دانستنی ها

خشک کردن توت در خانه بدون سیاه شدن با روش فوری

توت سفید یکی از میوه‌های پرطرفدار بهاری بوده که به میزان بالایی در کشور یافت می‌شود. این میوه منبع عالی از آنتی اکسیدان محسوب شده و در کاهش عوارض بسیاری از بیماری‌ها مانند فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. یکی از روش‌های بهره بردن از خواص این میوه در تمام فصول سال، خشک کردن توت محسوب می‌شود. فراموش نکنید که توت خشک اگرچه یک ماده غذایی بسیار سالم محسوب می‌شود؛ اما نباید در خوردن آن زیاده‌روی کنید. شما به‌راحتی می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به خشک نمودن آن کنید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ تصمیم داریم به انواع روش خشك كردن توت سفيد در منزل بپردازیم. اگر شما نیز به استفاده از این خشکبار علاقه‌مند هستید و قصد خشک کردن توت را دارید، تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

خشک کردن توت در خانه بدون سیاه شدن با روش فوری

خشک کردن توت در خانه با قرار دادن زیر آفتاب

معمول‌ترین و ساده‌ترین روش خشک کردن توت، استفاده از نور و گرما خورشید است. برای این روش شما نیاز به هوای صاف و بدون باد دارید. همچنین توجه داشته باشید که میزان رطوبت هوا باید کم‌تر از 60 درصد باشد؛ چراکه افزایش میزان رطوبت باعث طولانی‌تر شدن فرآیند خشک شدن توت‌ها می‌شود. با افزایش این زمان ریسک عواملی مانند حملات حشرات و پرندگان به توت و نشستن گرد و خاک روی این میوه افزایش می‌یابد.

بنابراین هر زمان نسبت‌ به مساعد بودن آب‌وهوا اطمینان کسب کردید، یک پارچه تمیز را بر روی زمین پهن کنید. توجه داشته باشید که پارچه باید کاملا خشک و تمیز بوده و در محلی که پهن می‌کنید، باید آفتاب مناسبی قرار داشته باشد. البته شما می‌توانید برای‌ اینکه پارچه مستقیما روی زمین قرار نگیرد، آن را بر روی یک حصیر یا سینی به انتخاب خود قرار دهید. توت‌های سفید را به‌گونه‌ای که بر روی یکدیگر تجمع نکنند، روی پارچه پهن کنید و به‌صورت یکدست بریزید.

پس‌ از حدود 2 الی 4 روز توت‌های سفید به حالت نیمه‌خشک درمی‌آیند که در این زمان باید آن‌ها را به محلی که سایه است، منتقل کنید. توت‌های نیمه‌خشک را در معرض هوا آزاد یا باد پنکه قرار دهید تا رطوبت باقی‌مانده کاملا از بین برود و توت‌ها خشک شوند.

با توجه به اینکه خشک نمودن توت با استفاده از آفتاب ممکن است کمی زمان‌بر باشد، در طی این فرآیند ممکن است توت‌ها کمی سیاه شوند؛ اما اگر برای شما نیز سوال است که چطوری توت خشک کنم سیاه نشه؟ در پاسخ بهترین ماده‌ای که می‌توانیم معرفی کنیم، آب‌لیمو است. به‌همین منظور در ابتدا شروع کار، مقداری آبلیمو به توت‌های سفید تازه بزنید تا از سیاه شدن آن‌ها جلوگیری شود.

سبزی ریحان و نعنا رو به این روش خشک کن تا سیاه نشه:

خشک کردن توت در خانه بدون سیاه شدن با روش فوری

خشک کردن توت در خانه با مایکروفر

یکی از سریع‌ترین روش‌های پیشنهادی در طرز خشك كردن توت سفيد، استفاده از مایکروفر است. مایکروفر گنجایش کمی داشته؛ اما شما می‌توانید در چندین نوبت توت‌ها را درون آن خشک کنید. یکی از مزایا استفاده از مایکروفر این است که می‌توانید توت‌ها را در مدت‌زمان کوتاه‌تری با خیالی آسوده خشک نمایید. توت‌های خشک‌شده با این روش کیفت بسیار بالایی خواهند داشت. البته باید توجه کنید که بیش‌ از اندازه درون مایکروفر باقی نمانند؛ چراکه اصلی‌ترین علت سیاه شدن توت خشک، باقی ماندن بیش‌ از اندازه آن‌ها در مایکروفر شناخته می‌شود. خشك كردن توت سفيد در توستر یا مایکروفر تنها 4 الی 5 دقیقه زمان می‌برد. البته درطول این مدت به مایکروفر سر بزنید و توت‌ها را جابه‌جا کنید تا فرآیند خشک شدن آن‌ها به‌خوبی انجام شود.

خشک کردن توت در خانه با فر

یکی از بهترین روش‌های خشک کردن توت در منزل، استفاده از فر است که می‌تواند به‌خوبی میوه‌ها را خشک کند؛ اما توجه کنید که حتما پیش‌ از قرار دادن توت‌ها درون فر، سینی آن را کاملا تمیز کرده باشید و بر روی آن یک کاغذ روغنی قرار دهید. اگر برای شما نیز سوال است که چگونه توت را خشک کنیم که سیاه نشود؟ بهترین گزینه پیش‌ از قراردادن توت‌ها در فر، استفاده از آبلیمو است. پیشنهاد می‌کنیم توت‌ها را به مدت 10 دقیقه درون آبلیمو قرار دهید و سپس آن‌ها را آبکشی کنید. در ادامه توت‌ها را بر روی یک حوله قرار داده و آن‌ها را خشک نمایید. انجام این کار از سیاه شدن توت‌ها هنگام قرار دادن آن‌ها در فر جلوگیری می‌کند.

فر را روشن کنید و روی دمای 70 الی 80 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. با گرم شدن فر، توت‌ها را درون سینی فر به‌صورت یکدست قرار دهید. پس‌ از مدتی توت‌ها رطوبت خود را از دست داده و خشک می‌شوند. در این زمان باید توت‌ها را از داخل فر خارج کنید و درون یک ظرف در باز بریزید تا به مدت 4 الی 5 روز در معرض هوا آزاد قرار گیرند. انجام این کار باعث می‌شود که رطوبت باقی‌مانده در توت‌ها کاملا خارج شود.

خشک کردن توت در خانه بدون سیاه شدن با روش فوری

خشک کردن توت در خانه با میوه خشک کن

یکی دیگر از روش‌های متداول خشک کردن توت در خانه، استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن میوه محسوب می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید با استفاده از این دستگاه تمام میوه‌های خود را خشک کنید. نحوه کارکرد این دستگاه به‌گونه‌ای بوده که با حرارت بسیار پایین آب میوه‌ها را تبخیر می‌کند. همچنین به‌دلیل برخورداری از المنت برقی در کف دستگاه، میوه‌ها به‌صورت کاملا یکنواخت خشک می‌شوند. متناسب با نوع میوه و نوع دستگاه، اغلب میوه‌ها ظرف یک شبانه‌روز خشک می‌شوند. برای خشک نمودن توت سفید با استفاده از این دستگاه توصیه می‌کنیم ابتدا آن‌ها را به آبلیمو آغشته کرده و سپس به مدت 14 الی 24 ساعت درون دستگاه میوه خشک کن قرار دهید. طی این مدت توت‌ها را چک کنید تا بیش‌ از اندازه خشک نشوند.

مهم ترین دلایل سیاه شدن توت های خشک

سیاه شدن توت خشک دلایل بسیاری دارد و شما می‌توانید با اطلاع از این دلایل از بروز آن‌ها جلوگیری کنید تا به توت خشک‌هایی هرچه باکیفیت‌تر و نرم‌تر دست یابید. ازجمله مهم‌ترین دلایل سیاه شدن توت‌های سفید خشک‌شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بهتر است توت هایی که قصد دارید خشک‌کنید را خودتان از درخت بچینید و با استفاده از یک پارچه با تکان دادن درخت آن‌ها را جمع‌آوری نمایید. توجه داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان از توت‌‌هایی که روی زمین ریخته شده‌اند، استفاده نکنید. یکی از مهم‌ترین دلایل سیاه شدن توت‌های سفید این است که آن‌ها را کاملا در معرض آفتاب قرار داده‌اید تا خشک شوند یا اینکه مطلقا در سایه قرار گرفته‌اند. هر دوی این موارد باعث سیاه و خشک شدن توت‌ها می‌شوند. اگر برای شما نیز سوال است که برای نرم شدن توت خشک چه کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم آن را به مدت 3 الی 4 روز در معرض آفتاب و حدود 1 هفته در سایه پهن کنید تا فرآیند خشک شدن توت‌ها به‌طور کامل انجام شود و نرمی خود را تا حدی حفظ کنند.
  • توجه کنید زمانی‌که تصمیم به خشک نمودن توت سفید در مقابل آفتاب دارید، هوا باید کاملا آفتابی و بدون وزش باد باشد. اگر فکر می‌کنید که ممکن است باد بوزد، حتما توت‌ها را جمع کنید و از روش دیگری برای خشک شدن آن‌ها استفاده کنید.
  • به‌منظور جلوگیری از سیاه شدن توت‌های سفید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین روش نگهداری توت خشک در منزل را انتخاب کنید. به همین منظور بعد از خشک شدن کامل توت‌ها، آن‌ها را درون یک ظرف شیشه‌ای دربسته درون یخچال نگهداری کنید‌.

با این روش تلخی لیمو رو بگیر: خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

خشک کردن توت در خانه بدون سیاه شدن با روش فوری

جمع بندی

توت سفید خواص بسیار زیادی داشته و با خشک کردن این خوراکی خوشمزه و مفید می‌توانید در تمام طول سال آن را در دسترس داشته باشید. بنابراین اگر شما نیز از طرفداران این خوراکی هستید، حتما در خانه و بدون پرداخت هزینه اضافی توت‌های چیده شده را بدون سیاه شدن با روش فوری خشک کنید. همان‌طورکه مشاهده کردید روش‌های مختلفی برای خشک کردن توت در خانه وجود دارد و شما می‌توانید متناسب با امکانات و سلیقه خود از هریک از این روش‌ها به‌منظور خشک کردن توت سفید استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا