نوشیدنی گرمنوشیدنی

طرز تهیه چای لاته خانگی و خوش طعم

چای لاته از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا بوده و چای در ایران از یک مفهوم کلی برخوردار است. به این معنا که چای سیاه، چای معطر، چای گل سرخ و چای سبز همه آن‌ها به نام چای خوانده می‌شوند. در صورتی‌که در دیگر کشورها چای به نوشیدنی‌های معطر اطلاق می‌گردد و tea را به همان چای سیاه خودمان می‌گویند. پس چای لاته به‌ دلیل ترکیب چای و ادویه‌جات به همراه چای سیاه، چای نام دارد. طرز تهیه چای لاته بسیار ساده است و با دنبال کردن دستورات ذکر شده می‌توانید یک نوشیدنی بکر را میل کنید.ادامه این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ را از دست ندهید.

چای لاته چیست؟

چای لاته، ترکیبی از چای ماسالا همراه با شیر است. چای ماسالا از ادویه‌جات هندی (میخک، دارچین، جوز هندی، فلفل سیاه، رازیانه، هل و …) و چای سیاه تشکیل‌ گردید. چای ماسالا در ابتدا در کشور هندوستان تهیه گشته و به مرور زمان و کسب محبوبیت میان افراد در سراسر دنیا گسترده شد. در ترکیب چای لاته شیر را به ‌دلیل آرام‌ بخشیدن به اعصاب استفاده نموده و در بیشتر نوشیدنی‌ها وجود دارد. اما در چای لاته بیشتر به علت ملایم کردن طعم تند و تیز ادویه‌جات‌ مورد استفاده قرار گرفت.

در هنگام استفاده از چای ماسالا در زمان طولانی به دلیل وجود ادویه‌جات فراوان اذیت خواهید شد. به همین خاطر کارشناسان تغذیه برای این‌که بتوان یک نوشیدنی با طعم ملایم داشت در این ترکیب از شیر استفاده کرده‌اند که سبب شد تا چای ماسالا را به چای لاته تبدیل گردد.

طرز تهیه چای لاته

مواد لازم برای تهیه چای لاته

  • چای سیاه دو قاشق غذاخوری
  • دو لیوان آب
  • دو لیوان شیر
  • زنجبیل تازه
  • شیرین‌کننده (عسل، شربت افرا، نیشکر، شکر، شما قهوه‌ای و …)
  • ادویه‌جات هندی (میخک، هل، دارچین، رازیانه، فلفل سیاه، جوز هندی و …)

طرز تهیه چای لاته

مرحله اول: ابتدا برای تهیه چای لاته نیاز است تا ادویه‌جات هندی را درون ماهی‌تابه ریخته و به مدت چند دقیقه روی شعله ملایم تفت دهید تا به خوبی عطر ادویه‌‌ها پخش شود. چای سیاه را به همراه زنجبیل حلقه شده و آب درون قوری بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی شعله ملایم بجوشانید.

مرحله دوم: ادویه‌جات خود را به کمک چاقو کمی خرد کرده و سپس درون قوری بریزید، و اجازه دهید مدتی مواد با ادویه‌جات بجوشد. هنگامی‌که بوی ادویه‌ها درآمد به آن شیرین‌کننده دلخواه خود را اضافه نمایید. در هنگام ریختن چای لاته درون لیوان لازم است از یک صافی استفاده کنید.

مرحله آخر: شیر خود را با کمک دستگاه‌های فوم، فوم بزنید و درون لیوان چای لاته بریزید؛ به‌ این دلیل که شیر فوم دارد بهتر است از سطح لیوان کمی فاصله داشته باشد. تقریباً در سه چهارم هر لیوان چای و یک چهار دیگر آن را شیر فوم داده شده قرار دهید.

فواید چای لاته

مواد لازم برای تهیه چای لاته کاراملی

  • چای سیاه دو قاشق غذاخوری
  • سس کارامل سه قاشق غذاخوری
  • شیر دو لیوان
  • آب دو لیوان
  • شیرین‌کننده (شکر، شکر قهوه‌ای، نیشکر، عسل و …)
  • ادویه‌جات هندی (میخک، دارچین، رازیانه، هل، جوز هندی، فلفل سیاه و …)

طرز تهیه چای لاته کاراملی

مرحله اول: برای شروع ابتدا ادویه‌ها را درون ماهی‌تابه بریزید و به مدت چند دقیقه روی حرارت ملایم آن را تفت دهید. شیر و سس کارامل را با یکدیگر مخلوط کنید تا به خوبی با هم ترکیب شوند تا یک لیوان شیر کاراملی یک‌دست را تحویل بگیرید. ادویه‌جات هندی را پس از آن‌که تفت دادید همراه با شیر کاراملی و آب و چای سیاه درون یک قوری ریخته و بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشند.

مرحله دوم: سپس شیرین‌کننده دلخواه خود را به قوری اضافه کنید و برای ریختن درون لیوان از یک صافی استفاده نمایید. شیر را به کمک دستگاه فوم، فوم دهید و روی چای بریزید و این نکته را در نظر داشته باشد که باید در سه چهارم لیوان چای و در یک چهارم دیگر آن شیر فوم داده شده قرار گیرد.

چای لاته کاراملی چیست

کلام آخر

چای لاته نوشیدنی گرم بر پایه شیر و چای ماسالا بوده که در فصول سرد سال جایگزین خوبی برای چای سیاه محسوب می‌شود. به‌ دلیل وجود ادویه‌جات هندی، این چای برای سلامت قلب، کاهش قند خون، تقویت سیستم گوارش، افزایش متابولیسم و کاهش وزن مناسب است و همچنین این چای کافئین خیلی کمی نسبت به چای سیاه دارد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا