دانستنی ها

سرخ کردن سبزی قورمه + 10 نکته طلایی و نسبت سبزی ها

یکی از غذاهای اصیل و بسیار محبوب ایرانی که دستور پخت ثابتی داشته و در بیشتر مناطق به یک شکل طبخ می‌شود، قورمه‌ سبزی است. برای تهیه قورمه سبزی باید روش صحیح سرخ کردن سبزی مخصوص را به روش درستی اجرا کنید. سرخ کردن سبزی قورمه باید به‌گونه‌ای انجام شود که سبزی نه بیش‌ از اندازه خام و نه بیش‌ از اندازه سرخ‌ شده باشد. بنابراین برای پخت یک قورمه‌ سبزی خوش‌عطر و خوش‌طعم بسیار مهم است که با نحوه سرخ کردن سبزی مخصوص آن آشنا شوید. به‌همین دلیل در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش سرخ کردن سبزی قورمه به 10 روش طلایی به‌ همراه نسبت‌ سبزی‌های موردنیاز بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

سرخ کردن سبزی قورمه + 10 نکته طلایی و نسبت سبزی ها

ترکیبات و نسبت سبزی های قورمه سبزی

پیش‌ از اینکه با روش سرخ کردن سبزی قورمه آشنا شوید، بهتر است بدانید که استفاده به‌اندازه از هر سبزی اهمیت بالایی دارد. نسبت سبزی‌های مختلف در قورمه ‌سبزی متناسب با دستور پخت آن متفاوت است؛ اما توجه داشته باشید در تمام دستورها، سبزی‌های اصلی بیشترین مقدار و دیگر سبزی‌ها به میزان کمتری مورداستفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که هریک از سبزی‌های مورداستفاده در قورمه‌ سبزی خواص و فواید عالی و بی‌نظیری دارند. توجه داشته باشید که نسبت‌ استفاده سبزی‌های مختلف به سلیقه و ذائقه افراد خانواده نیز بستگی دارد؛ چراکه اضافه یا کم کردن هر سبزی تغییرات محسوسی در عطر و مزه قورمه‌ سبزی خواهد داشت. به‌طورکلی ترکیبات و نسبت‌ سبزی‌های قورمه‌ سبزی شامل موارد زیر است.

  • تره 40 درصد
  • جعفری 35 درصد
  • گشنیز 20 درصد
  • شنبلیله 5 الی 7 درصد

شما می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن خورشت قورمه سبزی، از اسفناج یا چغندر نیز استفاده کنید. همچنین در شمال کشور از سبزی‌های خالیواش و چوچاق نیز استفاده می‌کنند که طعم نهایی غذا بسیار دلپذیر می‌شود.

چطور بوی غذا رو از خونه ببریم؟ از بین بردن بوی غذا در خانه (بوی سوختگی غذا) – فوری و ساده

سرخ کردن سبزی قورمه + 10 نکته طلایی و نسبت سبزی ها

نحوه سرخ کردن سبزی قورمه

سرخ کردن سبزی قورمه نیاز به مهارت بخصوصی نداشته و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی سبزی‌های مخصوص را سرخ کنید. بنابراین اگر برای شما نیز سوال است که چجوری سبزی سرخ کنم؟ مراحل زیر را با دقت طی کنید تا سبزی قورمه‌ای خوش‌رنگ و لعاب داشته باشید.

  1. برای تهیه سبزی قورمه ابتدا سبزی‌ها را شسته و در آبکش بریزید تا آب آن‌ها کاملا گرفته شود. در مرحله بعد سبزی‌ها را به‌صورت ریز و یکدست خرد کنید و کناری قرار دهید.
  2. درون یک ماهیتابه با اندازه نسبتا بزرگ، روغن بریزید و صبر کنید تا روغن به‌اندازه کافی داغ شود. توجه داشته باشید که بهترين روغن براي سرخ كردن سبزی قورمه، روغن مایع است. بنابراین هیچ‌گاه از روغن جامد یا کره برای تفت دادن سبزی‌ها استفاده نکنید. همچنین مقدار روغن برای قورمه سبزی متناسب با میزان سبزی که قصد سرخ کردن دارید، تعیین می‌شود.
  3. پیش‌ از شروع به سرخ کردن سبزی‌ها و ریختن آن‌ها درون ماهیتابه، آب سبزی‌ها را به‌خوبی بگیرید. انجام این کار به ترد و یکنواخت‌تر شدن سبزی‌ها حین سرخ کردن کمک می‌کند. حرارت زیر ماهیتابه را تا حد ممکن پایین نگه دارید؛ چراکه حرارت بالا باعث سوختن سبزی‌ها می‌شود و درنهایت خورشت قورمه سبزی شما به‌خوبی جا نخواهد افتاد. البته برای سرخ كردن سبزی قورمه یخ زده باید منتظر بمانید تا یخ سبزی‌ها به‌طور کامل آب شود. درغیراین‌صورت هنگام سرخ کردن سبزی قورمه شاهد پاشیدن روغن به اطراف خواهید بود.
  4. در حین تفت دادن سبزی قورمه از ادویه‌های دلخواه خود نیز استفاده کنید. استفاده از زردچوبه رنگ سبزی قورمه سرخ شده را بهبود می‌بخشد. هرگاه به انتها سرخ کردن سبزی قورمه نزدیک شدید، نمک و فلفل را به ترکیب اضافه نموده و به خوبی مخلوط کنید تا به خورد سبزی‌ها بروند.
  5. توجه داشته باشید که مدت زمان سرخ كردن سبزی قورمه حدود یک ربع است. بنابراین سرخ کردن سبزی‌ها را تا زمانی ادامه دهید که رنگ سبزی تیره شود و روغن آن به رنگ سبز تیره درآید. پس‌ از اینکه سبزی‌ها کاملا سرخ شدند، اجازه دهید که حرارت آن‌ها کاهش یابد و خنک شوند. سپس آن‌ها را به مقدار مورد نیاز برای هر وعده مصرف درون کیسه فریزر بریزید و به مدت 2 ماه در فریزر نگه داری کنید.

با این روش یه خورش قورمه خوش رنگ و لعاب درست کن: آموزش ۵ ترفند روغن انداختن انواع خورش قورمه

سرخ کردن سبزی قورمه + 10 نکته طلایی و نسبت سبزی ها

10 نکته طلایی سرخ کردن سبزی قورمه

برای پخت یک قورمه سبزی خوشمزه، به‌کارگیری روش‌ها و نکات طلایی می‌تواند مزه و طعم خورشت را به شکل محسوسی تغییر دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم با استفاده از تجربیات دیگران و برخی روش‌ها در خورشت خود طعم بی‌نظیری را پدید آورید. در ادامه به معرفی 10 نکته طلایی برای سرخ کردن سبزی قورمه خواهیم پرداخت.

  1. در هر منطقه و استان از سبزی‌های متنوعی برای پخت قورمه سبزی استفاده می‌شود. بنابراین شما نیز می‌توانید متناسب با منطقه محل زندگی خود ترکیبات و نسبت‌های سبزی قورمه را تغییر دهید.
  2. حتما سبزی‌های زرد و له‌شده را از دیگر سبزی‌های مورداستفاده در قورمه ‌سبزی جدا کنید. سپس سبزی‌های سالم را به‌صورت یکدست خرد نمایید.
  3. سبزی قورمه را به شکلی خرد کنید که از سبزی کوکو، آش یا پلویی ریزتر شوند. با انجام این کار ظاهر قورمه‌ سبزی نیز بهتر می‌شود.
  4. در سبزی قورمه از شنبلیله به میزان کمتری استفاده کنید؛ چراکه این سبزی بوی تیز و تندی داشته و درصورتی‌که از آن به مقدار بالایی در قورمه سبزی استفاده شود، غذای شما به تلخی می‌زند.
  5. برای‌ اینکه سبزی قورمه خوش‌عطر و خوش‌طعم‌تر شود، توصیه می‌کنیم مقداری برگ کرفس ریز شده به آن اضافه کنید.
  6. سبزی قورمه را به‌اندازه‌‌ای سرخ کنید که رنگ آن به سبز تیره دربیاید.
  7. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه سبزی قورمه خاصیت خود را از دست ندهد، آن را به میزان کمتری سرخ کنید.
  8. سرخ کردن بیش‌ از اندازه سبزی قورمه علاوه‌بر بدطعم کردن غذا، فواید آن را از بین می‌برد. بنابراین به‌گونه‌ای این کار را انجام دهید که رنگ آن تیره نشود.
  9. پس‌ از اینکه سبزی‌های قرمه را سرخ کردید، مدتی را صبر کنید تا سرد شوند و سپس آن‌ها را درون کیسه‌های فریزر منتقل کنید.
  10. برای ریختن سبزی‌های قورمه درون کیسه فیریزر، حتما توجه داشته باشید که آن را به‌گونه‌ای دسته‌بندی کنید که ضخامت کیسه تا حد امکان کم باشد. با انجام این کار هنگام خارج کردن سبزی‌های قورمه از فریزر، مدت زمان کمتری را منتظر آب شدن یخ آن می‌مانید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های طلایی سرخ کردن سبزی قورمه و نکات آن پرداختیم. شما به‌راحتی می‌توانید با رعایت نسبت سبزی‌ها و نکات گفته‌شده یک غذا خوشمزه و بی‌نظیر با سبزی‌های قورمه خانگی طبخ و آماده کنید. امیدواریم با استفاده از ترفندهای گفته‌شده برای سرخ کردن سبزی قورمه، در وقت خود برای تهیه خورشت قورمه‌ سبزی صرفه‌جویی نمایید و غذایی خوش‌رنگ و لعاب برای خود و خانواده‌تان تدارک ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا