سوپپیش غذا

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

با فرارسیدن روزهای پاییز و زمستان و سرد شدن هوا، پخت و تهیه سوپ‌ها رواج پیدا می‌کند؛ چراکه در این فصل به‌دلیل سردی هوا، سرماخوردگی و عوارض آن به شدت افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی برای‌ اینکه بدن مجددا مقاومت خود را به‌دست بیاورد و زودتر بهبود یابد، مایعات گرم و غذاهای آبکی مانند سوپ یکی از گزینه‌های مناسب محسوب می‌شود. سوپ به‌دلیل داشتن مواد غذایی مختلف به‌شدت مقوی بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. امروز در این مقاله از مجله مامی کوکینگ قصد داریم به آموزش طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بپردازیم. اگر شما نیز مایل به یادگیری این سوپ هستید تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

مواد لازم برای تهیه سوپ مخصوص سرماخوردگی

  • سینه مرغ 250 گرم
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • سیب‌زمینی 2 عدد متوسط
  • هویج 1 عدد بزرگ
  • سیر 2 حبه
  • لیموترش 1 عدد
  • سرکه سفید نصف فنجان
  • جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه نصف قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه نوک قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

بهترین سوپ مجلسی ایرانی کدومه؟ طرز تهیه سوپ سفید شیر و قارچ | سوپ لاکچری و گران ایرانی

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

طرز تهیه سوپ مخصوص سرماخوردگی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه سوپ مرغ برای سرماخوردگی ابتدا برای نیم‌پز کردن مرغ اقدام کنید. به‌همین منظور در ابتدا یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کرده و روی حرارت متوسط قرار دهید. سپس سینه مرغ را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید که روی حرارت متوسط کمی نیم‌پز شود.
  2. در مرحله بعد یکی از پیازها را از وسط نصف کرده و به همراه زرد چوبه به مرغ بیفزایید. سپس صبر کنید تا پس از گذشت حدود 20 دقیقه مرغ بجوشد. توجه داشته باشید که برای گرفتن بوی زهم مرغ باید حتما کف‌های روی سطح آب را با قاشق جمع کنید.
  3. در ادامه پیاز باقی‌مانده را به همراه سیرها را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. یک قابلمه مناسب برای پخت سوپ روی حرارت ملایم قرار دهید و به آن مقداری روغن اضافه نمایید. پیازهای خردشده را درون قابلمه بریزید و با حرارت ملایم شروع به تفت دادن کنید تا پیاز سبک و شیشه‌ای شود. زردچوبه را به پیازها اضافه نمایید و مجددا تفت دهید تا زردچوبه رنگ پس دهد.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه سوپ سریع مرغ، سیر را نیز به قابلمه اضافه کنید؛ اما توجه داشته باشید که سیر را بیش‌ از اندازه سرخ نکنید؛ زیرا درغیر این‌ صورت به‌سرعت سیاه می‌شود.
  5. سینه مرغ نیم‌پز شده را به‌صورت ریش ریش یا طبق دلخواه خود خرد کنید و درون قابلمه بریزید. آن را با باقی مواد هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  6. در ادامه 3 لیوان آب جوش درون قابلمه بریزید و حرارت را روی متوسط قرار دهید تا آب به جوش بیاید. هویج را به‌صورت حلقه‌ای یا نگینی خرد کرده و درون قابلمه بریزید. سپس اجازه دهید که سوپ حدود 10 الی 15 دقیقه بجوشد.
  7. پس‌ از پخته شدن مرغ و هویج، سیب‌زمینی‌ها را نیز پوست بگیرید و به‌صورت نگینی ریز خرد کنید. سیب‌زمینی‌های خردشده را درون قابلمه بریزید؛ اما توجه داشته باشید که اگر سیب‌زمینی را با هویج به‌صورت همزمان اضافه کنید، سیب‌زمینی به‌سرعت پخته و له می‌شود.
  8. در ادامه به‌منظور تهیه سوپ مقوی برای مریض باید صبر کنید تا سیب‌زمینی و بقیه مواد حدود 15 دقیقه پخته شوند. سپس جعفری‌ها را به‌صورت ریز خرد و به سوپ اضافه نمایید. برای طعم دادن به سوپ سبزیجات برای سرماخوردگی بهتر است که به‌ میزان دلخواه خود مقداری نمک اضافه کنید و آن را بچشید. سپس مقداری فلفل سیاه را نیز درون قابلمه بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا طعم مواد به خوبی به خورد یکدیگر بروند.
  9. در مرحله نهایی از طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد، پس از اینکه جعفری‌ها کاملا پختند، سوپ را از روی حرارت بردارید و درون ظرف موردنظر خود سرو کنید.

اگه جای این سوپ توی سفره‌ات خالیه، ازش غافل نشو: طرز تهیه سوپ جو با شیر و مرغ به روش رستورانی | مخصوص مهمانی

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

نکات پخت سوپ مخصوص سرماخوردگی

  • سوپ مرغ به‌دلیل نداشتن مواد لعاب‌دار ممکن است کمی آبکی شود که برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم از کمی رشته سوپ استفاده کنید. رشته‌های سوپ را باید در اواخر پخت به قابلمه بیفزایید. همچنین رشته‌ها را با دست فشار دهید که خرد شوند تا خوردن آن برای بیمار راحت‌تر باشد.
  • در صورت تمایل می‌توانید در طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد به‌جای رشته سوپ از جو پرک شده نیز استفاده کنید. تنها کافی است جوی پرک شده را در مقداری آب خیس کنید تا نرم شود و پخت راحت‌تری داشته باشد. سپس جو خیس‌شده را به‌همراه مرغ به سوپ اضافه نمایید.
  • باتوجه به اینکه هویج دیرتر از سیب‌زمینی می‌پزد، یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد این است که هویج خردشده را به قابلمه زودتر اضافه کنید و پس‌ از گذشت 15 الی 20 دقیقه سیب‌زمینی‌ها را درون قابلمه بریزید.
  • اگر می‌خواهید ظاهر سوپ کمی خوش‌رنگ‌تر شود، 1 قاشق غذاخوری رب گوجه‌فرنگی به مواد سوپ اضافه کنید.
  • این سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بسیار مفید بوده و به‌شدت برای بیماران توصیه می‌شود. البته اگر دوست دارید می‌توانید سبزیجاتی همچون شلغم، کرفس و ذرت نیز به مواد سوپ اضافه نمایید.
  • در طرز تهیه سوپ ساده برای سرماخوردگی تا حد امکان از مواد اولیه تازه و ارگانیک استفاده کنید تا طعم بهتری به سوپ بدهد.
  • ادویه‌جات در طعم سوپ تاثیر قابل‌توجهی دارند و در بهبود بیماری نیز مفید هستند. درنتیجه توصیه می‌کنیم در طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد علاوه‌بر فلفل و زردچوبه، از ادویه‌جات دیگری همچون آویشن، زیره و زنجبیل استفاده کنید.

اگه دنبال یه پیش غذای لذیذ می‌گردی؛ این سوپ می‌تونه گزینه مناسبی باشه:سوپ قارچ خوش طعم و لذیذ به سبک جدید

طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد

جمع بندی

سوپ مرغ و سوپ شیر برای سرماخوردگی از جمله غذاهای بسیار مفید برای این مریضی محسوب می‌شوند و به شما کمک می‌کنند تا در طول مدت بیماری، انرژی ازدست‌رفته بدن‌تان تامین شود. تهیه سوپ برای سرماخوردگی دقیقا مانند یک داروی قوی عمل می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم با مشاهده اولین نشانه‌های سرماخوردگی از طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی و گلودرد بهره بگیرید تا خواص معجزه‌آسای آن را مشاهده کنید. تهیه غذاهای سبک و مقوی مانند سوپ برای سرماخوردگی در کنار مصرف دارو، به‌خوبی ضعف‌های بدن را از بین برده و سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد. تهیه سوپ سرماخوردگی در طب سنتی و طب نوین همواره توسط متخصصین توصیه‌شده و به راحتی می‌توانید آن را با کمترین مواد اولیه و در سریع‌ترین زمان ممکن در خانه تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا