سوپپیش غذا

طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

سوپ شیر یا سوپ سفید یکی از انواع سوپ‌های خوشمزه بین‌المللی به حساب می‌آید که با مواد متنوعی درست می‌شود. طرز تهیه سوپ سفید و طعم آن بسیار خاص بوده و طرف‌داران بسیار زیادی نیز دارد. در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم طرز تهیه سوپ شیر و خامه و قارچ را به شما عزیزان آموزش دهیم و راز خوشمزه شدن سوپ شیر را بیان کنیم؛ بنابراین در صورت تمایل برای سرو این سوپ خوشمزه، تا انتهای مقاله طرز تهیه سوپ سفید همراه ما باشید.

طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر و جو پرک

  • شیر: ۵۰۰ سی‌سی (نیم لیتر)
  • سینه مرغ: ۱ عدد
  • قارچ: ۲۵۰ گرم
  • جو پرک: ۱۰۰ گرم
  • هویج: ۱ عدد متوسط
  • آبلیمو: ۱ ق سوپ‌خوری
  • پیاز: ۲ عدد
  • خامه: 100 میلی‌لیتر (اختیاری)
  • جعفری خرد شده: ۱  قاشق غذاخوری
  • روغن‌مایع: به مقدار لازم
  • فلفل سیاه، زردچوبه و نمک: به مقدار لازم

سوپ جو رو این مدلی درست کن: طرز تهیه سوپ جو با شیر و مرغ به روش رستورانی

طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

طرز تهیه سوپ شیر و قارچ مجلسی

در این قسمت از مقاله طرز تهیه سوپ سفید، روش پخت این سوپ خوشمزه را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله برایتان بیان کرده‌ایم.

  • مرحله اول، پخت مرغ

در ابتدا باید سینه مرغ را شسته و به همراه ۱ عدد پیاز ۴ قاچ شده، ۴ لیوان آب و مقدار کمی نمک به یک قابلمه مناسب اضافه کنید. حرارت گاز را باید زیاد کنید تا آب بجوشد، بعد از  به جوش‌آمدن آب، حرارت را ملایم کنید تا سینه مرغ به‌آرامی بپزد. بعد از اینکه مرغ به‌صورت کامل پخته شد، آن را از قابلمه خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شود و بعد مرغ را به حالت ریش‌ریش خرد کنید و کنار بگذارید.

  • مرحله دوم، تفت دادن پیاز

پوست پیاز را بگیرید و بعد آن را به‌صورت نگینی ریز خرد کنید؛ سپس یک قابلمه مناسب را بر روی حرارت گاز قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید و اجازه دهید تا روغن به خوبی داغ شود. بعد پیاز نگینی شده را هم به قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا پیاز سبک و نرم شود. بعد از شفاف و نرم‌شدن پیاز، مقدار مناسبی زردچوبه به آن بیفزایید و تفت‌دادن پیاز را  تازمانی که زردچوبه کاملاً با پیاز یکدست شود ادامه دهید. البته باید اشاره کنیم که اگر تمایل دارید سوپ شما کاملاً سفید بماند، میزان زردچوبه را خیلی کم و یا حذف کنید.

  • مرحله سوم، افزودن جو پرک و هویج

در ادامه مراحل طرز تهيه سوپ شير با جو، باید هویج را هم به‌صورت نگینی ریز خرد نمایید. بعد از خردکردن هویج، آن را همراه با جو پرک به درون قابلمه حاوی پیاز اضافه کنید. سپس آب مرغ را از صافی رد ‌کرده و آن را هم به مواد سوپ  بیفزایید. در این مرحله باید حرارت گاز را کم کنید تا جو پرک لعاب بیندازد. در نظر داشته باشید که جو پرک برای لعاب انداختن باید حدود دو ساعت روی حرارت گاز بماند. نکته مهم دیگری که باید در این مرحله رعایت کنید، این است که جو پرک خیلی سریع به ته قابلمه می‌چسبد؛ بنابراین لازم است که  هر چند دقیقه یک‌بار، سوپ را هم بزنید تا جو پرک ته نگیرد. بعد از لعاب انداختن جو پرک، مرغ ریش‌ریش شده را همراه با شیر به قابلمه بیفزایید و اجازه دهید که شیر به مدت حدود ۲۰ دقیقه به خورد مواد برود.

  • مرحله چهارم، پخت سوپ شیر

در این مرحله قارچ‌ها را به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید و به همراه مقداری روغن در یک تابه کوچک تفت دهید. در این حین آبلیمو را هم به تابه اضافه کنید تا از سیاه‌شدن قارچ‌ها جلوگیری کند. بعد از این که قارچ‌ها را به‌خوبی تفت دادید و نرم شدند، آن را هم به قابلمه حاوی سوپ سفید اضافه کنید.

بهتر است در این مرحله از طرز تهیه سوپ سفید، میزان فلفل و نمک سوپ را اندازه‌گیری کنید تا در صورت نیاز، فلفل و نمک نیز بیفزایید. اگر می‌خواهید سوپ شما خیلی سفت نشود آن را بعد از چند قُل از روی حرارت بردارید؛ چرا که هر چقدر سوپ شیر شما بیشتر روی حرارت بماند، سفت‌تر و غلیظ‌تر می‌شود. در صورتی که مشکلی با چربی و کالری خامه ندارید می‌توانید مقداری خامه نیز به سوپ اضافه کنید. بعد از اینکه سوپ سفید شما آماده شد آن را در ظرف سوپ‌خوری کشیده و با جعفری خرد شده تزیین کنید. نوش جان!

با این سوپ لذیذ، یه پیش غذای مجلسی برای مهمونات تدارک ببین: طرز تهیه سوپ قارچ خوش طعم و لذیذ به سبک جدید

طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

نکات تهیه سوپ سفید یا سوپ شیر

  • اگر دوست دارید که سوپ سفید شما خوش‌رنگ باقی بماند، زردچوبه را حذف کنید. همچنین می‌توانید برای تهیه سوپ شیر از فلفل سفید استفاده نمایید.
  • لزومی ندارد که آب قارچ‌ها به‌صورت کامل کشیده شود، در حد کمی تفت‌دادن کافی است.
  • در صورت تمایل برای طرز تهیه سوپ شیر بدون مرغ، شما می‌توانید مرغ را حذف کرده و تنها از عصاره مرغ استفاده نمایید. در این صورت طرز تهیه سوپ جو سفید بدون مرغ را انجام داده‌اید.
  • برای لعاب و غلظت بیشتر سوپ می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری آرد را در آب یا شیر حل کنید و یا یک عدد سیب‌زمینی رنده شده را به سوپ اضافه کنید.
  • در طول پخت باید در قابلمه نیمه‌باز باشد.
  • بهتر است برای جلوگیری از بریدن شیر، شیر به دمای محیط برسد و سپس استفاده شود؛ بنابراین نباید مستقیم شیر را از یخچال بردارید و داخل قابلمه بریزید.
  • زمان افزودن خامه بسیار اهمیت دارد و نباید خامه را به سوپ در حال جوشیدن اضافه کنید.
  • بهتر است که از شیر پرچرب استفاده نمایید.
  • اگر تمایل به آموزش طرز تهیه سوپ شیر برای 20 نفر و طرز تهیه سوپ شیر و خامه و قارچ برای ۱۰ نفر را دارید، باید بگوییم که روش اشاره در این مطلب برای سه یا چهار نفر کافی است و شما بر حسب تعداد مهمان‌های خود می‌توانید نسبت مواد اشاره شده را بیشتر کنید.

در بارداری چی بخوریم؟ طرز تهیه بهترین غذاهای دوران بارداری

طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

جمع بندی

در این مطلب طرز تهیه سوپ سفید را برای شما عزیزان آموزش دادیم و فوت و فن‌های آن را نیز بیان کردیم؛ تا شما سروران بتوانید این سوپ را به‌آسانی و در منزل خودتان تهیه کنید. همان‌طور که می‌دانید این سوپ به دلیل خوشمزه بودن آن، کاربرد فراوانی در مجالس و مهمانی‌ها دارد. از این که تا انتهای مقاله طرز تهیه سوپ سفید همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.

سؤالات متداول

  1. چیکار کنیم سوپ شیر نبره؟

برخی از افراد ممکن است بعد از اضافه‌کردن شیر به سوپ سفید با این مشکل مواجه ‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل هرگز نباید شیر سرد را به قابلمه حاوی سوپ اضافه کنید؛ بنابراین حتماً از شیر ولرم استفاده نمایید.

  1. چیکار کنیم سوپ شیر و جو لعاب بندازه؟

برای لعاب انداختن سوپ شیر و جو باید اجازه دهید جو حدود یک الی دو ساعت درون مواد سوپ شما بجوشد.

  1. چیکار کنیم سوپ خوشمزه بشه؟

لعاب انداختن و رعایت نسبت مواد به کار رفته در سوپ، منجر به خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

  1. چیکار کنیم سوپ سر نره؟

یکی از بهترین ترفندها برای جلوگیری از سررفتن سوپ، استفاده از یک قاشق بزرگ چوبی است. بدین منظور می‌توانید یک قاشق تمیز چوبی را داخل قابلمه حاوی سوپ به نحوی بگذارید که دسته قاشق‌های چوبی بر روی لبه قابلمه قرار بگیرد.

  1. چیکار کنیم سوپ شیر سفت شود؟

برای لعاب انداختن و غلیظ شدن سوپ شیر، طبق مواردی که در مقاله طرز تهیه سوپ سفید نیز مطرح شد، باید اجازه دهید که جو پرک حدود یک الی دو ساعت در سوپ بجوشد. اما در نظر بگیرید که اگر حواس خود را جمع نکنید ممکن است سوپ شما بیش از حد سفت شود و کیفیت و خوشمزگی خود را از دست بدهد.

  1. اگر سوپ شیر سفت شد چه کنیم؟

در صورتی که سوپ شیر شما بیش از حد سفت شده است برای رفع آن باید مقداری شیر را تا جایی گرم کنید که هم‌دمای سوپ سفید شود؛ بعد به قابلمه حاوی سوپ بیفزایید و سوپ را به‌خوبی هم بزنید.

  1. چیکار کنیم سوپ جو ته نگیره؟

در نظر داشته باشید که جو پرک سریعاً در سوپ ته می‌گیرد؛ برای جلوگیری از ته گرفتن سوپ هر چند دقیقه یکبار آن را به‌خوبی هم بزنید.

  1. چیکار کنیم سوپ غلیظ بشه؟

برای غلیظ شدن سوپ اجازه دهید که جو پرک حدود یک الی دو ساعت در سوپ بپزد و غلیظ شود.

  1. چرا سوپ شیر میبرد؟

سرد بودن شیر اضافه شده به قابلمه سوپ سبب می‌شود که سوپ ببرد. برای جلوگیری از آن باید شیر را پیش از استفاده در محیط خارج از یخچال قرار دهید تا با محیط هم دما شود.

  1. چرا سوپ شیر دون دون میشه؟

اگر شیر خیلی سرد و مایه سوپ هم بیش از حد داغ باشد، سوپ سفید شما دون دون شده و دچار بریدگی می‌شود؛ همچنین باید آب‌لیمو را باید بعد از پخته‌شدن و در هنگام سرو به سوپ خود بیفزایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا