دانستنی ها

طرز تهیه پنیر سنتی تبریز در خانه | پنیر لیقوان خانگی

طرز تهیه پنیر سنتی تبریز خانگی و خوشمزه

پنیر سنتی تبریز به نام‌های پنیر لیقوان، پنیر سفید و پنیر آذری هم شهرت دارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که طرز تهیه پنیر سنتی تبریز  سخت و زمان بر است؛ بنابراین ترجیح می‌دهند که آن را از بیرون تهیه کنند. اما جالب است بدانید که درست کردن این پنیر، ساده بوده و لازم است که تنها چند فوت و فن کاربردی را رعایت کنید. در این مطلب به آموزش طرز تهیه پنیر سنتی تبریز در خانه و فوت و فن‌های آن می‌پردازیم.

طرز تهیه پنیر سنتی تبریز در خانه | پنیر لیقوان خانگی

معرفی پنیر سنتی تبریز

پنیر لیقوان  از جمله پنیرهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که بیشتر مربوط به منطقه تبریز و آذربایجان می‌باشد. این پنیر در دامنه شمالی کوه سهند و روستای لیقوان، از توابع شهر تبریز تهیه می‌شود و می‌توان بیان کرد که در این منطقه بیش از ۲۰۰ تولیدکننده پنیر وجود دارد.

آب‌وهوای این روستا به‌قدری خوب و دلپذیر است که سبب شده تا بیشتر مردمان آن به پرورش و تولید شیر و ماست و پنیر روی بیاورند. اهالی منطقه لیقوان تبریز، طرز تهیه مایه پنیر سنتی را هم به‌خوبی می‌دانند. طرز تهیه پنیر روستایی ساده بوده و شما می‌توانید در خانه و با استفاده از شیر تازه گوسفند، آن را تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که برای درست‌کردن این پنیرها، بایستی از شیر تازه و پر چرب گوسفندی استفاده نمایید و شیرهای پاستوریزه برای تهیه این پنیر اصلاً مناسب نیستند؛ چرا که چربی آن‌ها گرفته شده است و نمی‌توانید یک پنیر باکیفیت از آن تهیه کنید. از روستای لیقوان تبریز به‌عنوان پایتخت پنیر ایران نام برده می‌شود و تبدیل به برند مشهوری شده است تا جایی که پنیر لیقوان به کشورهای آلمان، ژاپن، آمریکا و کانادا صادر می‌شود.

این اسپاگتی خوشمزه رو از دستش نده: طرز تهیه اسپاگتی ایتالیایی در خانه به روش ساده

طرز تهیه پنیر سنتی تبریز در خانه | پنیر لیقوان خانگی

مواد لازم

  • شیر تازه گاو یا گوسفند: یک کیلوگرم (تقریباً یک لیتر)
  • مایه پنیر قارچی: ۰.۱ گرم (برای هر ۱۰۰ لیتر شیر، ۱۰ گرم مایه پنیر لازم است. همچنین می‌توانید به‌جای آن از چهار قاشق غذاخوری ماست استفاده کنید.)

یه حلوای خوشمزه برای صبحانه، در کنار پنیر لیقوان: طرز تهیه حلوای یونانی خوشمزه

طرز تهیه پنیر عشایری

طرز تهیه پنیر عشایری لیقوان در خانه

تفاوت چندان زیادی بین طرز تهیه پنیر گوسفندی و طرز تهیه پنیر لیقوان با شیر گاو وجود نداشته و شما با در نظر گرفتن یک روش کلی، می‌توانید به‌آسانی و در منزل خود طرز تهیه پنیر لیقوان را یاد بگیرید.

مرحله اول

برای آماده کردن پنیر لیقوان تبریز، در مرحله نخست باید شیر پر چرب را درون قابلمه‌ای مناسب ریخته و آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا دمای شیر به حدود ۷۵ درجه سانتیگراد برسد، سپس مقدار حرارت زیر قابلمه را کمتر کنید و اجازه دهید تا شیر به مدت ۱۵ دقیقه در این دما قرار بگیرد.

مرحله دوم

بعد از گذشت 15 دقیقه، قابلمه را از روی حرارت بردارید و کمی صبر کنید تا دمای شیر به ۳۵ درجه سانتیگراد کاهش بیابد و خنک شود.

مرحله سوم

در همان حین که دمای شیر در حال پایین آمدن است، مایه پنیر را در یک لیوان آب ریخته و آن را با آب حل کنید. پس از این که کمی کف روی لیوان نشست به معنای آن است که مایه پنیر شما به عمل آمده و آماده اضافه‌شدن به شیر است.

مرحله چهارم

در این مرحله باید مایه پنیر عمل آمده را به شیر بیفزایید و هم بزنید. پس از گذشت نیم الی یک ساعت، شیر به‌صورت تکه‌تکه مشاهده می‌شود و به‌اصطلاح دلمه می‌شود؛ بنابراین شیر را اصلاً نباید تکان دهید چرا که شیر دلمه نشده و پنیر هم درست نمی‌شود.

مرحله پنجم

در ادامه مراحل طرز تهیه پنیر لیقوان سوراخ دار، در این مرحله باید پارچه نازکی را درون آبکش قرار دهید و به‌آرامی دلمه‌های شیر را درون آن بریزید. بعد از آن هم لبه‌های پارچه را  به هم گره بزنید و صبر کنید تا دلمه‌های شیر در طول زمان به پنیر تبدیل شوند.

مرحله ششم

دلمه‌های پنیر را بر روی سطح صافی قرار دهید و جسم سختی را بر روی آن بگذارید تا آب آنها خارج شود. پس از گذشت ۶ ساعت می‌توانید پارچه را باز کرده و پنیرها را  برش بزنید.

مرحله هفتم

پنیرهای برش خورده را در ظرف مناسبی ریخته و به مدت یک ماه، آن را در آب‌نمک ۱۵% نگهداری کنید. ازآنجایی‌که پنیر روی سطح آب‌نمک قرار می‌گیرد، در ظرف را به‌خوبی ببندید تا پنیرها کپک نزده و فاسد نشوند.

حال پنیر سنتی تبریز شما آماده است و می‌توانید با نان سنگک داغ، چای شیرین، سبزی و گردو آن را نوش جان کنید.

شام چی بپزم؟! طرز تهیه کیک مرغ؛ لذیذترین غذای بین المللی

طرز تهیه پنیر عشایری لیقوان در خانه

فوت و فن‌های تهیه پنیر سنتی

  • برای تهیه پنیر سنتی، حتی‌الامکان سعی کنید از شیر پرچرب استفاده نمایید تا بافت پنیر نرم‌تر شود.
  • میزان نمک به سلیقه شما بستگی دارد.
  • برای آموزش طرز تهیه پنیر تبریزی با سرکه، باید همین مراحل بالا را طی کنید. با این تفاوت که به‌جای پنیر مایه، 3 قاشق غذاخوری سرکه به شیر بیفزایید.

جمع بندی

همان طور که متوجه شدید، در این مقاله طرز تهیه پنیر سنتی تبریز را به شما آموزش دادیم تا شما عزیزان بتوانید به‌راحتی و در منزل خودتان این نوع پنیر را آماده کنید و به همراه عزیزان خود در وعده صبحانه نوش جان کنید. از این که تا انتهای مقاله طرز تهیه پنیر سنتی تبریز در خانه همراه ما بودید، از شما متشکریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا