رژیم غذایی بارداری و شیردهی

تو حاملگی چی بخوریم | لیست انواع غذا برای بارداری

تو حاملگی چی بخوریم؟ مسلما یکی از دغدغه‌های اصلی بانوان باردار، نوع رژیم غذایی سالم و مناسبب است که در این برهه از زندگی‌شان با داشته باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این بخش از مجله آموزش آشپزی مامی کوکینگ، گلچینی از بهترین رسپی‌های مقوی و سالم را برای دوران بارداری آموزش دهیم. بنابراین اگر شما هم به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوال: تو حاملگی چی بخوریم؟، می‌گردید؛ تا پایان همراه ما باشید.

خورش آلو اسفناج

در پاسخ به این پرسش که تو حاملگی چی بخوریم؛ در وهله اول می‌توان به خورش آلو اسفناج اشاره کرد. این خورش یکی از غذاهای مقوی در بارداری به شمار می‌آید و با طعم نسبتا ترش و ملسی که دارد، با ذائقه بسیاری از بانوان ایرانی مطابقت دارد. در ضمن ناگفته نماند که وجود اسفناج در این خورش، سبب افزایش خواص آن شده و به افزایش جذب آهن در بدن مادر کمک می‌کند. بدین ترتیب، بانوان با قرار دادن این خورش در رژیم دوران بارداری خود، کمتر در معرض کم خونی قرار می‌گیرند. البته بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید، زیرا بارداری، برهه بسیار حساس و مخاطره آمیزی است و سلامت جنین هم اهمیت قابل توجهی دارد، از این‌رو بهتر است از هر غذایی به اندازه میل کنید و پیش از شروع رژیم غذایی خود، در مورد آن، با پزشک معالج مشورت نمایید.

مواد لازم برای پخت خورش آلو اسفناج

  • گوشت خورشتی: ۲۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • رب انار: ۱ قاشق غذا خوری
  • آلو بخارا:  ۱۰ عدد
  • اسفناج:  ۱ کیلو گرم
  • زردچوبه و ادویه کاری: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلو اسفناج

  1. اولین بخش از مقاله «تو حاملگی چی بخوریم »؛ مراحل پخت آلو اسفناج را شرح می‌دهیم و پس از آن قرار است، چند مدل سوپ لذیذ مختلف را هم آموزش دهیم تا تنوع لیست غذاهایی که در دوره بارداری باید مصرف کنید، افزایش یابد. برای پخت خورشت آلو اسفناج خوشمزه و فوری؛ ابتدا پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی خرد می‌کنیم. سپس در تابه روغن می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم با حرارت ملایم گرم شود، تا پیاز را در آن سرخ کنیم.
  2. در قدم بعدی، زمانی که پیاز به قدر کافی سبک و طلایی شد؛ گوشت را به آن اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا آب آن کشیده شود و مقداری تغییر رنگ دهد. حالا در این مرحله، باید تمام ادویه‌های مذکور را به جز نمک به ترکیب گوشت و پیاز بیفزاییم.
  3. پس از کمی تفت دادن، آب ولرم را به گوشت اضافه می‌کنیم (طوری‌که روی گوشت را حدود چند بند انگشت، آب بگیرد)؛ و اجازه می‌دهیم تا به مدت ۲ ساعت با شعله متوسط رو به پایین بپزد. نکته: در صورتی‌که مراحل گفته شده را به جای تابه در زودپز پیش برده باشید؛ زمان پخت گوشت به یک ساعت کاهش خواهد یافت.
  4. حالا نوبت آن است تا اسفناج‌ها را به خوبی بشویید و خرد کنید. سپس در یک تابه بریزید و روی حرارت تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
  5. در ادامه باید نمک را به اسفناج‌ها بیفزایید و حرارت را از متوسط به کم تغییر دهید و برای چند لحظه صبر کنید تا اسفناج‌ها کمی سرخ و تیره شوند. نکته: هر چه اسفناج را بیشتر سرخ کنید، مزه بهتری خواهد داشت، اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که با سرخ کردن بیش از حد اسفناج، مواد معدنی و املاح آن کاهش می‌یابد.
  6. سپس اسفناج سرخ شده را به سایر مواد بیفزایید و در صورت نیاز، کیم هم آب بریزید تا خورشت به خوبی جا بیفتد. اجازه دهید به مدت ۳۰_۴۰ دقیقه دیگر خورش با حرارت ملایم بپزد تا اسفناج‌ها به خوبی مغز پخت شوند و خورش هم لعاب بیندازد.
  7. زمانی که خورش روغن انداخت، آلوها را به آن اضافه کنید و بگذارید برای چند دقیقه دیگر هم بجوشد. سپس می‌توانید این خورش خوش رنگ و لعاب را در کنار برنج آبکش شده یا کته میل کنید. نوش جان!

برای چاقی صورت چی بخوریم؟ لیست غذاهای چاق کننده صورت

خورش آلو اسفناج

سوپ اسفناج و برنج

همانطور که گفتیم، اسفناج یک منبع غنی از املاح مفید برای بدن است و بانوان باردار هم با مصرف آن، سطح کیفی سلامت خود را افزایش می‌دهند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در دومین بخش از مقاله: «تو حاملگی چی بخوریم» نیز مروری بر یک رسپی دیگر با این سبزی مقوی و خوشمزه داشته باشیم. سوپ اسفناج و برنج هم یک غذای سودمند دیگر برای مادر و فرزند است که در ادامه آموزش خواهیم داد؛ با ما همراه شوید.

مواد لازم برای پخت سوپ اسفناج و برنج

  • اسفناج: ۷۰۰ گرم
  • روغن زیتون: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز خرد شده: ۱ عدد
  • سیر خرد شده: ۲ حبه
  • فلفل قرمز تند تازه: ۱ عدد کوچک
  • برنج: ۲۵۰ گرم
  • عصاره سبزی: ۴_۵ لیوان
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم

طرز تهیه سوپ اسفناج و برنج

  1. پس از اینکه اسفناج‌ها را شسته و خرد کردید، داخل تابه ریخته و کمی بر روی آن آب و نمک بریزد و با حرارت ملایم اجازه دهید تا بپزد.
  2. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و آب آن خالی کنید. همچنین اسفناج ها را در آبکش بریزید تا آب اضافی آن به خوبی خارج شود.
  3. حالا اسفناج‌ها را با مخلوط‌کن به خوبی پوره کنید.
  4. در این مرحله، پیاز و سیر را سرخ کرده و ادویه‌ها را به آن بیفزایید. برنج را به آن بیفزایید و عصاره سبزیجات را به آن اضافه کنید تا به مدت ۱۰_۱۵ دقیقه بر روی حرارت ملایم، آرام به جوش بیاید.
  5. پس از مدت زمان مذکور، اسفناج را بیفزایید تا ۷_۱۰ دقیقه دیگر بپزد و لعاب بیندازد.
  6. سپس در ظروف سرو ریخته و در صورت تمایل، با پنیر پارمسان تزئین کنید.

برای دیابت چی بخوریم؟ بهترین غذا برای دیابتی ها

سوپ اسفناج و برنج

سوپ پاستا، لوبیا و سبزی

این سوپ یک منبع غنی از آهن و سلنیوم بوده و سبب تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن در زمان بارداری می‌شود. به همین دلیل یک پاسخ درست و حسابی دیگر برای پرسش: تو حاملگی چی بخوریم؟ خواهد بود.

مواد لازم برای پخت سوپ پاستا، لوبیا و سبزی

  • عدس: ۷۵ گرم
  • هویج خرد شده: 1 عدد
  • کرفس خرد شده: 1 ساقه
  • پیاز خرد شده: 1 عدد
  • سیر خرد شده: 1 حبه
  • قارچ خشک شده: 15 گرم
  • روغن زیتون: 4 قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده و فلفل قرمز تند: به مقدار کم
  • عصاره سبزی: ۶_۷ لیوان
  • کنسرو لوبیا قرمز و سفید و نخود: هر کدام 150 گرم
  • پاستا: ۱۱۵ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل پخت سوپ پاستا، لوبیا و سبزی

  1. عدس را در تابه ریخته و نیم لیتر آن به آن اضافه کنید و بر روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
  2. سپس حرارت را کاهش دهید و ۲_۳ لیوان آب بریزید و با حرارت بالا اجازه دهید تا بجوشد.
  3. پس از اینکه محتویات مذکور به جوش آمد، حرارت را کم کرده و ۱۵_۲۰ دقیقه دیگر صبر کنید و هر از گاهی سوپ را هم بزنید تا ته نگیرد.
  4. زمانی که عدس‌ها نرم شدند، آن‌ها را آبکشی کنید و آب به دست آمده را نگه دارید.
  5. داخل تابه روغن بریزید و پس از اینکه کمی پیاز و سیر را تفت دادید؛ هویج، کرفس، جعفری و فلفل را به آن بیفزایید و ۶_۷‌ دقیقه تفت دهید.
  6. سپس قارچ خشک خیسانده شده را همراه با عصاره سبزی، عدس، نخود، نمک و فلفل به تابه بیفزایید و اجازه دهید تا با به جوش بیاید.
  7. پس از ۲۰ دقیقه، حرارت را کم‌تر کنید و مقداری هم بزنید و اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه هم به آرامی به جوش بیاید.
  8. در مرحله آخر، پاستا را اضافه کنید و ۲_۸ دقیقه دیگر، از دست پخت بی‌نظیر خود نهایت لذت را ببرید.

در بارداری چی بخوریم؟ طرز تهیه بهترین غذاهای دوران بارداری

سوپ پاستا، لوبیا و سبزی

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی پاسخ این سوال: تو حاملگی چی بخوریم؟، پرداختیم و دانستیم که می‌توان با مصرف انواع مواد غذایی سالم و مقوی، سلامت مادر و فرزند را تضمین کرد. امیدواریم مثل همیشه نهایت بهره را از مطالعه این مقاله برده باشید. لطفا شما عزیزان هم پیشنهادات و تجربیات خود را پیرامون موضوع مطرح شده، با ما و سایر همراهان مامی کوکینگ به اشتراک بگذارید تا ما هم از تجربیات شما عزیزان بهره‌مند شویم. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

سوالات متداول

  • بهترین صبحانه برای زن باردار چیست؟

سرو یک صبحانه مقوی و لذیذ برای بانوان باردار از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل توصیه ما مصرف تخم‌مرغ به همراه اسفناج و پنیر، اسموتی موز، آووکادو، کدوتنبل به همراه ماست در این وعده غذایی است.

  • در سه ماه اول بارداری چی نخوریم؟

بهتر است از مصرف انواع مواد غذایی خام در این مدت زمان خودداری کنید. مانند تخم مرغ خام، جوانه‌های خام، ماهی نپخته، گوشت خام و فرآوری شده و… همچنین توصیه می‌کنیم که تا حد امکان از مصرف کافئین، دخانیات و… پرهیز فرمایید.

  • برای خوشگل شدن جنین چی بخوریم؟

مصرف انواع میوه‌های تازه، سبزیجات معطر، مایعات، آجیل و حبوبات سبب زیباتر شدن جنین خواهد شد.

  • میوه های ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟

میوه‌هایی که در ادامه نام می‌بریم به‌طور عمومی ممنوعه نیستند و ضرری برای مادر و فرزند ندارند، اما درصورتی‌که احساس کردید با مصرف هر کدام دچار آلرژی شده‌اید، باید از مصرف آن خودداری کرده و با پزشک خود مشورت کنید. برخی از میوه‌های ممنوعه در دوران بارداری عبارتند از: آناناس، موز، هندوانه، آلو، میوه‌های کنسروی، خشک یا یخ زده.

  • زیبا شدن مادر در دوران بارداری صحت دارد؟

با ورود به دوره بارداری، بدن بانوان دست‌خوش دچار تغییرات قابل توجهی می‌شود که گاها برخی از آن‌ها خوشایند و برخی نیز ناخوشایند خواهند بود. گاهی ممکن است موی سر پرپشت و ضخیم‌تر شود و این امر بر زیبایی ظاهری تاثیر مثبتی بگذارد.

  • در سه ماه اول بارداری چی بخوریم؟

با مشورت پزشک خود باید از داروهایی استفاده کنید که مانع از بروز عارضه کم خونی در بدن‌تان شود. همچنین باید در رژیم غذایی خود نهایت دقت را به خرج دهید و موادی میل کنید که سلامت شما و جنین را به خطر نیندازد. به طور مثال مصرف کلم بروکلی، حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و…، اسفناج، مارچوبه، آووکادو و… می‌توانند بخشی از برنامه غذایی شما را به خود اختصاص دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا