتا را از یخچال خارج کنید. دورتادور قالب را با دست خود آزاد کرده و روی ظرف مورد نظر برگردانید. سپس آن را با سس شکلاتی یا میوه‌های دلخواه خود تزئین کنید.

پاناکوتا ساده وانیلی

پاناکوتا زعفرانی

یکی دیگر از انواع پاناکوتاهای مجلسی و خوشمزه که طرفداران زیادی دارد، پاناکوتا زعفرانی است. پاناکوتا زعفرانی حالت ژله‌ای داشت و برای مهمانی‌ها و مجالس بسیار مناسب خواهد بود. همچنین شما می‌توانید این پاناکوتا را با ژله‌هایی همچون موز و آناناس نیز ترکیب کنید تا دسر هرچه جذاب‌تری داشته باشید. طرز تهیه دسر پاناکوتا زعفرانی نیز مشابه طرز تهیه دسر پاناکوتا ساده بوده؛ اما با این تفاوت که در این نوع پاناکوتا از زعفران دم‌کرده استفاده می‌شود.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا زعفرانی

  • شیر 3 لیوان
  • گلاب یک سوم لیوان
  • شکر 1 لیوان سر خالی
  • آب نصف لیوان
  • خامه صبحانه 1 عدد
  • پودر ژلاتین 3 قاشق سوپ‌خوری
  • زعفران غلیظ دم کرده 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی

  1. برای تهیه این پاناکوتا خوشمزه با طعم زعفران، ابتدا پودر ژلاتین را به‌همراه آب ولرم درون یک کاسه مناسب بریزید و با یکدیگر مخلوط کنید. سپس اجازه دهید که پودر ژلاتین حالت اسفنجی یابد. در مرحله بعد از طرز تهیه پاناکوتا با خامه صبحانه و زعفران کاسه را روی حرارت بخار کتری قرار دهید و بن ماری کنید تا ژلاتین شفاف شود.
  2. درادامه شیر را به‌همراه زعفران دم کرده غلیظ، شکر و گلاب درون یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مخلوط درون قابلمه را با همزن دستی به‌خوبی ترکیب کنید تا ذرات شکر کاملا حل شود. توجه داشته باشید که در این مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا، شیر به‌ هیچ‌ عنوان نباید بجوشد و فقط تا حدی آن را گرم کنید که اثری از ذرات شکر باقی نماند.
  3. پس‌ از حل شدن شکر، ژلاتین را نیز به قابلمه اضافه کنید. مجددا مواد درون ظرف را به‌خوبی هم بزنید تا ژلاتین درون شیر حل شود. خامه را درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید. خامه را به‌خوبی هم بزنید تا یکدست و روان شود.
  4. در ادامه خامه را به قابلمه اضافه نموده تا درون شیر حل شود. قابلمه را از روی حرارت بردارید و قالب موردنظر خود را با مقداری روغن چرب کنید.
  5. مایه پاناکوتا تهیه شده را درون قالب‌ها بریزید و درون یخچال قرار دهید. سپس اجازه دهید که دسر پاناکوتا زعفرانی حدود 8 ساعت درون یخچال باقی بماند تا کاملا سفت شود. پس‌ از گذشت این مدت، قالب‌ها را از یخچال خارج کرده و چند ضربه به آن وارد کنید. دسر پاناکوتا زعفرانی را در ظرف مورد نظر خود بریزید و به دلخواه با خلال پسته تزئین کنید.

برای شب یلدا از این سالاد غافل نشو: طرز تهیه سالاد انار مجلسی و فوری برای شب یلدا

پاناکوتا زعفرانی

پاناکوتا موزی

دسر پاناکوتا را می‌توانید با میوه‌های دلخواه خود یا شکلات‌های متنوع تهیه کنید. یکی از محبوب‌ترین انواع پاناکوتاها، پاناکوتا موزی است. افزودن موز به این دسر آن را بسیار خوشمزه و خوش‌عطر می‌کند. همچنین گاهی اوقات نیز می‌توانید مقداری نسکافه به طرز تهیه دسر پاناکوتا اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا موزی

  • خامه غلیظ 1/5 پیمانه
  • شکر قهوه‌ای سه چهارم پیمانه
  • موز له شده 1/5 پیمانه
  • کره یک چهارم پیمانه
  • پنیر خامه‌ای 200 گرم
  • ورق ژلاتین 3/5 عدد
  • موز ورقه شده برای تزئین به میزان لازم

طرز تهیه پاناکوتا موزی

  1. در ابتدا کره را در یک قابلمه قرار داده و آن را با حرارت ملایم ذوب کنید. سپس موز و شکر قهوه‌ای را نیز به قابلمه اضافه نمایید و حدود 5 دقیقه تفت دهید تا موز نرم شود. محتویات قابلمه را درون مخلوط‌کن بریزید و منتظر بمانید تا یکدست شوند. سپس مخلوط تهیه‌شده از موز، شکر و کره را در کناری قرار دهید.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه دسر پاناکوتا موزی، خامه غلیظ و پنیر خامه‌ای را در یک قابلمه کوچک روی حرارت ملایم قرار دهید و آن‌ها را با یکدیگر هم بزنید تا مخلوط شوند.
  3. پس‌ از گذشت حدود 10 دقیقه، پنیر خامه‌ای نرم می‌شود و باید آن را به پوره موزی که از قبل آماده کرده بودید، بیفزایید. سپس آن را در مخلوط‌کن بریزید و دستگاه را روی دور متوسط قرار دهید تا کاملا یکدست شود.
  4. درادامه ورقه‌های ژلاتین را حدود 10 دقیقه در آب سرد خیس کنید. سپس آب اضافی آن را بگیرید و روی حرارت غیرمستقیم کتری ذوب کنید.
  5. پس‌ از اینکه موز و خامه در مخلوط‌کن ترکیب شدند، ژلاتین حل شده را نیز به آن‌ها بیفزایید. سپس مواد را مجددا مخلوط نمایید تا ترکیبی یکدست کسب کنید. ترکیب تهیه‌شده را در قالب‌هایی که از قبل آماده نموده‌اید، بریزید و حداقل 4 ساعت درون یخچال قرار دهید.
  6. پس‌ از گذشت این مدت آن‌ها در ظرف مناسب برگردانید و روی دسر را با کمی شکلات، ورقه‌های موز یا مواد دلخواه خود تزئین کنید.

با این رسپی می‌تونی یه دسر مجلسی و کم هزینه آماده کنی: طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

پاناکوتا موزی

پاناکوتا با ژله و بستنی

یکی دیگر از انواع پاناکوتاها که می‌توانید با ژله‌های دلخواه خود و حتی میوه‌ها تهیه کنید، پاناکوتا با ژله و بستنی است. پاناکوتا ژله بستنی بهترین انتخاب برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما خواهد بود؛ چراکه این دسر ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد. طرز تهیه پاناکوتا با ژله و بستنی کمی پیچیده‌تر از پاناکوتاهای ساده است؛ اما نتیجه نهایی آن بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا با ژله و بستنی

  • شیر 2/5پیمانه
  • ژله با طعم دلخواه 1 بسته
  • بستنی وانیلی 50 گرم
  • خامه صبحانه 100 گرم
  • پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
  • شکر 6 قاشق غذاخوری
  • آب جوش به میزان لازم

طرز تهیه پاناکوتا با ژله و بستنی

  1. در ابتدا برای تهیه دسر پاناکوتا ژله بستنی، بستنی را حدود 1 ساعت خارج از یخچال قرار دهید و در فضای آشپزخانه بگذارید تا ذوب شود. ژله را به‌همراه 1/5 لیوان آب جوش درون یک کاسه مناسب بریزید و آن را روی حرارت غیرمستقیم بخار کتری قرار دهید تا به روش بن ماری ذرات ژله کاملا حل شوند. بعد از شفاف شدن ژله، آن را از روی کتری بردارید و اجازه دهید تا با دمای محیط هماهنگ شود.
  2. پس‌ از اینکه ژله و بستنی به دما محیط رسیدند، بستنی را درون کاسه اضافه کنید و مخلوط نمایید تا کاملا یکدست شود.
  3. یک قالب مناسب انتخاب کرده و درون آن را با مقداری روغن مایع چرب کنید. حال مایه ژله بستنی را درون قالب بریزید و در یخچال قرار دهید. حدود 30 دقیقه منتظر بمانید تا ژله بستنی در یخچال نیم‌بند شود. در همین حین شیر و شکر را درون یک قابلمه بریزید و صبر کنید تا شکر در شیر کاملا حل شود.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه دسر پاناکوتا، ژلاتین را با آب جوش مخلوط کرده تا به روش بن ماری ذرات ژلاتین حل شوند. پس‌ از اینکه ذرات شکر درون شیر حل شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید. ژلاتین بن ماری شده را درون قابلمه بیفزایید و ترکیب کنید. سپس اجازه دهید که مخلوط شیر با دما محیط کاملا هماهنگ شود.
  5. پس‌ از هم‌دما شدن شیر با محیط، خامه را با چنگال هم بزنید تا بافت آن باز شود. سپس خامه را به مخلوط شیر اضافه نموده و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایید تا کاملا یکدست شوند.
  6. قالب را از یخچال خارج نمایید و مخلوط شیر را روی بستنی ژله بستنی نیم بند شده بریزید. مجددا قالب حاوی پاناکوتا را به یخچال برگردانید.
  7. در نهایی‌ترین مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا حدود 2 ساعت صبر کنید تا این دسر درون یخچال باقی بماند و کاملا ببندد. پس‌ از گذشت این مدت قالب را از یخچال خارج نموده و در ظرف مورد نظر خود برگردانید.

پاناکوتا با ژله و بستنی

پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور

ترکیب پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت یکی از دسرهای فوق‌العاده خوشمزه و شیک را برای شما به‌همراه خواهد داشت. شما می‌توانید پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور را در لیوان یا کاسه های تک نفره سرو کنید. این دسر ترکیبی از پودر کاکائو، شیر و ژلاتین بوده که شما می‌توانید مواد میانی آن را به‌دلخواه خود تغییر دهید و از انواع بیسکویت‌ها همچون بیسکویت پتی بور استفاده نمایید. طرز تهیه دسر پاناکوتا با بیسکویت پتی بور تقریبا مشابه انواع دیگر پاناکوتاها بوده‌ و نهایتا نیم‌ساعت از وقت شما را می‌گیرد.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور

  • شیر 2/5 پیمانه
  • پودر کاکائو نصف پیمانه
  • خامه صبحانه 1/3 پیمانه
  • شکر 1 پیمانه
  • ژلاتین 3 قاشق غذاخوری
  • شکلات تخته‌ای 20 گرم
  • بیسکویت پتی بور 1 بسته
  • موز و گردو به میزان لازم

طرز تهیه پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور

  1. برای تهیه پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور ابتدا نیمی از شیر را با ژلاتین مخلوط کرده و صبر کنید تا اسفنجی شود. سپس آن را روی حرارت کتری قرار دهید تا به روش بن ماری ذرات ژلاتین ذوب شوند.
  2. در ادامه شیر را به‌همراه پودر کاکائو، شکر و شکلات تخته‌ای ترکیب کرده و درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا شکلات تخته‌ای و شکر کاملا ذوب شوند و مواد غلظت یابد. توجه داشته باشید که در این مرحله از طرز تهیه دسر پاناکوتا، شیر اصلا نباید بجوشد و تنها باید با حرارت کمی داغ شود.
  3. سپس ژلاتین را به مواد درون قابلمه بیفزایید. پس‌ از افزودن ژلاتین، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا کمی از داغی بیفتد.
  4. خامه را درون یک کاسه جداگانه بریزید و با چنگال هم بزنید تا رقیق و یکدست شود. خامه رقیق شده را به مواد اضافه و مجددا آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایید.
  5. قالب موردنظر خود را برای تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی به‌همراه بیسکویت پتی بور انتخاب کنید. سپس بیسکویت‌ها را در اندازه دلخواه با استفاده از گوشت‌کوب دستی بکوبید تا حالت پودری پیدا کنند.
  6. در ادامه قالب دسر را چرب کنید و نیمی از آن را ا با مایه پاناکوتا پر کنید و در یخچال قرار دهید تا مقداری نیم‌بند شود. سپس لایه میانی را با بیسکویت، موز و گردو به میزان دلخواه پر نمایید و مجددا باقی مواد را روی آن‌ها بریزید. قالب را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا دسر پاناکوتا خودش را بگیرد و سپس سرو کنید.

اگه عاشق سالادهای ایرانی هستی؛ این رسپی‌ها رو از دست نده: طرز تهیه انواع سالاد ایرانی مجلسی | 5 سالاد پرطرفدار

پاناکوتا شکلاتی با بیسکویت پتی بور

جمع بندی

در این مقاله به آموزش طرز تهیه دسر پاناکوتا با نشاسته، زعفرانی، میوه‌‌ای، ژله‌ای و بیسکویتی پرداختیم. انتخاب مواد اولیه این دسر به ذائقه کلی شما وابسته است. بنابراین شما می‌توانید پاناکوتا را هرطور که دوست دارید تهیه کرده و از آن در مهمانی و دورهمی‌های خود استفاده کنید. پاناکوتا دسری پرطرفدار، جدید و محبوب است که با بافت لطیف و طعم دل‌نشین خود، هر سلیقه‌ای را راضی خواهد کرد. این دسر طرز تهیه بسیار ساده‌ای داشته و شما می‌توانید آن را با طعم‌‌دهنده‌های مختلف تهیه و از مزه بی‌نظیر آن در کنار عزیزان خود لذت ببرید.

سوالات متداول

  • چرا دسر پاناکوتا حالت دون دون پیدا می‌کند؟

اگر ژلاتین در زمان افزودن به باقی مواد اولیه با آن‌ها هم‌دما نبوده و حرارت بالایی داشته باشد، دسر پاناکوتا شما دون دون خواهد شد.

  • چه نوع قالبی برای تهیه دسر پاناکوتا مناسب است؟

بهترین قالب برای آماده‌سازی پاناکوتا، قالب سیلیکونی هست؛ اما شما می‌توانید از قالب فلزی یا پلاستیکی نیز استفاده نمایید.

  • چرا دسر پاناکوتا شل یا سفت می‌شود؟

استفاده بیش‌ از اندازه از ژلاتین باعث سفت شدن دسر و استفاده کم‌تر از حد نرمال از آن باعث بسته نشدن و شل شدن پاناکوتا می‌شود.

  • برای تهیه دسر پاناکوتا از چه میوه‌هایی می‌توان استفاده نمود؟

به‌طورکلی برای تهیه پاناکوتا توصیه می‌کنیم از میوه‌هایی استفاده کنید که بافت نرمی دارند. میوه‌هایی همچون موز، توت‌فرنگی، انبه و توت ازجمله میوه‌های مناسب برای تهیه این دسر محسوب می‌شوند.

  • دسر پاناکوتا را تا چند روز می‌توان نگهداری نمود؟

پیشنهاد می‌کنیم این دسر را پس‌ از تهیه سرو و باقی‌مانده آن را در یخچال قرار دهید. بهترین زمان مصرف پاناکوتا حداکثر 3 روز پس‌ از درست کردن آن است.

  • آیا می‌توان از شیرهای گیاهی برای تهیه دسر پاناکوتا استفاده کرد؟

بله، شما می‌توانید از انواع شیرهای گیاهی همچون شیر نارگیل برای تهیه پاناکوتا استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا