ادویه جاتدانستنی ها

خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

نعناع ازجمله سبزیجات پرکاربرد در آشپزی ایرانی بوده که به‌دلیل عطر و بوی مطبوع، به‌عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سبزی ارزشمند در طبخ غذاهایی مانند آش دوغ، آش رشته، آش شله قلمکار، حلیم بادمجان، آش دندونی، انواع سالاد، کوکو، ماست و… کاربرد دارد. قطعا شما نیز با دیدن عکس نعنا خشک، مشتاق به خشک کردن این سبزی خوش عطر و طعم شده‌اید؛ اما یکی از مشکلاتی که هنگام خشک کردن نعناع وجود دارد، سیاه شدن رنگ آن محسوب می‌شود. به‌ همین منظور در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش انواع روش‌های خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن بپردازیم. اگر برای شما نیز سوال است که چجوری نعناع خشک کنم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

خشک کردن نعنا در سایه

یادگیری طرز خشك كردن نعناع در آفتاب یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانه‌های حیاط‌دار است؛ اما درصورتی‌که در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید از روش خشک کردن نعناع در سایه بهره بگیرید. به این منظور لازم است نعناها را به‌گونه‌ای تمیز کنید که ساقه کاملا از برگ جدا شود. همچنین تمام برگ‌های خراب و سیاه را از آن‌ها جدا کنید.

این روش کمی زمان‌بر است؛ اما درنهایت سبزی خشک شما بسیار معطر و خوش‌رنگ خواهد شد. پس‌ از پاک کردن نعناها، آن‌ها را حدود 10 دقیقه درون آب سرد خیس کنید تا هرگونه آلودگی و گل‌ولای از آن‌ها جدا شوند. نعناهای شسته شده را درون یک دستمال تمیز به‌گونه‌ای پهن کنید که روی یکدیگر قرار نگیرند؛ چراکه ممکن است گندیده شوند. خشک کردن نعناع در سایه یکی از روش‌های خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن بوده که حدود 3 الی 4 روز طول می‌کشد.

خشک کردن نعنا با توستر

یکی از متداول‌ترین روش‌های خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن، استفاده از دستگاه توستر است. نعناها را پس‌ از پاک کردن و شستن، درون آبکش بریزید و چند ساعت صبر کنید تا آب اضافی آن‌ها کشیده شود. پارچه‌ای تمیز روی یک صفحه یا میز پهن کنید و نعناها را به‌صورت یک لایه نازک و بدون انباشته شدن روی پارچه بریزید.

مجددا یک پارچه تمیز روی سبزی‌ها قرار داده و اجازه دهید که یک شبانه‌روز سبزی‌ها درون پارچه باقی بمانند. پس‌ از گذشت این مدت نعناها را به‌صورت یک لایه نازک درون سینی توستر چیده و دمای آن را روی 100 درجه قرار دهید. هر 10 دقیقه یک‌بار نعناها را زیرورو کنید تا به‌صورت کاملا یکدست خشک شوند.

پس‌ از گذشت حدود نیم‌ساعت، مشاهده خواهید کرد که نعناها کاملا خشک شده‌اند. توجه داشته باشید که علت سیاه شدن نعناع خشک، ماندن بیش از اندازه این سبزی‌ها در توستر است. بنابراین نعناها نباید مدت طولانی در توستر باقی بمانند.

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ بهترین ترفند برای خوشرنگ شدن رب گوجه فرنگی خانگی

خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

خشک کردن نعنا با پنکه

سریع‌ترین و سنتی‌ترین روش خانگی برای خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن، استفاده از باد پنکه است. سبزی‌ها را پس‌ از شستن و پاک کردن درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها کشیده شود.

سپس نعناها را روی یک پارچه به‌صورت لایه‌ای نازک پهن کنید. باد پنکه را به‌صورت ثابت یا چرخشی در مقابل سبزی‌ها قرار دهید. باد پنکه سبب می‌شود که سبزی‌ها با سرعت بسیار بالایی خشک شوند و رطوبت آن‌ها کاملا از بین برود. توصیه می‌کنیم در اولین روز سبزی‌ها را در مقابل باد پنکه قرار دهید و طی 2 الی 3 روز آینده اجازه دهید سبزی‌ها در مجاورت هوا خشک شوند.

خشک کردن نعنا با آویزان کردن

یکی از روش‌های سنتی خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن، آویزان کردن به‌صورت وارونه است. هرچند فرآیند خشک کردن نعنا در این روش ممکن است کمی طولانی باشد؛ اما کیفیت نهایی بسیار مطلوب خواهد بود. برای خشک کردن نعنا به روش آویزان کردن ابتدا نعناها را دسته کرده و با نخ محکم ببندید.

نعناهای آماده شده را از ساقه به‌صورت وارونه در محلی به‌دور از آفتاب که هوا نیز جریان داشته باشد، به طنابی آویزان کنید تا طی چند روز کاملا خشک شود. اگر می‌خواهید در این روش آلودگی و گرد و غبار روی نعناها ننشیند، می‌توانید آن‌ها را درون پاکت کاغذی قرارداده و بر روی پاکت را چند سوراخ ایجاد کنید تا جریان هوا از پلاسیده شدن سبزی‌ها جلوگیری کند.

خشک کردن نعنا با این روش حداکثر 3 هفته طول می‌کشد. پس‌ از اینکه برگ‌های نعنا کاملا خشک شدند، آن‌ها را از ساقه جدا نموده و در ظرف درب‌دار نگهداری کنید. اگر برای شما نیز سوال است که چند کیلو نعناع تازه یک کیلو نعنا خشک میدهد؟ باید بگوییم از هر کیلو سبزی نعنا حدود 50 گرم نعنا خشک به دست می‌آید. بنابراین متناسب با این نسبت می‌توانید به مقدار مورد نیاز سبزی نعناع خریداری کنید.

بهترین سالاد برای افزایش وزن و چاقی کدومه؟ طرز تهیه انواع سالاد رژیمی برای چاقی

خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

نکات خشک کردن نعنا

  • طرز خشك كردن نعناع روی بخاری یکی از سریع‌ترین روش‌های خشک کردن نعناع محسوب می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که خشک کردن نعناع روی حرارت، مهم‌ترین علت سیاه شدن سبزی خشک است. بنابراین توصیه می‌کنیم نعناها را درجای خنکی که هوا نیز جریان داشته باشد خشک کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات خشک کردن نعناع بدون سیاه شدن این است که نعنا را در سایه خشک کنید؛ چراکه آفتاب باعث زرد شدن برگ‌های آن می‌شود.
  • نعنا را پس‌ از خشک شدن با کمک فشار دست پودر کنید و از آسیاب برای خرد کردن آن استفاده نکنید؛ چراکه باعث بیش‌ از هر پودری شدن آن می‌شود.
  • پس‌ از شستن نعنا اجازه دهید که آب آن کاملا گرفته شود، به‌طوری‌که حتی یک قطره آب هم روی نعناها باقی نماند؛ چراکه خیس بودن نعناها مهم‌ترین علت سیاه شدن ساقه نعناع محسوب می‌شود.
  • هیچ‌گاه نعناع را برای خشک کردن روی روزنامه پهن نکنید؛ زیرا سرب آن به سبزی نفوذه کرده و برای بدن بسیار مضر است.
  • برگ‌های نعناع باید در محیطی سایه و در معرض جریان هوا خشک شوند. بنابراین از قرار دادن آن‌ها درون یک اتاق دربسته جلوگیری کنید.
  • مرحله پاک کردن نعناع اهمیت بسیار زیادی در کیفیت نهایی این سبزی خواهد داشت. به یاد داشته باشید هرچه برگ‌های نعناع بیشتر روی ساقه باقی بمانند، دیرتر خشک می‌شوند.

تلخی آبلیموی خانگی رو چطور رفع کنیم؟ گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن

جمع بندی

در این مقاله به معرفی برخی از بهترین روش‌های خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن پرداختیم. شما می‌توانید با خشک کردن این سبزی معطر و پرکاربرد، از آن در انواع غذاهای خود استفاده کنید و از طعم خوش آن لذت ببرید. نعنا علاوه‌بر عطر و مزه بی‌نظیری که دارد، برای سلامت بدن نیز فواید بسیاری را به‌همراه خواهد داشت که ارزش مصرف آن را دوچندان می‌کند.

سوالات متداول

  • چگونه نعنا خشک کنیم؟

نعناها را پس‌ از پاک کردن و شستن، آبکشی کنید. پس‌ از خروج کامل آب از نعناها، آن‌ها را با استفاده از فر، توستر، پنکه، دستگاه خشک کن یا به روش سنتی خشک کنید.

  • چرا نعنا خشک سیاه می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین علل سیاه شدن نعناها پس‌ از خشک شدن، خیس بودن برگ‌های نعنا محسوب می‌شود. قرار دادن نعنا روی حرارت بالا نیز یکی از مهم‌ترین علل سیاه شدن نعناها است.

  • چکار کنیم نعناع سریع‌تر خشک بشه؟

برگ‌های نعنا را پس‌ از پاک کردن، شستن و آبکشی درون یک روی یک پارچه تمیز بریزید و به مدت یک شبانه‌روز جلوی پنکه قرار دهید.

  • چگونه نعنا را خشک کنیم که سیاه نشود؟

نعنا را پس‌ از پاک کردن و شستن روی حرارت خشک نکنید؛ چراکه باعث سیاه شدن رنگ آن‌ها می‌شود. به‌منظور خشک کردن نعنا بدون سیاه شدن بهتر است سبزی‌ها را درجای خنکی که هوا جریان داشته باشد قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا