دانستنی ها

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

خورشت قیمه جزو غذاهای محبوب و عامه‌پسند در سفره‌های ایرانی بوده که طعم و عطر بی‌نظیری دارد. این خورشت هم با سیب‌زمینی و هم با بادمجان به‌همراه پلوی ایرانی سرو می‌شود. از خورشت قیمه بیشتر در ضیافت‌ها و نذری‌ها استفاده می‌شود؛ چراکه غذایی بسیار پرطرفدار و درعین‌حال سنتی است. یکی از اتفاقاتی که ممکن است در زمان پخت این خورشت خوش‌طعم پیش آید، تلخ شدن قیمه است. در بسیاری از مواقع پس‌ از استفاده از لیمو عمانی طعم تلخی ملایمی در غذا ایجاد می‌شود که ممکن است برای شما آزاردهنده باشد. بنابراین یادگیری نحوه گرفتن تلخی خورشت قیمه بسیار کاربردی و مهم است. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به بررسی روش‌های رفع تلخی خورشت قیمه بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

علت تلخی خورشت قیمه چیست؟

استفاده از لیمو عمانی در قیمه به‌دلیل طعم بسیار خوبی است که به این خورشت می‌بخشد. بنابراین یکی از روش‌های خوشمزه و خوش‌عطر کردن خورشت قیمه، ریختن لیمو عمانی در آن است. اگرچه این چاشنی طعم خوبی به قیمه می‌بخشد؛ اما اگر درست استفاده نشود، ممکن است خورشت را تلخ کند. بنابراین استفاده اشتباه از لیموعمانی دلیل اصلی تلخی خورشت قیمه شناخته می‌شود. به‌طورکلی ازجمله عمده‌ترین دلایل تلخی لیمو عمانی در خورشت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • جوشیدن بیش‌ از اندازه در غذا
  • بی‌کیفیت بودن لیمو عمانی
  • خیس نکردن لیمو عمانی‌ها قبل‌ از مصرف
  • وجود دانه‌های زیاد درون لیمو عمانی
  • نگهداری بیش‌ از اندازه غذایی که در پخت آن از لیمو عمانی استفاده‌ شده است.

بهترین روش برای آماه سازی سبزی خورش قورمه چیه؟ سرخ کردن سبزی قورمه + 10 نکته طلایی و نسبت سبزی ها

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

روش‌ های پیشگیری از تلخی قیمه با لیمو عمانی

با توجه به اینکه استفاده نادرست و اشتباه از لیمو عمانی می‌تواند دلیل اصلی تلخی خورشت قیمه باشد، در ادامه به بررسی روش‌های پیشگیری از تلخی قیمه و لیمو عمانی خواهیم پرداخت.

خیساندن لیمو عمانی‌ ها

پیشنهاد می‌کنیم پیش‌ از شروع به پخت‌وپز، لیمو عمانی‌ها را حدود یک ربع الی 20 دقیقه در آب ولرم خیس کنید. برای انجام این کار ابتدا لیمو عمانی‌ها را با چنگال سوراخ کرده و سپس درون آب ولرم قرار دهید تا تلخی چاشنی گرفته شود.

لیمو عمانی‌ها را پس‌ از گذشت مدت زمان مناسب درون خورشت بیندازید؛ اما توجه داشته باشید که استفاده از لیمو عمانی خیسانده شده ممکن است باعث گرفتن ترشی این چاشنی نیز شود.

برای گرفتن تلخی آبلیمو چیکار کنیم؟ گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

استفاده از پودر لیمو عمانی

اگرچه لیمو عمانی طعم بهتر و و جذاب‌تری دارد؛ اما طعم تلخی که در غذا به وجود می‌آورد، می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. در نتیجه برای زمان‌هایی که مهمان دارید و می‌خواهید غذایتان بهترین مزه را داشته باشد، توصیه می‌کنیم از پودر لیمو عمانی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که پودر لیمو عمانی گاها باعث تیره‌تر شدن رنگ خورش می‌شود.

نصف کردن لیمو عمانی ها

روش بعدی استفاده از لیمو عمانی بدون ایجاد تلخی در قیمه این است که لیمو عمانی‌ها را از وسط نصف کنید. پس‌ از نصف کردن، تخم لیمو عمانی‌ها را خارج کرده و در 20 دقیقه پایانی پخت قیمه درون قابلمه بریزید. با انجام این کار لیمو عمانی طعم بسیار دلپذیری به خورشت می‌بخشد. البته شما می‌توانید به‌جای اینکه آن‌ها را از وسط نصف کنید، چند سوراخ روی لیمو عمانی‌های خیس خورده ایجاد نمایید. برای انجام این کار توصیه می‌کنیم از چنگال یا خلال دندان کمک بگیرید.

جوشاندن لیمو عمانی

یکی دیگر از روش‌های گرفتن تلخی لیمو عمانی، جوشاندن آن است. پیش‌ از مصرف لیمو عمانی، آن‌ها را برای مدتی بجوشانید. البته توجه داشته باشید که انجام این کار علاوه‌بر تلخی، ترشی لیمو را نیز می‌گیرد و در این‌ صورت باید از لیمو عمانی‌های بیشتری در غذا استفاده کنید.

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

راهکارهای رفع تلخی خورشت قیمه

درصورتی‌که از روش‌های گفته‌شده جهت پیشگیری از تلخی با لیمو عمانی استفاده نکردید، ممکن است که غذای شما توسط این چاشنی تلخ شود. اگر این اتفاق افتاد خونسردی خود را حفظ کنید و طبق راهکارهایی در ادامه گفته می‌شود، هرچه سریع‌تر نسبت‌ به گرفتن تلخی خورشت قیمه اقدام کنید.

استفاده از سیب ‌زمینی

یکی از متداول‌ترین روش‌ها جهت گرفتن تلخی خورشت قیمه، استفاده از سیب‌زمینی محسوب می‌شود. اگر متوجه شدید که خورشت شما طعم تلخی می‌دهد، یک سیب‌زمینی درشت را پوست بگیرید و آن را درون خورشت بیندازید. برای رفع تلخی قیمه ناشی از لیمو عمانی، بعد از اینکه خورشت آماده شد، سیب‌زمینی را از غذا خارج کنید و دور بیندازید. درصورتی‌که تلخی خورشت زیاد نباشد، می‌توانید با استفاده از این روش به‌راحتی تلخی را برطرف کنید.

با این روش میتونی لیمو عمانی ها رو بدون اینکه تلخ بشن؛ خشک کنی: خشک کردن لیمو عمانی و گرفتن تلخی لیمو قبل خشک کردن و در غذا

استفاده از زعفران و شکر

برای گرفتن تلخی غذا به‌ویژه خورشت قیمه، استفاده از کمی زعفران به‌همراه شکر یک انتخاب بسیار ایده‌آل محسوب می‌شود. این کار نه‌تنها تلخی را برطرف می‌کند، بلکه طعمی بی‌نظیر در خورشت قیمه شما ایجاد خواهد کرد. برای گرفتن تلخی خورشت قیمه با استفاده از زعفران و شکر ابتدا مقداری زعفران را با آب جوش دم کنید. در ادامه به نسبت زعفران مقداری شکر اضافه کرده و به‌خوبی مخلوط کنید تا شکر کامل حل شود. مخلوط زعفران و شکر را به قابلمه خورشت قیمه اضافه نموده تا تلخی غذا گرفته شود. با انجام این کار خورشت قیمه عطر زعفرانی بیشتری می‌گیرد.

گرفتن تلخی خورشت قیمه و لیمو عمانی؛ فوری و ساده

رقیق کردن آب خورشت

یک روش دیگر برای گرفتن تلخی خورشت قیمه، این است که آب خورشت را رقیق کنید. برای رفع تلخی قیمه اگر آب خورشت غلیظ است، ابتدا مقداری پیاز سرخ کرده را درون آن آب بریزید و بگذارید تا بجوشد. درنهایت پیازداغ و آب جوش را درون خورشت قیمه بیفزایید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌هایی جهت گرفتن تلخی خورشت قیمه پرداختیم. شما می‌توانید طبق راهکارهای گفته‌شده غذایی خوشمزه و عالی را با استفاده از لیموعمانی تهیه کنید و از طعم آن نهایت لذت را ببرید. همچنین توصیه می‌کنیم پیش‌ از اضافه نمودن لیمو عمانی به خورشت قیمه، طعم آن را چک کرده و در صورت لزوم مقدار لیموها را با دقت تنظیم کنید تا خورشتی خوش‌طعم و عطر آماده سازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا