دانستنی ها

طعم دار کردن سویا و خوشمزه ترین روش پخت سویا

سویا یکی از انواع پروتئین گیاهی مقرون‌به‌صرفه برای وعده‌های غذایی بوده که جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود. همچنین سویا را می‌توان با گوشت نیز مخلوط نمود و از ارزش غذایی بالا آن بهره‌مند شد. این ماده غذایی سرشار از فیبر و پروتئین بوده و برای افرادی که نیاز به مصرف پروتئین گیاهی برای افزایش حجم عضلانی دارند، بسیار مفید واقع می‌شود؛ اما توجه داشته باشید که سویا عملا مزه و طعم خاصی ندارد. درنتیجه بسیاری از افراد به‌همین دلیل به سراغ چاشنی‌های مختلف می‌روند تا با طعم‌دار کردن سویا، از این ماده غذایی استفاده کنند. امروز در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم انواع روش‌های طعم دار کردن سویا را آموزش دهیم. اگر شما نیز که قصد استفاده از سویا را دارید؛ اما چندان طرفدار طعم آن نیستید، در ادامه با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشید تا به آموزش روش بوگیری سویا و پخت آن بپردازیم.

روش اول طعم دار کردن سویا

  1. برای اجرای بهترین و خوشمزه ترین روش پخت سویا، ابتدا سویا را حدود 10 دقیقه به دلخواه خود با آب پرتقال یا آب نارنج مزه‌دار کنید. سپس در یک ظرف جداگانه پیاز را رنده کرده و آن را پس‌ از رنده کردن، در روغن سرخ نمایید. ادویه، نمک و رب گوجه‌فرنگی را به پیازهای رنده شده اضافه نمایید.
  2. حال سویا را درون ماهیتابه حاوی پیازهای رنده شده بریزید و تفت دهید. سپس 2 قاشق غذاخوری آبغوره به مواد بیفزایید. مدتی را منتظر بمانید و یک استکان آب به مخلوط اضافه نمایید.
  3. درب ماهیتابه را قرار دهید و صبر کنید تا سویا به مدت 5 دقیقه با حرارت ملایم بپزد. پس‌ از گذشت این مدت سویا شما طعم دار شده و به‌راحتی می‌توانید آن را به ماکارونی و انواع خوراک اضافه نمایید.

با رب تمشک می‎تونی طعم غذاهارو لذیذتر بکنی: طرز تهیه رب تمشک به روش خانگی و فوری

طعم دار کردن سویا و خوشمزه ترین روش پخت سویا

روش دوم طعم دار کردن سویا

  1. برای طعم دار کردن سویا به روش دوم ابتدا مقداری پیاز را رنده کرده و درون ماهیتابه به‌همراه کره و روغن زیتون سرخ کنید. سپس به پیاز رنده شده مقداری سیر، نمک، فلفل، زعفران، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را بیفزایید.
  2. پس‌ از کمی سرخ شدن، سویا را آبکش کنید. اگر برای شما نیز همواره سوال است چکار کنیم سویا کمتر روغن ببره؟ آبکش کردن بهترین گزینه برای شما خواهد بود. سویا آبکش کرده را به مواد درون ماهیتابه بیفزایید و خوب تفت دهید. سپس 2 قاشق غذاخوری آبغوره به مواد درون تابه اضافه نمایید و مدتی را صبر کنید تا آبغوره کاملا به خورد سویا برود
  3. درادامه یک فنجان آب جوش به مواد اضافه نموده و درب ماهیتابه را بگذارید تا سویا کاملا بپزد. برای گرفتن بوی سویا نی نی سایت توصیه می‌کنیم از مقداری ریحان تازه و آویشن نیز استفاده کنید.

فوت ‌و فن طعم دار کردن سویا به خوشمزه ‌ترین روش

دانه‌های سویا عموما بی‌بو بوده و طعم بسیار ملایمی دارند. درنتیجه شما می‌توانید با طعم‌ دار کردن سویا از آن‌ها در انواع غذاها همچون غذاهای سرخ‌شده، سوپ و سس‌ها استفاده کنید؛ اما با توجه به اینکه بسیاری از خانواده‌ها از طعم و مزه سویا خوششان نمی‌آید، در ادامه به معرفی مهم‌ترین نکات برای طعم‌ دار کردن سویا خواهیم پرداخت.

غذا برای مدرسه چی درست کنم؟  بهترین تغذیه برای مدرسه

طعم دار کردن سویا و خوشمزه ترین روش پخت سویا

در انتخاب سویا باکیفیت دقت کنید

برای خوشمزه‌تر شدن غذا پیش‌ از هر چیز از سویا مرغوب و باکیفیتی استفاده نمایید. توجه داشته باشید برای‌ اینکه یک سویا خوب را از سویا بد تشخیص دهید، باید به‌ ظاهر آن نگاه کنید. دانه‌های سویا باید تمیز و به شکل یکنواخت باشند. همچنین رنگ بژ روشن یا زرد کم‌رنگ در سویا، به‌معنا کیفیت بالای محصول است. به یاد داشته باشید دانه‌های درشت سویا حاوی پروتئین و چربی بیشتری هستند. برای‌ اینکه متوجه شوید سویا باکیفیت است یا خیر، می‌توانید یکی از دانه‌ها را بجوید تا طعم آن را بچشید. سویا باکیفیت باید طعم تازه و دلپذیری داشته باشد.

طعم دار کردن سویا و خوشمزه ترین روش پخت سویا

آبکشی سویا را به‌ درستی انجام دهید

یکی از اشتباهات متداول هنگام خیساندن سویا برای ماکارونی و دیگر غذاها این است که افراد سویا را در آب جوش خیس کرده و چندین‌بار آب آن را عوض می‌کنند. درحالی‌که با انجام این کار از طعم و خواص سویا چیزی باقی نمی‌ماند. بنابراین در طرز تهیه سویا برای ماکارونی توصیه می‌کنیم تنها یک‌بار آب اضافی سویا را دور بریزید. توجه داشته باشید که برای شستن دانه‌های سویا، آن‌ها را در آب جوش بریزید و پس‌ از کمی جوشیدن، دانه‌ها را یک‌بار آبکش کنید؛ اما هیچ‌گاه نباید سویا را با آب سرد بشویید.

برای رفع بوی غذا این روش‌ها رو امتحان کن: از بین بردن بوی غذا در خانه (بوی سوختگی غذا)

طعم دار کردن سویا و خوشمزه ترین روش پخت سویا

آب سویا را به‌ زور خارج نکنید

پس‌ از یادگیری مدت زمان خیساندن سویا، حال باید بدانید که طریقه گرفتن آب اضافی سویا چگونه است؟ شما باید اجازه دهید تا آب اضافی سویا به شکل طبیعی خارج شود و به‌هیچ‌عنوان آب آن را به‌زور خارج نکنید. برای انجام این کار اجازه دهید که سویا کمی درون آبکش باقی بماند. همچنین توجه داشته باشید که نباید سویاها را بچلانید؛ چراکه با انجام این کار مواد خوشمزه و مقوی سویا خارج می‌شود.

جمع ‎بندی

در این مقاله به معرفی برخی روش‌های طعم دار کردن سویا برای پخت غذاهایی هرچه خوشمزه‌تر پرداختیم. همچنین همواره سعی کردیم که به سوال مهم چگونه سویا را سرخ کنیم؟ پاسخ دهیم و روش مناسب برای سرخ کردن این پروتئین گیاهی را به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر شما یا هریک از اعضا خانواده به مزه و طعم سویا علاقه‌مند نیستید، می‌توانید با رعایت این نکات و بهره‌گیری از بهترین روش طعم دار کردن سویا، خوشمزه‌ترین غذاها را آماده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا