آشپیش غذا

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

مگر می‌شود در فصل سرما از آش ترخینه چشم پوشی کرد! آش ترخینه یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین آش‌های ایرانی است که در شهر‌های مختلف کشورمان پخته می‌شود. ما در این مطلب از مجله آشپزی مامی کوکینگ طرز تهیه این آش خوشمزه را برای شما بیان کرده ایم. پس تا انتها با ما همراه شوید.

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

مواد لازم طرز تهیه آش ترخینه برای ۵ نفر

  • نخود ۵۰ گرم
  • عدس ۵۰ گرم
  • لوبیا چیتی ۵۰ گرم
  • ترخینه ۳۰۰ گرم
  • سبزی آش ۳۰۰ گرم
  • پیاز دو عدد با اندازه متوسط
  • نعناع به مقدار کافی
  • نمک و فلفل به مقدار کافی
  • کشک به مقدار کافی

این آش برای عصرانه عالیه: طرز تهیه آش شله قلمکار اصیل و خوشمزه

مراحل پخت آش ترخینه به روش سنتی و ساده

طرز تهیه آش ترخینه ساده به این صورت است که نیاز است حبوبات را یک شب قبل از پختن آش در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن را عوض کنید. این کار باعث می‌شود نفخ ناشی از مصرف حبوبات برطرف شود. در مرحله بعدی باید ترخینه‌های خشک را مقداری در آب بخیسانید. قابلمه بزرگی را بر روی اجاق قرار دهید و درون آن به مقدار کافی روغن بریزید و پیازهای خرد شده از قبل را درون آن سرخ کنید.

در مرحله بعدی نخود و لوبیا در آبکش رد کنید. سپس مقداری پیاز داغ را داخل قابلمه بریزید و تفت دهید و به مقدار ۵ پیمانه آب به آش ترخینه اضافه کنید و حرارت آن را زیاد نمایید. زمانی که آش به جوش آمد، حرارت را کمتر کنید. بعد از اینکه آش شما یک ساعت روی حرارت ملایم جوش آمد، ترخینه و عدس را از آبکش رد کرده و آب آن را بگیرید و به دیگر مواد آش ترخینه خود اضافه کنید. دلیل اینکار به این خاطر است که پختن همزمان عدس با لوبیا، باعث له شدن آن می‌شود.

در این مرحله باید زردچوبه را به همراه نمک و فلفل به آش خود اضافه کنید. به طور مرتب آش ترخینه خود را بچشید تا میزان ادویه آن تنظیم شود. به این نکته توجه کنید که اگر قصد استفاده از کشک را دارید، باید نمک کمتری به آش تریخنه خود اضافه کنید وگرنه شور می‌شود.

در مرحله آخر بعد از گذشت نیم ساعت از ریختن ترخینه در آش، باید سبزی آشی را به آن اضافه نمایید تا به آرامی نرم و پخته شود. زمانی که آش ترخینه شما آماده شد، آن را در ظرف مناسبی ریخته و برای تزئین از پیاز داغ، سیر داغ و نعناغ داغ استفاده کنید. آش ترخینه شما آماده است. نوش جان

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه

برای طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه شما به ۲۵۰ گرم ترخینه، ۲/۱ پیمانه نخود، لوبیا وعدس (هرکدام)، ۴ عدد پیاز، سبزی آشی ۵۰۰ گرم و نعناع خشک و کشک به مقدار کافی نیاز دارید.

ابتدا نیاز است نخود، لوبیا و عدس را از شب قبل خیس کنید و تا روز بعد چند بار آب آن را تعویض کنید. پیاز‌ها را خرد کرده و همراه با مقداری روغن تفت دهید. سپس نخود و لوبیا را به پیاز اضافه نمایید و کمی تفت دهید.

در مرحله بعد ۶ لیوان آب را اضافه کرده و بعد از اینکه جوش آمد، میزان حرارت را کمتر کنید. بعد از گذشت یک ساعت، عدس، نمک، فلفل و ترخینه را به مواد اضافه کنید. بعد از گذشت نیم ساعت، سبزی آشی را بشویید، خرد کنید و اضافه نمایید. سپس اجازه دهید آش ترخینه شما با حرارت ملایمی بپزد. بعد از جا افتادن آش ترخینه، آن را در ظرفی سرو کنید. شما می‌توانید آن را با کشک و نعنا تزئین نمایید. از آش ترخینه خود لذت ببرید. نوش جان

طرز تهیه آش ترخینه لرستان

برای طرز تهیه آش ترخینه بروجرد لرستان شما به مواد زیر نیاز دارید:

  • عدس نصف استکان
  • نخود نصف پیمانه
  • ترخینه دوغ سه عدد
  • سبزی آشی و اسفناج نیم کیلو
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار کافی
  • نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ به مقدار کافی

طرز تهیه آش ترخینه لرستان با خیساندن ترخینه در آب سرد شروع می‌شود که برای آن حدود سه ساعت زمان نیاز دارید. همانند بخش‌های قبل نیاز است حبوبات را از شب قبل بخیسانید. روز بعد آن‌ها را با آب روی اجاق گاز حرارت دهید. زمانی که حبوبات نیم پز شد، ترخینه خیس را اضافه نمایید. وقتی مشاهده کردید که حبوبات به خوبی پخته اند، عدس و سبزی‌های انتخابی مانند تره، گشنیز، جعفری و… را به مخلوط به دست آمده اضافه کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه آش ترخینه با عدس، پیاز بزرگی را پوست گرفته، خرد کنید و در یک تابه جداگانه با روغن سرخ کنید. زمانی که پیاز داغ شما آماده شد، فلفل و ادویه‌ها را به مواد نهایی اضافه کنید و در مدت زمان کوتاهی در حرارت ملایم تفت دهید.

اجازه دهید آش ترخینه شما در مدت زمان کوتاهی با حرارت ملایم جا بیفتد. اگر می‌خواهید این امکان وجود دارد که مقدار مناسبی کشک سفت را به آش خود اضافه کنید؛ البته این کار اختیاری است. شما می‌توانید آش ترخینه خود را با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ تزئین و آماده سرو کنید. آش ترخینه شما آماده است. از طعم آن لذت ببرید.

برای گرفتن تلخی آبلیمو چیکار کنیم؟ گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

طرز تهیه آش ترخینه بدون حبوبات

ممکن است بخواهید آش ترخینه را بدون حبوبات آماده کنید. مواد لازم برای طرز تهیه آش ترخینه بدون حبوبات عبارتند از:

  • ترخینه ۴ عدد
  • پیاز ۲ عدد
  • سیرابی نیم کیلو
  • نعنا خشک یک قاشق چای‌خوری
  • سبزی آش ۲۰۰ گرم
  • پیاز داغ و سیر داغ به مقدار کافی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه آش ترخینه با ترخینه آماده و بدون حبوبات به این صورت است که ابتدا نیاز است سیرابی را خوب بشورید، خرد کنید، داخل قابلمه بریزید و به همراه آب بگذارید تا بپزد. کف روی آن را با قاشق بگیرید و بعد یک پیاز بزرگ را پوست گرفته، خرد کنید و اجازه دهید به همراه چند حبه سیر و کمی نمک و فلفل سیاه به خوبی بپزد.

در ادامه ترخینه را به همراه چند لیوان آب بگذارید تا نرم شود. بعد به همراه چند لیوان آب جوش داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید ترخینه تا یک ساعت به خوبی پخته شود. در همین مدت زمان آن را به خوبی هم بزنید که ته نگیرد. بعد از پخته شدن سیرابی، آن را به آش اضافه کنید، هم بزنید و بر روی حرارت ملایم بگذارید. سبزی آش را به مواد اضافه کنید و درب قابلمه را باز کنید.

داخل تابه دیگری روغن ریخته و پیاز‌ها بعد از خرد کردن در آن تفت دهید. سپس ادویه‌های نامبرده را به پیاز اضافه کنید و نعناع را نیز با ترکیب کنید. سپس آش را به خوبی هم بزنید و بعد از جا افتادن آش داخل کاسه‌ای بریزید و با پیاز داغ، نعناع داغ و سیر داغ آن را تزئین کنید و از طعم آن لذت ببرید. نوش جان!

ناهار چی بپزم؟ طرز تهیه خورش کرفس با گوشت به روش رستورانی

طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

جمع‌بندی

آش ترخینه یک غذای نیمه آماده محسوب می‌شود که محبوبیت بالایی دارد و در شهر‌های مختلف کشورمان پخته می‌شود. ما در این مقاله روش‌های مختلفی را برای پختن آن به شما معرفی کردیم. امیدواریم مقاله فوق برای شما مفید بوده باشد. از اینکه تا پایان با ما همراه بودید متشکریم. برای دسترسی به طرز تهیه سایر غذاها، بهتر است سری به بخش مقالات مامی کوکینگ بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا