دسر

دسر راحت برای مهمانی – طرز تهیه دسر شیک و فوری

دسر ها یکی از هیجان‌انگیزترین و جذاب‌ترین بخش‌ها در سفره‌های غذا هستند که رنگ و جلوه خاصی به میز پذیرایی شما می‌بخشند. درواقع این خوراکی‌های خوشمزه بیش ‌از هرچیز مورد توجه افرادی قرار می‌گیرند که دور میز غذا جمع شده‌اند. انواع دسر بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی از خوراکی‌های معمولا شیرین را شامل می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که خوردن یک وعده کوچک و سبک پس‌ از وعده اصلی در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بسیار لذت‌بخش است. بنابراین همواره توصیه می‌کنیم که در کنار غذای اصلی تعدادی از دسرهای ساده و جدید را نیز تهیه کنید تا هر فرد با هر ذائقه‌ای بتواند دسر دلخواه خود را میل نماید. به‌همین منظور امروز در این مقاله از مجله مامی کوکینگ تصمیم گرفتیم به معرفی انواع دسر ساده و کم هزینه برای مهمانی و دورهمی‌ها بپردازیم. اگر شما نیز به‌دنبال طرز تهیه یک دسر راحت برای مهمانی خود هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

خاگینه تبریزی

یکی از پرطرفدارترین دسرها در تبریز که در مهمانی‌ها و مجالس رسمی از آن استفاده فراوان می‌شود، خاگینه است. خاگینه تبریزی را معمولا به‌عنوان دسر یا میان وعده در مهمانی‌ها به‌همراه چای یا قهوه میل می‌کنند. خاگینه یک دسر ساده و شیک مجلسی بوده که شما می‌توانید برای تهیه آن از انواع آجیل استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خاگینه تبریزی

  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • گلاب 2 قاشق غذاخوری
  • پودر هل نصف قاشق غذاخوری
  • آب 1 لیوان
  • شکر 1 لیوان
  • آرد 2 قاشق غذاخوری
  • ماست شیرین 2 قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل 1 قاشق چای‌خوری
  • نمک نوک قاشق چای‌خوری
  • زعفران آب کرده به میزان لازم
  • مغز گردو، خلال پسته یا خلال بادام به میزان لازم
  • پودر دارچین، پودر پسته و پودر گل‌محمدی به میزان لازم

طرز تهیه خاگینه تبریزی

  1. به‌منظور تهیه این دسر راحت برای مهمانی ابتدا 1 لیوان شکر را به‌همراه 1 لیوان آب در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد. پس‌ از غلیظ شدن مخلوط آب و شکر، پودر هل، زعفران و گلاب را به قابلمه بیفزایید و تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. سپس بلافاصله شعله گاز را خاموش نمایید تا عطر گلاب، زعفران و هل از بین نرود و شهد به‌دست‌آمده خنک شود. در یک ظرف جداگانه نیز تخم‌مرغ‌ها را بشکنید و با همزن برقی یا همزن دستی خوب هم بزنید.
  3. در ادامه ماست، آرد، بیکینگ‌پودر، زعفران دم‌کرده، نمک و پودر وانیل را به تخم‌مرغ اضافه کنید و تمام مواد را به‌خوبی هم بزنید. در این مرحله توصیه می‌کنیم آرد را به‌تدریج اضافه کنید و در همین حین از هم زدن مایه خاگینه غافل نشوید؛ چراکه ممکن است آرد به سرعت گلوله شود. مایه به‌دست‌آمده درنهایت باید کاملا صاف و یکدست بوده و بافتی مشابه فرنی داشته باشد. بنابراین اگر کمی شل‌تر از حد معمول بود، مقداری دیگر آرد به آن بیفزایید و خوب هم بزنید.
  4. در مرحله بعد از طرز تهیه این دسر راحت برای مهمانی کف یک ماهیتابه متوسط را با مقداری روغن چرب نموده و منتظر بمانید تا کمی روی شعله ملایم گاز گرم شود. سپس نصف مایه خاگینه را کف ماهیتابه بریزید و درب آن را قرار دهید تا خاگینه کمی خودش را بگیرد.
  5. پس‌ از گذشت این مدت مغزهای آجیل مورد نظرتان را به مقدار دلخواه روی مایه بریزید. روی مغزها نیز پودر گل‌محمدی، پودر پسته و پودر دارچین ریخته و باقی مایه را روی مواد درون ماهیتابه بریزید. درب ماهیتابه را قرار داده و بعد از گذشت چند دقیقه که خاگینه خودش را گرفت، آن را برگردانید تا سمت دیگر خاگینه نیز برشته و سرخ شود.
  6. پس‌ از سرخ شدن خاگینه، آن را از ماهیتابه خارج نکنید و منتظر بمانید تا به مدت 15 دقیقه دیگر در ماهیتابه باقی بماند. توجه داشته باشید که طی این مدت باید درب ماهیتابه را قرار دهید تا خاگینه نرم شود.
  7. در ادامه پس‌ از گذشت این مدت، روی خاگینه را با گل‌محمدی، پودر نارگیل و پودر پسته تزئین کنید. شهد سرد شده را روی خاگینه تبریزی بریزید و اجازه دهید که شهد کاملا به خورد دسر برود. درنهایت خاگینه را به شکل دلخواه خود برش بزنید و به‌همراه چای، قهوه یا بستنی میل کنید.

بیشتر بخوانید:

خاگینه تبریزی

تارت گیلاس

یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین انواع دسر ساده و کم هزینه با بیسکویت پتی بور که امروزه در سراسر دنیا بسیار محبوب شده است، تارت گیلاس محسوب می‌شود. بافت ترد و خوشمزه تارت گیلاس موجب شده تا این نوع دسر بیش‌ از هر نوع دسر دیگری در دنیا پرطرفدار باشد. بنابراین اگر به‌دنبال یک دسر راحت برای مهمانی هستید که توجه تمام افراد را به خود جلب کند، تارت گیلاس بهترین گزینه برایتان خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه تارت گیلاس

  • بیسکویت پتی بور 3 بسته
  • گیلاس یا مربا گیلاس به میزان لازم
  • ژله توت‌فرنگی یا آلبالو 1 بسته
  • پنیر ماسکارپونه 1 عدد
  • خامه صبحانه 300 گرم
  • کره 200 گرم
  • پودر ژلاتین 2 قاشق غذاخوری
  • پودر قند 5 قاشق غذاخوری
  • وانیل 1 قاشق غذاخوری
  • آب سرد 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه تارت گیلاس

  1. در مرحله اول از تهیه این دسر باکلاس برای مهمانی ابتدا باید بیسکویت‌های پتی بور را با غذاساز یا گوشت‌کوب دستی به‌طور کامل پودر کنید. کره را نیز روی بخار ذوب نموده و با بیسکویت‌ها ترکیب نمایید.
  2. سپس ترکیب حاصل شده را با دست ورز دهید تا مواد به‌خوبی مخلوط شوند. در ادامه خمیر تارت گیلاس آماده ریختن در قالب است. به‌همین منظور کف قالب را با روغن چرب نموده و خمیر را روی آن قرار دهید. سپس با نوک انگشتانتان روی تمام بخش‌های قالب خمیر را پخش کنید. همچنین شما می‌توانید از ته لیوان یا گوشت‌کوب نیز برای پهن کردن خمیر کمک بگیرید.
  3. سپس قالب مورد نظر را در یخچال بگذارید تا خمیر سفت شود. در همین حین برای تهیه ژلاتین اقدام کنید. برای انجام این کار ژلاتین را به‌همراه 3 قاشق غذاخوری آب سرد ترکیب نموده و چند دقیقه منتظر بمانید تا حالت اسفنجی پیدا کند. سپس ژلاتین را روی بخار کتری قرار دهید تا به روش بن ماری کاملا در آب حل شود.
  4. در مرحله بعد از تهیه این دسر ساده و سریع یخچالی، پنیر را با همزن بزنید و به آن خامه و پودر قند اضافه کنید. مواد تارت را هم بزنید تا به میزان لازم فرم بگیرد. وانیل و ژلاتین را نیز با سایر مواد مخلوط نموده و مجدد هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.
  5. در ادامه نصف مواد تهیه شده را روی خمیر بیسکوییتی بریزید و برش‌های گیلاس یا مربا گیلاس را روی آن قرار دهید. مجدد یک لایه از مواد پنیر پنیری را روی میوه‌ها ریخته و درنهایت تارت را به مدت 1 ساعت درون یخچال قرار دهید تا کمی سفت شود.
  6. در آخرین مرحله از تهیه این دسر راحت برای مهمانی پس‌ از اینکه لایه پنیری تارت خودش را گرفت، باید ژله آلبالو را آماده نموده و یک لایه از آن روی تارت بریزید. سپس تارت گیلاس را برای چند ساعت دیگر مجدد درون یخچال قرار دهید تا ژله ببندد. پس‌ از گذشت این مدت تارت گیلاس را از یخچال خارج و آن را با چند عدد گیلاس تزئین کنید.

بیشتر بخوانید:

تارت گیلاس

کرامبل توت فرنگی

یکی از انواع دسر ساده با نشاسته که به‌دلیل استفاده کم از آرد و شکر بسیار محبوب است، کرامبل توت‌فرنگی محسوب می‌شود. کرامبل از دسته کیک‌های روکش‌داری بوده که روکش آن با آرد و کره تهیه شده و روی میوه موردنظر ریخته می‌شود. این دسر خوشمزه برای مهمانی دوستانه یا خانوادگی بسیار مناسب است و طرز تهیه ساده و سریعی دارد. همچنین فراموش نکنید که کرامبل توت‌فرنگی یکی از خوشمزه و درعین‌حال ساده‌ترین خوراکی‌ها در لیست انواع دسر محسوب می‌شود که معمولا اغلب افراد طرفدار آن هستند.

مواد لازم برای تهیه کرامبل توت‌ فرنگی

  • توت‌فرنگی 2 لیوان
  • نشاسته ذرت 2 قاشق چای‌خوری
  • آرد سفید یک‌ونیم لیوان
  • شکر سه چهارم لیوان
  • بیکینگ‌پودر 1 قاشق چای خوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل 1 قاشق چای‌خوری
  • کره 100 گرم

طرز تهیه کرامبل توت‌ فرنگی

  1. به‌منظور تهیه این دسر راحت برای مهمانی ابتدا فر را روشن نموده و در دما 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا به‌مرور گرم شود. در همین حین آرد را به همراه بیکینگ‌پودر، وانیل و نمک در یک کاسه بریزید و آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.
  2. سپس مواد را الک نموده و کره سرد را به آن‌ها اضافه کنید. برای مخلوط کردن کره از نوک انگشتانتان استفاده کنید؛ چراکه نباید گرما دستتان به مواد دسر منتقل شود. درنهایت نیز نصف شکر را به مخلوط اضافه نموده و به‌خوبی مواد را هم بزنید تا شکر حل شود.
  3. در ادامه تهیه این دسر راحت برای مهمانی ظرف مورد نظر را کمی چرب کنید و مقداری از ترکیبی که در مرحله قبل درست کرده بودید کف آن بریزید. سپس با پشت لیوان یا گوشت‌کوب دستی، ترکیب موجود در کف ظرف را به‌خوبی صاف و یکدست کنید.
  4. سپس برای تهیه لایه میانی، توت‌فرنگی‌ها را با آب و نمک بشویید و به قطعات ریز خرد کنید. به آن‌ها نشاسته ذرت و باقی‌مانده شکر را اضافه نموده و هم بزنید. ترکیب به‌دست آمده را روی مواد بیسکوییتی درون ظرف به‌صورت یکدست بریزید، به‌گونه‌ای که تمام ظرف پر شود.
  5. ‌در مرحله بعدی مابقی مخلوط کره و آرد را با دست روی توت‌فرنگی‌ها بپاشید؛ اما نیازی به صاف کردن نخواهد بود. ظرف موردنظر را به مدت 30 الی 45 دقیقه در فر بگذارید تا پخته شود.
  6. در 5 دقیقه پایانی پخت، گریل فر را روشن کنید تا لایه رویی کرامبل ترد و طلایی شود. درنهایت شما می‌توانید کرامبل توت‌فرنگی را به‌همراه بستنی وانیلی و به‌صورت گرم یا سرد سرو کنید.

کرامبل توت‌ فرنگی

سخن پایانی

سرو دسر در کنار غذای اصلی برای مهمانی بسیار جذاب و بوده و می‌تواند حتی باعث غافل‌گیری مهمانان شما شود. همان‌طورکه می‌دانید برای تمام افراد با ذائقه‌های مختلف دسرهای زیادی وجود دارد که شما به انتخاب خود می‌توانید هریک از آن‌ها را تهیه و در میز پذیرایی خود قرار دهید. در این مطلب سعی کردیم به معرفی چند دسر راحت برای مهمانی که محبوب و پرطرفدار نیز هستند، بپردازیم. تهیه هریک از این دسرها زمان زیادی را از شما نخواهد گرفت و شما می‌توانید در مدت زمان نسبتا کوتاهی آن‌ها را در کنار پیش‌غذا و غذا اصلی تهیه نمایید. همچنین به یاد داشته باشید که تهیه دسرهای خوشمزه و تازه، حال‌وهوا جدیدی را به دورهمی‌ها و مهمانی‌های شما خواهد بخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا