دانستنی ها

بهترین روش نگهداری آبغوره خانگی با ماندگاری بالا

آبغوره ازجمله چاشنی‌های ترشی است که در میان ایرانیان بسیار پرطرفدار بوده و از آن هم در غذا و هم برای تهیه انواع سالاد استفاده می‌شود. این چاشنی برای سلامت بدن به‌ویژه گوارش مزایا زیادی را به‌همراه داشته و باعث می‌شود که کرم روده از بین برود. همچنین برای بیماران مبتلا به کلسترول بالا و فشار خون بسیار مناسب است و خواص زیادی را به‌همراه دارد؛ اما یکی از مشکلات این چاشنی، نگهداری از آن در برابر کپک است. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به بررسی روش‌های نگهداری آبغوره خانگی پردازیم؛ ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

بهترین روش نگهداری آبغوره خانگی با ماندگاری بالا

روش های نگهداری از آبغوره

همان‌طور که گفته شد آبغوره یک چاشنی سالم و با خواص فراوان است؛ اما برای استفاده از مزایای آن باید با روش‌های نگهداری آبغوره خانگی نیز آشنا شوید. توجه داشته باشید که نگهداری آبغوره خانگی دشوارتر از آبغوره‌هایی است که در فروشگاه‌ها وجود دارند. بنابراین باید با روش‌های بهتری از آن مراقبت کنید. در ادامه با برخی از متداول‌ترین و بهترین روش‌های نگهداری آبغوره خانگی آشنا خواهید شد.

انتخاب ظرف شیشه‌ ای

نگهداری و استفاده از آبغوره در ظروف پلاستیکی بسیار خطرناک بوده و برای سلامتی انسان مضر است؛ زیرا این چاشنی به‌دلیل اسیدی بودن، با ظرف پلاستیکی واکنش شیمیایی نشان داده و مواد سرطان‌زایی را آزاد می‌کند. همچنین احتمال کپک زدن آبغوره در ظروف شیشه‌ای بیشتر است. بنابراین پس‌ از تهیه آبغوره، آن را در ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید. بهترین ظرف برای نگهداری از آبغوره ظرفی است که کمترین راه برای ورود اکسیژن داشته باشد.

بنابراین ظرفی که دهانه‌ی آن تنگ باشد انتخاب مناسبی برای نگهداری آبغوره خانگی خواهد بود. همچنین بهتر است از ظروف شیشه‌ای رنگی استفاده کنید تا کمترین میزان نور از ظرف عبور کند و سبب حفظ طعم، رنگ آبغوره و سطح کیفیت آن شود. البته اگر نتوانستید بطری شیشه‌ای رنگی تهیه کنید، می‌توانید دور و اطراف آن را با استفاده از پارچه یا پلاستیک تیره بپوشانید.

ضدعفونی ظرف موردنظر

یکی از راه‌های جلوگیری از کپک زدن آبغوره خانگی، شستن ظرف و ضدعفونی کردن آن است تا اثری از آلودگی روی آن باقی نماند. پس‌ از شستشو و ضدعفونی ظرف، آن را با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید و آبغوره را داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که ظرف را کاملا با آبغوره پر نکنید و حدود یک‌بند انگشت از فضای بالای آن را خالی بگذارید.

این سوپ خوشمزه رو امتحان کن: طرز تهیه سوپ بال و گردن مرغ مقوی و خوشمزه

ضدعفونی ظرف موردنظر

قرار دادن در جای خنک و به‌دور از نور خورشید

ویتامین سی یکی از ویتامین‌های موجود در این چاشنی ترش است؛ اما توجه داشته باشید که این ویتامین در برابر نور و حرارت بسیار حساس بوده و باعث تخریب آبغوره می‌شود. درنتیجه آبغوره را باید در مکانی تیره و دور از نور نگهداری کنید تا کیفیت آن ثابت بماند. یخچال یا کابینت خنک بهترین گزینه برای نگهداری آبغوره خانگی محسوب می‌شوند.

پاستوریزه کردن آبغوره

یکی از بهترین راه‌های نگهداری از آبغوره خانگی، پاستوریزه کردن آن است. پاستوریزه کردن آبغوره علاوه‌بر اینکه از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند، سطح کیفیت ماندگاری و عمر آن را نیز افزایش خواهد داد. به این منظور تنها کافی است چاشنی آبغوره را در ظرف مورد نظر خود بریزید و بعد از اینکه درب آن را کاملا محکم بستید چند دقیقه درون ظرف حاوی آب جوش قرار دهید و سپس خارج کنید.

حذف اکسیژن

از جمله دلایل اصلی کپک زدن آبغوره، اکسیژن است. بنابراین درب ظرف را به شکلی ببندید که اکسیژن وارد آن نشود. پس‌ از پر کردن بطری با آب گرم روی آن را با کمک یک درپوش کاملا بپوشانید و دور آن را نیز محکم نمایید. برای درپوش می‌توانید از پارچه یا حتی پلاستیک استفاده کنید.

برای پذیرایی از مهمون چی درست کنم؟ طرز تهیه تارت شکلاتی خوشمزه و مخصوص

دلایل اصلی کپک زدن آبغوره

جلوگیری از ورود جسم خارجی

گاهی اوقات ممکن است یک جسم خارجی همچون غذا وارد ظرف آبغوره شود؛ درنتیجه باعث کپک و خرابی آبغوره می‌شود. هرگز آبغوره‌ای که از درب اصلی خارج کرده‌اید را مجددا به ظرف باز نگردانید؛ چراکه سبب خرابی و فاسد شدن آن می‌شود.

طرز تهیه آبغوره

تهیه آبغوره خانگی کار دشواری نبوده و شما می‌توانید با دو روش مختلف جوشاندن یا سنتی آن را تهیه و تا مدت‌ها در غذاها و سالادهایتان استفاده کنید. نحوه درست کردن آبغوره به شرح زیر است.

نگهداری آبغوره خانگی

روش جوشاندن

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن باید تمام ساقه‌های کوتاهی که به انتهای غوره چسبیده‌اند را به‌همراه متعلقات آن جدا کنید.
  2. پس‌ از تمیز کردن غوره‌ها، باید آن‌ها را درون آبکش بریزید، به‌خوبی بشویید و صبر کنید تا آب اضافی از غوره‌ها خارج شود.
  3. در مرحله بعد باید با کمک دستگاه آبمیوه‌گیری یا مخلوط‌کن غوره‌ها را آب‌گیری کنید. با استفاده از دستگاه آبمیوه‌گیری شما یک آبغوره یکدست و صاف خواهید داشت. توجه داشته باشید اگر از دستگاه مخلوط‌کن برای انجام این کار استفاده کنید، باید پس‌ از آب‌گیری آبغوره را از صافی و فیلتر عبور دهید.
  4. پس‌ از آب‌گیری اگر آبغوره زلال و شفاف نبود، می‌توانید آن را درون یک تنظیف یا پارچه نخی بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن به‌طور کامل خارج شود. همچنین می‌توانید آبغوره را داخل الک یا آبکش به‌منظور فیلتر کردن بریزید.
  5. پس‌ از فیلتر کردن آبغوره، باید آن را بجوشانید. به این منظور آبغوره را داخل قابلمه بریزید و تا حدی بجوشانید که اندازه آن تقریبا نصف شود و غلظت آن افزایش یابد. با انجام این کار آبغوره فضا کمتری را اشغال کرده و خوش‌رنگ‌تر می‌شود.
  6. پس‌ از جوشاندن آبغوره می‌توانید مقدار این نمک به آن اضافه کنید؛ اما توجه داشته باشید که افراد مبتلا به فشار خون بالا فقط باید مقدار کمی نمک به آن اضافه کنند.
  7. پس‌ از جوشاندن آبغوره منتظر بمانید تا این چاشنی کاملا خنک شود.
  8. سپس آبغوره را داخل یک ظرف شیشه‌ای ترجیحا رنگی بریزید و درب آن را کاملا محکم کنید.
  9. پس‌ از ریختن آبغوره درون یک ظرف شیشه‌ای آن را در محیطی خنک و به‌دور از نور خورشید قرار دهید.

یه غذای فوری و ساده: طرز تهیه کوکو باقلا سبز خوشمزه

روش سنتی

  1. برای تهیه آبغوره به روش سنتی و بدون دستگاه باید ابتدا غوره‌ها را کاملا شسته و آبکشی کنید.
  2. سپس غوره‌ها را با استفاده از یک هاون دستی یا گوشت‌کوب بکوبید.
  3. در مرحله بعد آن را درون یک پارچه قرار دهید و کاملا فشار دهید تا آبغوره از آن خارج شود.
  4. درنهایت سایر مراحل را مانند روش قبلی طی کنید.

نگهداری آبغوره خانگی

سوالات متداول نحوه نگهداری از آبغوره

اگر پس‌ از تهیه آبغوره سوالاتی ذهن شما را مشغول کرده‌ است، این بخش مخصوص شما خواهد بود. در ادامه به برخی از سوالات متداول نحوه نگهداری آبغوره خانگی پاسخ خواهیم داد.

پس‌ از تهیه این چاشنی آیا آبغوره خراب می‌شود؟

اگر نگهداری آبغوره خانگی به‌ درستی انجام نگیرد، باعث فاسد شدن و کپک زدن آن می‌شود. بنابراین رعایت نکاتی در ارتباط با نگهداری این چاشنی در سطح کیفیت آن موثر است.

آیا آبغوره باید جوشانده شود؟

پس‌ از گرفتن آب غوره‌ها باید آن را درون یک قابلمه ریخته و به‌خوبی بجوشانید تا حجم آن نصف شود و غلظت بیشتری داشته باشد.

تاریخ مصرف آبغوره چقدر است؟

پیشنهاد می‌کنیم شیشه آبغوره خانگی را درجایی خنک و به‌دور از نور خورشید نگهداری کنید؛ اما پس‌ از بازکردن درب آن تا 1 سال می‌توانید از آن استفاده کنید.

تفاوت آبغوره و شراب چیست؟

آبغوره و شراب دو محصول متفاوت از یک میوه هستند؛ اما ماهیت کاملا متفاوتی دارند. مراحل تولید آبغوره و شراب شباهت‌های زیادی به‌ هم دارند؛ اما محصول نهایی آن‌ها یکسان نخواهد بود.

آبغوره برای چی خوبه؟

بهتر است بدانید که آبغوره برای هضم غذا، کنترل وزن و سلامت گوارش بسیار مفید است.

چرا آبغوره کپک می‌زند؟

گاهی اوقات به‌دلیل عدم رعایت روش‌های نگهداری آبغوره خانگی همچون عدم انتخاب ظرف مناسب، ضد عفونی نکردن ظرف و… این چاشنی دچار کپک می‌شود. بنابراین به منظور جلوگیری از کپک آبغوره به نکات گفته شده توجه کنید.

بهترین زمان مصرف آبغوره چه زمانی است؟

آبغوره را نباید با معده خالی یا به‌صورت ناشتا مصرف نمود؛ چراکه باعث زخم معده می‌شود. بنابراین بهترین زمان مصرف این چاشنی همراه غذا یا سالاد است.

نگهداری آبغوره خانگی

جمع بندی

آبغوره فواید زیادی برای بدن داشته و خوردن آن باعث درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در این مطلب به طرز تهیه آبغوره خانگی با روش جوشاندن و روش سنتی پرداختیم. پس‌ از تهیه باید از روش‌های نگهداری آبغوره خانگی نیز با دقت اطلاع کسب کنید. اگر می‌خواهید آبغوره تهیه شده به‌ سرعت کپک نزند، نکات گفته‌شده در این مقاله را با دقت اجرا کنید تا مدت‌ها از آن با بالاترین سطح کیفیت بهره ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا