خورشغذای اصلی

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی

قورمه سبزی یکی از خورشت‌های سنتی و از جمله غذاهای ملی ایرانی (با نام بین‌المللی ghormeh sabzi) شناخته می‌شود. این غذا محبوبیتی مثال‌زدنی در میان همه افراد داشته و با این حال، کمتر کسی طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده را می‌داند. به همین منظور در این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی خوشمزه و جا افتاده را برای شما عزیزان آموزش داده‌ایم تا شما با استفاده از این روش، بتوانید خورشت قورمه سبزی خوشمزه را طبخ کنید؛ پس در ادامه مقاله طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

مواد لازم پخت قورمه سبزی برای ۴ نفر

  • سبزی خورشتی: ۵۰۰ گرم
  • گوشت خورشتی: ۳۰۰ گرم
  • لوبیا قرمز و یا لوبیا چیتی: ۱۵۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد بزرگ
  • لیمو عمانی: ۴ عدد
  • نمک و فلفل سیاه و سایر ادویه‌های دلخواه: به اندازه لازم
  • آبغوره، آب نارنج و زردچوبه: به ‌اندازه لازم
  • روغن مایع: به اندازه لازم

با این روش، یه قیمه جا افتاده درست کن: طرز تهیه خورش قیمه با سیب زمینی | رستورانی و مجلسی

مواد لازم پخت قورمه سبزی برای ۴ نفر

طرز تهیه قورمه سبزی برای 4 نفر

در این بخش از مقاله، بهترین و خوشمزه‌ترین طرز تهیه قورمه سبزی روغن انداخته را برایتان آموزش داده‌ایم. توصیه می‌کنیم که مراحل زیر را به ترتیب و بادقت انجام دهید.

  1. نخستین قدم برای طرز تهیه قورمه سبزی جنوبی، خیساندن لوبیاقرمز است. توصیه می‌کنیم که هر زمانی تصمیم گرفتید این خورشت را بپزید، از یک شب قبل لوبیاقرمز را در داخل یک کاسه حاوی آب بخیسانید. این کار نه‌تنها نفخ لوبیاقرمز را می‌گیرد، بلکه سبب می‌شود تا لوبیاها نرم‌تر شده و مدت زمان پخت آن‌ها هم کاهش یابد. درصورتی‌که آب موجود در کاسه لوبیاها را دو یا سه باز عوض نمایید، نفخ لوبیاها به‌صورت کامل گرفته می‌شود.
  2. پوست پیاز را جدا کرده و آن را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید؛ سپس مقداری روغن مایع را داخل قابلمه‌ای که برای پخت خورش در نظر گرفته‌اید، اضافه کنید و پس از آن که روغن داغ شد، پیازها را درون قابلمه بریزید. پیازها را کمی تفت داده و سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به آن اضافه کنید و تفت‌دادن را تا زمانی ادامه دهید که ادویه‌ها کاملاً به خورد پیاز بروند.
  3. در ادامه مراحل طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده، باید گوشت را بعد از شستشو به‌صورت قورمه‌ای خرد کرده و به قابلمه خورشت اضافه کنید. بهتر است که تکه های گوشت درشت نباشند؛ چرا که هم بر روی ظاهر خورشت تأثیر منفی می‌گذارند و هم دیرتر پخته می‌شوند.
  4. بعد از آن که گوشت را به پیاز اضافه کردید، مواد را به‌خوبی تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و مقداری سرخ شود. بعد سرخ‌شدن گوشت نیز لوبیاقرمز را آبکشی کرده و به درون قابلمه بیفزایید. چند دقیقه لوبیاقرمز را تفت داده، سپس سه لیوان آب به درون قابلمه اضافه کنید.
  5. شعله گاز را زیاد کنید تا آب بجوشد؛ پس از آن که آب جوشید، آن را ملایم‌تر کنید تا لوبیاقرمز و گوشت به‌آرامی بپزند. در نظر داشته باشید که پخت لوبیاقرمز و گوشت حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد. در ادامه طرز تهیه قورمه سبزی تهرانی، سبزی خورشتی را بعد از پاک‌کردن و شستشو، به‌صورت ساطوری خرد نمایید.
  6. در یک تابه جداگانه، سبزی قورمه سبزی را همراه با مقداری روغن‌مایع سرخ کنید. باید اشاره نماییم که هر چقدر سبزی بیشتر سرخ شود، رنگ خورشت قورمه سبزی نیز تیره‌تر خواهد شد. پس از گذشت یک ساعت از پخت گوشت و لوبیا، سبزی سرخ شده را به قابلمه خورش اضافه کنید.
  7. در این مرحله باید لیمو عمانی‌ها را همراه با آبغوره و اندکی آب نارنج، به مواد درون قابلمه اضافه کنید. ضمن اینکه حتماً لیمو عمانی‌ها را از وسط نصف کرده و تخمه‌های آن را خارج نمایید؛ زیرا تخمه‌های لیمو عمانی باعث تلخ شدن طعم خورش می‌شوند.
  8. در ۱۵ دقیقه پایانی طبخ غذا، طعم خورش را بچشید و در صورت لزوم مقداری نمک، فلفل سیاه و سایر ادویه‌های دلخواه خودتان را اضافه کنید. بعد از آن که خورشت قورمه سبزی به‌خوبی روغن انداخت، آن را در ظرف دلخواهتان بکشید و به همراه برنج سرو کنید.

با این کیک خوشمزه از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه کیک خیس شکلاتی به سبک کافی شاپی

طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی

فوت‌وفن خوشمزگی قورمه سبزی

  • در نظر داشته باشید که هر چقدر خورشت قورمه سبزی بیشتر بپزد، طعم آن خوشمزه‌تر می‌شود.
  • برای طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی برای 10 نفر، می‌توانید مواد لازم را به نسبت افراد اضافه نمایید. (مثلاً برای تهیه قورمه سبزی برای 12 نفر مقدار مواد اولیه اشاره شده در این مطلب را سه برابر کنید.)
  • راز خوشمزه‌تر شدن خورش قورمه سبزی در جاافتادن آن است؛ لذا هیچ‌وقت برای پخت قورمه سبزی عجله نکنید و در صورتی که کمتر از ۲.۵ ساعت زمان در اختیار دارید؛ توصیه می‌کنیم که غذای دیگری را برای پختن انتخاب کنید.

ناهار چی بپزیم؟! طرز تهیه فسنجان با مرغ و رب انار | فسنجون مجلسی

فوت‌وفن خوشمزگی قورمه سبزی

جمع بندی

در این مطلب طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی را برای شما عزیزان آموزش دادیم و نکات و فوت‌وفن‌های خوشمزه‌تر شدن این غذای پرطرف‌دار را برایتان بیان کردیم. تا شما سروران گرامی، طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده را آموخته و آن را بپزید و به همراه برنج و سالاد، در کنار عزیزان خود نوش جان کنید.

سؤالات متداول

  • چرا قورمه سبزی شیرین میشود؟

استفاده از سبزی گشنیز در مواد اولیه خورشت قورمه سبزی، منجر به شیرین شدن طعم خورش می‌شود و کیفیت آن را هم پایین‌تر می‌آورد؛ به همین دلیل توصیه می‌کنیم که از این سبزی برای پخت قورمه سبزی استفاده نشود؛ همچنین حتماً توجه کنید که اندازه سبزی‌ها نسبت به یکدیگر متناسب باشد.

  • چرا قورمه سبزی تلخ میشه؟

تلخ شدن قورمه سبزی دلایل زیادی دارد. برای مثال استفاده از لیمو عمانی (مثلاً خردکردن دانه و پوست لیمو عمانی در خورشت)، تفت‌دادن و سرخ‌کردن بیش از حد سبزی‌ها و بیش از حد سرخ‌کردن پیاز از جمله دلایلی هستند که ممکن است قورمه سبزی‌تان را تلخ کنند.

  • چرا قورمه سبزی آب میندازه؟

مهم‌ترین علت آب انداختن قورمه سبزی، درشت خردکردن سبزی‌های آن است. در صورتی که سبزی‌ها را درشت خرد کنید، هر چقدر هم که خورشت بجوشد، جا نمی‌افتد و ظاهر زیبایی پیدا نمی‌کند. به همین دلیل، سبزی قورمه سبزی را ۲ بار در دستگاه‌های سبزی‌خردکن ریخته و کاملاً ریز کنید.

  • چرا قورمه سبزی سیاه نمیشه؟

اگر تمایل دارید که قورمه سبزی سیاه و تیره‌رنگی داشته باشید، باید سبزی را با شعله کم و روغن زیاد سرخ کنید تا رنگ آن قهوه‌ای شود. نکته دیگر استفاده از گرد لیموعمانی در این خورش است که تأثیر زیادی در تیره‌کردن خورشت دارد.

  • چرا قورمه سبزی خوشمزه نمیشه؟

ممکن است ایراد از روش تهیه‌تان باشد؛ شما با استفاده از روش ارائه شده برای طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده در این مقاله، می‌توانید یک خوشت قورمه سبزی خوشمزه را بپزید.

  • چرا قورمه سبزی جا نمیفته؟

خورش قورمه سبزی باید در مدت‌زمان ۵ تا ۶ ساعت و با شعله ملایم بپزد تا لعاب بیندازد و جا بیفتد؛ همچنین باید اشاره کنیم که برای طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده، از کمک یخ بگیرید. بدین منظور در اواخر پخت خورش، چند تکه یخ کوچک را اضافه نمایید و نتیجه را مشاهده کنید.

  • چرا قورمه سبزی بوی حنا میده؟

اگر نسبت سبزی‌های به کار رفته در خورش اصولی و صحیح نباشد؛ عطر و طعم خورشت قورمه سبزی شما را تعویض خواهد کرد.

  • چیکار کنیم قورمه سبزی زود بپزه؟

برای سریع‌تر شدن مدت پخت قورمه سبزی، باید در قابلمه را برداشته و مقدار حرارت گاز را زیادتر کنید تا آب اضافی خورشت تبخیر شود؛ فراموش نکنید که برای طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده، باید از همان ابتدای پخت خورش، آب کافی به آن اضافه کنید تا پس از پخت، نیازی به افزودن آب اضافه نباشد.

  • چیکار کنیم قورمه سبزی روغن بندازه؟

اگر می‌خواهید که خورش قورمه سبزی شما روغن بیندازد و زیبایی خود را به رخ بکشد، در اواخر پخت خورش از چندتکه یخ کوچک کمک بگیرید.

  • چیکار کنیم قورمه سبزی غلیظ شود؟

برای غلیظ شدن قورمه سبزی، باید سبزی سرخ شده را پیش از پخت خورش قورمه سبزی، کمی با گوشت تفت دهید تا خورشت لعاب‌دار و غلیظ شده و بهتر روغن بیندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا