آشپیش غذا

طرز تهیه آش جو با کشک و عدس و گوشت لعاب دار

یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ که ایرانیان در آن مدعی هستند، آش است. در سراسر ایران صدها آش رنگارنگ و خوشمزه وجود دارد که از جمله پرطرفدارترین آن‌ها، آش جو محسوب می‌شود. این آش ساختار کشدار و لذیذی مشابه هلیم داشته و به‌دلیل برخورداری از گوشت و حبوبات به‌خوبی شما را سیر می‌کند. آش جو یکی از خوراک‌های سنتی و خوشمزه ایرانی بوده که در مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص سرو می‌شود. این غذا ترکیبی از مواد غذایی مغذی و طعم‌های لذیذ است. از این آش می‌توان به‌عنوان پیش‌غذا، میان وعده یا حتی ناهار و شام استفاده نمود و به‌دلیل ارزش غذایی بالای آن، یکی از غذاهای پرطرفدار در میان خانواده‌های ایرانی به‌شمار می‌آید. همچنین در بسیاری از مناطق نیز از آش جو به‌عنوان نذری در ماه محرم و سایر مناسبت‌ها استفاده می‌شود. اگر شما نیز قصد یادگیری طرز تهیه آش جو با کشک و دیگر مخلفات را دارید، در ادامه با مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

طرز تهیه آش جو با کشک و عدس و گوشت لعاب دار

مواد مورد نیاز برای تهیه آش جو با کشک

  • جو پوست‌کنده 2 پیمانه
  • برنج نصف پیمانه
  • نخود یک‌سوم پیمانه
  • عدس یک‌سوم پیمانه
  • لوبیا چیتی یک‌سوم پیمانه
  • سبزی آشی 400 گرم
  • گوشت گوسفندی با استخوان 400 گرم
  • استاک گوشت (آب گوشت) 10 پیمانه
  • کره 25 گرم
  • تخم گشنیز 1 قاشق چای خوری
  • کشک و نعنا خشک به میزان لازم
  • زعفران و زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

با این حلیم یک صبحانه لذیذ تدارک ببین: طرز تهیه حلیم گندم خانگی

طرز تهیه آش جو با کشک و عدس و گوشت لعاب دار

طرز تهیه آش جو با کشک

  1. در اولین مرحله از طرز تهیه آش جو لعاب دار و مجلسی ابتدا جو پوست کنده را از 24 ساعت قبل در آب خیس بیندازید. توصیه می‌کنیم حبوبات را نیز به مدت 24 الی 48 ساعت به‌خوبی بخیسانید تا نفخ آن‌ها به‌طور کامل برطرف شود. سپس آب اضافی آن‌ها را خالی کنید و روی حبوبات یک دستمال نخی مرطوب بیندازید تا به‌خوبی جوانه بزنند. توجه داشته باشید که حبوبات باید خارج از یخچال باقی بمانند. به یاد داشته باشید که حبوبات جوانه‌زده از خاصیت بسیار بالاتری در غذا برخوردار هستند.
  2. سپس جو را با میزان کافی آب حدود 3 الی 4 ساعت روی حرارت متوسط بپزید. شما می‌توانید از همان ابتدای پخت جو، گوشت را نیز به قابلمه اضافه کنید و منتظر بمانید تا به همراه جو کاملا بپزد.
  3. پس‌ از گذشت حدود 3 ساعت، جو و گوشت کاملا پخته می‌شوند. حال باید حبوبات را به آن‌ها اضافه کنید. با اضافه نمودن حبوبات جوانه‌زده، درب قابلمه را قرار دهید و صبر کنید تا مواد به‌آرامی بپزند و لعاب بیندازند.
  4. سبزی‌های آش را نیز بشویید و خرد کنید. نکته بسیار مهم در طرز تهیه آش جو با گوشت این است که بدانید سبزی‌های آش برخلاف سبزی قرمه، باید کمی درشت باشند.
  5. در همین حین که حبوبات درون قابلمه به‌همراه گوشت درحال پختن هستند، کمی پیاز داغ تهیه کنید. توجه داشته باشید که پیاز داغ مناسب برای آش جو باید نگینی خرد شده و کاملا کاراملی باشد. به‌همین منظور پیازها را با روغن داغ، با حوصله و به‌آرامی سرخ کنید. همچنین حرارت زیر ماهیتابه باید به‌صورت یکنواخت باشد تا پیازها یکدست و کاراملی شوند.
  6. پس‌ از کاراملی شدن پیازها، آن‌ها را با فلفل و زرچوبه تفت دهید. توجه داشته باشید که هرچه پیازداغ آش شما بیشتر باشد، آش لذیذتر و خوشمزه‌تر خواهد بود. نصف پیاز داغ تهیه شده را به قابلمه حاوی مواد آش اضافه نمایید.
  7. پس‌ از اینکه مواد درون قابلمه با یکدیگر پختند، نصف کره را به قابلمه اضافه کنید. انجام این کار باعث می‌شود که آش شما ته نگیرد و طعم بهتری داشته باشد. در تمام مراحل طرز تهیه آش جو با عدس هر زمان آش به آب بیشتری نیاز داشت، از استاک گوشت استفاده کنید.
  8. در نیم‌ساعت پایانی پخت آش جو با جو پرک، سبزی‌ها را به آن اضافه نمایید. در این مرحله کشک را نیز به قابلمه آش جو بیفزایید. توصیه می‌کنیم علاوه‌بر اینکه از کشک برای تزیین روی آش استفاده می‌کنید، کمی از آن را نیز داخل آش بریزید تا طعم و رنگ غذا بهتر شود.
  9. پس‌از اینکه آش کاملا پخت، گوشت را خارج کرده و آن را با گوشت‌کوب برقی بکوبید تا آش کاملا کش‌دار و گوشت لعاب‌دار شود. همچنین دوسوم آش را درون میکسر بریزید، له کنید و مجدد به قابلمه بازگردانید. توجه داشته باشید که هرگز گوشت را درون غذاساز نریزید.
  10. در آخرین مرحله از طرز تهیه آش جو با کشک پس‌ از پر کردن آش و کوبیدن گوشت با گوشت‌کوب برقی، آش شما حاضر خواهد بود و می‌توانید آن را در ظرف دلخواه خود سرو کنید. برای تزئین آش کمی نعناع داغ تهیه کنید. به‌منظور انجام این کار نعنا خشک را به همراه تخم گشنیز و کمی گشنیز تر خشک‌شده در روغن تفت دهید. همچنین مقدار کمی از کشک را با زعفران رنگ‌دار و از آن برای روی آش استفاده نمایید.

چیکار کنم تلخی آبلیمو گرفته بشه؟ گرفتن تلخی آبلیمو به 5 روش ساده و فوری

طرز تهیه آش جو با کشک و عدس و گوشت لعاب دار

فوت و فن پخت آش جو با کشک

  • یکی از مهم‌ترین نکات در تهیه آش جو بدون سبزی این است که بدانید برای گرفتن نفخ حبوبات باید آن‌ها را در کاسه آب بریزید و طی 24 ساعت 3 بار آب کاسه را تعویض کنید تا در زمان پخت لعاب بیشتری به آش جو بدهند.
  • استفاده از جو پرک در طرز تهیه آش جو با کشک مدت‌زمان طبخ را کاهش می‌دهد؛ اما اگر زمان کافی برای تهیه این آش دارید، پیشنهاد می‌کنیم از جو پوست‌کنده یا دانه‌های جو استفاده کنید تا لعاب بیشتری در آش ایجاد شود.
  • برای پخت آش جو ظرف بزرگ و مناسبی را انتخاب کنید؛ چراکه جو و حبوبات در زمان پخت حجم بیشتری پیدا می‌کنند. بنابراین ظرف بزرگی برای پخت آن‌ها نیاز است. درصورتی‌که در همان ابتدا تهیه آش جو، ظرف مناسبی را انتخاب کنید، دیگر آش شما سر نمی‌رود و نیازی به تعویض قابلمه نخواهد بود.
  • استفاده از سبزیجات تازه در طرز تهیه آش جو با کشک علاوه براینکه عطر و بوی آش را دوچندان می‌کند، در مزه این غذا نیز تاثیر قابل‌توجهی دارد. سبزی آش جو شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و برگ چغندر است. توجه داشته باشید که هرچه میزان گشنیز موجود در آش جو بیشتر باشد، طعم آش جو نیز شیرین‌تر خواهد بود.
  • به‌طورکلی هرچه آب آش کم‌تر باشد، آش شما غلیظ‌تر و خوشمزه‌تر خواهد بود. همچنین اگر در تهیه آش به‌جای آب از آب قلم استفاده کنید، طعم آش جو شما خوشمزه‌تر خواهد شد.
  • توصیه می‌کنیم به‌منظور کاهش زمان پخت حبوبات و کاهش میزان نفخ آن‌ها، حبوبات را چندین ساعت پیش‌ از پخت آش جو، خیس کنید و چندین‌بار آب آن‌ها را تعویض نمایید.
  • شما می‌توانید به‌جای گوشت گوسفندی از سیرابی نیز برای تهیه آش جو کمک بگیرید. توجه داشته باشید که آش جو با سیرابی نیز به‌همین طریق پخته می‌شود. تنها کافی است ابتدا سیرابی‌ها را به‌خوبی تمیز بشویید، خرد کنید و جداگانه با پیاز آب‌پز نمایید. سپس آن‌ها را در اواسط پخت آش جو به قابلمه اضافه نمایید.
  • برای‌ اینکه آش جو خوشمزه تر شود، بهتر است آن را با شعله ملایم روی حرارت قرار دهید تا لعاب‌دار شود و کاملا جا بیفتد.
  • به‌منظور تزئین آش جو می‌توانید به‌جای کشک، از مقداری ماست چکیده و زعفران آب شده نیز استفاده کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در طرز تهیه آش جو با کشک این است که مقدار نمک آش را پس ‌از اضافه نمودن کشک و عصاره‌های دلخواه خود تنظیم کنید تا آش شور نشود. همچنین درصورتی‌که پس‌ از اضافه نمودن این موارد به آش جو نمک غذا مناسب بود، از افزودن نمک خودداری کنید.
  • هیچ‌گاه نمک را در زمان پخت گوشت به آش جو اضافه نکنید؛ چراکه موجب سفت شدن گوشت می‌شود.

شام چی بپزم؟ طرز تهیه آش ترخینه کرمانشاه و لرستان به روش سنتی

طرز تهیه آش جو با کشک و عدس و گوشت لعاب دار

جمع بندی

در این مقاله به آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه آش جو با کشک پرداختیم. حال توصیه می‌کنیم این آش مقوی و خوشمزه را وارد لیست غذاهای خود کرده و در دورهمی یا مهمانی‌های خود از آن بهره بگیرید. با توجه به اینکه آش جو در شهرهای مختلف دارای دستور پخت‌های متفاوتی است، شما می‌توانید با کاهش و افزایش مواد اولیه یا اضافه نمودن برخی مواد دلخواه به این آش، غذا را مطابق سلیقه خود آماده‌ سازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا