دانستنی ها

تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

یکی از میوه‌های خنک و خوشمزه برای رفع تشنگی در تابستان که به کنترل شرایط بدن و هیدراته کردن آن کمک می‌کند، هندوانه است. این میوه تابستانی بهترین راه فرار از گرما تابستان بوده و و حتی با تصور آن حس خنکی بی‌نظیری القا می‌شود؛ اما برای‌ اینکه بتوانید هندوانه آبدار، رسیده، قرمز و شیرینی را انتخاب کنید، لازم است به چند نکته کلیدی دقت کافی داشته باشید. اگر شما نیز به‌ دنبال راه تشخیص هندوانه قرمز و سفید هستید و می‌خواهید بدانید که چطور هندوانه سفید را قرمز کنیم؟ در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید؛ چراکه در ادامه قصد داریم شما را با راه‌های تشخیص هندوانه قرمز و سفید آشنا کنیم.

بررسی دقیق وزن هندوانه

یکی از راهکارهای متداول برای تشخیص هندوانه خوب، بررسی وزن هندوانه به‌صورت دستی است. توجه داشته باشید از بین دو هندوانه هم‌اندازه، هندوانه‌ای رسیده‌تر و بهتر است که از وزن بیشتری برخوردار باشد؛ چراکه هرچه هندوانه رسیده‌تر باشد، آبدارتر بوده و وزن آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین اگر وزن هندوانه در مقایسه با ابعاد آن زیاد باشد، هندوانه رسیده، شیرین و آبدار خواهد بود. برای بررسی وزن هندوانه توصیه می‌کنیم یکی‌یکی هندوانه‌ها را بلند و درنهایت هندوانه‌ای که از همه سنگین‌تر است را انتخاب نمایید.

تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

توجه به بدنه هندوانه

اگر برای شما نیز سوال است که چطور بفهمیم هندوانه رسیده است؟ توصیه می‌کنیم به شکم آن توجه کنید. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای تشخیص هندوانه تقلبی و نارس از هندوانه‌های رسیده، دقت به شکم این میوه است. شکم هندوانه درواقع قسمتی از آن است که در طول رشد روی زمین قرار گرفته و می‌تواند نشانه خوبی برای تشخیص هندوانه باکیفیت باشد. بنابراین روی سطح پوست هندوانه به دنبال یک لکه زرد باشید. لکه زرد روی شکم هندوانه نشان‌دهنده محلی است که این میوه با زمین تماس داشته است. هرچه این لکه بزرگ‌تر و تیره‌تر باشد، به این معنا است که هندوانه مدت زمان بیشتری روی زمین قرار گرفته و درنتیجه رسیده و شیرین‌تر خواهد بود. سفید و روشن بودن رنگ این لک نیز به‌معنا بی‌مزه و نارس بودن آن است. البته به این نکته توجه کنید که پوست هندوانه در محل لکه باید کاملا سفت باشد؛ زیرا در غیر این صورت احتمال فاسد بودن هندوانه افزایش می‌یابد.

بررسی خطوط هندوانه

یکی دیگر از راه‌های تشخیص هندوانه قرمز و سفید، توجه به خطوط تیره روی پوست این میوه است. توجه داشته باشید هندوانه‌ای رسیده‌تر است که خطوط سبز روی آن تیره‌تر باشد؛ چراکه کم‌رنگ بودن خطوط روی این میوه نشانه نارس و کال بودن هندوانه خواهد بود. یکدست بودن رنگ پوست هندوانه نیز یکی دیگر از نشانه‌هایی است که می‌توانید دریابید این میوه به‌خوبی نرسیده است.

با این روش همیشه تو خونه پیاز داغ آماده داری: طرز تهیه پیاز داغ برای نگهداری طولانی در فریزر

تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

ضربه زدن روی هندوانه

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها در آموزش هندوانه خوب سوا کردن، ضربه زدن به سطح آن است. جالب است بدانید که صدای ضربه به هندوانه می‌تواند رسیده یا کال بودن آن را نشان دهد. این راهکار یکی از سنتی‌ترین روش‌های تشخیص هندوانه قرمز و سفید شناخته می‌شود که شما می‌توانید از آن برای خرید هندوانه استفاده کنید. برای انجام این کار تنها کافی است چند ضربه به قسمت میانی هندوانه وارد کنید و با دقت به صدای آن گوش دهید. هندوانه رسیده پس‌ از ضربه زدن، صدای توخالی و بم‌تری دارد؛ درحالی‌که هندوانه نارس و کال صدای توپر و محکمی خواهد داشت.

بررسی ساقه متصل به انتهای هندوانه

بررسی دم متصل به هندوانه دیگر روش قدیمی تشخیص هندوانه قرمز و سفید محسوب می‌شود؛ اما توجه کنید که احتمال خطا در آن بسیار بالا بوده و روش دقیق و قابل‌اعتمادی نیست. بسیاری از هندوانه‌ها در قسمت انتهایی خود، ساقه یا دم باریکی دارند که می‌توان از آن برای تشخیص هندوانه رسیده و نارس استفاده نمود. درصورتی‌که ساقه متصل به میوه قهوه‌ای و خشک به‌نظر برسد، به این معنا است که هندوانه رسیده، آبدار و شیرین خواهد بود؛ اما اگر رنگ ساقه روشن، شاداب و سبز بوده و حتی در صورت خشک بودن رنگ خود را حفظ کرده باشد، به‌ احتمال زیاد هندوانه مورد نظر کال است. البته توجه داشته باشید اگر مدت زمان زیادی نیز از چیده شدن هندوانه‌ها بگذرد، ساقه آن‌ها خشک و قهوه‌ای دیده می‌شود. بنابراین تنها زمانی ساقه هندوانه را ملاک تشخیص رسیده بودن قرار دهید که مطمئن هستید این میوه به‌تازگی چیده شده است.

توجه به بوی هندوانه

برای تشخیص هندوانه قرمز و سفید می‌توانید از بو کردن پوست این میوه نیز استفاده کنید؛ اما نکته مهم این است که هندوانه نباید در کنار میوه‌های دیگر قرار گرفته باشد. در غیر این‌ صورت ممکن است شما را دچار اشتباه کند. برای بو کردن هندوانه ابتدا آن را از دیگر میوه‌های فروشگاه جدا نمایید و پوست آن را به‌ویژه در قسمت سر میوه بو بکنید. هندوانه رسیده و شیرین بوی شیرینی دارد؛ درحالی‌که اگر هندوانه کال باشد این بو را احساس نخواهید کرد.

وارد کردن فشار به پوست هندوانه

راهکار دیگر برای تشخیص هندوانه رسیده از نارس، فشار به پوست این میوه است. با توجه به اینکه پوست هندوانه‌های رسیده کمی نرم‌تر از هندوانه های نارس است، هنگام فشار دادن باید کمی نرم‌تر از سنگ به‌نظر برسند. بنابراین اگر هندوانه‌ای رسیده باشد، پوست آن سفت نخواهد بود و کمی نرم به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که پوست هندوانه کال و نارس کاملا سفت بوده و با فشار تغییری روی پوست آن ایجاد نمی‌شود.

برای رفع بوی سیر چیکار کنیم؟ از بین بردن بوی سیر در غذا و دهان با 4 روش فوری

تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

توجه به رنگ هندوانه

یک روش مناسب برای تشخیص هندوانه پوست نازک، توجه به رنگ میوه محسوب می‌شود. هندوانه سفید نوعی هندوانه بوده که به‌صورت تک‌رنگ است و رنگ آن از سبز تا سفید متغیر خواهد بود. برای خرید یک هندوانه رسیده، آبدار و شیرین باید به‌دنبال هندوانه‌های سفید باشید. درحقیقت در این نوع هندوانه هرچه رنگ پوست روشن‌تر باشد، میوه نیز آبدارتر و شیرین‌تر خواهد بود. فراموش نکنید که هندوانه‌های تیره معمولا به‌اندازه کافی آبدار و شیرین نیستند؛ اما تخمه‌های بسیار مناسبی برای بو دادن دارند.

توجه به فرم هندوانه

یکی دیگر از بهترین روش‌هایی که می‌توانید با آن هندوانه خوب را از هندوانه نارس و کال تشخیص دهید، توجه به فرم هندوانه است. معمولا هندوانه‌هایی که دارای برآمدگی و فرورفتگی بسیاری هستند یا رنگ تیره و روشنی دارند، آفتاب مناسبی دریافت نکرده یا به‌درستی آبیاری نشده‌اند. بنابراین همواره توصیه می‌کنیم برای خرید هندوانه به دنباله متقارن‌ترین و متناسب‌ترین هندوانه باشید.

تشخیص نر و ماده بودن هندوانه

برای‌ اینکه خرید یک هندوانه شیرین و آبدار، باید ابتدا برای تشخیص هندوانه نر و ماده اقدام کنید. بهتر است بدانید که هندوانه‌های بیضی و بزرگ غالبا نر بوده و هندوانه‌های گرد و کوچک ماده‌اند. بنابراین اگر به‌دنبال یک هندوانه شیرین هستید، توصیه می‌کنیم هندوانه ماده خریداری کنید. اگرچه هندوانه‌های نر اغلب آبدار هستند؛ اما شیرینی کمتری دارند.

بررسی براق یا مات بودن پوست هندوانه

برای انتخاب یک هندوانه با کیفیت و خوب باید علاوه‌بر موارد گفته‌شده، به براق یا مات بودن پوست این میوه نیز دقت کنید. اگرچه هندوانه‌های براق وسوسه برانگیز‌تر هستند؛ اما هندوانه‌های رسیده و شیرین پوست ماتی دارند. بنابراین برای خرید یک هندوانه شیرین و آبدار به‌دنبال هندوانه هایی با پوست مات باشید.

تلخی آبلیمو رو چطور بگیریم؟ گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

تشخیص هندوانه قرمز و سفید به 11 روش طلایی و ساده

نحوه نگهداری از هندوانه پس‌ از خرید

پس‌از تشخیص هندوانه قرمز و سفید و خرید آن لازم است که بتوانید آن را به‌درستی نگهداری کنید تا مدت زمان بیشتری قابل‌ استفاده باشد. توجه داشته باشید که برای نگهداری هندوانه دمای محیط نباید کم‌تر از 4 درجه سلسیوس باشد؛ چراکه 90 درصد هندوانه از آب تشکیل شده و با بی‌توجهی به دما، میوه شما شروع به یخ زدن می‌کند. البته درصورتی‌که قصد نگهداری از هندوانه در یخچال را دارید، آن را پس‌ از برش زدن در یک ظرف دربسته قرار دهید. در چنین شرایطی می‌توانید 3 الی 4 روز از این هندوانه استفاده کنید؛ اما پس‌ از این مدت میوه شروع به له شدن می‌کند و غیر قابل‌استفاده خواهد بود.

روش‌ های تشخیص هندوانه خراب

حال که با نحوه تشخیص هندوانه قرمز و سفید آشنا شدید و دانستید که چگونه باید یک هندوانه آبدار، شیرین و قرمز را انتخاب کنید، بهتر است از برخی ویژگی‌های هندوانه خراب نیز مطلع شوید. یادگیری روش‌های تشخیص هندوانه خراب به شما کمک می‌کند تا خرید هرچه بهتری داشته باشید. برخی از روش‌های تشخیص فاسد شدن این میوه شامل موارد زیر است.

  • وجود بوی نامطبوع و ترشیدگی که ناشی از خراب شدن هندوانه و صورت گرفتن عمل تخمیر در آن است.
  • وجود لکه‌های غیرعادی و تیره‌رنگ که ممکن است نشانه این باشد که هندوانه از درون یا به‌صورت سطحی دچار قارچ یا باکتری شده‌ است.
  • وجود هرگونه آسیب‌های پوستی روی سطح هندوانه و الگوهای نامنظم از لکه‌های سفید و قهوه‌ای می‌تواند نشان‌دهنده تغذیه و آسیب حشرات مختلف به میوه باشد.

جمع‌بندی

هندوانه به‌عنوان آبدارترین میوه در تابستان و فصول گرم سال طرفداران بسیار زیادی دارد؛ اما اگر شما نیز با دیدن عکس هندوانه نرسیده از خرید هندوانه پشیمان شده‌اید، توصیه می‌کنیم در اسرع وقت با استفاده از روش‌های گفته‌شده یک هندوانه قرمز، آبدار و شیرین را خریداری نمایید. انتخاب هندوانه خوش‌رنگ و آبدار مهارتی است که باید با اطلاع از نشانه‌های آن کسب کنید. حال که در این مقاله با راه و روش‌های تشخیص هندوانه قرمز و سفید آشنا شدید، حتما آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا از فواید و خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا