دانستنی ها

طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

آبغوره یکی از چاشنی‌های پرطرفدار و محبوب در غذاهای سنتی ایرانی است. اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که نسبت به سلامت و کیفیت آبغوره‌های بازاری مردد هستید، یادگیری طرز تهیه آبغوره به شما از سلامت این چاشنی اطمینان خاطر می‌دهد. آبغوره درگذشته به‌صورت سنتی و بدون دستگاه تهیه می‌شد؛ اما امروزه با بهره‌مندی از برخی دستگاه‌ها می‌توانید به تهیه هرچه راحت‌تر آبغوره خانگی بپردازید. در این مطلب از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به طرز تهیه آبغوره بدون دستگاه و با دستگاه بپردازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

مواد لازم برای تهیه آبغوره خانگی

  • غوره عسکری یا شیرازی آبدار به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه آبغوره خانگی با دستگاه

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره قرمز خانگی ابتدا باید غوره‌ها را دون کنید و ساقه‌ها و متعلقات آن را بگیرید. سپس آن‌ها را به‌خوبی بشویید و درون یک آبکش بریزید تا کاملا خشک شوند.
  2. در مرحله بعد با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیر یا مخلوط‌کن، آبغوره‌ها را بگیرید. پس‌ از استفاده از هریک از این دستگاه‌ها توصیه می‌شود به‌منظور یکدست و زلال شدن چاشنی، آبغوره‌ها را با استفاده از یک پارچه نخی فیلتر کنید. به این منظور آبغوره میکس شده را درون یک پارچه یا تنظیف بریزید و به‌خوبی فشار دهید تا آب آن خارج شود.
  3. پس‌ از فیلتر کردن آبغوره، باید آن را درون یک قابلمه بزرگ بریزید تا بجوشد. توجه داشته باشید آبغوره را تا اندازه‌ای بجوشانید که غلظت آن بیشتر شود. با جوشاندن آبغوره اندازه آن حدودا نصف شده و غلظت آن نیز افزایش می‌یابد. انجام این کار باعث می‌شود که آبغوره خوش‌رنگ‌تر شده و فضای کمتری را از شما اشغال کند.
  4. پس‌ از جوشاندن آبغوره، مقداری نمک به آن اضافه کنید و منتظر خنک شدن آن بمانید. سپس یک شیشه مناسب با درب محکم انتخاب و آبغوره را درون آن ریخته و درب ظرف را کاملا محکم کنید.

چرا رب گوجه فرنگی خانگی کپک میزنه یا سیاه میشه؟! بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه + نکات مهم

طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه

طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن و بدون دستگاه تقریبا مشابه طرز تهیه آبغوره با دستگاه است؛ اما با این تفاوت که پس‌ از پاک کردن و شستن آبغوره‌ها، آن‌ها را باید با استفاده از گوشت‌کوب یا هاون دستی به‌خوبی بکوبید. سپس درون یک پارچه تنظیف قرار دهید و به‌طور کامل غوره‌ها را فشار دهید تا آب آن‌ها خارج شود. درنهایت نیز سایر مراحل را مانند طرز تهیه آبغوره با دستگاه انجام دهید.

بهترین روش پخت رب گوجه فرنگی در منزل: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

طرز تهیه آبغوره خانگی

نکات مهم تهیه آبغوره خانگی

  • برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره حتما آن را در ظروف استیل نگهداری کنید. آبغوره را هرگز در ظروف پلاستیکی نریزید؛ چراکه باعث ایجاد واکنش شیمیایی و سمی شدن آن می‌شود.
  • برای برداشتن آبغوره از شیشه، از قاشق‌های، کثیف خیس یا چرب استفاده نکنید؛ زیرا زمینه ورود چربی و کپک زدن آبغوره را فراهم می‌کند.
  • به‌منظور فیلتر کردن بعد از گرفتن آبغوره با دستگاه، توصیه می‌کنیم آن را چند دقیقه درون ظرف قرار دهید تا پالپ‌های غوره در قسمت کف ظرف جمع شوند. پس از جمع کردن پالپ‌های غوره، آبغوره را داخل یک پارچه نخی یا تنظیف بریزید و به‌خوبی فشار دهید تا آبغوره‌ای زلال و شفاف داشته باشید.
  • هنگام جوشاندن آبغوره با نمک توصیه می‌کنیم کف روی آن بردارید؛ چراکه باعث شفاف و خوش‌رنگ‌تر شدن آبغوره می‌شود.
  • برای تهیه این چاشنی پیشنهاد می‌کنیم از غوره‌های باکیفیت و تازه استفاده کنید. غوره عسکری بهترین نوع غوره برای تهیه آبغوره‌ای سالم و خوش‌طعم است.
  • برای جوشاندن آبغوره در طب سنتی توصیه می‌شود آن را تنها کمی بجوشانید و پس‌ از جوشیدن مقابل نور خورشید قرار دهید تا خوش‌رنگ شود.
  • برای نگهداری از آبغوره آن را درون شیشه‌های کوچک شیشه‌ای بریزید تا استفاده از آن هنگام پخت غذا به سهولت انجام گیرد.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه آبغوره بدون جوشاندن این است که پیش ‌از آبگیری غوره‌ها حتما هسته و شاخه‌های آن را جدا کنید تا در مزه آبغوره تاثیر نگذارند.

فوت و فن پخت مربای گل رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک و تازه به 2 روش

طرز تهیه آبغوره خانگی

جمع بندی

در این مطلب به آموزش طرز تهیه آبغوره خانگی بدون دستگاه و با دستگاه پرداختیم. اگر در طرز تهیه آبغوره از روش‌های اصولی استفاده و به نکات گفته‌ شده توجه کنید، آبغوره شما برای مدت زمان زیادی قابل‌ استفاده بوده و کیفیت بالا خود را حفظ خواهد کرد. در طرز تهیه آبغوره نکات مهمی وجود دارد تا آبغوره مزه بدی پیدا نکند و خوشرنگ شود که عمل به هریک از این موارد در تهیه چاشنی خوش‌طعم و سالم کمک می‌کند.

سوالات متداول

  • چرا آبغوره کپک میزنه؟

یکی از علل اصلی کپک زدن آبغوره، ریختن آن در ظروف در باز و نگهداری اشتباه است. همچنین نگهداری آبغوره در محیط‌های گرم باعث کپک زدن آن می‌شود.

  • چرا آبغوره گاز دارد؟

نگهداری از آبغوره در جای گرم و بستن درب آن بلافاصله پس‌ از تهیه، ازجمله علل اصلی گازدار شدن آبغوره محسوب می‌شوند.

  • چرا آبغوره کف میکند؟

معمولا آبغوره هنگام جوشیدن کف می‌کند؛ اما توصیه می‌کنیم در طول جوشیدن با استفاده از کفگیر کف و مواد اضافی روی آن را بردارید.

  • چرا آبغوره شیرین میشود؟

استفاده از غوره شیرین برای تهیه آبغوره خانگی باعث شیرین شدن آن می‌شود.

  • چرا آبغوره تازه کپک میزند؟

اکسیژن عامل اصلی کپک زدن آبغوره تازه است. بنابراین بعد از اینکه آبغوره را درون بطری ریختید، روی آن را با استفاده از درپوش سفت ببندید.

  • چرا آبغوره تلخ می شود؟

گرفتن آبغوره با شاخه و هسته باعث تلخی این چاشنی می‌شود. بنابراین هنگام تهیه آبغوره هسته‌های آن را با دقت جدا کنید.

  • چرا آبغوره قرمز میشود؟

مهم‌ترین دلیل خوش‌رنگ و قرمز شدن آبغوره قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید است.

  • چیکار کنیم آبغوره کپک نزند؟

برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره، آن را درون یک شیشه تمیز بریزید و تا نزدیک لبه ظرف پر کنید.

  • چیکار کنیم آبغوره قرمز بشه؟

برای اینکه آبغوره تهیه‌ شده قرمز شود، آن را برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار دهید تا به‌مرور خوشرنگ‌تر شود.

  • چیکار کنیم آبغوره شفاف بشه؟

برای‌ اینکه آبغوره شفافی داشته باشین آن را 1 الی 2 مرتبه از صافی‌های ریزی همچون تنظیف یا پارچه عبور دهید.

  • آبغوره کپک زده رو چیکار کنیم؟

امروزه توصیه می‌شود در صورت مشاهده کپک بر روی آبغوره از مصرف آن خودداری کنید؛ چراکه باعث ابتلا به انواع سرطان و بیماری‌های مختلف می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا