دانستنی ها

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

اگرچه غذاهای تند جذابیت مخصوص به خود را دارند؛ اما با افزایش میزان تندی، غذا قابل خوردن نبوده و طعم خوبی نخواهد داشت. در چنین موقعیت‌هایی برای رفع تندی، راهکارها و روش‌های مفیدی وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از آنها تندی غذا را تا حدی از بین ببرید. در بسیاری از مواقع ممکن است غذای شما به صورت ناخواسته تند شود. در چنین زمان‌هایی باید سریعا دست به کار شوید و با استفاده از برخی راهکارهای خانگی تندی غذا را برطرف کنید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به معرفی راهکارهایی برای رفع تندی غذا بپردازیم؛ اگر شما نیز دچار این مشکل شده‌اید و به دنبال راه حل رفع تندی غذا هستید، تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

فلفل‌ ها را سریعا جمع کنید

اگر بلافاصله پس از اضافه نمودن فلفل در غذا، متوجه حجم زیاد آن شدید، پیش از هم زدن غذا و حل شدن این ادویه باید هرچه سریع‌تر با یک قاشق ذرات فلفل را از روی غذا جمع کنید. اگر برای انجام این کار مجبور شدید که بخشی از حجم غذا را دور بریزید، حتما آن را انجام دهید؛ در غیر این صورت ممکن است کل غذا شما غیر قابل مصرف شود. به یاد داشته باشید هرچه فلفل مدت زمان بیشتری در غذا بماند، تندی آن نیز بیشتر می‌شود.

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

از چاشنی‌ های ترش استفاده نمایید

یکی از روش‌های رفع تندی غذا، استفاده از چاشنی‌های اسیدی و ترش مانند سرکه و آبلیمو است. فلفل‌های تند دارای ترکیبی به نام کپسایسین هستند که باعث ایجاد حس گرما بیشتر هنگام چشیدن غذا می‌شود. با توجه به اینکه کپسایسین یک ماده قلیایی محسوب می‌شود، شدت آن با چاشنی‌های اسیدی و ترش کاهش خواهد یافت. ترکیبات اسیدی مانند لیمو ترش، سرکه، آناناس و گوجه فرنگی همگی در کاهش طعم تندی فلفل موثر هستند. در ابتدا توصیه می‌کنیم برای رفع تندی از آبلیمو ترش استفاده کنید؛ اما اگر این ماده را در خانه نداشتید، می‌توانید مقداری گوجه فرنگی یا آناناس تازه خرد شده به غذا اضافه و صبر کنید تا حدود 15 الی 30 دقیقه در محتویات قابلمه باقی بماند.

با این روش خیلی راحت شوری غذا رو بگیر: بهترین روش رفع شوری غذا و خورش با راهکار ساده

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

حجم غذا را افزایش دهید

یکی از روش‌های متداول رفع تندی برنج یا دیگر غذاها، اضافه نمودن به حجم غذا است. شما می‌توانید برای رفع تندی آبگوشت و بسیاری دیگر از غذاهای ایرانی حجم غذا را افزایش دهید. با اضافه نمودن آب، سس، سبزیجات یا گوشت بیشتر به غذا، تندی غذا شما متعادل خواهد شد. برای اینکه کار شما راحت‌تر انجام شود، توصیه می‌کنیم مقداری آب مرغ و آب گوشت بدون فلفل را در فریزر نگهداری کنید تا در چنین مواقعی به کار شما بیایند. همچنین می‌توانید از پوره کدو حلوایی، پیاز و کرفس نیز به منظور متعادل کردن طعم تند غذا استفاده نمایید. برخی از مواد غذایی مانند سیب زمینی به خوبی شوری و تندی را جذب می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی برای رفع تندی غذا با سیب زمینی اقدام کنید. برای انجام این کار تنها لازم است 2 سیب زمینی را پوست گرفته و در انواع خورشت‌ها یا غذاهای آبکی بیندازید و پیش از اینکه له شود، آن را از غذا خارج کنید.

استفاده از لبنیات را فراموش نکنید

اضافه نمودن لبنیات به غذا می‌تواند به رفع تندی کمک کند. اگر سس شما مقداری تند شد، می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه نمایید تا تندی آن کاهش یابد. همچنین به یاد داشته باشید که کپسایسین به راحتی در لبنیات حل شده و چربی موجود در لبنیات کاهش دهنده تندی غذا است. بنابراین توصیه می‌کنیم برای رفع تندی غذا در سه سوت حتما از لبنیات پرچرب استفاده کنید. لبنیات در رفع تندی سوپ جو یا برخی سوپ‌های دیگر نیز کاملا کاربردی است. همچنین اگر به لاکتوز حساسیت دارید و نمی‌توانید از لبنیات استفاده کنید، توصیه می‌کنیم از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر برنج، شیر بادام و… بهره بگیرید؛ زیرا تمام این موارد دارای چربی‌های گیاهی موثری برای کاهش تندی غذا هستند.

با این ترفند می‌تونی به راحتی تلخی آبلیمو را بگیری: گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

شکر مانند یک خنثی کننده عمل می‌ کند

تندی غذا و شیرینی شکر طعم یکدیگر را خنثی کرده و باعث بهبود مزه غذا می‌شوند. البته در اضافه نمودن شکر، حتما توجه لازم را داشته باشید تا غذایتان بیش از اندازه شیرین نشود. اضافه نمودن شکر به عنوان یکی از روش‌های متداول رفع تندی غذا شناخته می‌شود که در خنثی کردن گرما و تندی غذا موثر است. در صورتی که غذای شما تند شد، مقداری شکر یا عسل درون قابلمه بریزید و هم بزنید. سپس اجازه دهید قابلمه روی شعله گاز باقی بماند تا طعم‌ها با یکدیگر مخلوط و متعادل شوند. توجه داشته باشید که پس از هر بار اضافه نمودن شکر، غذا را با دقت بچشید تا مطمئن شوید که غذای شما شیرین نشده باشد.

از روغن‌ های گیاهی برای خنثی کردن تندی استفاده کنید

شما می‌توانید گرما و تندی کپسایسین را با مقداری روغن گیاهی خنثی کنید. با توجه به اینکه کپسایسین محلول در روغن است، شما می‌توانید با بهره‌گیری از روغن‌های سالمی چون روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن دانه انگور و… به هر رقیق شدن مولکول‌های تند فلفل کمک کنید. استفاده از روغن‌های گیاهی یکی از بهترین روش‌های رفع تندی غذا شناخته می‌شود. به یاد داشته باشید روغن مورد استفاده باید طعم غذای شما را تکمیل کند و باعث حفظ بافت و قوام غذا شود.

خودت رو به یک عصرانه لذیذ با نان پریتزل دعوت کن: طرز تهیه نان پرتزل آلمانی | رسپی نان پریتزل

رفع تندی غذا با روش ساده و مواد در دسترس در خانه

مقداری نوشابه اضافه کنید

استفاده از نوشابه نیز یکی دیگر از رایج‌ترین روش‌های رفع تندی غذا شناخته می‌شود. بنابراین اگر غذا یا خورشت شما تند شد، می‌توانید 1 قاشق غذاخوری نوشابه به غذای مورد نظر اضافه کنید تا تندی غذا کاهش یابد. روش رفع تندی غذا با نوشابه برای برخی خورشت‌ها همچون خورشت قیمه یا خورشت مرغ بهترین انتخاب خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه تندی غذا را بگیریم؟ پاسخ دهیم. شما می‌توانید با استفاده از هریک از نکات گفته شده برای رفع تندی غذا اقدام کنید. افزودن مقدار زیادی فلفل و تند شدن غذا یکی از موقعیت‌هایی بوده که ممکن است برای هر فردی رخ دهد. البته باتوجه به اینکه آشپزی نکات مختلفی دارد، شما می‌توانید از مواد غذایی متنوعی جهت رفع تندی غذا استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا