نوشیدنی گرم

آموزش 7 راز خوشمزه شدن قهوه و بهترین روش دم کردن قهوه

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که روز خود را با یک فنجان قهوه عالی آغاز کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوند؛ اما همیشه دسترسی به کافی‌شاپ امکان‌پذیر نیست. بنابراین لازم است که خود به‌تنهایی در منزل یا محل کار خود قهوه مورد علاقه‌شان را تهیه و میل کنند. تهیه قهوه در منزل آن‌چنان دشوار نبوده و با تکنیک‌های مناسبی می‌توانید یک قهوه خوشمزه و مشابه با قهوه‌هایی که در کافه‌‌ها سرو می‌شود، تهیه نمایید. بنابراین اگر نکات ساده دم کردن قهوه را به‌درستی رعایت کنید، به‌راحتی می‌توانید هرروز صبح یک فنجان قهوه کامل و حرفه‌ای را برای خود آماده سازید. امروز در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم 7 راز خوشمزه شدن قهوه را بیان کنیم. اگر شما نیز علاقه‌مند به تهیه یک قهوه بی‌نظیر و خوش‌عطم هستید؛ اما راز خوشمزه شدن قهوه را نمی‌دانید، تا انتها این مطلب با ما همراه باشید.

از دانه کامل قهوه برای تهیه قهوه در خانه استفاده کنید

در حقیقت اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه در خانه این است که دانه‌های قهوه را خودتان آسیاب کنید. مهم‌ترین مزیت استفاده از دانه کامل قهوه این است که شما تازه‌ترین فنجان قهوه را در هر زمان خواهید داشت. بنابراین نه‌تنها می‌توانید قهوه را در زمان مورد نیاز میل کنید؛ بلکه می‌توانید آن را به بافت دلخواه نیز آسیاب نمایید. عطر و طعم قهوه‌ای که به‌تازگی آسیاب شده، به‌طرز بی‌نظیری فریبنده است. درنتیجه از مصرف قهوه‌ای که در معرض رطوبت و اکسیژن قرارگرفته، اجتناب کنید. استفاده از قهوه تازه آسیاب شده پیش‌ از دم كردن قهوه با قوري و دیگر دستگاه‌های قهوه‌ساز، به شما کمک می‌کند تا خوشمزه‌ترین فنجان را از دانه‌های خود بگیرید و درنهایت فنجان قهوه‌ای مشابه با قهوه کافی‌شاپ‌ها در خانه خواهید داشت.

انواع قهوه را بشناس: آشنایی با انواع قهوه

راز خوشمزه شدن قهوه

از کهنه شدن دانه‌ های قهوه جلوگیری کنید

همیشه دانه‌های قهوه بازشده را در ظرفی که رطوبت و هوا به آن نفوذ ندارد، نگهداری کنید. ظروف سرامیکی یا ظرف شیشه‌ای که دارای واشر لاستیکی هستند، بهترین انتخاب برای نگهداری از دانه‌های قهوه محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید که فریز کردن دانه‌های قهوه و نگهداری از آن‌ها در یخچال، گزینه مناسبی نخواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم دانه‌های قهوه تازه خریداری‌شده را در دمای اتاق نگهداری کنید. همچنین همیشه به‌اندازه نیاز چندروزه‌تان قهوه بخرید و هنگام خرید از تازه بودن قهوه اطمینان حاصل کنید. هرچه قهوه تازه‌تر باشد، طعم و عطر قوی‌تری نیز خواهد داشت. درصورتی‌‌که مجبور بودید از بسته‌بندی‌های بزرگ قهوه استفاده کنید، حتما درب ظرف را پس از هر بار استفاده کاملا محکم و کیپ ببندید.

این نوشیدنی رو برای پذیرایی از مهمونات فراموش نکن: طرز تهیه چای لاته خانگی و خوش طعم

کیفیت و دمای آب را بسنجید

برای تهیه قهوه در خانه عامل دیگری که در خوب یا بد شدن طعم نوشیدنی شما تاثیر قابل‌توجهی دارد، دما آب است. درواقع اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه مربوط به دما آب می‌شود. دما آب مناسب برای تمام روش‌های تهیه قهوه در خانه ازجمله دم كردن قهوه با موکاپات، دم كردن قهوه با قهوه جوش و… حدود 90 الی 94 درجه سانتی‌گراد است. توجه داشته باشید که هرچه دمای آب بیشتر شود، عصاره گیری سریع‌تر انجام‌شده و ممکن است ترکیباتی که نباید نیز از دانه قهوه استخراج و در طعم نهایی قهوه شما تاثیر بگذارد. همچنین هرچه دما آب پایین‌تر باشد و عصاره گیری دیرتر انجام‌ شود، برخی ترکیبات ضروری موجود در قهوه استخراج نمی‌شوند. بنابراین دما آب از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر طعم قهوه بوده که در واقع می‌توان آن را مهم‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه نیز دانست. اگر می‌خواهید طعم قهوه شما به طعمی که دوست دارید نزدیک‌تر باشد، همواره توصیه می‌کنیم دمای آب را بین 90 الی 94 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. همچنین جالب است بدانید که اگر آب مورداستفاده شما بوی عجیب یا مزه بدی دارد، قهوه شما نیز آن طعم و بو را خواهد گرفت. بنابراین استفاده از آب تصفیه‌شده از بهترین کارهایی است که می‌توانید پیش‌ از دم کردن قهوه ترک، فرانسه و به‌طورکلی هر نوع قهوه‌ی دیگری انجام دهید.

راز خوشمزه شدن قهوه

از ترازو استفاده کنید

اگر می‌خواهید قهوه شما تا جای ممکن خوش‌طعم و عطر باشد، از ترازو برای اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه خود بهره بگیرید. استفاده از ترازو یکی از عللی است که باعث می‌شود کافی‌شاپ‌ها همیشه قهوه خوشمزه‌تری در مقایسه با قهوه تهیه‌شده در خانه، داشته باشند. بنابراین استفاده از ترازو اصلی‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید قهوه خود را تا حد ممکن خوشمزه در خانه سرو کنید، مهم است که نسبت بین میزان مصرف قهوه و مقدار آب را بدانید. درواقع دقتی که یک ترازو برای دم كردن قهوه فرانسه، ترک، اسپرسو و… ارائه می‌کند، فقط یک‌بار طعم و تعادل را افزایش نمی‌دهد؛ بلکه هر بار باعث تقویت هرچه بهتر آن خواهد شد.

به نظافت منظم دستگاه قهوه ساز پایبند باشید

یکی از مهم‌ترین نکات و رازهای خوش‌طعم‌تر شدن قهوه، نظافت منظم دستگاه قهوه‌ساز پس‌ از هر بار استفاده است. بنابراین به‌جای اینکه اجازه دهید دستگاه قهوه ساز شما مدت زمان طولانی کثیف و آلوده باقی بماند، آن را هر بار بعد از استفاده تمیز کنید تا قهوه‌تان طعم بهتری پیدا کند. درواقع راز خوشمزه شدن قهوه به رعایت نظافت نیز بازمی‌گردد. بنابراین اگر قصد دم كردن قهوه روي گاز یا دستگاه قهوه‌ساز را دارید، هر بار بعد از مصرف آن را با دقت تمیز کنید تا هرگونه رسوب معدنی و آلودگی از بین برود. همچنین توصیه می‌کنیم ظرف‌های نگهداری قهوه و آسیاب قهوه‌تان را نیز تمیز کنید تا هرنوع تجمع روغنی کاملا از بین برود. پیش‌ از استفاده مجدد از دستگاه قهوه‌ساز نیز آن را کاملا بشویید تا قهوه‌ای با کیفیت بالا دریافت نمایید.

اگه عاشق نوشیدنی های گرم هستی، این رسپی رو از دست نده: طرز تهیه قهوه دارچینی

راز خوشمزه شدن قهوه

عمل عصاره گیری از قهوه را به شکلی اصولی انجام دهید

امروزه روش‌های متفاوتی برای تهیه قهوه وجود دارد. شما لازم است متناسب با نوع روشی که انتخاب می‌کنید، به مدت زمان عصاره‌گیری نیز دقت فرمایید. درحقیقت مهم‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه این است که عصاره‌گیری از قهوه را به‌درستی انجام دهید. اگر مدت زمان عصاره‌گیری از قهوه بیش‌ از اندازه طولانی شود، قهوه‌تان تلخ شده و اگر کم باشد قهوه آبکی و بی‌مزه خواهد شد. در روش‌هایی که قهوه با استفاده از سیستم چکه‌ای تهیه می‌شود، زمان نرمال برای تهیه قهوه 2 الی 4 دقیقه بوده و در اسپرسو این زمان حدود 20 ثانیه خواهد بود. همچنین در سیستم‌های قطره‌چکانی نیز مدت زمان تهیه قهوه تقریبا 5 دقیقه خواهد بود.

قهوه را به بهترین شکل ممکن سرو کنید

یکی از مهم‌ترین نکات که در خوشمزه شدن قهوه تاثیر بسزایی دارد، نحوه سرو آن محسوب می‌شود. شما قرار است که از نوشیدن قهوه خود نهایت لذت را ببرید. بنابراین لازم است که آن را به بهترین شکل سرو کنید. برای انجام این کار یک فنجان یا ماگ از پیش گرم شده تهیه نمایید تا عطر و طعم قهوه در آن حفظ شود. توجه داشته باشید که قهوه را مجددا نمی‌توانید گرم کنید؛ چراکه عطر آن کاملا از دست می‌رود. بنابراین شما می‌توانید تنها حرارت قهوه را حفظ کنید که انجام این کار نیز به مدت حداکثر 40 دقیقه امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین هنگام سرو قهوه از چاشنی‌ها و افزودنی های مختلف مانند شیر خام و شکر استفاده کنید تا طعم قهوه شما فوق‌العاده خوشمزه و بی‌نظیر شود. البته توجه داشته باشید که نباید مقدار افزودنی‌ها بیش‌ از اندازه باشد؛ چراکه ممکن است طعم اصلی قهوه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین روش دم کردن قهوه

امروزه روش‌های متفاوتی برای دم كردن قهوه با شير و آب وجود دارد و شما می‌توانید از انواع دستگاه‌ها و ابزارآلات مخصوص برای تهیه قهوه بهره بگیرید. در حقیقت شما پیش‌ از تهیه قهوه، باید بدانید که چه میزان قهوه قصد دارید آماده‌ سازید؟ و چه نوع قهوه‌ای را بیشتر دوست دارید؟ در ادامه پس‌ از پاسخ به این سوال‌ها به سادگی می‌توانید روش مناسبی را برای دم کردن قهوه برگزینید. شما می‌توانید از قهوه جوش دسته‌دار و برای دم كردن قهوه بدون قهوه جوش از ابزارهایی همچون موکاپات، فرنچ پرس، اسپرسو ساز، کمکس و… بهره بگیرید. هریک از این دستگاه‌ها روش به‌خصوصی را برای دم کردن قهوه فوری دارند. بنابراین اگر قصد دم كردن قهوه اسپرسو یا هر نوع قهوه دیگری را دارید، ابتدا باید از فوت‌وفن استفاده از دستگاه مربوطه اطلاعات لازم را کسب کنید تا مرحله عصاره گیری و آماده‌سازی قهوه‌تان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

با این نوشیدنی لذت بخش آرامش بگیر: طرز تهیه چای به خانگی خوشمزه و طبیعی

راز خوشمزه شدن قهوه

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام نکات قهوه و هرآنچه که برای بهره‌مندی از یک قهوه خوش‌طعم لازم است به‌طور دقیق رعایت کنید را بیان کنیم. همچنین توصیه می‌کنیم از انواع ابزارآلات مخصوص تهیه قهوه بهره بگیرید تا به طعم و عطر دلخواه و موردنظر خود برسید. حال که با مهم‌ترین راز خوشمزه شدن قهوه آشنا شدید، به راحتی می‌توانید با دم کردن قهوه‌ای بی‌نظیر و باکیفیت از نوشیدن آن کنار خانواده و دوستان خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا