دانستنی ها

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ + مهم‌ترین نکات

رب گوجه فرنگی یکی از چاشنی‌های محبوب و پر مصرف بین‌المللی است که در کشور ما نیز از پر استفاده‌ترین چاشنی‌های غذایی به حساب می‌آید. این چاشنی به علت طعم و رنگ خوب خود، در اغلب غذا‌های سنتی ایرانی و بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین بسیاری از افراد تمایل دارند که رب گوجه فرنگی را به صورت خانگی تهیه و استفاده نمایید و نخستین پرسش‌هایی که در ذهن این افراد به وجود می‌آید این است که طرز تهیه رب گوجه فرنگی به چه صورت است؟ یا چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ قرمز و خوشرنگ بودن رب گوجه فرنگی بیشتر به نحوه پخت و کیفیت گوجه فرنگی به کار رفته در رب بستگی دارد. در این مطلب قصد داریم به پرسش‌هایی از این قبیل پاسخ دهیم و نکاتی برای خوشرنگ شدن رب گوجه در غذا بیان کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود

مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی قرمز و خوشرنگ

با استفاده از مقدار مواد اولیه‌ای که در این دستور مطرح شده است، شما می‌توانید تقریباً دو کیلوگرم رب گوجه تهیه کنید. اگر می‌خواهید مقدار بیشتر یا کمتری رب گوجه فرنگی درست کنید، تنها کافی است که میزان مواد اولیه را تقسیم و یا ضرب کنید؛ مواد لازم برای تهیه این چاشنی بدین شرح است:

  • گوجه فرنگی: ۱۰ کیلوگرم
  • نمک: ۴۰ گرم
  • روغن مایع: ۱۰۰ گرم

رب گوچه فرنگی رو اینجوری بپز: بهترین روش نگهداری رب گوجه‌ فرنگی بدون کپک زدن

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود

طرز تهیه رب گوجه فرنگی قرمز

در این بخش از مطلب چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ طرز تهیه رب گوجه فرنگی قرمز را برایتان آموزش داده‌ایم:

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی، گوجه فرنگی‌ها را شسته و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شود؛ بعد تمامی گوجه فرنگی‌ها را از وسط با چاقو نصف کنید و در یک قابلمه بزرگ قرار دهید.
  2. بعد از این که همه گوجه فرنگی‌ها نصف کردید، قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و صبر کنید تا آب گوجه‌ها در آمده و به جوش بیایند. با این روش پوست گوجه فرنگی‌ها کاملاً راحت جدا می‌شود. پس از نرم شدن گوجه فرنگی‌ها، یک توری سیمی با سوراخ‌های بسیار ریز را داخل قابلمه و یا یک ظرف بزرگ قرار دهید و زیر قابلمه را خاموش نمایید.
  3. گوجه فرنگی‌ها را کم کم و یا یکدفعه (در صورتی که توری سیمی بزرگ باشد) داخل توری بریزید و گوجه فرنگی‌ها را بر روی توری به خوبی فشار دهید تا پوست گوجه‌ها و دانه‌های داخل آن‌ها به آسانی جدا شوند و آب گوجه فرنگی ها هم به داخل قابلمه یا ظرفی که توری را در آن گذاشته‌اید بریزد. توجه کنید که دانه‌های گوجه فرنگی از صافی توری رد نشوند؛ چرا که منجر به کپک زود هنگام رب می‌شود و تأثیر منفی بر روی رنگ آن می‌گذارند.
  4. زمانیکه همه آب موجود در گوجه فرنگی‌ها از توری رد شد، قابلمه را بر روی حرارت قرار داده و صبر کنید تا آب گوجه فرنگی‌ها به جوش بیاید.
  5. بعد از اینکه آب گوجه فرنگی‌ها شروع به قل زدن کرد و کمی غلیظ شد، نمک را هم به آن بیفزایید و هم بزنید و اجازه دهید تا آب گوجه فرنگی بجوشد و غلیظ شود. برای اینکه متوجه شوید رب گوجه فرنگی شما غلظت کافی دارد یا نه بهترین و راحترین روش این است که با استفاده از قاشق روی رب خطی بکشید. در صورتی که مدتی طول کشید تا شکاف ایجاد شده پر شود، یعنی رب گوجه فرنگی به غلظت مناسب رسیده است و باید کاملاً مراقب باشید تا رب شما ته نگیرد؛ ته گرفتن رب گوجه بدون شک اثر منفی روی رنگ و طعم آن میگذارد. اما اگر این شکاف سریعاً پر شد، باید صبر کنید و زمان دهید تا رب غلیظ شود. در نظر داشته باشید که شل برداشتن رب منجر می‌شود تا این چاشنی خوشمزه شما کپک بزند؛ بنابراین صبر کنید تا قوام یابد.
  6. مرتباً رب گوجه فرنگی را هم بزنید تا ته نگیرد؛ چرا که ته گرفتن آن طعم بدی به رب می‌دهد. در پایان نیز روغن را به قابلمه اضافه کرده و هم بزنید.
  7. حرارت قابلمه را خاموش کرده و اجازه دهید تا رب گوجه فرنگی شما خنک شود و به دمای محیط برسد. سپس آن را در ظرف مورد نظرتان ریخته و در ظرف را محکم ببندید و در یخچال نگهداری نمایید. از این رب گوجه فرنگی سالم و خوشرنگ می‌توانید برای تهیه انواع غذا‌ها استفاده کنید. نوش جان!

بهترین روش برای پخت رب گوجه فرنگی: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود

مهم‌ترین نکات برای خوشرنگ‌تر شدن و بهترشدن رب گوجه فرنگی

  • همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ مطرح شد، حتی الامکان سعی کنید از گوجه فرنگی‌های قرمز و گوشتی استفاده کنید.
  • در پاسخ به افرادی که سؤال می‌کنند چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ باید بگوییم که حتماً از گوجه‌های باکیفیت بالا استفاده نمایید و روش پخت صحیح را رعایت کنید؛ زیرا عامل اصلی سیاه شدن رب گوجه فرنگی استفاده از گوجه‌های بد رنگ و بی‌کیفیت، ریختن رب گوجه خشک شده و چسبیده به دیواره‌های دیگ در رب و حرارت دیدن زیاد رب گوجه است.
  • اصلیترین علت کپک زدن رب گوجه فرنگی آب موجود در آن است. یکی از راه‌های نگهداری از رب خانگی برای جلوگیری از کپک زدن رب این است که آب گوجه باید در هنگام پخت رب به صورت کامل تبخیر شود. لازم است اشاره کنیم که یکی از نشانه های تبخیر کامل آب رب گوجه فرنگی این است که اگر قاشق را در رب گوجه فشار دهید آب در قاشق جمع نشود.
  • اگر بخش رویی رب شما کپک زد، هرگز با برداشتن کپک‌ها از باقی‌مانده ظاهراً سالم رب استفاده نکنید؛ زیرا مواد غذایی همواره از بخش‌های زیرین شروع به کپک زدن می‌کند و مواد بیماری‌زا را در سراسر این چاشنی پخش می‌کنند. این مواد مضر با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند.
  • در مجموع باید بدانید که رب گوجه فرنگی خانگی به دلیل آنکه مواد نگهدارنده شیمیایی ندارد، مستعد کپک زدن است. توصیه می‌کنیم که هنگام استفاده از رب قاشق خیس، کثیف و یا چرب را داخل ظرف حاوی رب نبرید.
  • برای داشتن یک رب گوجه فرنگی خوشرنگ باید در نظر بگیرید که رب گوجه فرنگی چه به صورت سنتی و خانگی تهیه شود و چه کارخانه‌ای، باید همرنگ گوجه فرنگی به کار رفته باشد نه تیره‌تر و نه خیلی روشن‌تر از آن. در صورتی که خیلی قرمز و یا تیره باشد یعنی برای تهیه آن از مواد افزودنی و رنگ استفاده شده و اگر خیلی کم‌رنگ و روشن باشد به این معناست که از گوجه فرنگی نارس و نامرغوب برای پخت آن به کار رفته است.
  • توصیه می‌کنیم که از گوجه‌های گوشتی و قرمز برای تهیه رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که گوجه فرنگی‌های گلخانه‌ای مناسب برای پخت رب نیستند؛ زیرا نازک و بدون گوشت می‌باشند.
  • برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه می‌توانید یک لایه روغن مایع یا روغن زیتون را روی هر شیشه یا سطل رب بریزید؛ در واقع از مهمترین کاربرد‌های روغن زیتون پیشگیری از کپک زدن رب است. در هر بار استفاده از رب گوجه فرنگی، روغن را با قاشق کنار بزنید و مقدار مناسبی از رب را بردارید. در نظر بگیرید که برای این کار باید شیشه رب را تا جایی پر کنید که سر هر شیشه حدود ۴ انگشت خالی بماند. پس از اینکه رب به خوبی خنک شد، روی رب را با استفاده از روغن زیتون پر کنید، سپس درب شیشه را کاملاً محکم بسته و در جای خنک و خشک قرار دهید.
  • تأثیر نمک در رب گوجه غیرقابل انکار است؛ چرا که استفاده از نمک تا حد زیادی مانع از کپک زدن رب گوجه می‌شود؛ بنابراین رب گوجه را اندکی پر نمک‌تر درست کنید و به جای آن، در هنگام پخت مواد غذایی نمک کمتری به غذای حاوی رب خود بریزید.
  • پیشنهاد می‌کنیم که رب را در شیشه و یا قوطی پلاستیکی در اندازه کوچک بریزید تا پس از چندین بار استفاده، هر شیشه یا قوطی رب به اتمام برسد. به این ترتیب رب گوجه شما تا آخر استفاده کپک نخواهد زد.
  • برای خوشرنگ شدن رب گوجه در غذا بهتر است قبل از افزودن رب، کمی آن را در یک تابه حاوی کمی آب تفت دهید و سپس به غذای خود بیفزایید.

ناهار چی بپزم: طرز تهیه املت قهوه خانه ای با گوجه و رب و پیاز

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود

درنهایت چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟

همانگونه که مستحضرید در این مطلب به نحوه تهیه رب خانگی خوشرنگ و پاسخ به پرسش چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ پرداختیم و نکات و فوت و فن‌های مفیدی را نیز در مورد جلوگیری از کپک زدن و قرمز شدن رنگ رب گوجه فرنگی مطرح کردیم. ‌امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شود. از این که تا انتهای مقاله چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ همراهمان بودید، از شما متشکریم.

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود

سؤالات متداول

  1. آیا کف روی رب گوجه را باید گرفت؟

در مراحل اولیه جوشیدن آب گوجه فرنگی‌ها، مقداری کف روی آن ایجاد می‌گردد. جالب است بدانید که یکی از مهم ترین نکات خوشرنگ شدن رب، جدا کردن کف آن می‌باشد.

  1. از کجا بفهمیم رب گوجه آماده است؟

همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟ مطرح شد، برای اطمینان از آماده شدن رب گوجه فرنگی باید با استفاده از قاشق روی رب خطی بکشید. در صورتی که مدتی طول کشید تا شکاف ایجاد شده پر شود، یعنی به غلظت مناسب رب گوجه فرنگی رسیده است.

  1. چکار کنیم رب گوجه سیاه نشود؟

پس از ریختن رب آماده شده در درون ظرف شیشه‌ای، بهتر است کمی روغن نیز بر روی رب بریزید و بعد در ظرف را ببندید. این کار از کپک زدن رب جلوگیری می‌کند و همچنین رب شما دیگر سیاه نمی‌شود؛ چرا که روغن اجازه رسیدن هوا به رب را نمی‌دهد.

  1. چیکار کنم رب نپره؟

هنگام تهیه رب خانگی بهتر است نیم ساعت قبل از رسیدن و آماده شدن رب، شعله گاز را کم کنید تا رب شما آرام آرام پخته و غلیظ شود. با این کار، رب پرتاب نمی‌شود. البته باید هر پنج دقیقه یک بار، رب را کاملاً هم بزنید تا ته نگیرد.

  1. مدت زمان پخت رب گوجه فرنگی چقدر است؟

در حالت کلی باید بدانید که مدت زمان پخت رب گوجه فرنگی نسبی بوده و بستگی به میزان مواد اولیه شما دارد. اما در نظر بگیرید هنگامی که مواد رب مانند مذاب به بالا پاشیده و پرتاب می‌شوند، یعنی رب شما آماده و رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا