پیش غذا

طرز تهیه انواع پیش غذای ایرانی سنتی مجلسی برای مهمانی و دورهمی

پیش غذاها همانطور که از نامشان پیدا است، وعده‌های سبکی بوده که پیش از غذا اصلی سرو می‌شوند. در حقیقت پیش غذا می‌تواند به صورت سرد مانند انواع فینگر فود یا به صورت گرم مانند انواع سوپ و آش باشد. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از مواد اولیه متنوع، یکی از انواع پیش غذای ایرانی سنتی سریع و آسان را تهیه کنید. پیش غذاها بسیار متنوع بوده و طبقه‌بندی مختلفی دارند. البته فرهنگ استفاده از پیش غذا در ایران آنچنان متداول نبوده و بیشتر در خارج از کشور رایج است؛ اما اگر می‌خواهید با انواع پیش غذای ایرانی سنتی آشنا شوید، تا انتها این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید.

بورانی اسفناج

بورانی اسفناج یکی از انواع پیش غذای ایرانی سنتی بوده که می‌توانید از آن به عنوان یک میان وعده سالم و مقوی نیز استفاده کنید. این پیش غذا معمولا در کنار غذاهای سنتی سرو می‌شود. بورانی اسفناج پیش غذایی ساده، مقوی و سریع بوده که علاوه بر عطر و طعم بی‌نظیر، بسیار پرخاصیت است.

مواد لازم برای تهیه بورانی اسفناج

  • اسفناج 1 کیلوگرم
  • مغز گردو 4 قاشق غذاخوری
  • ماست چکیده 500 گرم
  • سیر 2 حبه
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه بورانی اسفناج

  1. برای تهیه این پیش غذای ساده و ارزان ابتدا پوست اضافی سیرها را بگیرید، به‌صورت ساطوری خرد کنید و کناری قرار دهید. در ادامه اسفناج‌ها را پاک کرده و حدود 10 دقیقه درون یک ظرف پر از آب قرار دهید. پس از گذشت این مدت اسفناج‌ها را بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس اسفناج‌ها را ساطوری خرد کرده و کناری قرار دهید.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه این پیش غذای ایرانی برای مهمانی ابتدا یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و سیر خرد شده و اسفناج را درون آن بریزید. نمک و فلفل سیاه را به اسفناج‌ها اضافه نموده و آنها را زیر و رو کنید تا آب بیندازند و آب اضافی اسفناج‌ها تبخیر شود.
  3. در ادامه وقتی اسفناج‌ها به خوبی پخته شدند، قابلمه را از روی حرارت بردارید و صبر کنید تا اسفناج‌ها به طور کامل خشک شوند.
  4. در مرحله بعد مقداری نمک و فلفل سیاه به ماست اضافه کنید و به خوبی آنها را با یکدیگر مخلوط نمایید. در ادامه و اسفناج را در یک ظرف مناسب ریخته و آنها را کاملا با یکدیگر ترکیب کنید تا یکدست شوند. مغز گردو را نیز خرد کرده و آن را به ترکیب تهیه شده اضافه نمایید.
  5. پس از آماده شدن این پیش غذا برای مهمانی شام آن را در کاسه‌های مخصوص ماست‌خوری بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. پس از خنک شدن بورانی اسفناج، آن را به عنوان پیش غذا در مهمانی‌های خود سرو کنید.

چیکار کنیم سبزی خوردن زود خراب نشه؟ تازه نگه داشتن سبزی خوردن در خانه به مدت 1 الی 2 هفته

بورانی اسفناج 

بقچه بادمجان

یکی دیگر از انواع پیش غذای ایرانی سنتی که مواد اصلی آن بادمجان است، بقچه بادمجان محسوب می‌شود. بقچه بادمجان یک پیش غذای معروف ایرانی بوده که می‌توان از آن در تولد یا دورهمی‌ها به عنوان فینگر فود استفاده نمود. همچنین در صورت تمایل شما می‌توانید این پیش غذا را به همراه نان یا پلو نیز سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه بقچه بادمجان

  • بادمجان گوشتی 5 عدد
  • فلفل دلمه 1 عدد
  • گوجه فرنگی 3 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • گوشت چرخ کرده 100 گرم
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه بقچه بادمجان

  1. در ابتدا برای تهیه بقچه بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را پوست گرفته و از طول برش‌های یکسانی دهید. سپس برای اینکه تلخی بادمجان‌ها به طور کامل گرفته شود، آنها را به مدت 30 دقیقه درون محلول آب و نمک قرار دهید. پس از گذشت این مدت بادمجان‌ها را آبکشی کرده و با دستمال تمیز خشک کنید. بادمجان‌های گوشتی را به‌طوری که هر دو طرف آنها کاملا طلایی شود، در روغن داغ سرخ کنید.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه بقچه بادمجان یک عدد پیاز را با استفاده از خردکن برقی خرد کرده و سرخ نمایید تا کاملا سبک و شیشه‌ای شود. گوشت و ادویه‌ها را نیز به پیاز سرخ شده اضافه نمایید. پس از اینکه گوشت کاملا سرخ شد، رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کنید تا رنگ و لعاب خوبی به گوشت ببخشد.
  3. در ادامه بادمجان‌های سرخ شده را به شکل بعلاوه روی یکدیگر قرار دهید و از مواد گوشت در قسمت میانی آن بریزید. سپس بادمجان‌ها را به شکل بقچه ببندید. توصیه می‌کنیم برای اینکه بقچه‌های بادمجان باز نشوند، از خلال دندان استفاده نمایید.
  4. در مرحله بعد برای تهیه سس مخصوص بقچه بادمجان، گوجه‌ها را با دستگاه غذاساز یا خردکن به حالت پوره درآورید. سپس پیاز باقی‌مانده را نیز به حالت نگینی خرد کرده و سرخ نمایید. پوره گوجه فرنگی را به پیاز سرخ شده اضافه کنید و منتظر بمانید تا آب آن کاملا تبخیر شود. سپس زردچوبه، نمک و فلفل را به میزان دلخواه اضافه کنید. در نهایت سینی فر را چرب کرده و بقچه‌های آماده شده را درون آن بچینید. از سس مخصوص بر روی بقچه‌ها بریزید و سینی را درون فری که از قبل گرم شده است، قرار دهید. حدود 20 دقیقه منتظر بمانید تا بقچه بادمجان‌ها با دمای 180 درجه سانتیگراد بپزند.

بهترین روش برای خشک کردن چیپس میوه، چیه؟ خشك كردن كيوی در خانه با 3 روش ساده و فوری

بقچه بادمجان‌

سوپ شیر

سوپ شیر ازجمله سوپ‌های پرطرفدار و خوشمزه در سراسر جهان بوده که می‌توان از آن به عنوان یک پیش غذای بسیار مناسب و محبوب یاد کرد. درواقع این سوپ یکی از انواع پیش غذای ایرانی سنتی و بین المللی است که با مواد اولیه مقوی تهیه می‌شود. بنابراین آن را می‌توان یکی از بهترین انتخاب‌ها در لیست پیش غذا برای مهمانی به شمار آورد.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر

  • شیر نیم لیتر
  • جوپرک 100 گرم
  • قارچ 250 گرم
  • سینه مرغ نصف 1 عدد
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • هویج 1 عدد متوسط
  • آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
  • جعفری 1 قاشق غذاخوری
  • روغن و زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه سوپ شیر

  1. برای تهیه یک سوپ شیر خوشمزه و سالم ابتدا پوست پیازها را بگیرید و به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس به همراه گوشت مرغ، 4 لیوان آب، زردچوبه و نمک درون یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت زیاد قرار دهید. منتظر بمانید تا آب به نقطه جوش برسد و پس از به جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کم کنید. حال منتظر بمانید تا تنها 2 لیوان از آب مرغ درون قابلمه باقی بماند. پس از پخته شدن گوشت مرغ، حرارت زیر قابلمه را خاموش کرده و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس پیازها را از قابلمه خارج کرده و دور بیندازید.
  2. در مرحله بعد از طرز تهیه این پیش غذا به عنوان یکی از انواع پیش غذای ایرانی سنتی، گوشت مرغ را نیز از قابلمه بیرون آوده و به صورت ریش ریش یا نگینی ریز خرد کنید. آب مرغ را از صافی عبور دهید و آن را کناری بگذارید. در ادامه هویج‌ها را نیز با رنده درشت یا به صورت نگینی ریز خرد کنید. سپس آن را به همراه جوپرک به قابلمه حاوی آب مرغ اضافه نمایید. حرارت زیر قابلمه را روی متوسط قرار دهید و هر چند دقیقه آن را با ملاقه هم بزنید؛ چراکه جوپرک با سرعت بالایی ته می‌گیرد. بنابراین سوپ شیر را به صورت مداوم چک کنید.
  3. پس از اینکه جوپرک لعاب انداخت، شیر را به همراه مرغ خرد شده به قابلمه اضافه نمایید و صبر کنید تا حدود 30 دقیقه سوپ شیر با حرارت ملایم بپزد.
  4. در همین حین قارچ‌ها را نیز به صورت ورقه ورقه خرد کرده و به همراه مقدار خیلی کمی روغن تفت دهید تا آب موجود در قارچ‌ها کشیده شود. برای اینکه رنگ قارچ‌ها تیره نشود، آبلیمو را حین تفت دادن به قارچ‌ها اضافه نمایید. بعد از به پایان رسیدن تفت دادن قارچ‌ها، آنها را به قابلمه سوپ اضافه نمایید. سپس نمک و فلفل سیاه را نیز درون قابلمه بریزید و صبر کنید تا سوپ جا بیفتد. توجه داشته باشید که سوپ شیر را نباید به مدت طولانی روی حرارت قرار دهید؛ چراکه ممکن است بافت آن سفت و نامناسب شود.
  5. پس از آماده شدن سوپ شیر آن‌ها را در ظروف سوپ‌خوری بریزید و با جعفری خرد شده تزئین کنید. همچنین برای اینکه سوپ شیر ظاهر مجلسی و زیباتری پیدا کند، می‌توانید در آخرین مرحله پخت، از مقداری خامه صبحانه نیز استفاده نمایید و پس از مخلوط کردن، سوپ شیر را سرو کنید.

چیکار کنیم رب انار کپک نزنه؟ بهترین روش نگهداری رب انار خانگی بدون کپک زدن

سوپ شیر      

دونات مرغ

دونات مرغ یک پیش غذای لاکچری و خوشمزه بین المللی بوده که در کشورهای مختلف با دستورهای متنوعی تهیه می‌شود. شما می‌توانید برای تنوع بخشیدن به سفره غذا، در کنار تهیه انواع پیش غذای ایرانی سنتی، نسبت به آماده سازی پیش غذاهای بین المللی نیز اقدام کنید. در این پیش غذای ساده و شیک از مواد غذایی متنوعی استفاده می‌شود. بنابراین شما می‌توانید به سلیقه خود هریک از مواد غذایی مورد علاقه‌تان را به آن اضافه کنید. دونات مرغ جدیدترین پیش غذای مجلسی بوده که طعم بسیار خوبی داشته و علاوه‌بر پیش غذا، می‌توانید از آن در وعده‌های شام یا ناهار نیز بهره بگیرید.

مواد لازم برای تهیه دونات مرغ

  • سینه و ران مرغ 300 گرم
  • تخم مرغ 1 عدد
  • پیاز 1 عدد کوچک
  • فلفل دلمه‌ای 1 عدد
  • آرد سفید 2 لیوان
  • روغن مایع یک چهارم لیوان
  • بکینگ پودر نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک 2 قاشق چای‌خوری
  • شکر 1 قاشق مرباخوری
  • آب ولرم نصف لیوان
  • پودر سیر 2 قاشق چای‌خوری
  • آویشن 2 قاشق چای‌خوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق چای‌خوری

طرز تهیه دونات مرغ

  1. برای تهیه دونات مرغ ابتدا یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب به جوش بیاید. سپس یک عدد پیاز کوچک را پوست بگیرید و به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. زمانی که آب در حال جوشیدن بود، تکه‌های پیاز را همراه با مرغ به آن اضافه کرده و صبر کنید تا مرغ حدود 40 دقیقه به خوبی آب‌پز شود.
  2. مقداری آب ولرم درون لیوان بریزید و خمیر مایه را به همراه شکر به آن اضافه کنید. سپس آنها را با استفاده از یک قاشق به خوبی مخلوط کرده و درپوش روی لیوان را قرار دهید. سپس اجازه دهید که به مدت 10 الی 15 دقیقه روی خمیر مایه پفکی شود.
  3. تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه بشکنید و سپس روغن را به همراه بکینگ پودر و نمک به آن اضافه کنید. مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و خمیر مایه عمل آمده را نیز به آنها اضافه نمایید. مجددا مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و آرد را به مرور درون کاسه بریزید. توجه داشته باشید که در این مرحله مواد را باید با قاشق به خوبی مخلوط نمایید و مجددا آرد را کم کم بیفزایید و ورز دهید. تا زمانی که آرد دیگر به دست شما نچسبد، به اضافه کردن آرد ادامه دهید.
  4. در مرحله بعد کاسه را چرب کرده و خمیر را در در قسمت میانی آن قرار دهید. سپس روی کاسه را با سلفون بپوشانید و یک پارچه نیز روی آن قرار دهید. سپس کاسه را در یک مکان گرم گذاشته تا به مدت 1 ساعت استراحت کند و حجم آن دو برابر شود.
  5. در همین حین مواد دیگر را برای تهیه دونات مرغ آماده سازید. فلفل دلمه‌ای را بشویید و هسته و کلاهک آن را خارج کنید. سپس آن را روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد نمایید و روی دستمال آشپزخانه قرار دهید تا خشک شوند.
  6. مرغ پخته شده را نیز درون صافی قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس روی تخته آشپزخانه با چاقو به صورت مکعب‌های ریز خرد کنید و و روی دستمال قرار دهید تا رطوبت آنها تا حد ممکن گرفته شود. در ادامه مرغ‌ها را به صورت ریش ریش درآورید.
  7. پس از گذشت مدت زمان تعیین شده خمیر را بررسی کنید و سپس آن را ورز دهید. فلفل دلمه‌ای‌های خرد شده را به همراه مرغ به آن بیفزایید. فلفل سیاه، پودر سیر و آویشن را روی مواد بپاشید و خمیر را با مرغ و فلفل دلمه‌ای‌ها ورز دهید. به اندازه یک گردو از خمیر برداشته و با دست به خوبی آن را گرد کنید. سپس روی تخته آشپزخانه قرار داده و وسط دایره را خالی کنید.
  8. تمام خمیر را به همین شکل درآورید. سپس تابه‌ای روی حرارت بسیار کم قرار داده و روغن را به میزان کافی درون آن بریزید. صبر کنید تا روغن کاملا داغ شود. پس از داغ شدن روغن، دونات‌ها را درون تابه قرار دهید و حرارت را کمی بیشتر کنید. منتظر بمانید تا دونات‌ها سرخ شوند و سپس آنها را برگردانید تا طرف دیگر دونات‌ها نیز کاملا سرخ شوند. پس از اینکه دونات‌ها سرخ شدند، آن‌ها را در توری قرار دهید تا روغن اضافی دونات‌ها خارج شود.

دونات مرغ 

جمع بندی

پیش غذا یکی از قسمت‌های لذیذ هر وعده غذایی محسوب می‌شود. بنابراین اگر بتوانید انواع پیش غذای ایرانی سنتی را با دقت زیاد تهیه کنید، رضایت هرچه بیشتر مهمانان را به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی کردیم به معرفی انواع پیش غذای ایرانی سنتی و بین المللی بپردازیم. اگر قصد تهیه پیش غذا برای دورهمی‌های آخر هفته و مهمانی‌های خود را دارید، به راحتی می‌توانید با استفاده از دستور پخت هریک از پیش غذاهای معرفی شده به سفره غذا خود رنگ و لعاب بیشتری ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا