سلامت غذایی

برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ | بهترین غذا برای قوی شدن بدن

به‌طورکلی غذا ما ایرانی‌ها شامل دسته‌بندی‌های بسیار متنوعی بوده و ویتامین‌های مختلفی را دربر می‌گیرد. اگرچه بیشتر غذاهای اصیل ایرانی به زمان زیادی برای آماده شدن نیاز دارند؛ اما هریک از آن‌ها از خواص و ویتامین‌های مخصوص به خود برخوردار هستند که می‌توانند به قوی شدن و افزایش ایمنی بدن کمک کنند. پرباری غذاهای ایرانی و استفاده از مواد اولیه متنوع در پخت آن‌ها، باعث وجود مواد مغذی هرچه فراوان‌تر در این غذاها شده‌ است. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ ما به شما انواع غذاهای ایرانی را پیشنهاد می‌کنیم. البته برخی غذاها به‌دلیل بهره‌مندی از انواع مغزی‌جات، حبوبات، پروتئین‌ها و ویتامین‌های مقوی برای بدن بسیار سالم و مفید هستند. درنتیجه اگر می‌خواهید بدانید که برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ تا انتها این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا به معرفی انواع غذاهای مقوی و سالم بپردازیم.

خورشت فسنجان

خورشت فسنجان با مواد اولیه مختلفی همچون گردو، پیاز و… تهیه شده که در عین محبوب بودن، بسیار مقوی و مفید محسوب می‌شود. استفاده از مرغ یا گوشت در کنار گردو یکی از عللی بوده که باعث قرار گرفتن این غذا در لیست غذاهای برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ شده است.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجان

  • مرغ 4 تیکه سینه یا ران
  • مغز گردو 300 گرم
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • رب انار 4 قاشق غذاخوری
  • شکر 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب کرده 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان لازم
  • روغن مایع به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه خورشت فسنجان

  1. در ابتدا برای تهیه این معجون تقویت سیستم ایمنی بدن ابتدا مرغ‌ها را پاک کرده و خوب بشویید. سپس مرغ‌های پاک‌شده را درون آبکش قرار دهید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود.
  2. در ادامه بر روی مرغ‌ها مقداری نمک و فلفل سیاه بپاشید و یک تابه مناسب انتخاب کنید. درون ماهیتابه مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. پس‌ از داغ شدن روغن، مرغ‌ها را درون ماهیتابه قرار داده و تفت دهید تا سرخ شوند.
  3. پس‌ از اینکه یک طرف مرغ‌ها کاملا سرخ شد، آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود. در ادامه مرغ‌های سرخ‌شده را درون کاسه جداگانه قرار دهید و برای پوست کردن پیازها اقدام کنید.
  4. پیازها را پس‌ از پوست گرفتن بشویید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس یک قابلمه انتخاب نموده و درون آن مقداری روغن بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده تا روغن کمی داغ شود و سپس پیازهای خرد شده را به آن اضافه کنید.
  5. پیازها را تا زمانی‌ که مقداری بافت نرم و شیشه‌ای پیدا کنند، تفت دهید. سپس مقداری زردچوبه به آن‌ها اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. به قابلمه موردنظر مغز گردوهای خرد شده را نیز بیفزایید و مواد را به‌خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. حدود 5 دقیقه گردو و پیاز را به‌همراه یکدیگر تف دهید. در این مرحله می‌توانید چند تکه یخ کوچک نیز به قابلمه اضافه کنید تا گردوها روغن بیشتری پس دهند.
  6. در ادامه رب انار را نیز به قابلمه اضافه کنید و حدود 5 دقیقه منتظر بمانید تا سرخ شود. سپس مرغ‌هایی که از قبل سرخ کرده بودید را درون قابلمه بریزید و تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند.
  7. چند پیمانه آب را قابلمه اضافه کنید و حرارت زیر قابلمه را کاهش دهید تا خورشت فسنجان به‌آرامی پخته شود. حدود 3 ساعت به خورشت فسنجان زمان دهید تا کاملا جا بیفتد و روغن بیندازد. درنهایت در نیم‌ساعت پایانی پخت غذا 2 قاشق غذاخوری شکر را به همراه زعفران دم‌کرده به خورشت اضافه کنید.

تو حاملگی چی بخوریم؟ لیست انواع غذا برای بارداری

خورشت فسنجان

عدسی

یکی از بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن که در تامین نیازهای غذایی به شما کمک می‌کند، عدسی است. عدسی به‌عنوان یک منبع عالی آهن، پروتئین، فیبر، فسفر و ویتامین B شناخته شده که می‌تواند در قوی شدن بدن شما بسیار موثر عمل کند. بنابراین اگر همواره برایتان سوال است که برای تقویت بدن ضعیف چی بخوریم؟ یکی از غذاهایی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، عدسی است.

مواد لازم برای تهیه عدسی

  • عدس 3 فنجان
  • پیاز 2 عدد
  • قارچ 250 گرم
  • رب یا پوره گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • نمک 1 قاشق چای خوری
  • زردچوبه نصف قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه نصف قاشق چای‌خوری
  • کره به میزان لازم

طرز تهیه عدسی

  1. اگر پس از دریافت پاسخ سوال برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ عدسی را انتخاب نمودید، در ابتدا باید عدس‌ها را پاک کرده و آن‌ها را به‌همراه مقداری آب درون یک کاسه بریزید. سپس اجازه دهید که عدس تا چند ساعت خیس بخورد. البته درصورتی‌که از عدس زودپز استفاده کنید، نیاز به خیساندن طولانی‌مدت نخواهد بود. در ادامه پیازها را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید.
  2. یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری کره به آن اضافه نمایید. سپس پیازها را درون قابلمه بریزید و تفت دهید تا نرم و شفاف شوند. پس‌ از اینکه پیازها کمی شیشه‌ای شدند، زردچوبه و فلفل سیاه را نیز بیفزایید و به تفت دادن پیاز ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها خارج شود.
  3. عدس‌ها را پس‌ از خیساندن آبکشی کرده و به قابلمه اضافه نمایید. سپس چند لیوان آب درون قابلمه ریخته و حرارت زیر آن را افزایش دهید تا آب زودتر به نقطه جوش برسد. پس‌ از به جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم‌تر کرده و صبر کنید تا عدس‌ها به مدت 45 دقیقه الی 1 ساعت بپزند.
  4. در همین حین قارچ‌ها را نیز پوست بگیرید و بشویید. سپس آن‌ها را به‌صورت ورقه‌ای نازک خرد نمایید و پس‌ از گذشت 15 دقیقه از پخت عدس‌ها، آن‌ها را نیز به قابلمه اضافه کنید.
  5. در یک تابه جداگانه رب گوجه‌فرنگی را با مقدار کمی کره تفت دهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود. سپس در 15 دقیقه پایانی پخت عدسی، رب گوجه را به‌همراه نمک به قابلمه اضافه کنید.

برای چاقی صورت چی بخوریم؟ لیست غذاهای چاق کننده صورت

عدسی

خوراک لوبیا چیتی

یکی دیگر از مناسب‌ترین غذاها به‌منظور بهره‌مندی از بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن که مواد متنوع و مفیدی را شامل می‌شود، خوراک لوبیا چیتی است. این خوراک برای سلامت بسیار سودمند بوده و مقدار زیادی از ویتامین و پروتئین‌‌های مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. بنابراین اگر برایتان سوال است که برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ یکی از بهترین غذاهایی که می‌توان در هریک از وعده‌های غذایی روزانه استفاده نمود، خوراک لوبیا چیتی است. در خوراک لوبیا چیتی درصد بالایی از فیبر و پروتئین وجود داشته که می‌تواند یک منبع مفید و خوب برای داشتن یک رژیم غذایی سالم باشد.

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی

  • لوبیا چیتی 2 لیوان
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • سیر 2 حبه
  • سیب‌زمینی 1 عدد بزرگ
  • قارچ 6 عدد بزرگ
  • گوجه‌فرنگی 1 عدد
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

  1. برای تهیه خوراک لوبیا چیتی ابتدا لوبیا چیتی‌ها را درون کاسه‌ای بزرگ بریزید و در مقداری آب قرار دهید. حدود 6 ساعت منتظر بمانید تا لوبیا چیتی‌ها به‌خوبی خیس بخورند و در همین حین چند مرتبه آب کاسه را تعویض کنید تا نفخ لوبیاها کاملا از بین برود.
  2. طی این مدت پیازها را پوست بگیرید، بشویید و روی تخته آشپزخانه به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس مقداری روغن درون تابه‌ای بزرگ بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. پیازها را درون تابه ریخته، تفت دهید و سپس منتظر بمانید تا طلایی شوند.
  3. پیازهای سرخ‌شده را در بشقابی بریزید و سیرها را نیز پوست بگیرید و بشویید. سپس سیرها را خرد کنید، درون تابه بریزید و تفت دهید. گوجه‌فرنگی‌ها را نیز پس‌ از شستن و خرد کردن به سیر اضافه کنید تا آب گوجه‌فرنگی گرفته شود. سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و لوبیا چیتی‌ها را درون آبکش بریزید.
  4. لوبیا چیتی‌ها را پس‌ از شستشو درون تابه ریخته و تمام مواد را با یکدیگر تفت دهید. در ادامه 5 لیوان آب به مواد ماهیتابه اضافه کنید. سپس درب ماهیتابه را قرار داده و حرارت زیر آن را افزایش دهید تا آب درون ماهیتابه به جوش بیاید.
  5. پس‌ از به جوش آمدن آب، حرارت را ملایم کنید تا حدود 3 ساعت لوبیا چیتی‌ها به‌خوبی مغزپخت شوند. در حین پخت مخلوط لوبیا چیتی، سیب‌زمینی را نیز پوست بگیرید و بشویید. سپس روی تخته آشپزخانه و به‌صورت مکعبی خرد کنید.
  6. درون یک ماهیتابه کوچک مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌های مکعبی را درون ماهیتابه بریزید و به‌صورت مداوم تفت دهید تا پخته و نرم شوند. ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و کناری قرار دهید.
  7. قارچ‌ها را با دستمال نم‌دار تمیز کرده، ساقه آن‌ها را کاملا بشویید و روی تخته آشپزخانه خرد کنید. پس‌ از گذشت 2 ساعت از پخت لوبیا چیتی‌ها، سیب‌زمینی‌های نیم‌پز را به‌همراه پیاز داغ و قارچ‌های خرد شده به مخلوط اضافه نمایید.
  8. درآخر فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را روی مواد بریزید و درب ظرف را قرار دهید تا خوراک حدود یک ساعت دیگر کاملا بپزد. پس‌ از اینکه پخت خوراک لوبیا چیتی تکمیل شد، آبلیمو را اضافه کرده و نمک و فلفل غذا را تنظیم نمایید. بعد از آماده شدن خوراک، آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مورد نظر خود سرو کنید.

خوراک لوبیا چیتی

سبزی پلو با ماهی

سبزی‌پلو با ماهی یکی دیگر از محبوب‌ترین موارد در لیست غذاهایی است که برای بدن بسیار مقوی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر همچنان می‌خواهید بدانید که برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ سبزی‌پلو با ماهی را می‌توان از جمله سالم‌ترین و غنی‌ترین غذاها دانست. این غذا سرشار از کلسیم، فسفر و منبع بسیار مناسبی از مواد معدنی همچون آهن، روی، منیزیم، پتاسیم و ید است. استفاده از برنج در کنار ماهی، انرژی لازم برای سوخت‌وساز بدن تامین می‌کند. اگر پس‌ از یافتن پاسخ سوال برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ سبزی‌پلو با ماهی را انتخاب نمودید، توصیه می‌کنیم برای تنوع انواع سرخ‌کرده یا بخارپز آن بهره بگیرید.

مواد اولیه مورد نیاز برای پخت سبزی پلو با ماهی

  • برنج 4 پیمانه
  • ماهی 1 عدد بزرگ
  • سبزی پلویی 300 گرم
  • پیاز 1 عدد بزرگ
  • سیر 6 حبه
  • آرد 5 قاشق غذاخوری
  • لیموترش تازه 1 عدد
  • زعفران دم‌کرده به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • آویشن و پودر سیر به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

  1. برای تهیه سبزی پلو با ماهی ابتدا پوست پیاز را بگیرید، بشویید و رنده کنید. پیاز رنده شده را از صافی عبور دهید و آب اضافی آن را درون یک کاسه بریزید. در ادامه پوست سیر را نیز جدا کرده و پس‌ از رنده کردن، به آب پیاز اضافه کنید.
  2. آب لیموترش را به‌همراه نمک، فلفل سیاه و زعفران دم کرده به مخلوط آب پیاز و سیر بیفزایید و تمام مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. در مرحله بعد از طرز تهیه این غذا، ماهی را به 4 قسمت مساوی تقسیم نموده و تمام قسمت‌های آن را درون مخلوط آب پیاز قرار دهید. مواد را روی گوشت ماهی ماساژ دهید تا تمام قسمت‌های آن مزه‌دار شود. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه دهید که ماهی به مدت 1 الی 3 ساعت درون یخچال استراحت کند.
  3. در همین حین برنج را نیز بشویید و درون یک کاسه حاوی آب بریزید. در ادامه 1 قاشق چای‌خوری نمک به کاسه حاوی برنج‌ها اضافه نمایید و منتظر بمانید که برنج به مدت 30 دقیقه الی 1 ساعت درون آب خیس بخورد.
  4. سپس سبزی پلویی که شامل گشنیز، شوید تره و جعفری است را بشویید و درون آبکش قرار دهید. منتظر بمانید تا آب اضافی سبزی‌های پلویی خارج شود. در ادامه سبزی پلویی را روی تخته آشپزخانه قرار داده و به‌صورت ریز ساطوری خرد کنید.
  5. پس‌ از گذشت 1 ساعت یک قابلمه با اندازه متوسط را تا نیمه پر از آب کرده و بر روی حرارت قرار دهید. سپس صبر کنید تا آب به نقطه جوش برسد و برنج را درون آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج شود. برنج آبکش شده را درون قابلمه حاوی آب جوش ریخته و صبر کنید تا برنج به مدت 8 الی 12 دقیقه درون آب جوش باقی بماند تا پخت اولیه آن انجام گیرد.
  6. در دقایق انتهایی پخت، سبزی پلویی را نیز اضافه کرده و برنج و سبزی را با یکدیگر مخلوط نمایید. زمانی‌که اطراف برنج نرم شد و مغز آن مقداری سفت ماند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و برنج را درون آبکش بریزید.
  7. پس‌ از آبکش کردن برنج، یک قابلمه مناسب انتخاب و مقداری روغن مایع درون آن بریزید. چند تکه نان به‌عنوان ته‌دیگ درون قابلمه قرار دهید و سبزی پلو را درون قابلمه بریزید. در لایه آخر زعفران دم کرده را نیز روی پلو پخش کنید. در ادامه درب قابلمه را با استفاده از دم‌کنی بپوشانید و روی قابلمه قرار دهید.
  8. شعله‌ پخش‌کن را روی حرارت ملایم گاز قرار داده و قابلمه را روی آن بگذارید. سپس منتظر بمانید که پلو به مدت 45 دقیقه دم بکشد. یک تابه مناسب روی حرارت متوسط قرار داده و کمی روغن مایع درون آن بریزید. اجازه دهید که روغن به‌خوبی داغ شود و آرد، زردچوبه، آویشن، پودر سیر، نمک و فلفل سیاه را درون یک ظرف جداگانه مخلوط کنید.
  9. حال ماهی مزه‌دار شده را از یخچال خارج کرده و درون مخلوط آرد قرار دهید. ماهی را کاملا به ترکیب آرد و ادویه آغشته کنید. در ادامه تکه‌های ماهی را درون تابه قرارداده تا به‌طور کامل هر دو طرف آن‌ها سرخ شوند. درنهایت ماهی سرخ‌شده را درون ظرف موردنظر خود قرار داده و به همراه سبزی پلو سرو کنید.

برای دیابت چی بخوریم؟ بهترین غذا برای دیابتی ها

سبزی پلو با ماهی

جمع بندی

در این مقاله از مجله مامی کوکینگ به پاسخ سوال مهم برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ پاسخ دادیم. هریک از انواع غذاهای معرفی‌شده سیستم ایمنی بدن شما را تا حد زیادی تقویت کرده و ازجمله مقوی‌ترین غذاهای ایرانی محسوب می‌شوند. البته اگر برایتان همچنان سوال است که برای قوی شدن بدن چی بخوریم؟ در کنار غذاهای گفته‌شده می‌توانید از انواع متنوع غذاهای بین‌المللی یا حتی سنتی ایرانی بهره بگیرید تا انرژی خود را در طول روز افزایش داده و انواع ویتامین‌های ضروری را دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا