دسر

طرز تهیه راحت الحلقوم مجلسی با رسپی اصلی

داستان تهیه راحت الحلقوم به سال ۱۹۷۷ و دوران حکومت سلطان عبدالحمید اول بازمی‌گردد؛ وی به آشپزهای خود دستور می‌دهد تا یک دسر یا شیرینی منحصربه‌فرد درست کنند تا نظر مثبت ملکه را جلب کند، همه آشپزهای حاذق این فرد دور هم جمع می‌شوند و در نهایت شخصی به اسم بکیر افندی از شهر کوچکی از بخش شرقی آناتولی توانست طرز تهیه راحت الحلقوم را کشف کند و ملکه بسیار از این شیرینی خوشش آمد؛ در واقع اصالت این شیرینی خوشمزه به شهر ترکیه باز می‌گردد.

همچنین باید اشاره کنیم که امروزه به دلیل مشخص شدن خواص راحت الحلقوم و خوشمزه بودن آن، به یکی از شیرینی‌های پرطرف‌دار جهان تبدیل شده است. طرز تهیه راحت الحلقوم با شیر، از آن زمان تا به امروز هیچ‌گونه تغییری نکرده است. همان‌طور که متوجه شدید در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم طرز تهیه راحت الحلقوم به روش ساده را به شما عزیزان آموزش دهیم.

طرز تهیه راحت الحلقوم مجلسی

مواد لازم برای تهیه راحت الحلقوم

  • آب: ۱٫۵ لیوان
  • پودر ژله: ۱ بسته
  • نشاسته گل: ½ لیوان
  • شکر: ۱ لیوان
  • پودر ژلاتین: ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: ⅓ لیوان
  • پودر نشاسته ذرت: به مقدار کافی

این دسر خوشمزه رو حتما امتحان کن: آموزش گام به گام طرز تهیه تارت توت فرنگی با طعم منحصربه‌فرد

مواد لازم برای تهیه راحت الحلقوم

طرز تهیه راحت الحلقوم خانگی

در این بخش از مطلب،  طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته و ژله را به شما عزیزان آموزش داده‌ایم.

  1. در ابتدای کار طرز تهیه راحت الحلقوم با ژلاتین، آب را همراه با پودر ژله با طعم دلخواه، شکر، نشاسته گل، پودر ژلاتین، روغن مایع و گلاب درون یک قابلمه مناسب بریزید و مواد را با همزن دستی کاملاً هم بزنید.
  2. پس از آن که مواد به‌خوبی حل شدند، قابلمه حاوی مواد را بر روی حرارت ملایم گذاشته و به‌صورت مداوم آن را هم بزنید تا مایه درون قابلمه به حالت کش‌دار و غلیظ دربیاید. توجه داشته باشید که مایه نباید بیش از حد غلیظ شود تا به‌راحتی از قابلمه جدا گردد. بعد از گذشت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه که مواد راحت الحلقوم کش‌دار شد، قابلمه را از روی حرارت کنار بگذارید.
  3. در این مرحله از طرز تهیه راحت الحلقوم با پودر ژله، باید درون ظرف پیرکس با سایز متوسط که به شکل مستطیل است را با اندکی روغن مایع چرب کنید و ظرف را با کیسه فریزر بپوشانید. حال مجدداً مقدار کمی روغن روی کیسه فریزر بزنید و آن را کاملاً چرب کنید.
  4. در ادامه مواد راحت الحلقوم را درون ظرف بریزید و با لیسک مرطوب، آن را به‌صورت کامل، یکدست و صاف کنید؛ پس از آن نیز ظرف را درون یخچال قرار دهید تا شیرینی شما به مدت ۵ الی ۶ ساعت در داخل یخچال استراحت کند.
  5. بعد از گذشت این زمان، راحت الحلقوم را از یخچال در بیاورید و با استفاده از یک چاقوی خیس، آن را به‌صورت مکعبی و در اندازه‌های دلخواه خرد کنید. سپس راحت الحلقوم ها را درون مقدار کافی پودر نشاسته ذرت بغلتانید.
  6. بسته به نوع سلیقه خودتان می‌توانید راحت الحلقوم ها را درون پودر نارگیل و یا آرد معمولی هم بغلتانید تا چسبندگی‌شان از بین برود. در نهایت نیز راحت الحلقوم های آماده شده را درون ظرف موردنظرتان بچینید و آن را به همراه چای یا دیگر نوشیدنی دلخواهتان سرو کنید. نوش‌جان!

ناهار چی بپزم؟! طرز تهیه کتلت گوشت و سیب زمینی سنتی به روش مادربزرگ ها

طرز تهیه راحت الحلقوم

نکات مهم در طرز تهیه راحت الحلقوم بازاری

  • در مرحله هم زدن مواد راحت الحلقوم بر روی گاز، باید توجه داشته باشید که این هم زدن باید به‌صورت پیوسته و مداوم باشد. در غیر این صورت ممکن است مایه راحت الحلقوم گلوله گلوله شده و از کیفیت آن کاسته شود.
  • توصیه می‌کنیم که تا حد ممکن میزان نشاسته را طبق دستور طرز تهیه راحت الحلقوم با نشاسته ذرت استفاده کنید تا مواد شیرینی شما خیلی شل یا سفت نشود.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری رنگ غذا یا زعفران آب کرده هم به مواد بیفزایید تا راحت الحلقوم شما رنگی شود.

یه غذای اقتصادی و ساده برای شام: طرز تهیه دمی گوجه مجلسی | ناهار کم هزینه و ساده

نکات مهم در طرز تهیه راحت الحلقوم بازاری

جمع بندی

در این مطلب طرز تهیه راحت الحلقوم ساده را به شما عزیزان آموزش دادیم تا شما بتوانید این شیرینی خوشمزه را به‌آسانی و در منزل خودتان تهیه کنید و به همراه عزیزان خود نوش‌جان کنید. متوجه شدید که طرز تهیه راحت الحلقوم کش‌دار بسیار آسان بوده و شما با استفاده از این رسپی، قادر خواهید بود بهترین و خوشمزه‌ترین راحت الحلقوم را بپزید و از سرو آن لذت ببرید. از این که تا انتهای این مطلب از آموزش آشپزی همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

نکات مهم در طرز تهیه راحت الحلقوم بازاری

سؤالات متداول

  • چرا راحت الحلقوم سفت نمی شود؟

یکی از دلایلی که سبب می‌شود تا راحت الحلقوم به‌صورت شل باقی بماند،  استفاده کم از نشاسته است. توصیه می‌کنیم که حتماً میزان نشاسته راحت الحلقوم را مطابق با دستور پخت اندازه‌گیری نمایید تا با مشکل سفت‌نشدن مواد شیرینی خود مواجه نشوید. از طرف دیگر نیز در استفاده از نشاسته زیاده‌روی نکنید؛ چرا که در صورت استفاده بیش از حد نشاسته، مزه آن غالب شود.

  • آیا راحت الحلقوم همان باسلوق است؟

بعضی از افراد تصور می‌کنند که باسلوق و راحت الحلقوم هر دو یک نوع شیرینی هستند، اما بهتر است بدانید این دو یکی نیستند و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

  • نام دیگر راحت الحلقوم چیست؟

نام دیگر راحت الحلقوم، لوکوم است. اهالی سمت تبریز، معمولاً از لوکوم در شب‌های یلدا بر سر سفره‌های خود استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا