دانستنی ها

بهترین روش رفع شوری غذا و خورش با راهکار ساده

معمولا هر فردی که دستی در آشپزی دارد، حداقل برای یک‌بار با استفاده بیش‌ از حد از نمک باعث شور و بدمزه شدن غذا شده‌ است. راه‌های بسیاری برای رفع شوری غذا وجود دارد و شما می‌توانید از برخی مواد غذایی کمک بگیرید. بنابراین در صورت شور شدن غذا به‌راحتی می‌توانید به وسیله چند روش و راهکار ساده، نمک بیش‌ از اندازه غذا را کاهش داده و شوری غذا را از بین ببرید. امروز در این مقاله از مجله مامی کوکینگ تصمیم داریم به معرفی بهترین روش رفع شوری غذا بپردازیم. اگر برای شما نیز سوال است که چگونه شوری غذا را بگیریم؟ تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

رفع شوری غذا با سیب‌ زمینی

قدرت سیب‌زمینی خام در جذب نمک غذا بی‌نظیر است. سیب‌زمینی به‌دلیل برخورداری از نشاسته بالا، مقدار قابل‌توجهی از چاشنی نمک را به خود جذب می‌کند. برای برطرف کردن شوری غذا تنها لازم است سیب‌زمینی را به دو قسمت تقسیم کنید و آن را داخل غذای در حال جوش بیندازید. با انجام این کار نمک اضافی غذا توسط سیب‌زمینی جذب شده و بعد از پخت به‌راحتی می‌توانید سیب‌زمینی را از درون غذا خارج کنید.

هرچند سیب‌زمینی بهترین روش رفع شوری شوری غذا محسوب می‌شود؛ اما چنانچه طعم سیب‌زمینی را درون غذا دوست ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از تکه‌ای نان خشک استفاده کنید. درنهایت توجه داشته باشید که گرفتن شوری غذا با سیب زمینی باعث تبخیر آب می‌شود. بنابراین پس‌ از خارج کردن سیب‌زمینی از غذا، مقدار آب غذا را مجدد تنظیم کنید.

برای خانواده شوهر چی بپزم؟ لیست انواع غذای مادر شوهر پسند برای تازه عروس ها

بهترین روش رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با آب

آسان‌ترین و بهترین روش رفع شوری غذا، اضافه نمودن آب به غذا محسوب می‌شود. شما می‌توانید به غذاهای خود مقداری آب اضافه کنید تا نمک موجود در غذا معتدل شود.

در حقیقت آب قادر است نمک اضافی را در خود حل کرده و مقدار آن را کاهش دهد. البته توجه داشته باشید که استفاده از این ترفند برای شوری غذا در غذاهای آبکی کاربرد بیشتری داشته و می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در برخی مواقع که متوجه اضافه نمودن نمک درون برنج شده‌اید، می‌توانید مجدد آب قابل قابلمه را عوض کنید یا مقدار کنترل‌شده آب درون قابلمه اضافه و سپس برنج را آبکش کنید.

رفع شوری غذا با قند

رفع شوری غذا با قند در مواقعی کاربردی است که فقط مقدار کمی نمک اضافی در غذا وجود دارد. به‌ این‌ ترتیب می‌توانید از شکر یا قند استفاده کنید تا طعم غذا متعادل شود. استفاده از قند بهترین روش رفع شوری غذا محسوب شده که برای غذاهای حاوی آب مانند خورشت یا سوپ کاملا مناسب است.

بنابراین رفع شوری خورشت قیمه نی‌ نی سایت و دیگر غذاهای خورشتی و آبکی با استفاده از قند یا شکر امکان‌پذیر خواهد بود. البته در شرایطی که غذا به‌اندازه زیادی شور و غیرقابل خوردن شده باشد، این روش مناسب نیست. همچنین توصیه می‌کنیم برای‌ اینکه شکر یا قند به رنگ غذا آسیب نزند، برای غذاهایی که رنگ تیره‌ای دارند، از شکر قهوه‌ای استفاده کنید.

رفع شوری غذا با استفاده از نوشابه

یکی دیگر از بهترین راهکارها برای متعادل‌سازی مقدار نمک، رفع شوری غذا با نوشابه محسوب می‌شود. درصورتی‌که خورشت یا غذایتان شور شده، تنها کافی است 1 الی 2 قاشق غذاخوری نوشابه به آن اضافه کنید تا شوری غذا از بین برود؛ اما توجه داشته باشید در رفع شوری غذا با نوشابه نی نی سایت از ریختن بیش‌ از اندازه این ماده درون غذا خودداری کنید؛ چراکه بر طعم آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

رفع شوری غذا با شیر

اضافه نمودن شیر به بسیاری از غذاها همچون سوپ، باعث ایجاد طعمی خوشایند و جدید می‌شود. همچنین شما می‌توانید از شیر به‌عنوان بهترین روش رفع شوری غذا نیز استفاده کنید. علاوه‌بر شیوه معمولی، شیر نارگیل نیز برای رفع این مشکل کاملا کارساز خواهد بود.

به‌ این‌ ترتیب شما می‌توانید مقداری شیر نارگیل را برای کاهش نمک به غذای خود اضافه کنید تا شوری آن خنثی شود. درواقع این راهکار بهترین روش رفع شوری غذاهای آبکی مانند سوپ بوده که علاوه‌بر متعادل سازی مقدار نمک، باعث ایجاد طعم خامه‌ای و دل‌چسب‌تر می‌شود.

با این روش تلخی آبلیمو رو بگیر: گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

بهترین روش رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با آبلیمو

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع شوری غذا کاربرد دارد، استفاده از ترکیباتی با خاصیت اسیدی است. به این منظور شما می‌توانید از آبلیمو یا کمی سرکه سفید در غذاهایی مانند سوپ یا خورشت کمک بگیرید تا به‌طور چشمگیری شوری غذا کاهش یابد.

استفاده از آبلیمو برای رفع شوری خورشت مرغ یا دیگر خورشت‌ها، نه‌تنها طعمی ملس و دل‌چسبی به غذا شما می‌بخشد، بلکه چربی اضافه غذا را نیز خنثی خواهد کرد. بهره‌گیری از آبلیمو تاثیر مثبتی در مزه انواع خورشت و سوپ‌ها خواهد داشت. همچنین این ماده می‌تواند به‌راحتی شوری غذا را بپوشاند و طعم خوشایندی به آن بدهد.

رفع شوری غذا با آرد

زمانی‌که به غذا و عصاره گوشت نمک زیادی اضافه کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای رفع شوری از آرد کمک بگیرید. آرد نیز یکی دیگر از روش‌های رفع شوری غذا شناخته می‌شود که نتیجه آن بسیار مطلوب خواهد بود. به‌همین منظور مقدار کمی از آرد را درون ظرف غذا بریزید و منتظر بمانید تا آرد، نمک اضافی را جذب کند.

درنهایت زمانی‌که آرد روی سطح آب غذا شناور شد، آن را با قاشق بردارید و سپس دستور پخت غذا را ادامه دهید. استفاده از مقداری آرد بهترین روش رفع شوری غذا بوده که به کاهش فوق‌العاده نمک غذا کمک می‌کند.

برای فهمیدن راز خوشمزگی خورش کرفس، این رسپی رو از دست نده: طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

بهترین روش رفع شوری غذا

رفع شوری غذا با خمیر

همان‌طور که از سیب‌زمینی برای از بین بردن نمک غذا استفاده می‌کردید، می‌توانید از گلوله‌های خمیر برای غذاهای آبکی نیز بهره بگیرید.

تنها کافی است این گلوله‌ها را درون قابلمه بریزید و مدتی صبر کنید تا نمک اضافی را جذب کند؛ اما توجه داشته باشید استفاده از خمیرهای گلوله شده برخلاف برش‌های سیب‌زمینی، مایه‌ای را جذب نکرده و باعث کاهش آب غذا نمی‌شود. همچنین مراقب باشید که این خمیرها را مدت زیادی در غذا باقی نگذارید.

رفع شوری غذا با ماست

افزودن چند قاشق ماست به غذا نه ‌تنها شوری غذا را رفع می‌کند، بلکه طعمی لذت‌بخش و جادویی به غذا شما خواهد بخشید. استفاده از ماست برای نجات یک غذا شور بسیار مفید خواهد بود. بنابراین در صورت شور بودن غذا، می‌توانید تنها با اضافه نمودن مقداری ماست، میزان نمک آن را متعادل سازید.

بهترین روش رفع شوری غذا

جمع بندی در رابطه با بهترین روش رفع شوری غذا

در این مقاله به معرفی بهترین روش‌ها برای رفع شوری غذا و خورشت پرداختیم. حال شما به‌ خوبی می‌دانید که چطور باید غذاهای شور شده را بدون دور ریختن و با استفاده از برخی مواد نجات دهید. به یاد داشته باشید موادی که برای رفع شوری غذا گفته شد، در همه غذاها کاربرد نداشته و باید بهترین روش رفع شوری غذا را متناسب با دیگر مواد اولیه و آبکی یا سفت بودن غذای موردنظر به‌کار گیرید. امیدواریم هریک از این تکنیک‌ها برای رفع شوری غذاهای شما کاربردی باشند.

سوالات متداول

  • چطوری شوری غذا را بگیریم؟

برای رفع شوری غذا می‌توانید از مواد نشاسته‌دار، ترکیبات با خاصیت اسیدی، آب و مایعات دیگر، مقداری نان و… استفاده کنید.

  • چه‌ کار کنیم که غذا شور نشه؟

پیش‌ از اضافه نمودن نمک به غذا، آن را کاملا بسنجید تا به‌طور ناگهانی مقدار زیادی از این چاشنی وارد غذا نشود. همچنین حتما پیش‌ از استفاده از نمکدان درب آن را چک کنید تا محکم باشد.

  • شوری غذا با چی برطرف می‌شه؟

به‌منظور کاهش نمک و برطرف کردن شوری غذا توصیه می‌کنیم از سیب‌زمینی، سرکه، قند، شکر و آبلیمو کمک بگیرید.

  • شوری برنج را چطور بگیریم؟

پرکاربردترین و بهترین روش رفع شوری غذا به‌ویژه برنج، استفاده از سیب‌زمینی است؛ چراکه این ماده قدرت زیادی در جذب املاح ازجمله نمک دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا