دانستنی ها

لیست تنقلات تولد | طرز تهیه تنقلات میز تولد

جشن تولد یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها برای تفریح با دوستان و خانواده محسوب می‌شود. همچنین می‌تواند یک تجربه فراموش‌نشدنی و و بی‌نظیر برای شما و همراهانتان باشد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر جشن تولدی تهیه تنقلات و خوراکی‌های مختلفی است که قرار است برای جشن آماده سازید. درواقع انتخاب تنقلاتی خوشمزه و منحصربه‌فرد می‌تواند جشن تولد را برای مهمانتان جذاب‌تر کند. با توجه به اینکه تنقلات فروشگاهی میان وعده‌های سالم و مناسبی نبوده و از مواد نگه‌دارنده ناسالم و کالری بالایی برخوردار هستند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که با تهیه تنقلاتی سالم در خانه، تولد خود را کنار عزیزان‌شان جشن بگیرند. اگر شما نیز به‌دنبال لیست تنقلات تولد برای آماده‌سازی یک جشن تولد جذاب و بی‌نظیر هستید، در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید تا به معرفی برخی از محبوب‌ترین تنقلات سالم بپردازیم.

پاستیل خانگی

طعم خوشمزه و رنگ جذاب پاستیل‌های خانگی و ژلاتین به‌کاررفته در تهیه آن‌ها مورد علاقه بیشتر افراد به‌ویژه بچه‌ها است. پاستیل‌های موجود در فروشگاه‌ها به‌دلیل برخورداری از افزودنی‌های نگهدارنده چندان مناسب مصرف به‌عنوان یک میان وعده یا تنقلات نیستند. بنابراین شما می‌توانید تنها در نیم‌ساعت پاستیل‌های خانگی خوشمزه و رنگارنگی را از لیست تنقلات تولد تهیه و از مصرف آن‌ها لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه پاستیل خانگی

  • پودر ژله با طعم دلخواه 1 بسته
  • پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
  • گلوکز مایع 2 قاشق غذاخوری
  • آب نصف لیوان

طرز تهیه پاستیل خانگی

  1. درون یک قابلمه کوچک یا شیر جوش نصف لیوان آب را به همراه پودر ژله و پودر ژلاتین بریزید و ترکیب را به‌گونه‌ای هم بزنید که پودر ژلاتین کاملا در آب حل شود. در ادامه 1 قاشق غذاخوری گلوکز مایع را به آن بیفزایید تا پاستیل شما به میزان کافی کش‌دار و شفاف شود.
  2. ظرف موردنظر را روی حرارت ملایم قرار دهید و منتظر بمانید تا آب به جوش بیاید. سپس شیر جوش را از روی شعله بردارید. ترکیب به‌دست‌آمده را در یک قالب کوچک و به شکل دلخواه خود بریزید؛ اما توجه داشته باشید که قالب باید کمی با روغن چرب شده باشد.
  3. البته شما می‌توانید از قالب‌های سیلیکونی مخصوص پاستیل نیز برای تهیه پاستیل‌های خوشمزه بهره بگیرید. در ادامه قالب را به مدت 2 ساعت در یخچال یا 20 دقیقه درون فریزر قرار دهید.
  4. در مرحله بعد از تهیه این آیتم از لیست تنقلات تولد، قالب را خارج نموده و از کاتر برای برش دادن پاستیل‌ها استفاده کنید. درنهایت پاستیل‌های خانگی شما آماده مصرف خواهند بود و شما می‌توانید آن‌ها را به مدت 2 ماه در یخچال نگهداری کنید.

پاستیل خانگی

پاپ کورن خانگی

یکی از جذاب‌ترین موارد در لیست تنقلات تولد که در بین ایرانی‌ها نیز بسیار پرطرفدار است، پف فیل یا پاپ کورن محسوب می‌شود. پاپ‌کورن علاوه‌بر خوشمزه بودن حاوی فسفر، پروتئین و آهن بوده و یکی از میان وعده‌های سالم در لیست تنقلات تولد به حساب می‌آید. شما تنها با چند دقیقه صرف وقت می‌توانید پاپ‌ کورنی ترد و تازه تهیه و در کنار دوستان و خانواده خود میل کنید.

مواد لازم برای تهیه پاپ‌ کورن خانگی

  • دانه ذرت 1 فنجان
  • نمک 1 قاشق چای‌خوری
  • روغن آفتاب‌گردان 5 قاشق غذاخوری

طرز تهیه پاپ‌ کورن خانگی

  1. ابتدا روغن آفتاب‌گردان را درون یک قابلمه استیل یا هر قابلمه نازک دیگری بریزید و ظرف موردنظر را روی حرارت قرار دهید تا روغن به میزان کافی داغ شود.
  2. در ادامه دانه‌های ذرت را با ادویه به روغن داغ شده اضافه کنید. زمانی‌که صدای ترکیدن اولین ذرت را شنیدید، حرارت شعله را کاهش دهید و تا زمانی‌که تمام ذرت ها نترکیده‌اند، درب قابلمه را برندارید.
  3. طی این مدت چند بار قابلمه را به چپ و راست تکان دهید تا ذرت‌ها به‌صورت یکنواخت حرارت ببینند.
  4. پس‌ از اینکه دیگر صدای ترکیدن ذرت‌ها را نشنیدید، شعله گاز را خاموش کنید و پس‌ از برداشتن درب قابلمه، پاپ کورن‌ها را درون کاسه دلخواه خود سرو کنید.

با این ترفند یه قهوه دلچسب آماده کن: آموزش 7 راز خوشمزه شدن قهوه و بهترین روش دم کردن قهوه

پاپ کورن خانگی

توپ گردویی

یک شیرینی گردویی ساده و خوشمزه که می‌توانید از آن به راحتی در چیدمان میز تولد خود کمک بگیرید، توپ گردویی محسوب می‌شود. این شیرینی جزو تنقلات ایرانی خوشمزه و محبوب بوده و شما می‌توانید با مواد در دسترسی آن را تهیه کنید. با توجه به اینکه برای شیرین کردن آن از مقداری خرما استفاده می‌شود، یک خوراکی بسیار سالم و مفید به‌شمار می‌آید. شما می‌توانید برای پذیرایی مهمانان خود از چایی در کنار توپ گردویی نیز استفاده کنید. با تهیه این توپ‌ها در سایزهای مختلف یک پذیرایی تولد منحصربه‌فرد خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه توپ گردویی

  • مغز گردو 1 پیمانه
  • پودر نارگیل نصف پیمانه
  • خرما بدون هسته 10 عدد
  • نشاسته ذرت نصف پیمانه
  • روغن 1 قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری
  • پودر قند یا پودر نارگیل برای تزئین به میزان لازم

طرز تهیه توپ گردویی

  1. برای تهیه توپ‌های گردویی خوشمزه ابتدا گردوها را به‌همراه پودر نارگیل درون غذاساز بریزید تا گردوها کاملا خرد شوند. خرما بدون هسته، نشاسته، ذرت، نمک و روغن را نیز به گردو و پودر نارگیل بیفزایید و مجدد غذاساز را روشن کنید تا تمام مواد به‌خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.
  2. حال خمیر به‌دست آمده را از غذاساز خارج کنید و با قاشق به‌صورت تکه‌تکه بردارید. سپس این تکه‌ها را بین دست‌هایتان گلوله کنید. توپ‌های گوله شده را درون پودر قند یا پودر نارگیل بغلتانید. حال روی یک سینی یا دیس کاغذ روغنی بکشید و توپ‌ها را روی آن بچینید.
  3. در مرحله بعد از تهیه این آیتم از لیست تنقلات تولد، سینی را به مدت 2 ساعت درون فریزر قرار دهید تا توپ‌های خمیری سفت شوند. پس‌ از گذشت این مدت آن‌ها را به یک ظرف دربسته منتقل کنید. شما می‌توانید توپ‌های گردویی را تا 2 هفته در فریزر نگه دارید. همچنین برای سرو بهتر توصیه می‌کنیم از 5 الی 10 دقیقه قبل از مصرف آن‌ها را از فریزر خارج نمایید تا بافت‌شان مقداری نرم شود.

برای تولد این دونات‌های لذیذ رو آماده کن: طرز تهیه دونات ساده بدون فر به روش بازاری

توپ گردویی

باسلوق میوه ای با به

اگر مدت زمان کافی برای تهیه خوراکی‌های خوشمزه و محبوب را دارید و به‌دنبال لیست تنقلات تولد می‌گردید، ما به شما باسلوق میوه‌ای با به را توصیه می‌کنیم. باسلوق میوه‌ای با به طعم و رنگی بسیار جذابی داشته و گزینه مناسبی برای تولد خواهد بود؛ اما باید توجه داشته باشید که از 2 الی 2 روز قبل برای تهیه این دسر اقدام کنید؛ چراکه برای آماده شدن نیاز به یک شب استراحت دارد. شما می‌توانید با تهیه برخی تنقلات مفید همچون باسلوق تولد خود را به زیباترین شکل ممکن برگزار کنید.

مواد لازم برای تهیه باسلوق میوه‌ای با به

  • به 12 عدد
  • آبلیمو یک چهارم فنجان
  • آب یک چهارم فنجان
  • شکر به میزان لازم

طرز تهیه باسلوق میوه‌ای با به

  1. برای تهیه این خوراکی از لیست تنقلات تولد ابتدا به‌ها را بشویید، پوست بکنید و 4 قاچ کنید. سپس به‌های خرد شده را به همراه آب لیمو و آب درون یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. پس‌ از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را کاهش دهید و به‌صورت مداوم مواد درون قابلمه را هم بزنید.
  2. در ادامه مراحل تهیه این خوراکی از لیست تنقلات تولد مدتی را منتظر بمانید تا به‌ها کاملا نرم و شبیه پوره شوند. سپس به‌های نرم شده را با استفاده از همزن برقی یا دستی کاملا له کنید تا پوره‌ای یکدست و نرم حاصل شود. البته شما می‌توانید پوره به را درون صافی ریزی بریزید تا تفاله‌های آن به‌طور کامل جدا شوند.
  3. در مرحله بعد به ازای هر فنجان پوره، 1 فنجان شکر درون ماهیتابه ریخته و روی حرارت کم قرار دهید. پوره را به‌صورت مداوم هم بزنید تا شکر کاملا ذوب و پوره نیز به میزان کافی غلیظ شود. به یاد داشته باشید که رنگ پوره به شما در این مرحله متمایل به قرمز خواهد شد. پوره را تا زمانی روی حرارت قرار دهید که وقتی یک قاشق چوبی داخل آن می‌کشید، رد قاشق باقی بماند و مایه باسلوق میوه‌ای کاملا غلظت پیدا کرده باشد.
  4. در ادامه روی یک سینی کاغذ روغنی بیندازید و مایه باسلوق را به‌صورت داغ روی کاغذ پخش کنید. یک کاغذ روغنی دیگر روی مایه قرار داده و به‌آرامی با دست فشار دهید تا باسلوق کاملا مسطح شود. سپس اجازه دهید که باسلوق به مدت یک شب در دمای محیط باقی بماند تا خنک گردد.
  5. در مرحله بعد کاغذ روغنی بالایی را از روی مایه باسلق بردارید. سینی را روی سطح کار برگردانید و کاغذ زیرین را نیز از این دسر جدا سازید. سپس باسلوق میوه‌ای را با استفاده از چاقو به قطعات مربعی کوچک تقسیم نمایید و آن‌ها را روی یک کاغذ روغنی قرار دهید تا کاملا خشک شوند. توصیه می‌کنیم طی این مدت چند بار باسلوق‌ها را برگردانید تا طرف دیگر آن‌ها نیز کاملا خشک شود. پس‌ از اینکه باسلوق‌های میوه‌ای کاملا آماده و خشک شدند، آن‌ها را در مقداری شکر دانه ریز بغلتانید و سپس درون کاغذ مخصوص قرار دهید.

باسلوق میوه ای با به

گرانولا

یکی از تنقلات محبوب و پرطرفدار که می‌توان آن را سالم‌ترین آیتم در لیست تنقلات تولد دانست، گرانولا است. شما تنها با داشتن چند تکه آجیل خشک، مقداری جو دوسرم کنجد، عسل و تکه‌های میوه می‌توانید این خوراکی خوشمزه و مقوی را در خانه برای جشن تولد و مهمانی‌های خود تهیه کنید. همچنین این خوراکی در کنار منوی غذا برای شام تولد می‌تواند باعث احساس سیری کامل در مهمانان شما شود.

مواد لازم برای تهیه گرانولا خانگی

  • سبوس جو دوسر 2 فنجان
  • میوه خشک 1 فنجان
  • کنجد نصف فنجان
  • عسل 2 قاشق غذاخوری
  • شیره انگور 1 لیوان
  • انجیر خشک 10 عدد
  • زردآلوی خشک 10 عدد
  • خرما 10 عدد
  • بادام بوداده 1 قاشق چای‌خوری
  • گردو، پسته یا بادام 1 فنجان
  • پودر نارگیل 1 قاشق چای‌خوری
  • دارچین 1 قاشق چای خوری
  • کره گیاهی 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه گرانولا

  1. برای تهیه این خوراکی خوشمزه از لیست تنقلات تولد ابتدا باید هسته‌های خرما را جدا نموده و آن‌ها را ریش ریش کنید. سپس خرما ریش‌ ریش شده را به همراه مغزها، زردآلو و انجیر خشک، پودر نارگیل و کنجد با کمک مخلوط‌کن به مدت چند دقیقه مخلوط نمایید تا مقدار ریز شوند. سپس ترکیب حاصل شده را درون یک کاسه بزرگ بریزید و پودر دارچین و سبوس جو دوسر را به آن بیفزایید.
  2. در یک قابلمه کوچک شیره انگور، کره گیاهی و عسل را چند دقیقه روی حرارت قرار دهید تا کمی داغ شود. سپس مخلوط تهیه شده را به مواد خشک اضافه و با قاشق چوبی مخلوط کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله ترکیب را باید به اندازه‌ای هم بزنید که تمام مخلوط به‌طور مساوی یک‌دست شود.
  3. درون یک سینی بزرگ، کاغذ روغنی مناسبی بیندازید و مخلوط گرانولا را با فشار دست روی آن صاف کنید. سپس روی گرانولا را با کیسه فریزر یا کاغذ روغنی بپوشانید و به مدت 1 ساعت در یخچال یا 20 دقیقه در فریزر بگذارید تا سفت شود. پس‌ از گذشت این مدت گرانولا را به تخته آشپزخانه منتقل داده و به اندازه دلخواه خود برش بزنید.

این دسر فوری، برای وقتایی که فرصت زیادی نداری؛ بهترین گزینه‌س: دسر ساده و سریع یخچالی بدون شیر

گرانولا

سخن پایانی

تنقلات یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر جشن تولدی محسوب می‌شود که باید در کنار ایده سورپرایز تولد به آن نیز توجه کافی داشته باشید. درواقع خوراکی‌های خوشمزه در هر جشنی تجربه بی‌نظیری را برای میهمانان رقم می‌زنند. از ژله و کیک های لطیف و خوش‌طعم تولد گرفته تا پاپ‌کورن و انواع شیرینی‌ها همگی می‌توانند در تکمیل شدن میز پذیرایی شما کمک‌کننده باشند. همچنین یکی دیگر از نکاتی که باید برای تهیه لیست تنقلات تولد به آن توجه کافی داشته باشید، تزئین مناسب این خوراکی‌ها است. توصیه می‌کنیم خوراکی و تنقلات تهیه‌شده را به‌صورت خلاقانه و زیبا تزئین کنید تا همه‌چیز به بهترین شکل ممکن انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا