تنقلات

خشك كردن كيوی در خانه با 3 روش ساده و فوری

کیوی خشک یک میان‌وعده مغذی و خوشمزه بوده که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. این میوه از کیوی تازه تهیه می‌شود و طعم شیرین و ترش و بافتی ترد دارد. در واقع خشک کردن کیوی روشی برای نگهداری و استفاده از این میوه در سایر فصل‌های سال است. کیوی خشک را می‌توانید به‌عنوان نوعی میان‌وعده مغذی و سالم یا در کیک و دسر و… مورداستفاده قرار دهید. ممکن است برخی از افرادی که قیمت کیوی خشک به نظرشان گران است، بخواهند این ماده خوشمزه را در منزل خود تهیه کنند. همان‌طور که متوجه شدید در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش خشك كردن كيوی در خانه با 3 روش ساده و فوری بپردازیم. پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مطلب را از دست ندهید.

خشك كردن كيوی در خانه با 3 روش ساده و فوری

مراحل خشک کردن کیوی در آفتاب و مدت آن

در این بخش مراحل خشک کردن کیوی در آفتاب را برایتان آورده‌ایم:

  1. ابتدا کیوی‌های رسیده را انتخاب و تهیه کنید. در نظر بگیرید که کیوی‌های رسیده پوستی نرم و رنگی سبز روشن داشته و کیوی‌های کهنه نیز پوستی سفت و رنگ سبز تیره دارند.
  2. کیوی‌ها را با آب سرد بشویید و با استفاده از یک دستمال یا حوله آنها را خشک کنید.
  3. کیوی‌ها را به‌صورت ورقه‌ای نازک برش دهید. توجه کنید که ضخامت برش‌ها باید حدود نیم سانتی‌متر باشد. برش‌ها را بنا به سلیقه خود می‌توانید طولی یا عرضی بزنید.
  4. یک سینی را با یک پارچه توری یا کاغذ روغنی بپوشانید. این کار به جلوگیری از چسبیدن کیوی‌ها به سینی کمک بسیاری می‌کند.
  5. کیوی‌ها را به طور یکنواخت بر روی سینی بچینید تا جریان هوا به‌خوبی انجام شود.
  6. سینی را در مکانی قرار دهید که به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار گیرد. کیوی‌ها را باید هر چند ساعت یکبار برگردانید تا به طور یکنواخت خشک شوند.
  7. اجازه بدهید تا کیوی‌ها را تا زمان خشک شدن کامل در معرض آفتاب قرار بگیرند. این فرایند معمولاً 3 تا 5 روز طول می‌کشد. کیوی‌های خشک شده باید ترد باشند و به‌راحتی شکسته شوند.

خشك كردن كيوی

طرز خشك كردن كيوی روی شوفاژ و بخاری

برای آموزش روش خشك كردن کیوی روی بخاری و شوفاژ باید ابتدا مراحل 1 تا 5 که در بخش قبلی اشاره کردیم را انجام دهید. سپس سینی را در مکانی قرار دهید که به طور مستقیم در معرض گرمای شوفاژ قرار گیرد. در این روش نیز کیوی‌ها را باید هر چند ساعت یکبار برگردانید تا به طور یکنواخت خشک شوند. خشک شدن کیوی‌ها روی شوفاژ و بخاری معمولاً 2 تا 3 روز طول می‌کشد. با این حال، اگر کیوی‌ها ضخیم هستند یا هوا مرطوب است، ممکن است زمان بیشتری برای خشک شدن لازم باشد. در واقع زمان خشک کردن کیوی روی شوفاژ به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • ضخامت برش های کیوی
  • دمای شوفاژ
  • رطوبت هوا

خشك كردن كيوی

خشک کردن کیوی در دستگاه میوه خشک کن

برای خشک کردن کیوی در دستگاه مخصوص میوه خشک‌کن، ابتدا همان مراحل ذکر شده در بخش خشک کردن کیوی در آفتاب را انجام دهید؛ سپس کیوی‌های برش داده شده را روی سینی‌های دستگاه خشک کن بچینید و دستگاه خشک‌کن را روشن نمایید. دستگاه خشک کن را در دمای ۷۵ درجه سانتیگراد (۱۶۷ درجه فارنهایت) تنظیم کنید. مدت زمان خشک شدن کیوی در میوه خشک کن حدود ۵ تا ۱۲ ساعت طول خواهد کشید. در نظر بگیرید که این مدت زمان به ضخامت برش‌های کیوی و دمای دستگاه خشک کن بستگی دارد.

فوت و فن‌های خشک کردن کیوی در دستگاه میوه خشک کن:

  • برای اینکه کیوی‌های خشک شده ترد شوند، بهتر است آن‌ها را با ضخامت نیم سانتی‌متر برش بزنید.
  • اگر کیوی‌های شما خیلی رسیده هستند، بهتر است آن‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید تا آب اضافیشان خارج شود. این کار باعث می‌شود تا کیوی‌ها سریعتر خشک شوند.
  • برای بررسی اینکه آیا کیوی‌ها خشک شده‌اند یا خیر، یک کیوی را بردارید و آن را خم کنید. اگر کیوی به راحتی شکسته شود، خشک شده است ولی اگر کیوی هنوز نرم و آبدار است، باید آن را برای مدت بیشتری خشک کنید.

خشك كردن كيوی

نکات مورد توجه برای خشک کردن کیوی

  • برای براق شدن میوه خشک و جلوگیری از سیاه شدن کیوی‌ها، می‌توانید روی آن‌ها کمی آبلیمو اسپری کنید.
  • برای مزه دار شدن کیوی می‌توانید کمی نمک بر روی برش‌های کیوی بپاشید.
  • اگر هوا مرطوب است، ممکن است لازم باشد که دمای دستگاه خشک کن را افزایش دهید.
  • کیوی‌های خشک شده را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید تا تازه و سالم باقی بمانند.
  • از هر ۵ کیلو کیوی تقریباً ۵۰۰ گرم برگه به دست می‌آید.
  • کیوی‌های خشک شده را می‌توان به صورت خام یا به عنوان افزودنی به سالاد، غلات صبحانه یا ماست مصرف کرد.
  • می‌توانید کیوی‌های خشک شده را چند دقیقه در معرض بخار آب قرار دهید تا کیوی‌ها نرم شوند و بعد از آن‌ها برای تهیه انواع کیک و کلوچه استفاده کنید.
  • استفاده از ماکروفر نیز گزینه‌ی خوبی برای خشک کردن کیوی است. برای آموزش نحوه خشك كردن كیوی در ماكروفر باید بعد از شستن کامل و گرفتن پوست کیوی‌ها (اختیاری) آن‌ها را به صورت ورقه‌ای برش داده و با فاصله درون ماکروفر قرار دهید؛ هر پنج دقیقه سری به آن بزنید تا کیوی‌ها به مقدار دلخواهتان خشک شده و بیش از حد سفت نشوند.

جمع‌بندی

در این مطلب خشك كردن كیوی در خانه با ۳ روش ساده و فوری را به شما آموزش دادیم و نکات بسیار مفیدی را در این زمینه مطرح کردیم. تا شما عزیزان بتوانید به آسانی و در منزل خودتان این خوراکی خوشمزه را تهیه و برای انواع دسر یا به عنوان میان وعده از آن استفاده نمایید. ‌امیدواریم که از مطالعه این مطلب نهایت لذت و استفاده را برده باشید، از این که تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید، از شما سروران کمال تشکر و قدردانی را داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا