دسر

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

اگر می‌خواهید یک دسر متفاوت و خوشمزه با عطر و مزه بهشت برای مهمانی و مجالس خود آماده کنید، دسر زعفرانی یکی از بهترین انتخاب‌ها برایتان خواهد بود. این دسر یکی از دسرهای سنتی ایرانی بوده که بسیار خوش‌طعم و عطر است و رنگ‌وبوی آن در بسیاری از سفرهای ایرانی دیده می‌شود. زعفران، ادویه‌ای بسیار مقوی و خوش طعم بوده که در پخت انواع غذاها و دسرهای ایرانی و بین‌المللی استفاده می‌گردد. با استفاده از این ادویه به‌راحتی می‌توانید دسرهای خوشمزه و خوش‌رنگی آماده کنید. اگر شما نیز می‌خواهید که در مهمانی‌های خود رنگ و لعاب ویژه‌ای به میز پذیرایی دهید، در این مقاله از مجله مامی کوکینگ با ما همراه باشید؛ چراکه قصد داریم به آموزش طرز تهیه دسر زعفرانی و فوت‌وفن آماده‌سازی آن بپردازیم.

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

مشکوفی زعفرانی

مشکوفی زعفرانی طعم، مزه و بافتی مشابه فرنی دارد و اگر آن را به‌صورت خنک سرو کنید، مزه بستنی زعفرانی می‌دهد. این دسر یکی از این دسرهای محبوبی بوده که اغلب افراد به‌ویژه کودکان عاشق آن هستند. شما می‌توانید مشکوفی را در رنگ‌های مختلف تهیه و به‌صورت قالب‌های تک‌نفره سرو کنید. اگر به‌دنبال طرز تهیه دسر زعفرانی با نشاسته ذرت هستید که بتوانید آن را در افطاری‌های خود صرف کنید، مشکوفی زعفرانی بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه مشکوفی زعفرانی

  • شیر 2 پیمانه
  • شکر 4 قاشق غذاخوری
  • کره 1 قاشق غذاخوری
  • نشاسته 3 قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق غذاخوری
  • گلاب 1 قاشق سوپ‌خوری
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه مشکوفی زعفرانی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه دسر زعفرانی بدون ژلاتین ابتدا باید زعفران را به همراه مقداری آب جوش مخلوط کرده و بگذارید تا دم بکشد. نشاسته را نیز درون مقداری شیر حل کرده و درصورتی‌که مخلوط به‌دست آمده صاف و شفاف نبود، آن را از صافی عبور دهید تا ترکیبی کاملا زلال به‌دست آید.
  2. مخلوط بدست آمده از نشاسته و شیر را روی حرارت ملایم قرار دهید. باقی‌مانده شیر و شکر را به آن اضافه نمایید و مرتبا هم بزنید. پس‌ از اینکه مایع مقداری غلظت پیدا کرد، زعفران دم کرده و وانیل را به مخلوط اضافه کرده و همچنان به‌هم زدن خود ادامه دهید؛ اما توجه داشته باشید که از وانیل نباید به مقدار زیادی استفاده کنید؛ چراکه باعث تلخ شدن دسر زعفرانی با نشاسته و شیر می‌شود.
  3. پس ‌از غلظت یافتن مواد، گلاب را بیفزایید و یک الی دو بار هم بزنید.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه دسر زعفرانی مواد را درون قالب‌های موردنظر خود بریزید و بگذارید تا دمای آن با دما محیط یکی شود. درنهایت قالب‌ها را درون یخچال قرار داده و صبر کنید تا مواد خودش را بگیرد.

با این دسر لذیذ از مهمونات پذیرایی کن: طرز تهیه راحت الحلقوم مجلسی با رسپی اصلی

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

موس زعفرانی

موس زعفرانی دسری فوق‌العاده برای مهمانی‌های رسمی است. این دسر یک میان وعده خوشمزه برای کودکان نیز بوده که می‌توانید آن را در قالب‌های متنوع و هوس‌برانگیز تهیه کنید. موس زعفرانی علاوه‌بر اینکه دسری خوش‌طعم و خوشمزه است، ظاهری شیک و مجلسی به مهمانی‌های شما می‌بخشد. شما می‌توانید این دسر را در قالب‌های ساده بریزید و با ژله دلخواه خود تزئین کنید.

مواد لازم برای تهیه موس زعفرانی

  • سفیده تخم‌مرغ 3 عدد
  • خامه 100 گرم
  • پودر قند 120 گرم
  • شکر 1 پیمانه
  • پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران به میزان لازم

طرز تهیه موس زعفرانی

  1. برای تهیه موس زعفرانی ابتدا ژلاتین را به‌همراه مقداری آب حل کرده و روی حرارت غیرمستقیم مانند بخار کتری قرار دهید تا آب شود. در مرحله بعد پودر قند و سفیده‌های تخم‌مرغ را با یکدیگر مخلوط کنید، به‌گونه‌ای که سفیده کاملا پف کند و در زمان برعکس کردن ظرف از کف آن جدا نشود.
  2. خامه و زعفران را نیز بیفزایید و هم بزنید تا کاملا با یکدیگر یکدست شوند. شیر را کم‌کم اضافه کنید و مجددا مخلوط به‌دست‌آمده را ترکیب نمایید. سپس پودر ژلاتین آماده شده را درون ظرف بریزید و مخلوط نمایید.
  3. کف قالب مورد نظر خود را مقداری چرب کرده و ترکیب به‌دست‌آمده را درون آن بریزید. در انتهای طرز تهیه دسر زعفرانی مواد را حداقل به مدت 2 ساعت درون یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

اگه دنبال یه دسر ساده و کم هزینه هستی، این رسپی رو از دست نده: طرز تهیه پرتقال ژله ای | ژله با پوست میوه

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

ماقوت زعفرانی

ماقوت زعفرانی از دسرهای خوشمزه و ساده ایرانی بوده که به‌عنوان شیرینی در کنار چای نیز استفاده می‌شود. اصالت این دسر به شهر یزد بازمی‌گردد و طرفداران بسیار زیادی دارد. دسر ماقوت زعفرانی با مواد اولیه در دسترسی تهیه می‌شود. بنابراین تهیه این دسر زعفرانی بدون خامه بسیار ساده و راحت است. در شهر یزد اغلب این دسر را در ماه مبارک رمضان پخته و معمولا آن را برای افطار سرو می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه ماقوت زعفرانی

  • نشاسته 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران 2 قاشق غذاخوری
  • شکر سفید 5 قاشق غذاخوری
  • آب 2 لیوان
  • گلاب نصف استکان
  • خلال بادام و پسته به میزان لازم

طرز تهیه ماقوت زعفرانی

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه دسر زعفرانی ساده با نشاسته ابتدا شکر، نشاسته و آب را در یک ظرف بریزید و آن‌ها را با قاشق یا همزن برقی کاملا با یکدیگر مخلوط کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که نشاسته و شکر کاملا در آب حل شوند. ترکیب به‌دست‌آمده را بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید و آن را به‌صورت مداوم هم بزنید تا ته نگیرد.
  2. با انجام این کار این مخلوط به غلظت کافی می‌رسد. توجه داشته باشید که برای پختن نشاسته، حرارت گاز باید بسیار کم باشد و در حین پخت آن را به‌صورت مداوم هم بزنید. در غیر این صورت دسر مزه خامی خواهد داشت. بنابراین برای تهیه ماقوت زعفرانی باید صبر و تحمل زیادی داشته باشید تا نتیجه ایده‌آلی به‌دست آورید.
  3. پس‌ از اینکه ماقوت به غلظت مناسب رسید، گلاب و زعفران را بیفزایید و مجددا هم بزنید. حدود 40 دقیقه الی 1 ساعت صبر کنید تا ماقوت زعفرانی به غلظت بیشتری برسد. به یاد داشته باشید که در تمام این مدت باید ماقوت را به‌خوبی هم بزنید.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه دسر زعفرانی قابلمه را از روی شعله گاز بردارید و در یک ظرف مناسب بریزید. سپس آن را با استفاده از خلال بادام و پسته به شکل دلخواه خود تزئین کنید.

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

پاناکوتا زعفرانی

پاناکوتا یک نوع دسر ایتالیایی است که از ترکیب خامه و ژلاتین در طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود. یکی از پرطرفدارترین انواع پاناکوتاها، پاناکوتا زعفرانی بوده که تنها در چند مرحله آماده می‌شود و بسیار خوش‌طعم و خوش‌عطر است. همچنین شما می‌توانید برای تهیه دسر زعفرانی دو رنگ، در کنار زعفران از هر افزودنی دیگری مانند پودر کاکائو یا قهوه کمک بگیرید تا یک دسر پاناکوتا زعفرانی دو رنگ تهیه نمایید.

مواد لازم برای تهیه پاناکوتا زعفرانی

  • شیر 3 لیوان
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
  • خامه صبحانه 3 قاشق غذاخوری
  • شکر 12 قاشق غذاخوری
  • پودر ژلاتین 3 قاشق غذاخوری
  • گلاب 3 قاشق غذاخوری
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه پاناکوتا زعفرانی

  1. برای تهیه پاناکوتا زعفرانی ابتدا نصف لیوان شیر را به همراه ژلاتین درون یک کاسه مناسب بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید تا حالت اسفنجی پیدا کند. سپس کاسه را به روش بن ماری روی بخار آب سماور یا کتری قرار دهید و به‌آرامی شیر را هم بزنید تا ژلاتین به‌طور کامل در آن حل شود.
  2. باقی‌مانده شیر را نیز به‌همراه شکر درون یک قابلمه با اندازه متوسط بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به جوش بیاید.
  3. پس ‌از اینکه شیر شروع به جوشیدن کرد، وانیل را به‌همراه زعفران دم کرده، گلاب، خامه و ترکیب شیر و ژلاتین درون قابلمه بریزید. مواد را ترکیب کرده و قابلمه را از روی حرارت بردارید.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه دسر زعفرانی اجازه دهید که مواد کاملا خنک شوند. سپس قالب موردنظر خود را بردارید و با مقداری روغن چرب کنید.
  5. مایع پاناکوتا را درون قالب بریزید و آن را در یخچال قرار دهید تا دسر خودش را بگیرد. مهم‌ترین علت نبستن دسر زعفرانی این است که آن را به مدت کافی درون یخچال قرار نمی‌دهید. بنابراین حدود 5 الی 6 ساعت زمان دهید تا پاناکوتا کاملا سفت شود.
  6. سپس آن را از یخچال بیرون آورده و با استفاده از نوک یک چاقوی تیز، دسر را از قالب خارج کنید. پس‌ از اینکه سرتاسر لبه‌های دسر را از قالب خارج کردید، یک ظرف مناسب روی درب قالب قرارداده و قالب را روی ظرف برگردانید. درنهایت دسر را تا زمان سرو درون یخچال قرار دهید تا منسجم بماند.

با این آموز می‌تونی طرز تهیه انواع دسر با نشاسته رو یاد بگیری: انواع دسر ساده با نشاسته + (دسر فوری و کم هزینه)

طرز تهیه دسر زعفرانی | 5 تا از بهترین دسرهای زعفرانی

فرنی زعفرانی

یکی از دسرهای سنتی ایرانی که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، فرنی است. شما می‌توانید فرنی را به‌عنوان یک عصرانه خوشمزه یا به‌عنوان دسری ساده و مقوی برای مهمانی‌های خود تهیه کنید. سرو فرنی زعفرانی در لیوان‌های تک‌نفره بسیار مجلسی و بی‌نظیر خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما با یادگیری دستور پخت این دسر، برای تهیه آن اقدام کنید.

مواد لازم برای تهیه فرنی زعفرانی

  • آرد برنج 3 قاشق غذاخوری
  • شکر 5 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
  • گلاب یک‌ سوم پیمانه
  • شیر 3 لیوان
  • خامه صبحانه 2 قاشق پر

طرز تهیه فرنی زعفرانی

  1. در مرحله اول از طرز تهیه دسر زعفرانی ابتدا در یک ظرف بزرگ، آرد برنج را به‌همراه شیر سرد مخلوط کنید. توصیه می‌کنیم از همزن دستی یا همزن برقی کمک بگیرید؛ چراکه باید ترکیب را به اندازه‌ای هم بزنید که آرد کاملا در شیر حل شده و گلوله نباشد.
  2. ترکیب آرد و شیر را بر روی حرارت قرار داده، صبر کنید تا کمی گرم شود و در همین حین آن را هم بزنید تا ته نگیرد. شکر را به قابلمه حاوی آرد و شیر اضافه نمایید و مجددا هم بزنید تا شکر گلوله نشود.
  3. در ادامه منتظر بمانید تا شیر بجوشد. وجود آرد برنج باعث می‌شود تا شیر قوام پیدا کند و سفت شود. برای‌ اینکه فرنی شکل بهتری داشته باشد، توصیه می‌کنیم قابلمه را بر روی شعله پخش‌کن قرار دهید؛ چراکه شیر باید بر روی حرارت ملایم بپزد. پس‌ از حل شدن شکر، گلاب و زعفران را به شیر اضافه نمایید و ترکیب را هم بزنید تا مواد کاملا یکدستی داشته باشید.
  4. چند دقیقه صبر کنید تا شیر به غلظت مناسب برسد، اگر می‌خواهید فرنی را به شکل سرد سرو کنید، نباید روی حرارت خیلی سفت شود؛ چراکه این دسر پس‌ از خنک شدن غلیظ‌تر می‌شود.
  5. بعد از اینکه فلانی بر روی حرارت به غلظت دلخواه شما رسید، خامه را اضافه نموده و حسابی مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس شعله گاز را خاموش کرده و فرنی را در ظرف موردنظر خودتان بریزید.
  6. در نهایت آن را با پودر پسته، پودر گل‌محمدی، دارچین و هل به هر شکلی که دوست دارید، تزئین کنید. پس‌ از اینکه فرنی کمی خنک شد و به دما محیط رسید، آن را به یخچال منتقل کنید.

سخن پایانی

انواع دسرهای زعفرانی یک دسر جذاب با بافت نرم و طعم زعفران هستند که می‌توانند یک انتخاب هیجان‌انگیز برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های شما باشند. طرز تهیه دسر زعفرانی بسیار ساده بوده و شما می‌توانید هریک از انواع آن را در کم‌تر از 1 ساعت آماده سازید. در این مقاله به آموزش طرز تهیه دسر زعفرانی پرداختیم. توصیه می‌کنیم با یادگیری دسر زعفرانی بهشتی یک میان وعده خوش‌طعم و عطر برای خود، خانواده و دوستانتان تدارک ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا