متفرقه

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

یکی از پرمصرف‌ترین چاشنی‌های غذایی در سراسر دنیا که هم به‌عنوان رنگ‌دهنده و هم به‌عنوان طعم‌دهنده از آن استفاده فراوان می‌شود، رب گوجه‌فرنگی است. رب گوجه‌فرنگی در آشپزی سنتی ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشته و اگر از غلظت کافی برخوردار باشد، رنگ و لعاب خاصی به غذاهای شما می‌بخشد. رب گوجه‌فرنگی یکی از بخش‌های پایه‌ای در تهیه بسیاری از خورشت‌ها و سوپ‌های ایرانی و بین‌المللی است. در ادامه قصد داریم به طرز تهیه رب گوجه‌ فرنگی خانگی و نکات مهم پخت آن بپردازیم؛ با مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

مواد لازم برای تهیه رب گوجه‌ فرنگی خانگی

  • گوجه‌فرنگی 10 کیلوگرم
  • نمک 40 گرم
  • روغن مایع 100 گرم

فوت و فن قرمه سبزی رو از اینجا یاد بگیر: طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

طرز تهیه رب گوجه‌ فرنگی خانگی

  1. در ابتدایی‌ترین مرحله از طرز تهیه رب گوجه خانگی عالی، گوجه ها را به‌خوبی بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی از آن‌ها خارج شود. پس‌ از خشک شدن آن‌ها، گوجه‌ها را از وسط با چاقو نصف کنید و درون قابلمه‌ای بزرگ قرار دهید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب گوجه‌فرنگی‌ها خارج شود و به جوش آید.
  2. به‌ این‌ ترتیب پوست گوجه‌فرنگی‌ها به‌راحتی جدا می‌شود. پس‌ از جوشیدن و نرم شدن گوجه‌فرنگی‌ها، قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  3. یک توری سیمی با سوراخ‌های ریز روی یک ظرف بزرگ یا قابلمه قرار دهید. گوجه‌فرنگی‌ها را داخل توری بریزید و با دستان خود آن‌ها را روی توری به‌خوبی فشار دهید تا پوست و دانه‌های داخل گوجه جدا و آب گوجه‌فرنگی درون ظرف یا قابلمه مورد نظر ریخته شود. پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور جلوگیری از ورود دانه و پوست گوجه، آن را چندین‌بار از صافی عبور دهید؛ چراکه وجود دانه‌های گوجه در رب باعث کپک زدن زودهنگام آن می‌شود.
  4. پس‌ از اینکه گوجه‌فرنگی‌ها را از صافی عبور دادید، ظرف یا قابلمه حاوی آب گوجه‌ها را روی حرارت ملایم قرار دهید و صبر کنید تا آب گوجه‌فرنگی‌ها به جوش بیاید.
  5. پس‌ از اینکه رب گوجه‌فرنگی به غلظت مناسبی رسید، مقداری نمک به آن اضافه کنید و ترکیب درون قابلمه را به‌خوبی هم بزنید.
  6. در مرحله بعد توصیه می‌کنیم به‌منظور اینکه متوجه شوید رب گوجه‌فرنگی به غلظت مناسب رسیده است یا نه، با استفاده از قاشق روی رب یک خط صاف بکشید. اگر مدت زمان زیادی طول کشید تا خط ایجاد شده پر شود، به معنا این است که رب شما غلظت مناسب دارد؛ اما اگر خط ایجاد شده سریعا پر شد یعنی رب به غلظت کافی نرسیده و باید مدت زمان بیشتری روی حرارت باقی بماند.
  7. رب گوجه‌فرنگی را تا زمان کامل پخته شدن هم بزنیند تا ته نگیرد. در پایان مقداری روغن به آن اضافه کنید و هم بزنید. وقتی رب گوجه‌فرنگی آماده شد حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید و اجازه دهید تا رب خنک شود. سپس رب را درون ظرف‌های شیشه درب‌دار بریزید و درون یخچال قرار دهید.

با این روش از آبغوره برای مدت طولانی نگهداری کن: بهترین روش نگهداری آبغوره خانگی با ماندگاری بالا

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

نکات طلایی پخت رب گوجه فرنگی خانگی

  • اگر قصد تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی را دارید، بهتر است بدانید که یادگیری طرز تهیه رب گوجه خانگی با مخلوط کن بسیار مفید بوده و به کار شما سرعت می‌بخشد. همچنین راحتی بیشتری نسبت‌ به روش سنتی دارد.
  • یک روش دیگر برای گرفتن پوست و دانه گوجه‌فرنگی این است که پس‌ از شستن گوجه‌فرنگی‌ها از طرز تهیه رب گوجه با دستگاه آبگیری، چرخ گوشت یا دستگاه غذاساز کمک بگیرید.
  • تولیدکنندگان در طرز تهیه رب گوجه فرنگی در کارخانه از مواد افزودنی و رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید برای داشتن یک رب گوجه‌فرنگی سالم، رنگ رب نباید بیش از اندازه تیره روشن باشد. اگر رب گوجه‌فرنگی شما خیلی کم‌رنگ و روشن بود، به این معنا است که از گوجه نامرغوب و نارس در پخت آن استفاده کرده‌اید. علت سیاه و تیره شدن رنگ رب گوجه‌فرنگی استفاده از گوجه بی‌کیفیت و حرارت دادن بیش‌ از اندازه رب گوجه است. همچنین ریختن گوجه‌های سوخته و خشک‌شده باعث سیاه شدن رنگ رب گوجه‌فرنگی می‌شود.
  • یکی از دلایل اصلی کپک زدن رب گوجه‌فرنگی خانگی، وجود آب فراوان در آن است. بنابراین در طرز تهیه رب گوجه خانگی که کپک نزند بهتر است صبر کنید تا آب گوجه کاملا تبخیر شود. برای اطمینان از تبخیر آب گوجه‌فرنگی هنگام پخت قاشق را در رب فشار دهید، اگر آب در قاشق جمع نشد به این معنا است که آب آن به‌طور کامل تبخیر شده‌ است.
  • رب گوجه‌فرنگی خانگی به‌دلیل عدم داشتن مواد نگه‌دارنده، همواره مستعد کپک زدن است. برای جلوگیری از کپک زدن آن، قاشق کثیف، مرطوب و چرب را درون ظرف حاوی رب فرو نبرید.
  • باتوجه به اینکه یکی از متداول‌ترین سوالات این است که چکار کنیم رب گوجه قرمز شود، توصیه می‌کنیم در طرز تهیه رب خانگی با ماندگاری بالا از گوجه‌های گوشتی و قرمز استفاده کنید. فراموش نکنید که گوجه‌های گلخانه‌ای برای پخت رب مناسب نخواهند بود؛ زیرا بدون گوشت و نازک بوده و باعث بدرنگ شدن رب شما خواهند شد.
  • برای جلوگیری از پاشیدن رب گوجه هنگام پخت توصیه می‌کنیم از شعله پخش‌کن استفاده کنید. همچنین حرارت شعله گاز را هنگام پخت کنترل نمایید و در کمترین حالت خود قرار دهید.

با این شیرینی خوشمزه و ساده از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه راحت الحلقوم مجلسی با رسپی اصلی

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

جمع بندی

در این مقاله از مجله مامی کوکینگ به‌طرز تهیه رب گوجه‌ فرنگی خانگی و نکات طلایی پخت آن پرداختیم. تهیه رب گوجه‌فرنگی خانگی به شما از سلامت و کیفیت آن اطمینان خاطر می‌بخشد. با استفاده از این چاشنی خوشمزه می‌توانید انواع غذاهای ایرانی و حتی بین‌المللی را بپزید و از طعم خوش آن‌ها لذت ببرید. پخت رب گوجه‌فرنگی خانگی دارای فوت‌وفن‌های مخصوص به خود است که در صورت یادگیری و اطلاع از آن‌ها می‌توانید ربی با کیفیت، سالم و خوش‌رنگ را تهیه کنید.

طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی

سوالات متداول

  • چرا رب گوجه کپک میزنه؟

قرار دادن رب گوجه در جایی به جز یخچال و استفاده از قاشق خیس برای برداشتن رب باعث فساد و کپک زدن رب گوجه می‌شود.

  • چرا رب گوجه سیاه میشود؟

علت اصلی سیاه شدن رب گوجه، حرارت دیدن بیش‌ از اندازه این چاشنی است.

  • چرا رب گوجه گازدار می شود؟

شرایط نگهداری نامناسب علاوه‌بر کپک زدن، باعث گازدار شدن رب گوجه خانگی می‌شود. بنابراین برای نگهداری از این چاشنی نهایت دقت را به خرج دهید.

  • چرا رب گوجه تلخ می شود؟

استفاده از گوجه‌های نرسیده، گندیده و کپک زده باعث تلخ شدن رب گوجه‌فرنگی می‌شود.

  • چرا رب گوجه خانگی ترش میشه؟

اگر هنگام پخت این چاشنی اجازه ندهید که رب به غلظت کافی برسد و همچنان آب زیادی در آن وجود داشته باشد، رب گوجه خانگی ترش می‌شود.

  • چرا رب گوجه فرنگی کپک میزنه؟

یکی از مهم‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه‌فرنگی، تفاوت دما رب با یخچال است. هنگام پخت رب خانگی اجازه دهید که دمای رب با محیط یکسان شود و سپس آن را درون یخچال قرار دهید.

  • چرا رب گوجه فرنگی سیاه میشود؟

از جمله اصلی‌ترین دلایل سیاه شدن رب گوجه‌فرنگی خانگی، اضافه نمودن نمک در اواسط پخت این چاشنی است.

  • چرا رب گوجه خانگی رنگ ندارد؟

عدم استفاده از گوجه‌های رسیده درنهایت باعث بی‌رنگی رب گوجه خانگی شما می‌شود. بنابراین طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی از گوجه‌های رسیده، قرمز و آبدار استفاده کنید.

  • چرا رب گوجه ترش میشود؟

اگر درون رب میزان زیادی آب وجود داشته باشد و به غلظت کافی نرسیده باشد، رب گوجه ترش می‌شود.

  • چرا رب گوجه کپک می زند؟

استفاده از قاشق خیس و چرب درون رب گوجه‌فرنگی باعث کپک زدن و خراب شدن این چاشنی می‌شود.

  • چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟

برای قرمز و خوش‌رنگ‌تر شدن رب گوجه خانگی از گوجه‌های رسیده، قرمز و آبدار استفاده کنید. اضافه نمودن یک قاشق روغن هنگام پخت به این چاشنی باعث خوش‌رنگ‌تر شدن آن می‌شود.

  • ایا کف روی رب گوجه فرنگی را باید گرفت؟

هنگام پخت کف روی گوجه‌ها را بردارید تا رب گوجه خانگی شما رنگ قرمزتر و بهتری داشته باشد.

  • طرز تهیه رب گوجه در آفتاب چگونه است؟

در طرز تهیه رب گوجه در آفتاب ابتدا باید گوجه‌فرنگی‌ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شوند. سپس با استفاده از صافی پوست و دانه‌های گوجه‌ها را خارج کنید و درنهایت روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و غلیظ شود.

  • از کجا بفهمیم رب گوجه آماده است؟

رب گوجه هنگام پخت نباید به اندازه‌ای سفت و غلیظ باشد که غیرقابل تلقی شود و همچنین نباید آنقدر آبدار و شل باشد که شباهتی به رب نداشته باشد. بنابراین هنگامی‌ که چاشنی غلظت متوسطی پیدا کرد، رب گوجه شما آماده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا