دسر

طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

فواید سمنو برای سلامت مردان و زنان، لاغری و نازایی، از زمان‌های قدیم موردتوجه اغلب پزشکان بوده است. سمنو یکی از دسرهای سنتی و خوشمزه ایرانی به حساب می‌آید که بر خلاف سایر دسرها، مدت‌زمان زیادی برای تهیه آن نیاز است. به علت خوشمزگی و خاصیت زیاد این دسر، در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ می‌خواهیم به آموزش طرز تهیه سمنو بپردازیم و نکات مهمی برای تهیه آن بیان کنیم.

طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

مواد لازم برای تهیه سمنو

  • گندم:  ۲۵۰ گرم
  • آرد: ۵۰۰ گرم
  • آب: ۲ لیتر
  • بادام: ۹ عدد

برای یادگیری بهترین غذاهای گیاهی بدون گوشت، به این مقاله سر بزن: لیست غذاهای گیاهی | بهترین غذاهای گیاهی بدون گوشت برای وجترین ها

طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

مراحل پخت سمنو

در ادامه مطلب، طرز تهیه سمنو را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برایتان آموزش داده‌ایم؛ این مراحل را به‌دقت انجام دهید تا یک سمنوی خوشمزه را بپزید.

  1. برای تهیه سمنو  خانگی در ابتدا گندم را چندین مرتبه شسته و درون یک‌کاسه مناسب بریزید. حال آب را به‌اندازه‌ای که تقریباً یک سانتی‌متر روی گندم‌ها را فرابگیرد به کاسه اضافه کرده و صبر کنید تا گندم به مدت دو روز خیس بخورد.
  2. بعد از گذشت این مدت، هنگامی که گندم جوانه‌هایی به رنگ سفید زد، آن را درون آبکش بریزید تا آب اضافی گندم‌ها خارج شود. حال باید آن را درون یک سینی مناسب ریخته و روی گندم را با یک پارچه نخی نازک بپوشانید تا هوا جریان داشته باشد.
  3. حال پارچه را با استفاده از اسپری کاملاً مرطوب کرده و اجازه دهید تا به مدت یک روز استراحت کند و گندم‌ها جوانه‌های نقره‌ای رنگ بزنند. در نظر داشته باشید که دستمال روی گندم‌ها باید همواره خیس باشد تا گندم‌ها خشک نشوند.
  4. بعد از این که گندم‌ها جوانه‌های نقره‌ای یا سفید زدند، آنها را از یکدیگر بازکرده و درون یک آبکش مناسب بریزید. حال چندین مرتبه گندم‌ها را با آب سرد بشویید و مجدداً روی آنها را با پارچه تمیز بپوشانید و صبر کنید تا  گندم‌ها به مدت دو روز استراحت کرده و جوانه‌های گندم حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متر رشد کنند. توجه داشته باشید که در این مرحله از طرز تهیه سمنو، غلاف‌های گندم باید سبز کم‌رنگ یا نقره‌ای باشند؛ چرا که اگر سبز پررنگ بودند سمنو شما تلخ خواهد شد.
  5. بعد از گذشت این زمان، گندم را به غذاساز افزوده و کم‌کم آب را به غذاساز بیفزایید، بعد مواد سمنو را به‌خوبی میکس کنید تا عصاره جوانه گندم حاصل شود. حال شیره جوانه گندم را داخل کاسه مناسبی بریزید و مابقی آب را هم به آن بیفزایید.
  6. سپس جوانه گندم را درون آبکش بریزید تا شیره گندم از تفاله‌های آن جدا شود. در ادامه عصاره گندم را از یک حریر تمیز رد کنید تا  مواد کاملاً صاف و یکدست شود. بعد شیره را داخل یک قابلمه مناسب بریزید.
  7. حال آرد را سه مرتبه الک کرده و به‌تدریج به عصاره درون قابلمه اضافه کنید، مواد را به‌خوبی هم بزنید تا هیچ گلوله‌ای درون شیره گندم باقی نماند. بعد از آن که عصاره گندم و آرد کاملاً یکدست شدند، قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار دهید.
  8. مواد سمنو را حدود ۲ ساعت به‌صورت پیوسته هم بزنید تا به نقطه‌جوش برسد. پس از آن که سمنو به جوش آمد، حرارت شعله را ملایم کرده و صبر کنید تا به مدت چند ساعت مداوم بجوشد و غلیظ و قهوه‌ای‌رنگ شود.
  9. در طول این مدت هر ۵ دقیقه یکبار سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از غلیظ شدن سمنو، بادام‌ها را هم به قابلمه حاوی سمنو اضافه کرده و درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید.
  10. حالا اجازه دهید تا سمنو به مدت حدود 30 دقیقه بر روی حرارت ملایم بماند تا دم بکشد. بعد از گذشت این زمان باید قابلمه را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید سمنوی شما چند ساعت درون قابلمه استراحت کند. پس از این مرحله سمنوی شما آماده سرو است. نوش جان.

برای خانواده شوهر چی بپزم؟ لیست انواع غذای مادر شوهر پسند برای تازه عروس ها

طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

نکاتی برای طرز تهیه سمنو خوشمزه

  • به منظور خوش‌رنگ‌تر شدن سمنو، بهتر است حدود 3 ساعت مانده به دم کشیدن آن، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن حیوانی به آن بیفزایید.
  • در پاسخ به این سؤال افرادی که می‌پرسند سمنو باید چند ساعت روی گاز باشد؟ می‌توان گفت که سمنو نیاز به زمان زیادی برای پخت دارد؛ بنابراین اجازه دهید تا حداقل ۴ ساعت روی گاز بماند.
  • برای پختن سمنو باید صبور باشید؛ همچنین حرارت پختن سمنو باید ملایم باشد.
  • برای تهیه سمنو خانگی پیشنهاد می‌کنیم که از پارچه نخی برای خیساندن گندم‌ها استفاده نمایید و هر چند ساعت یکبار هم پارچه را مرطوب کنید تا گندم‌ها به‌خوبی جوانه بزنند.
  • وجود جوانه گندم عامل کش‌دار شدن سمنو است. جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده و خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد.
  • برای پختن سمنو خانگی بهتر است از آرد نان سنگک استفاده کنید.

بهترین روش تهیه آبغوره رو در این مقاله از مامی کوکینگ یاد بگیر: طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

طرز تهیه سمنو به روش سنتی و بازاری در خانه

جمع‌بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه سمنو خانگی پرداختیم و نکاتی را برای خوشمزه‌تر شدن رنگ و طعم سمنو بیان کردیم. با وجود این که تهیه سمنو خانگی کار زمان‌بری محسوب می‌شود، اما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً آن را بپزید و از خواص بی‌نظیر و طعم فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید؛ چه‌بهتر که سمنوی امسال سفره هفت‌سین شما به دستان خودتان پخته شود. از این که تا انتهای این مطلب درباره آموزش طرز تهیه سمنو ما را همراهی کردید، از شما عزیزان کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا