دانستنی ها

بهترین روش سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن + نکات مهم

یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین سبزیجات مورد استفاده در غذاهای ایرانی و بین‌المللی، بادمجان است. بادمجان معمولا به‌صورت سرخ‌شده در انواع غذاها استفاده می‌شود؛ اما شایع‌ترین مشکل هنگام سرخ کردن بادمجان، جذب زیاد روغن توسط آن است. بادمجان به‌دلیل برخورداری از بافت اسفنجی مقدار زیادی روغن را به خود جذب می‌کند؛ همین امر باعث به خطر افتادن سلامت می‌شود. البته در این‌ بین راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها جذب روغن توسط بادمجان را تا حد زیادی کاهش دهید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به بررسی بهترین روش‌های سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

بهترین روش سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن + نکات مهم

سرخ کردن بادمجان با سفیده تخم‌ مرغ

ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس آن را به مدت 30 در مقداری آب و نمک قرار دهید. پس‌ از آبکشی و شستشو دوباره بادمجان‌ها، اجازه دهید که آب آن‌ها گرفته شود. برای خشک کردن بادمجان‌ها می‌توانید از پارچه نخی بدون پرز استفاده کنید.

سفیده تخم‌مرغ را در یک کاسه بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا از حالت لختگی خارج شود. با استفاده از یک قلمو آشپزی، لایه‌ای نازک از سفیده تخم‌مرغ را روی سطح بادمجان بمالید. سپس روغن سرخ‌کردنی را درون یک تابه بریزید و تا داغ شدن آن صبر کنید. بادمجان‌ها را درون تابه بیندازید و اجازه دهید تا به‌خوبی سرخ شوند.

سرخ کردن بادمجان با ماست

بسیاری از افراد راز سرخ كردن بادمجان با روغن كم را استفاده از ماست می‌دانند. برای سرخ كردن بادمجان با ماست ابتدا پوست آن‌ها را بگیرید و برش بزنید. سپس آن‌ها را داخل آب‌ نمک فراوان به مدت نیم‌ساعت قرار دهید. بادمجان‌ها را آبکشی کرده و تا خشک شدن آن‌ها صبر کنید. سپس به سطح بادمجان‌ها کمی ماست بمالید. یکی از مهم‌ترین نکات در طرز سرخ كردن بادمجان با ماست این است که باید از مقدار بسیار کمی از ماست استفاده کنید. سپس بادمجان‌های آغشته به ماست را درون تابه بریزید و سرخ کنید.

سرخ کردن بادمجان

سرخ کردن روغن با آب جوش!

یکی از بهترین روش‌های سرخ كردن بادمجان با كمترين روغن این است که بادمجان‌ها را حدود 30 دقیقه در آب نمک قرار دهید و سپس آن‌ها را آبکشی کنید. در یک قابلمه مقدار کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. در مرحله بعد بادمجان‌ها را حدود 2 الی 3 دقیقه درون قابلمه بگذارید و سپس آن‌ها را آبکشی کنید. پس‌ از اینکه از خارج شدن آب اضافی بادمجان اطمینان کسب کردید، آن‌ها را سرخ کنید. در این روش بادمجان‌ها کمی آب‌پز می‌شوند اما طعم و مزه آن‌ها تغییری نخواهد کرد.

البته برای سرخ كردن بادمجان بدون روغن و با کمک آب جوش می‌توانید از روش دیگری نیز استفاده کنید. در روش ابتدا باید بادمجان‌ها را پوست بگیرید و حداقل 30 دقیقه آن‌ها را درون آب نمک قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را آبکشی و خشک نمایید. درون یک تابه روغن بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید.

بادمجان‌های سرخ‌شده را درون یک آبکش قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود. در مرحله بعد یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید که بجوشد. سپس بادمجان‌هایی که درون آبکش قرار داده‌اید را درون قابلمه بگذارید. یک دقیقه صبر کنید و آبکش را از درون قابلمه خارج کنید. به‌ این‌ ترتیب روغن‌هایی که در بادمجان‌ها باقی‌مانده‌اند، وارد آب جوش خواهند شد.

این کوکوی خوشمزه رو از دست نده: طرز تهیه کوکو بادمجان

سرخ کردن بادمجان با روغن کم

برای سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن نباید روغن را درون تابه بریزید، بلکه با استفاده از یک برس آشپزی روی بادمجان بمالید. درنتیجه کنترل بیشتری روی روغن مصرفی خود خواهید داشت؛ اما توجه داشته باشید استفاده از این روش تنها زمانی مناسب است که بادمجان را از وسط برش دهید.

برای تهیه بادمجان با این روش ابتدا روی یک سمت بادمجان که می‌خواهید آن را روی تابه قرار دهید با استفاده از فرچه روغن بمالید و سپس آن را روی تابه قرار دهید. پیش‌ از این‌که بادمجان را برگردانید، روغن را روی سمت دیگر آن نیز بمالید و آن را برعکس کنید. استفاده از این روش باعث جذب روغن کم‌تر توسط بادمجان می‌شود.

سرخ کردن بادمجان با روغن کم

سرخ کردن بادمجان در فر

یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه بادمجان سرخ کرده مجلسی، استفاده از فر برای سرخ‌کردن بادمجان‌ها است. در این روش روغن بسیار کمی مصرف می‌شود. تنها کافی است بادمجان‌ها را به‌صورت ورقه‌ای خرد و در آب نمک قرار دهید. پس‌ از گذشت حدود 30 دقیقه آن‌ها را از آب‌نمک خارج، آبکشی و تا خشک شدن آن‌ها صبر کنید.

سپس کمی روغن زیتون یا کنجد روی سطح بادمجان‌ها بمالید و روی سینی فر قرار دهید. گریل را روشن کنید و هر 5 دقیقه به بادمجان‌ها سربزنید. پس‌ از اینکه یک طرف بادمجان‌ها کاملا سرخ شد، آن‌ها را برعکس کنید و طرف دیگر را نیز به روغن آغشته کنید.

سرخ کردن بادمجان در تستر

برای سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن می‌توانید از تستر کمک بگیرید. استفاده از تستر یکی از بهترین روش‌های سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن محسوب می‌شود. در این روش ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و آن‌ها را با قطر حدود 1 سانتی‌متر خرد نمایید. سپس بادمجان‌ها را در آب نمک بریزید و پس از 30 دقیقه آبکشی کنید.

کف سینی کاغذ روغنی قرار دهید و بادمجان‌ها را روی آن بچینید. تستر خود را روی 15 دقیقه تنظیم کنید تا بادمجان‌ها به‌صورت کامل طلایی شوند. در مرحله بعد مقداری روغن روی تابه بریزید و روی حرارت گاز قرار دهید. سپس بادمجان‌ها را درون تابه قرار دهید تا سرخ شوند. فراموش نکنید که علاوه‌بر استفاده از تستر می‌توانید از روش سرخ كردن بادمجان در سرخ كن بدون روغن نیز بهره بگیرید.

با بادمجان یه غذای مجلسی و خوشمزه بپز: طرز تهیه گراتن بادمجان

سرخ کردن بادمجان در تستر

سرخ کردن بادمجان با زردچوبه

برای سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن می‌توانید از زردچوبه نیز استفاده کنید. ابتدا بادمجان‌ها را پوست بگیرید و سپس روی تابه قرار دهید. مقداری نمک روی بادمجان‌ها بپاشید و نصف استکان آب به تابه اضافه نمایید.

سپس در تابه را بگذارید و بعد از اینکه آب به خرد بادمجان‌ها رفت، کمی زردچوبه به‌ همراه 2 قاشق روغن به تابه اضافه نمایید. با این روش به‌راحتی می‌توانید بادمجان‌ها را به شکل رژیمی و بدون روغن سرخ کنید.

میدونستی بادمجان رو هم میشه سوخاری کرد؟! طرز تهیه بادمجان سوخاری؛ خوشمزه و سالم

نکات سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن

  • برای سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن باید از بادمجان‌های تازه استفاده کنید؛ زیرا هرچه بادمجان کهنه‌تر باشد، روغن بیشتری جذب می‌کند.
  • مهم‌ترین فوت و فن سرخ كردن بادمجان این است که در تمام روش‌ها پیش از سرخ کردن، برای‌ اینکه بادمجان‌ها طعم خوبی پیدا کنند، باید آن‌ها حداقل 30 دقیقه درون آب و نمک قرار دهید.
  • اگر بادمجان‌ها را روی حرارت بالا قرار دهید، روغن زیادی را جذب خود می‌کنند. بنابراین بادمجان‌ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا به‌طور کامل مغزپخت شوند.

جمع بندی

با توجه به ساختار خاص بادمجان، معمولا سرخ کردن آن نیاز به روغن زیادی خواهد داشت؛ اما راه‌های زیادی برای کاهش مصرف روغن هنگام سرخ کردن بادمجان وجود دارد که در این مطلب به بررسی هرکدام از آن‌ها پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم با بهره‌گیری از روش‌های سرخ کردن بادمجان بدون جذب روغن، مصرف روغن و چربی‌ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا