دانستنی ها

آموزش ۵ ترفند روغن انداختن انواع خورش قیمه، قورمه، فسنجان و…

روغن انداختن خورش یا جا افتادن آن یک ترفند مهم در آشپزی محسوب می‌شود که با دانستن نکات ساده‌ای می‌توان این موضوع را رعایت و غذای بسیار خوش طعمی تهیه کرد. ما در ادامه ترفند روغن انداختن انواع خورش را برای شما بیان می‌کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما در مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید.

روغن انداختن انواع خورش

ترفند‌های مختلفی برای روغن انداختن انواع خورش مانند قورمه سبزی، فسنجان، قلیه ماهی و… وجود دارد. یک روش ساده این است که تکه‌های کوچک یخ داخل خورش بندازید. اگر در مراحل پایانی پخت و پز متوجه شدید خورشت شما به اندازه کافی روغن نینداخته است، چند تکه یخ در خورش خود بیندازید تا شوک حرارتی به خورش وارد شود و به روغن بیفتد. این روش نه تنها برای قورمه سبزی، بلکه برای فسنجان نیز بسیار رایج است. همچنین نیاز است در ۵ دقیقه آخر، شعله را زیاد کنید و سپس داخل ظرف بکشید.

روغن انداختن خورشت قورمه سبزی

تنها پختن سبزی و گوشت در کنار هم باعث نمی‌شود خورش قورمه شما لعاب داشته باشد، بلکه باید یکسری نکات ساده را نیز رعایت کنید.

قورمه سبزی رو اینجوری بپز و از نتیجه کار لذت ببر: طرز تهیه قورمه سبزی جا افتاده به سبک رستورانی

آموزش ۵ ترفند روغن انداختن انواع خورش قیمه، قورمه، فسنجان و…

ریز کردن سبزی و انتخاب گوشت مناسب

شما باید سبزی را برای تهیه قورمه سبزی بسیار ریز کنید. سبزی‌هایی که به صورت درشت خرد شده باشد حتی با وجود پخت طولانی نیز به اندازه کافی غلیظ نمی‌شوند؛ در نتیجه خورش شما به روغن نمی‌افتد. این امکان وجود دارد که با استفاده از انواع گوشت خورش قورمه سبزی خود را تهیه کنید اما خب گوشت گوسفندی قوام بیشتری به خورش شما می‌دهد.

تفت دادن خوب

به این نکته توجه کنید که سبزی باید تفت داده شود و چه بهتر این فرایند با گوشت صورت بگیرد. با اینکار خورش شما به خوبی لعاب می‌اندازد. سرخ کردن سبزی قورمه اهمیت بسیاری دارد. سبزی باید به خوبی تفت داده شوند تا رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. با خوب تفت دادن سبزی‌ها می‌توانید خورش خوش لعاب‌تری را تهیه کنید. در نتیجه برای روغن انداختن آن به مشکلی برنخواهید خورد.

ریختن آب به مقدار کافی

هر چقدر خورش شما آبدار باشد نباید انتظار روغن افتادن آن را داشته باشید. بهتر است از همان ابتدا به اندازه کافی آب داخل خورش بریزید تا در ادامه مجبور نباشید برای کامل پختن خورش دوباره به آن آب اضافه کنید.

استفاده از روغن جامد

برای روغن انداختن خورشت قورمه سبزی بهتر است از روغن جامد استفاده کنید. روغن مایع احتمال روغن انداختن خورشت را پایین می‌آورد. اما روغن جامد باعث خوش رنگ و خوش لعاب شدن غذای شما خواهد شد. متاسفانه روغن جامد برای سلامتی قلب و عروق مضر است اما خب روش تضمینی برای روغن انداختن خورشت قورمه سبزی محسوب می‌شود.

استفاده به موقع از نمک و ترشیجات

نه تنها برای قورمه سبزی، بلکه برای تمام خورش‌هایی که در آن‌ها گوشت و حبوبات استفاده کرده‌اید نباید از همان ابتدا از نمک استفاده کنید. نمک باعث می‌شود گوشت و حبوبات بسیار دیر بپزند. شما می‌توانید سایر ادویه‌ها را از همان ابتدا اضافه کنید اما باید نمک را در اواخر پخت به خورش خود استفاده کنید. همچنین آبلیمو را نیز باید به همراه نمک در اواخر پخت و پز به کار ببرید. به دلیل اینکه ترشیجات اسیدی هستند و باعث دیرپز شدن خورشت شما خواهد شد. در آخر اگر دوست دارید خورش شما جا بیفتد، باید صبور باشید. خورشت قورمه سبزی باید حداقل ۴ ساعت بپزد.

در فصل بهار، از این خورش خوشمزه غافل نشو: طرز تهیه خورش گوجه‌ سبز مجلسی و خوشمزه

روغن انداختن خورشت قیمه

یکی دیگر از خورشت‌های پرطرفدار ایرانی قیمه است که پخت و پز آن در مهمانی‌ها و مراسمات مذهبی بسیار رایج می‌باشد. برای روغن انداختن قیمه نیز روش های مختلفی وجود دارد:

آموزش ۵ ترفند روغن انداختن انواع خورش قیمه، قورمه، فسنجان و…

اضافه کردن آب سرد

یکی از روش‌های روغن انداختن خورش قیمه این است که یک استکان آب سرد را زمانی که ۱۰ دقیقه به اینکه شعله را خاموش کنید به خورش اضافه نمایید. با این روش شما یک شوک به خورش قیمه وارد می‌کنید که باعث روغن انداختن آن خواهد شد.

اضافه کردن رب و زعفران

یکی دیگر از روش‌های رایج، اضافه کردن رب و زعفران است. برای اینکار کافی است زعفران و رب گوجه فرنگی را در اواسط پخت سرخ کرده و به خورش اضافه کنید.

نکات لازم جهت تهیه قیمه

به این نکته توجه کنید که بعد از تمام شدن پخت زیر غذا، زیر را خاموش کنید اما آن را هم نزنید. این موضوع به خاطر این است که اگر در هنگام سرو غذا دیدیم خورش سرد شده است، غذا را با شعله ملایم گرم کنیم. دارچین، پودر گل محمدی و زیره سبز از ادویه‌هایی هستند که معمولاً برای پخت قیمه استفاده می‌کنند.

بهتر است برای خوش طعم شدن خورش قیمه، لیمو عمانی‌ها را بیست دقیقه قبل از خاموش کردن خورشت اضافه کنید. چنانچه لیمو عمانی را سریع‌تر بیندازید، خورش شما تلخ می‌شود. همچنین دیر انداختن آن‌ها نیز باعث می‌شود خروش شما طعم لیمو عمانی را به خوبی به خود نگیرد.

لیمو عمانی می‌تواند هضم غذا را راحت‌تر کند و وقتی وارد بدن می‌شود مانند یک اسفنج عمل می‌کند و تمامی مواد مضر را به خود جذب می‌نماید. همچنین لیمو عمانی به دلیل داشتن ویتامین C، در جذب بیشتر آهن غذا کمک بسیاری می‌کند.

رب گوجه فرنگی رو با این رسپی درست کن و از رنگ و طعمی که داره، لذت ببر: طرز تهیه رب گوجه فرنگی خانگی + 7 نکته طلایی

آموزش ۵ ترفند روغن انداختن انواع خورش قیمه، قورمه، فسنجان و…

جمع‌بندی

روغن انداختن خورشت موضوع مهمی است که هر آشپزی باید در هنگام تهیه غذاهای مختلف در نظر بگیرد. ما در این مقاله نکات و ترفند‌های مختلفی در این زمینه برای شما بیان کردیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به دیگر مطالب و دستورالعمل‌های آشپزی، سری به بخش مقالات سایت بزنید.

سوالات متداول

بهترین ترفند روغن انداختن انواع خورش چیست؟

اضافه کردن یخ به خورش یک روش رایج است اما بیشتر برای فسنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا انتخاب سبزی برای قورمه در روغن انداختن آن مهم است؟

بله. اسفناج و تره عنصر ثابت در همه دستور پخت‌ها است. اگر در فصلی هستید که به اسفناج دسترسی ندارید، می‌توانید از برگ چغندر استفاده نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا