غذای بین الملل

طرز تهیه لازانیا در فر و بدون فر در قابلمه + 2 روش

لازانیا یکی از غذاهای ایتالیایی محبوب در میان ایرانیان است که با برخورداری از روش‌ها و مواد اولیه مختلف به راحتی می‌توانید این غذای خوشمزه و لذیذ را تهیه کنید. درواقع لازانیا نوعی پاستا ورقه‌ای پرطرفدار در سراسر جهان است که با موادی همچون گوشت چرخ‌کرده، قارچ و سس بشامل تهیه می‌شود. البته دستورهای فراوانی برای پخت لازانیا وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. اگر شما نیز علاقه‌مند به تهیه این غذا هستید، در ادامه با مجله مامی کوکینگ همراه باشید تا با طرز تهیه لازانیا با فر و بدون فر در قابلمه بیشتر آشنا شوید.

طرز تهیه لازانیا در فر و بدون فر در قابلمه | 2 روش

مواد لازم برای تهیه لازانیا به همراه سس بشامل (4 نفر)

  • ورق لازانیا 1 بسته
  • گوشت چرخ کرده 400 گرم
  • قارچ 100 گرم
  • سیر 2 حبه
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • فلفل دلمه 1 عدد متوسط
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • روغن آویشن به میزان لازم
  • شیر 1 لیوان
  • آرد سفید1 قاشق غذاخوری
  • کره 25 گرم
  • نمک و جوز هندی نوک قاشق چای‌خوری

شام چی بپزم؟! طرز تهیه ماکارونی ساده بدون هیچی | غذای نوستالژی ایرانی

مواد لازم برای تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا در فر

  1. برای شروع پخت لازانیا باید به تهیه سس بشامل بپردازید. برای انجام این کار ابتدا کره و شیر را از یخچال خارج کنید تا با دمای محیط هماهنگ شوند. سپس آرد سفید را دو مرتبه الک کنید و بر روی یک تابه مناسب با حرارت ملایم تفت دهید تا خامی آن بطور کامل گرفته شود.
  2. در مرحله بعد کره را درون یک ظرف گود قرارداده و روی حرارت بسیار ملایم بگذارید تا کره به‌طور کامل آب شود. سپس آردی که در اولین مرحله تفت داده‌اید را به کره اضافه نمایید و کمی با یکدیگر تف دهید.
  3. نمک و جوز هندی را به ترکیب اضافه و به تفت دادن ادامه دهید تا مخلوطی با رنگ کاراملی به وجود آید. در مرحله بعد شیر را به مخلوط آرد و کره اضافه نمایید و آن را به‌صورت مداوم هم بزنید تا غلظت کافی داشته باشد. هنگامی‌که سس به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید تا خنک شود.
  4. برای تهیه یک لازانیا نرم و خوشمزه پیش‌ از هر کاری فر را روشن کنید تا فضای آن گرم شود. به‌همین منظور فر را روی دما 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  5. در مرحله بعد باید مواد میانی لازانیا همچون فلفل دلمه‌ای، قارچ و پیاز را آماده کنید. قارچ و فلفل دلمه‌ای را به شکل نگینی و ریز خرد کنید و کناری قرار دهید.
  6. سپس پیازها را به‌صورت نگینی خرد کرده و به‌همراه کمی روغن درون یک تابه برزید و تفت دهید. پس‌ از اینکه پیازها کاملا نرم و سبک شدند، سیرهایی که به‌صورت ریز خرد کرده‌اید را به پیاز اضافه نمایید.
  7. در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را نیز به مخلوط سیر و پیاز اضافه نمایید و با یکدیگر خوب ترکیب کنید تا گوشت تغییر رنگ دهد و سرخ شود. سپس قارچ و فلفل دلمه‌ای را نیز به درون تابه بریزید و به تفت دادن ادامه دهید تا به‌خوبی سرخ شوند. رب گوجه‌فرنگی را به‌همراه کمی آویشن به مواد درون تابه اضافه نمایید و تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  8. در مرحله بعد یک لیوان آب به درون تابه اضافه کنید و درب آن را قرار دهید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد. توجه داشته باشید تا هنگامی‌که آب درون تابه تبخیر شد، آن را از روی حرارت برندارید.
  9. پس‌ از آماده شدن مایع لازانیا آن را کناری قرار دهید و آماده‌سازی ورقه‌های لازانیا را آغاز کنید. در این مرحله درون یک ظرف جادار آب ولرم بریزید و ورقه‌های لازانیا را حدود 3 دقیقه درون آن قرار دهید تا نرم شوند. توجه داشته باشید که ورقه‌های لازانیا را به‌صورت جداگانه درون ظرف بگذارید تا هنگام نرم شدن به یکدیگر نچسبند.
  10. پس‌ از آماده شدن ورقه‌های لازانیا از یک ظرف پیرکس کمک بگیرید. یادگیری طرز تهیه لازانیا در ظرف پیرکس بسیار راحت بوده و برای پخت این غذا کاملا مفید است. کف و بدنه ظرف پیرکس را با روغن مایع چرب کنید و مقداری از سس بشامل را کف آن بریزید. توجه داشته باشید که سس بشامل به‌طور کامل باید کف ظرف پیرکس را بپوشاند.
  11. یکی از ورقه‌های لازانیا را روی سس بشامل بگذارید و مقداری از مایه لازانیا را روی آن بریزید. سپس با پشت قاشق بطور کامل صاف کنید تا در تمام نقاط پخش شوند. توجه داشته باشید نکته مهم در طرز تهیه لازانیا ایرانی این است، به‌جای اینکه مقدار زیادی از مایه گوشت را بین هر لایه لازانیا بگذارید، تعداد لایه‌ها و ورقه‌های لازانیا را افزایش دهید تا هنگام برش زدن مایه لازانیا از میان ورقه‌ها بیرون نریزد.
  12. پس‌ از ریختن گوشت روی ورقه لازانیا حال مقداری سس بشامل روی گوشت بریزید. سپس کمی پنیر پیتزا به‌منظور چسبندگی ورقه‌ها روی سس بشامل بریزید. درواقع در طرز تهیه لازانیا با پنیر پیتزا به ترتیب باید ورقه‌های لازانیا، مایه گوشت، سس بشامل و پنیر پیتزا را در ظرف مودنظر قرار دهید.
  13. در پایان نیز برای خشک نشدن لازانیا ، یک ورقه از لازانیا را روی مواد قرار دهید و روی آن را با سس بشامل و سپس پنیر پیتزای فراوان پر کنید. درواقع مهم‌ترین دلیل دلیل خشک شدن لازانیا در فر عدم توجه به این مرحله است.
  14. سپس در آخرین مرحله از طرز تهیه لازانیا ساده ، ظرف حاوی لازانیا را به مدت 15 الی 20 دقیقه درون فری که از قبل گرم شده‌ است قرار دهید تا آماده سرو شود.

این اسپاگتی رو حتما امتحانش کن، مطمئنا عاشق طعمش میشی!

طرز تهیه لازانیا در فر

طرز تهیه لازانیا بدون فر و در قابلمه

اگر در منزل به فر دسترسی نداشتید، می‌توانید از طرز تهیه لازانیا بدون فر کمک بگیرید. البته توصیه می‌کنیم برای درست کردن لازانیا بدون فر بهتر است از قابلمه‌های چهارگوش یا تابه‌های دو طرفه مستطیلی شکل استفاده کنید. طرز تهیه لازانیا در قابلمه به شرح زیر است.

  1. مایه لازانیا را به همان ترتیب گفته‌شده در روش تهیه لازانیا در فر، بریزید. به بیان دیگر لایه‌های لازانیا، مایه گوشت، سس بشامل و پنیر پیتزا را روی یکدیگر قرار دهید و لایه آخر را فقط با سس بشامل و مقداری پنیر پیتزا بپوشانید.
  2. سپس برای پخت لازانیا در قابلمه یک لایه ورق لازانیا یا سیب‌زمینی کف قابلمه بچینید.
  3. درنهایت نیز درب قابلمه را به‌همراه یک دمکنی روی قابلمه بگذارید تا مانند ماکارونی دم بکشد. توجه داشته باشید که هنگام پخت این غذا شعله را در کمترین اندازه قرار دهید.
  4. پس‌ از پخته شدن لازانیا قابلمه را از روی حرارت بردارید. البته توجه داشته باشید که بلافاصله پس‌ از آماده شدن لازانیا آن را سرو نکنید؛ بلکه باید حدود 10 دقیقه صبر کنید تا حرارت آن بیفتد و سپس لازانیا را به اندازه‌های دلخواه برش دهید.

این غذاهای فوری برای روزایی که حوصله و وقتشو نداری، به دردت می‎خوره: طرز تهیه 5 غذای دانشجویی سریع و آسان

طرز تهیه لازانیا بدون فر و در قابلمه

نکات مهم پخت لازانیا در فر و بدون فر

  • برای پخت لازانیا می‌توانید به‌جای گوشت چرخ کرده‌ از مرغ نیز استفاده کنید. با این تفاوت که در طرز تهیه لازانیا مرغ باید ابتدا گوشت مرغ از پیش نیم‌پز کرده و سپس به‌صورت ریش ریش یا نگینی با دیگر مواد اولیه مخلوط کنید.
  • امکان تهیه لازانیا در توستر نیز وجود دارد. طرز تهیه لازانیا در توستر مشابه طرز تهیه لازانیا در فر است؛ اما پیش‌ از قرار دادن ظرف لازانیا در قسمت میانی توستر باید به کشیدن فویل روی لازانیا توجه کنید تا حرارت مستقیم المنت روی لازانیا را خشک نکند.
  • یکی از مهم‌ترین فوت و فن لازانیا، روش برش زدن آن است. با توجه به وجود پنیر پیتزا در لازانیا، اگر پنیر داغ باشد و شما برش دهید به راحتی غذا وا می‌رود. بنابراین برای اینکه پنیر پیتزا کمی خودش را بگیرد، باید حدود 10 الی 15 دقیقه پس‌ از آماده شدن لازانیا صبر کنید تا خنک شود. سپس با استفاده از یک کارد تیز آن را برش بزنید. نکته قابل‌توجه این است که لازانیا را در همان ظرفی که آماده کرده‌اید برش بزنید.
  • برای تهیه لازانیا توصیه می‌کنیم از گوشت چرخ‌کرده استفاده کنید. البته بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از گوشت ریش‌ریش شده نیز کمک بگیرند. نکته مهم این است که گوشت لازانیا باید کم چربی باشد؛ زیرا این غذا دارای پنیر پیتزا بود و استفاده از گوشت پر چرب باعث چربی بیش‌ از اندازه غذا می‌شود.
  • برای لایه‌های لازانیا علاوه‌بر پنیر پیتزا می‌توانید از پنیر ورقه‌ای نیز استفاده کنید. استفاده از پنیرهایی همچون موزارلا، گودا، پارمزان و… باعث خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.
  • سس تهیه‌ شده نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد و آب آن باید تقریبا کشیده شود.
  • اگر می‌خواهید لایه‌های لازانیا تردتر باشند، می‌توانید مقدار کمتری از سس بشامل استفاده کنید یا حتی به‌طور کامل آن را از دستور پخت حذف نمایید.

طرز تهیه لازانیا در فر و بدون فر در قابلمه + 2 روش

جمع بندی

در این مقاله به‌ طرز تهیه لازانیا با فر و بدون فر پرداختیم. وجود تنوع بالا در مواد اولیه مورد استفاده در لازانیا باعث شده تا بتوانید غذایی متناسب با سلیقه خود تهیه و ادویه و مواد اولیه مورد علاقه‌تان را به آن اضافه کنید. پخت غذاهایی همچون لازانیا ممکن است وقت نسبتا زیادی را از شما بگیرد؛ اما نتیجه آن بسیار رضایت‌بخش خواهد بود. لازانیا غذایی محبوب در میان ایرانی‌ها است و شما می‌توانید در جشن تولد و مهمانی‌ها این غذا را تهیه کنید.

سوالات متداول

چرا لازانیا خشک میشه؟

علت اصلی خشک شدن لازانیا استفاده کم از سس بشامل و پنیر پیتزا و همچنین نپوشاندن روی ظرف با فویل است.

چرا لازانیا وا میره؟

استفاده بیش‌ از اندازه از سس بشامل و برش زدن لازانیا بلافاصله پس‌ از خروج از فر دلایل اصلی وا رفتن لازانیا محسوب می‌شوند.

چرا لازانیا به هم میچسبد؟

استفاده از آبکش‌های پلاستیکی حرارت ورقه‌ها را افزایش داده و موجب چسبیدن ورقه‌های لازانیا به یکدیگر می‌شود.

آیا لازانیا فست فود است؟

لازانیا یکی از فست‌فودهایی است که انواع مختلفی داشته و طرز پخت هریک از آن‌ها با دیگری متفاوت است.

آیا لازانیا نفخ دارد؟

لازانیا به‌دلیل داشتن سطح بالایی از گلیکوژن باعث ورم معده و نفخ شکم می‌شود.

چرا لازانیا سفت میشود؟

عدم استفاده از فویل آلومینیومی و استفاده کم از سس بشامل و پنیر پیتزا باعث سفت و خشک شدن لازانیا می‌شود.

چرا لازانیا شل میشه؟

دلیل اصلی شل شدن لازانیا زیاد جوشیدن ورقه‌ها و خمیر شدن آن‌ها است.

آیا لازانیا تاریخ انقضا دارد؟

معمولا لازانیا دارای تاریخ انقضای طولانی است؛ اما با نگهداری صحیح و رعایت برخی نکات می‌توان آن را تا مدت طولانی‌تری مصرف نمود.

آیا لازانیا چاق کننده است؟

لازانیا حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات و پروتئین است و زیاده‌روی در مصرف آن باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا