دسرکیک و شیرینی

طرز تهیه کاچی و فواید آن

یکی از دسرهای خوشمزه ایرانی کاچی نام داشته و با وجود طرز تهیه آسانی که دارد، حاوی خواص درمانی و تقویتی بسیاری است. این دسر از کالری بالا و ارزش غذایی مناسبی برخوردار بوده به ­طوری‌که می‌توان آن را جایگزین یکی از وعده ­های غذایی نمود. کاچی در شهرهای مختلف ایران متناسب با سلیقه افراد آنجا طبخ می­گردد و به شیرینی محلی مخصوص آن شهر تبدیل شده است. برای آشنایی با طرز تهیه کاچی و فواید آن در ادامه با مجله آشپزی مامی کوکینگ همراه باشد.

مواد لازم برای تهیه کاچی

در این قسمت جدولی از مواد لازم مورد نیاز جهت تهیه کاچی را قرار داده ­ایم. در نظر داشته باشید مقدار نوشته شده برای شش نفر کفایت می ­کند.

طرز تهیه کاچی

مواد مورد نیاز برای شش نفر

  • آرد برنج یا گندم              یک لیوان
  • شکر                             3/4 پیمانه
  • کره یا روغن                   100 گرم
  • آب                              4 لیوان
  • گلاب                           1/2 لیوان
  • زعفران دم کرده              به مقدار دلخوان
  • پودر هل                      یک قاشق چایخوری
  • پودر دارچین                 نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه کاچی و دستور پخت آن

در ادامه درخصوص طرز تهیه کاچی و نکات مهم طبخ آن صحبت خواهیم کرد.

مرحله اول پخت

قبل شروع پخت کاچی بهتر است شربت آن را آماده کنید. برای اینکار باید یک ظرف مناسب برای قرار دادن بر روی حرارت را انتخاب نمایید. آب و شکر را با هم مخلوط نموده و بر روی حرارت قرار دهید تا فقط دانه های شکر به خوبی در آب حل شوند. توجه نمایید نیازی نیست که شربت قوام و غلظت پیدا کند. سپس حرارت را خاموش نموده و زعفران دم کرده و گلاب را به آن اضافه کنید.

مرحله دوم پخت

در این مرحله باید آرد را چندین بار الک کنید و سپس داخل ظرف مناسبی برای پخت ریخته و روی حرارت ملایم آن را تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. حال با افزودن کره یا روغن، مخلوط را تا جایی که رنگ آن طلایی شود روی حرارت تقت دهید. سپس دارچین، هل یا هر ادویه ای که تمایل دارید را به آن اضافه نموده و آرد را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم پخت

حال باید شربت آماده شده را به آرامی با یک دست به آرد اضافه نموده و با دست دیگر مرتب آن را بهم بزنید. این کار را تا جایی که مخلوط کاملاً یک­دست شود ادامه داده و مراقب باشید آرد گلوله نشود.

مرحله چهارم پخت

مخلوط به دست آمده در مرحله قبل را مجدد روی حرارت ملایم گذاشته و با بستن درب ظرف اجازه دهید تا کاچی به قوام مورد نظر برسد و روی آن را روغن بگیرد. در این مدت هر چند دقیقه یکبار مخلوط را بهم بزنید تا هم غلظت را چک نموده و هم از ته گرفتن کاچی جلوگیری نمایید. زمان مورد نیاز برای پخت در این مرحله تقریباً نیم ساعت است.

مرحله آخر طرز تهیه کاچی

پس از آنکه کاچی به غلظت مورد نظر رسید و آماده شد، آن را در ظرف مورد نظر ریخته و با انواع ادویه ­های معطر و گرم متناسب با سلیقه خود تزیین نمایید و از خوردن این دسر مقوی لذت ببرید.

طرز تهیه کاچی برای پریودی

نکات مهم طرز تهیه کاچی

  1. در پخت می ­توانید به جای کره از روغن گیاهی یا حیوانی نیز استفاده کنید.
  2. همچنین به جای شکر از مواد شیرین­ کننده دیگری مانند عسل، نبات و شیره انگور می­ توانید استفاده نمایید.
  3. علاوه ­بر مواد گفته ­شده در طرز تهیه کاچی امکان استفاده از ادویه­ های گرمی همچون زیره، زنجبیل، گشنیز، رازیانه و غیره متناسب با سلیقه، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی محل زندگی وجود دارد.
  4. در صورتی که ادویه مورد نظر برای اضافه نمودن به دسر، نیاز به سرخ کردن داشته باشد، می ­توانید آن را به آرد در حال سرخ شدن اضافه کنید.
  5. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد غلظت مناسب کاچی است. این دسر نباید سفت و به شکل حلوا باشد و در صورتیکه غلظت آن زیاد بود باید مقداری آب یا شربت به آن بیفزایید.
  6. می‌توانید داخل کاچی از خلال بادام یا پسته نیز استفاده کنید. در این­صورت باید آن­ها را از قبل خیس نموده و در انتهای مرحله سوم پخت به کاچی اضافه کنید.

طرز تهیه کاچی آسان

روش ­های مختلف طزر تهیه کاچی

همان­طور که اشاره شد کاچی در تمام شهرهای ایران متناسب با سلیقه افرادی که در آنجا ساکن هستند به یک روش خاصی پخته می­ شود. همچنین طرز تهیه کاچی در هر شهری با شرایط آب و هوایی آنجا ارتباط مستقیم دارد. از این­رو با توجه به روش تهیه و مواد اولیه استفاده­ شده در طبخ آن، انواع مختلفی از این دسر خوشمزه وجود دارد.

نوعی از این دسر خوشمزه در ارومیه تهیه می ­شود که دوشاب نام دارد. هنگام پخت آن در مواد اولیه، به جای شکر از شیره انگور استفاده می­ شود. علاوه بر شیره انگور انواع مختلفی از مغزها مانند پسته، بادام و ادویه­ های متنوعی به آن اضافه می ­شود.

نوعی کاچی به­نام تاسو در استان کرمان طبخ می‌شود که از شهرت و محبوب بسیار بالایی برخوردار است. در این دسر علاوه بر مواد اولیه اصلی از  مغزهایی مانند گردو، بادام و ادویه ­هایی از قبیل زیره، گشنیز و گل گاوزبان استفاده می­ گردد. این نوع کاچی در این شهر جایگزین مناسبی برای وعده ­های غذایی محسوب می­­شود.

 قیماق نام کاچی معروف شهر تبریز بوده که در آن از ادویه ­های بسیار گرم مانند زیره، دارچین و زنجبیل استفاده می­شود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

علاوه بر موارد گفته شده در شهرهای جنوبی ایران نیز انواع گوناگون از این دسر پخته می ­شود که به کاچی جنوبی معروف هستند. کاچی جنوبی به ­دلیل اینکه در زمان پخت آرد اولیه آن را بیشتر سرخ می­ کنند رنگ تیره­ تری دارد.

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید کاچی نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همسایه نیز طرفداران زیادی دارد. به ­طور مثال در کشور افغانستان این دسر به ­دلیل مواد اولیه مقوی که در تهیه آن استفاده می‌شود به ­عنوان یک غذای تقویتی مصرف می‌گردد. البته شایان ذکر است این موارد نمونه­ های اندکی از انواع مختلف این دسر محسوب می ­شود.

طرز تهیه کاچی سنتی

خواص درمانی کاچی

پس از آشنایی با طرز تهیه کاچی، خالی از لطف نیست در خصوص خواص درمانی این دسر مغذی اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. کاچی نوعی دسر است که در طبخ آن از انواع ادویه‌های گرم استفاده می‌شود لذا طبع گرمی دارد و مصرف آن توسط اطباء سنتی بسیار توصیه شده است. این دسر برای درمان ضعف بدن به ­خصوص در کسانی که دوران نقاهت پس از یک بیماری سخت را سپری می‌کنند بسیار مفید است. طبع آن سبب می­شود حافظه تقویت گردیده و از زوال مغز جلوگیری شود.

 از دیگر خواص آن می ­توان به تقویت قوای جسمانی، درمان کم­ خونی و بهبود قوای جنسی اشاره نمود. مصرف این دسر منجر به تقویت عملکرد قلب، جلوگیری از اسپاسم ­های دردناک در دوران قاعدگی، تقویت قوای جسمانی و ضعف بانوان پس از زایمان می گردد. همچنین کاچی به واسطه مواد استفاده شده در طبخ آن خاصیت آرام بخشی، افزایش اشتها، درمان فشارخون پایین و از بین بردن رادیکال­ های آزاد بدن را نیز دارد.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا