دانستنی ها

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

بکینگ ‌پودر به‌عنوان یک ماده حجم‌دهنده و سبک‌کننده نان و کیک شناخته می‌شود. اگر اهل کیک پختن یا نان‌پزی باشید، پس از یادگیری فرق خمیر مایه با بکینگ پودر و اهمیت وجود هریک از آن‌ها قطعا می‌دانید که بدون ماده حجیم‌کننده نمی‌توانید کیک و نان باکیفیت و خوبی بپزید؛ اما در برخی مواقع که ممکن است بکینگ پودر به‌راحتی در دسترس نباشد یا به هر دلیل نخواهید در کیک خود بکینگ‌ پودر بریزید، می‌توانید آن را با مواد دیگری جایگزین کنید. خوشبختانه مواد مختلفی هستند که می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان جایگزین بکینگ‌ پودر برای پخت کیک و شیرینی بهره بگیرید. در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به پاسخ سوال مهم میشه تو کیک بکینگ پودر نریخت؟ پاسخ دهیم و بهترین جایگزین بکینگ پودر را معرفی کنیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

ماست ساده

به جای بیکینگ پودر تو کیک چی بریزیم؟! ماست از تخمیر شیر بدست آمده و فرآیند تخمیر قند موجود در آن را می‌شکند. در این فرآیند غلظت اسید لاکتیک بیشتر شده و اسیدیته ماست افزایش می‌یابد. ماست ساده PH اسیدی داشته و زمانی‌که با جوش شیرین ترکیب شود، بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر خواهد بود. توجه داشته باشید که استفاده از ماسک ساده به‌عنوان جایگزین بکینگ‌ پودر بهتر از هر نوع ماست دیگری است؛ زیرا بدون این‌که طعم دیگری به مواد بدهد، اسیدیته موردنیاز را برای عمل آمدن خمیر فراهم می‌نماید. توصیه می‌کنیم به‌جای 1 قاشق چای‌خوری بکینگ ‌پودر، از یک‌چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین به همراه نصف فنجان ماست ساده استفاده کنید.

شیر ترش

یکی دیگر از مواد مناسب در لیست بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر برای پخت انواع کیک و نان، شیر ترش است. شیر در فرایندی به‌نام اسیدی شدن ترش شده و از مقدار PH آن کاسته می‌شود. با توجه به اینکه مواد اسیدی درون شیر ترش با جوش شیرین واکنش می‌یابند، این شیر مانند مانند بکینگ‌ پودر عمل می‌کند. بنابراین تنها لازم است به ازای 1 قاشق چای‌خوری بکینگ ‌پودر، از نصف فنجان شیر ترش و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین استفاده کنید.

پیش غذا برای مهمون، چی بپزم؟ طرز تهیه انواع پیش غذای ایرانی سنتی مجلسی برای مهمانی و دورهمی

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

ملاس

ملاس نوعی شیرین‌کننده بوده که به‌عنوان یک محصول فرعی فرایند تولید شکر نیز شناخته می‌شود. از ملاس می‌توان به‌عنوان بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر استفاده نمود؛ زیرا آن‌قدر اسیدی است که  در زمان ترکیب شدن با جوش شیرین واکنش اسید_باز ایجاد می‌نماید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از ملاس به‌عنوان جایگزین بکینگ‌ پودر باید علاوه‌بر کم نمودن مقدار مایعات مورد نیاز خمیر، از مقدار شیرین‌کننده‌ها نیز بکاهید. برای پخت کیک و شیرینی از یک چهارم فنجان ملاس به همراه 1 قاشق چای‌خوری جوش شیرین به‌جای 1 قاشق چای‌خوری بکینگ‌ پودر استفاده کنید.

کرم تارتار

کرم تارتار که با نام تارتارات هیدروژن پتاسیم نیز شناخته می‌شود یک پودر سفید اسیدی بوده که می‌توان به‌راحتی از آن به‌عنوان جانشین بکینگ‌ پودر استفاده کرد. کرم تارتار معمولا در قفسه ادویه فروشگاه‌ها یافت می‌شود و به‌راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. این محصول برای پایدار کردن سفیده تخم‌مرغ و خامه به‌کار می‌رود و از تشکیل بلورهای قند جلوگیری می‌کند. برای دریافت بهترین نتیجه توصیه می‌کنیم نسبت 2 به 1 کرم تارتار و جوش شیرین را رعایت نمایید. همچنین به جای 1 قاشق چای‌خوری بکینگ‌ پودر از یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین به‌همراه نصف قاشق چای خوری کرم تارتار استفاده کنید.

سرکه

سرکه به روش تخمیر تولید شده و طی آن الکل توسط باکتری‌ها به اسید استیک تبدیل می‌شود. این ماده با وجود طعم تند و تیزش در پخت بسیاری از نان و شیرینی‌ها استفاده می‌شود. درحقیقت مقدار PH اسیدی سرکه آن را به بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر تبدیل نموده است. درنتیجه زمانی‌که با جوش شیرین ترکیب شود، خمیر کیک و شیرینی‌ها را ورمی‌آورد. اگرچه هر نوع سرکه‌ای برای پخت نان و شیرینی بسیار موثر عمل می‌کند؛ اما سرکه سفید خنثی‌ترین طعم را داشته و رنگ محصول نهایی شما را تغییر نخواهد داد. برای تهیه کیک بدون بیکینگ پودر به‌جای هر قاشق چای خوری بکینگ‌ پودر، از نصف قاشق چای‌خوری سرکه و یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین استفاده کنید.

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

آب لیمو ترش

آب لیمو ترش حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک بوده و به‌همین دلیل زمانی‌که با جوش شیرین همراه می‌شود، اسید مورد نیاز را برای شروع واکنش اسید_باز فراهم می‌کند؛ اما چون طعم ترش لیمو بسیار قوی است، از آن تنها می‌توان در دستور پخت نان‌هایی استفاده نمود که به مقدار بسیار کمی بکینگ‌ پودر نیاز دارند. به‌ این‌ ترتیب طعم نهایی نان تغییر نخواهد کرد. لیموترش نیز یکی دیگر از مناسب‌ترین موارد در لیست بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر بوده که می‌توانید به‌راحتی آن را تهیه کنید.

آرد سلف رایزینگ

همان‌طور که می‌توان مواد مختلفی را جایگزین بکینگ‌ پودر کرد، امکان جایگزینی جوش شیرین با بکینگ‌ پودر نیز وجود دارد. بنابراین اگر پس از اطلاع از فرق جوش شیرین با بکینگ پودر برای شما نیز سوال پیش آمده که آیا میشه بجای جوش شیرین از بکینگ پودر استفاده کرد؟ در پاسخ باید بگوییم شما به‌راحتی می‌توانید با جایگزین کردن این دو موارد با یکدیگر کیک و نان دلخواه خود را بپزید. آرد سلف رایزینگ یکی از پرکاربردترین موارد در لیست بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر محسوب می‌شود؛ زیرا اگر زمانی جوش شیرین و بکینگ‌ پودر در دسترس نداشتید به‌راحتی می‌توانید از طریق آرد سلف رایزینگ کار خود را راه بیندازید.

این نوع آرد به‌گونه‌ای است که خود به‌تنهایی می‌تواند باعث ورآمدن و پف کردن خمیر نان شود. آرد سلف رایزینگ درحقیقت ترکیبی از آرد چندمنظوره، نمک و جوش شیرین است. بنابراین هرآنچه که برای پخت نان و شیرینی به آن احتیاج دارید، در این آرد یافت می‌شود. امروزه در کیک‌های آماده، بیسکویت‌ها و نان‌های حاضری از آرد سلف رایزینگ استفاده می‌گردد. شما به سادگی می‌توانید آرد سلف رایزینگ را در دستور غذا خود جایگزین کرده و مابقی مراحل را طبق دستور پخت موردنظر عمل کنید. در این حالت بکینگ‌پودر و جوش شیرین از مواد مورد نیاز حذف خواهند شد.

با این روش تو خونه چیپس میوه درست کن: خشك كردن كيوی در خانه با 3 روش ساده و فوری

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

آب دوغ

آب دوغ محصول لبنی تخمیر شده بوده که طعم تیز و ترشی دارد. معمولا آب دوغ هنگام کره گرفتن از خامه شیرین و به‌عنوان یک محصول جانبی این فرآیند تولید می‌شود. البته امروزه کارخانه‌ها با افزودن باکتری‌های کشت شده به شیر باعث تخمیر آن و تبدیل قند موجود در شیر به اسید می‌شوند که درنتیجه این فرآیند آب دوغ تولید می‌گردد. به‌دلیل اسیدی بودن آب دوغ ترکیب آن با جوش شیرین می‌تواند همان اثر بکینگ‌ پودر را در نان و شیرینی ایجاد کند. برای‌ اینکه محصول نهایی شما قوام و بافت مناسبی داشته باشد، توصیه می‌کنیم از مایعات دیگر به میزان کم‌تری به مواد خمیرتان بیفزایید. برای تهیه نان و شیرینی به جای 1 قاشق چای‌خوری بکینگ‌ پودر، یک ‌و نیم فنجان آب دوغ و یک چهارم قاشق چای‌خوری جوش شیرین اضافه کنید.

آب گازدار

آب گازدار نوعی نوشیدنی حاوی بی‌کربنات سدیم با جوش شیرین است که می‌توان از آن به‌جای بکینگ‌ پودر یا جوش شیرین برای آماده شدن خمیر نان و شیرینی و ورآمدن آن‌ها استفاده نمود. بنابراین آب گازدار بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر در نان و کیک خواهد بود. البته توجه داشته باشید که مقدار بی کربنات سدیم آب گازدار بسیار پایین بوده و برای پخت نان‌هایی کاربرد دارد که حجم آن‌ها باید فقط کمی افزایش یابد. به‌طور مثال برای پف‌دار کردن پنکیک‌ها از آب گازدار استفاده می‌شود. توصیه می‌کنیم برای کسب نتیجه هرچه بهتر به جای هر نوع مایعی از آب گازدار بهره بگیرید. زمانی‌که آب گازدار به‌جای شیر یا آب به‌کار رود، نان بسیار سبک و حجیم خواهد شد.

سفیده تخم مرغ زده شده

در بسیاری از نان و شیرینی‌ها به‌جای بکینگ ‌پودر یا حتی جوش‌ شیرین، از سفیده تخم‌مرغ زده شده استفاده می‌شود؛ چراکه این ماده در فرآیند تهیه پر از حباب‌های کوچک شده و می‌تواند نان را سبک و حجیم کند. معمولا از سفیده تخم‌مرغ زده شده در تهیه سوفله، پن‌کیک، مرنگ و انواع به‌خصوصی از کیک‌ها استفاده می‌شود.

این ماده را می‌توان جایگزین جوش شیرین در کیک نیز دانست. بنابراین اگر به بکینگ‌ پودر یا جوش شیرین دسترسی ندارید یا به دلیل مضرات بیکینگ پودر نمی‌‌خواهید از آن استفاده کنید، سفیده تخم‌مرغ زده شده بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. البته مقداری که از این ماده استفاده می‌نمایید، متناسب با دستور پخت کاملا متفاوت است. برای‌ اینکه سفیده‌های تخم‌مرغ سبک و پف‌دار شوند، آن‌ها را با سرعت پایین هم بزنید تا کف کند. سپس سرعت را افزایش دهید تا سفیده تخم‌مرغ زده شده به شکل قله‌های نرم دربیایند. پس‌ از اینکه تخم‌مرغ پف کرد، مواد خمیر نان را به آن بیفزایید.

به جای شیر تو کیک چی بریزیم؟! جایگزین شیر در کیک | بهترین پیشنهاد به جای شیر

بهترین جایگزین بکینگ پودر برای انواع پنکیک، کیک و شیرینی پزی

جمع بندی

بکینگ‌ پودر ماده بسیار مهمی بوده که در حجیم و آماده شدن خمیر نان، کیک و شیرینی تاثیر قابل‌توجهی دارد؛ اما شما می‌توانید با یادگیری طرز تهیه بکینگ پودر یا جایگزین نمودن برخی مواد با آن به نتیجه دلخواه خود برسید. در این مقاله سعی داشتیم بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر را به شما عزیزان معرفی کنیم. به‌ این‌ ترتیب اگر قصد تهیه نان یا کیک خانگی را دارید؛ اما بکینگ ‌پودر در دسترس نداشتید، می‌توانید با بهره‌گیری از یکی از موارد لیست بهترین جایگزین بکینگ‌ پودر نتیجه دلخواه خود را دریافت نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا