غذای اصلی

برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار

انتخاب غذا برای وعده‌های صبحانه، ناهار و شام برای بسیاری از زنان خانه‌دار و شاغل امری دشوار است؛ اما داشتن یک برنامه غذایی هفتگی به‌شدت می‌تواند در مدیریت زمان کمک کند و آسودگی خاطر را فراهم نماید. یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها در طول روز این است که چه غذایی آماده کنند؟ درنتیجه داشتن یک برنامه غذایی هفتگی که دقیق و حساب‌شده باشد، می‌تواند شما را از سردرگمی و اتلاف وقت نجات دهد. اگر شما نیز به‌دنبال برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار هستید، تا انتها با این مقاله از مجله مامی کوکینگ همراه باشید.

فهرست محتوا

برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار برای صبحانه

صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی برای تامین انرژی بدن محسوب می‌شود. ازجمله چالش‌های اصلی بسیاری از افراد در وعده صبحانه، عدم تمایل برای خوردن آن و کمبود اشتها است؛ اما شما باید با تهیه برخی غذاها، یک صبحانه دل‌چسب و مقوی را برای خود تهیه کنید. در ادامه لیستی از مناسب‌ترین صبحانه‌هایی که می‌توانید در طول هفته آماده کنید را معرفی خواهیم نمود.

شنبه: پنکیک ساده

یکی از انواع کیک‌های ساده و خوشمزه که برای وعده صبحانه تهیه می‌شود، پنکیک است. پنکیک را می‌توانید در طعم و مزه‌های مختلف یا به‌صورت ساده تهیه و به‌همراه نوتلا یا انواع مرباهای دلخواه خود سرو کنید. پنکیک ازجمله صبحانه‌هایی بود که به‌سرعت آماده می‌شود و برای تهیه آن به مواد اولیه خاصی نیاز نخواهید داشت.

این نوع کیک برای صبحانه بسیار کاربردی بوده و می‌تواند تا ساعت‌ها شما را سیر نگه‌دارد. اگر می‌خواهید یک پنکیک با عطر و بوی به‌یادماندنی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه پنکیک ساده و فوری را مشاهده کنید.

طرز تهیه پنکیک ساده و فوری در تابه | صبحانه چی بخوریم؟

پنکیک ساده

یکشنبه: املت ایتالیایی

املت ایتالیایی یا فریتانا یکی دیگر از بهترین آیتم‌ها در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار محسوب می‌شود؛ چراکه شما می‌توانید به این املت هرچیزی که دم دست دارید را اضافه کنید. انواع املت‌ها به ویژه املت ایتالیایی به‌دلیل سرعت در پخت برای زمان‌هایی که وقت زیادی برای پخت‌وپز ندارید، بسیار مناسب خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه املت ایتالیایی

  • تخم‌مرغ 3 عدد
  • سینه مرغ نصف عدد
  • سیب‌زمینی 2 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی 1 عدد
  • قارچ 200 گرم
  • اسفناج 1 پیمانه
  • ذرت 3 قاشق غذاخوری
  • آویشن به میزان لازم
  • پنیر پیتزا به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه املت ایتالیایی

  1. در اولین مرحله باید ابتدا سینه مرغ را به‌همراه پیاز قاچ شده، نمک و فلفل درون قابلمه بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. سپس اجازه دهید که مرغ پخته شود. پس‌ از پخته شدن مرغ آن را از قابلمه خارج و تکه‌تکه کنید.
  2. سیب‌زمینی‌ها را نیز نگینی خرد کرده و درون ماهیتابه با مقداری روغن تفت دهید تا سرخ شود. سیب‌زمینی‌ها را پس‌ از سرخ شدن از ماهیتابه خارج نمایید. سپس پیاز را نگینی ریز خرد کرده و درون تابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود.
  3. در مرحله بعد قارچ اسلایس شده را اضافه کنید و با حرارت بالا تفت دهید. گوجه‌فرنگی را ریز را نیز خرد کرده و به قارچ بیفزایید. پس‌ از کمی تفت دادن ذرت، اسفناج خرد شده و مرغ پخته را اضافه نمایید و به‌خوبی تفت دهید. در انتها مقداری آویشن، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و هم بزنید تا تمام مواد به‌صورت یکدست مخلوط شوند.
  4. سپس تخم مرغ‌ها را درون کاسه با چنگال هم بزنید تا از حالت لخت لختگی خارج شود. سپس درون تابه و روی مواد بریزید و با قاشق خوب صاف کنید.
  5. پس‌ از اینکه تخم‌مرغ‌ها کاملا پخته شدند، روی آن‌ها مقداری پنیر پیتزا بریزید و به مدت چند دقیقه درون فر قرار دهید تا پنیر ذوب شود. درنهایت املت ایتالیایی را به‌همراه نان و سس دلخواه خود میل کنید.

املت ایتالیایی

دوشنبه: اوتمیل

اوت میل یا همان جو دوسر ازجمله صبحانه‌های رژیمی و مقوی بوده که می‌توانید به‌عنوان یک صبحانه سریع و یک وعده پروتئینی میل کنید. اوتمیل یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار محسوب می‌شود؛ چراکه بسیار سیرکننده بوده و علاوه‌بر لذیذ بودن، مغذی است. بنابراین برای افرادی که همواره به‌دنبال غذاهای رژیمی هستند، اوتمیل بهترین انتخاب در لیست غذای هفتگی خواهد بود.

این غذا در در کنار انواع میوه‌ها و مغزیجات و با طعم‌های متنوعی تهیه می‌شود. با توجه به‌سادگی و سریع بودن تهیه آن بسیاری از خانم‌های شاغل از این غذا استقبال می‌کنند. برای یادگیری نحوه تهیه اوتمیل، می‌توانید به مقاله طرز تهیه اوتمیل مراجعه کنید.

طرز تهیه اوتمیل ، یک صبحانه رژیمی و مقوی

اوتمیل

سه شنبه: مربا گل محمدی

مربا گل محمدی یک مربا اصیل ایرانی بوده که عطر و طعم بی‌نظیری دارد. این مربا در بین مردم ایران بسیار محبوب است؛ چراکه علاوه‌بر ظاهر زیبا و جذاب خود، خواص زیادی را برای سلامت به همراه دارد. مربا گل محمدی را می‌توانید با گل محمدی تازه یا خشک‌شده تهیه کنید.

شما می‌توانید با درست کردن مربا گل محمدی و قرار دادن آن در برنامه غذایی برای خانم های شاغل، یک صبحانه با عطر و طعم فوق‌العاده برای خانواده خود فراهم نمایید. برای آشنایی کامل با مراحل تهیه این مربا به مقاله طرز تهیه مربا گل محمدی مراجعه فرمایید.

طرز تهیه مربای گل محمدی با گل خشک و تازه به 2 روش

دمی گوجه

چهارشنبه: کرپ نوتلا شکلاتی با موز و توت فرنگی

یکی دیگر از آیتم‌ها در برنامه غذایی هفتگی برای تازه عروس، کرپ نوتلا شکلاتی با موز و توت‌فرنگی است. کرپ نوتلا را می‌توانید علاوه‌بر صبحانه، در عصرانه نیز میل کنید. کرپ‌ها نوعی پنکیک نازک هستند که با چند قلم مواد و به‌سادگی تهیه می‌شوند. کرپ نوتلا را می‌توان به عنوان یک صبحانه در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار قرار داد. در تهیه این صبحانه با استفاده از میوه‌هایی همچون موز، توت‌فرنگی و… به ترکیبی بی‌نظیر دست خواهید یافت.

مواد لازم برای تهیه کرپ نوتلا شکلاتی با موز و توت ‌فرنگی

  • آرد سه چهارم پیمانه
  • شیر 1 پیمانه
  • تخم‌مرغ 2 عدد
  • موز 2 عدد
  • توت‌فرنگی 5 عدد
  • کره ذوب شده 1/5 قاشق غذاخوری
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل نوک قاشق چای‌خوری
  • نوتلا به میزان لازم

طرز تهیه کرپ نوتلا شکلاتی به همراه موز و توت فرنگی

  1. ابتدا تمام مواد اولیه را در دمای محیط قرار دهید و صبر کنید تا هم‌دما شوند. سپس مواد لازم را با استفاده از پیمانه آشپزی یا لیوان دسته‌دار فرانسوی اندازه‌گیری نمایید.
  2. در مرحله بعد 2 بار آرد را الک کنید تا کاملا سبک شود. کره را نیز ذوب نمایید و درون یک کاسه آرد، تخم‌مرغ، کره ذوب شده، شیر، وانیل، نمک و شکر بریزید. سپس با همزن دستی یا برقی به مدت 2 دقیقه هم بزنید تا گلوله‌های آرد باز شوند و مواد یکدست شوند.
  3. یک تابه نچسب روی حرارت قرار دهید و با مقداری کره چرب کنید. حال با استفاده از ملاقه یا یک قاشق، لایه‌ای نازک از کرپ را درون تابه بریزید و پخش کنید. پس‌ از گذشت حدود 30 ثانیه آن را برگردانید تا طرف دیگر کرپ نیز پخته شود.
  4. درنهایت برای سرو کرپ نوتلا، باید هر ورق از کرپ تهیه شده را روی بشقاب قرار داده و به‌اندازه دلخواه روی آن نوتلا بریزید. سپس موز و توت‌فرنگی را روی کرپ خرد نمایید. کرپ را از وسط تا کنید و به یک سمت بیاورید تا آماده سرو شود.

کرپ نوتلا شکلاتی با موز و توت فرنگی

پنجشنبه: کیک فنجانی

یکی از اصلی‌ترین موارد در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار، کیک فنجانی است؛ چراکه این کیک‌ها را علاوه‌بر وعده صبحانه، می‌توانید به‌عنوان عصرانه نیز استفاده کنید. کیک فنجانی از انواع کیک‌های ساده بوده که معمولا در قابلمه و بر روی اجاق گاز تهیه می‌شود. شما می‌توانید این کیک‌ها را با طعم و اسانس‌های مختلف بپزید. تنوع در طعم، رنگ و شکل جالب این کیک‌ها باعث شده تا امروزه طرفداران زیادی را پیدا کند. معمولا انواع کیک‌های فنجانی در شیرینی‌پزی و قنادی‌ها پیدا می‌شود؛ اما اگر قصد دارید این کیک را در خانه تهیه کنید، توصیه می‌کنیم مقاله طرز تهیه کیک فنجانی در قابلمه را مطالعه کنید.

طرز تهیه کیک فنجانی در قابلمه | کاپ کیک بدون فر

کیک فنجانی

جمعه: کاچی

اگر به‌دنبال صبحانه‌ای مقوی هستید که انرژی شما در طول روز تامین کند، کاچی بهترین انتخاب برایتان خواهد بود. کاچی یک صبحانه مناسب در لیست برنامه غذایی ماهانه است. این غذا با استفاده از طعم‌دهنده‌هایی همچون زعفران، گلاب و ادویه‌های مختلف آماده می‌شود. کاچی به بازیابی قوای جسمی جسمانی کمک می‌کند و برای افرادی که ضعف فیزیکی دارند، بسیار مناسب خواهد بود. این صبحانه خوشمزه در شهرهای مختلف ایران به روش‌های متنوعی طبخ می‌شود و حتی نام‌های مختلفی نیز دارد. همچنین این غذا به‌دلیل برخورداری از مواد اولیه مقوی، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. اگر شما نیز قصد تهیه کاچی را به‌عنوان وعده صبحانه دارید، می‌توانید به مقاله طرز تهیه کاچی مراجعه کنید.

طرز تهیه کاچی و فواید آن

کاچی

برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار برای ناهار

ناهار از دیگر وعده‌های اصلی غذای روزانه محسوب شده که باید حاوی ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشد. توجه داشته باشید غذایی که برای ناهار آماده می‌کنید، باید مواد لازم را به بدن برساند و مانع از افزایش وزن یا سوء تغذیه شود.

انواع خورشت‌ها و پلوهای ایرانی برای وعده ناهار بسیار مناسب هستند و از جمله موارد ضروری در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار محسوب می‌شوند. در ادامه برخی از غذاهایی که می‌توانید به‌عنوان نهار درطول هفته تهیه کنید را آماده کرده‌ایم.

شنبه: دمی گوجه

دمی گوجه از انواع غذاهای سنتی پرطرفدار و خوشمزه ایرانی بوده که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این غذا سرشار از آهن، کلسیم، منیزیم، پروتئین، کربوهیدرات، پتاسیم، مس، منگنز و… است. شما می‌توانید دمی گوجه را به‌دلیل راحتی و سرعت پخت، در برنامه غذایی هفتگی صبحانه ناهار شام خود قرار دهید. دمی گوجه شباهت بسیار زیادی به استانبولی دارد و با اسامی همچون دم‌پخت گوجه و کته گوجه نیز شناخته می‌شود.

اگر این غذای خوش‌عطر و خوش‌طعم را به‌درستی و با روش صحیح و اصولی تهیه کنید، یک وعده غذایی دل‌چسب برای شما خواهد بود. برای یادگیری روش پخت این غذا، مقاله طرز تهیه دمی گوجه مجلسی را مطالعه فرمایید.

طرز تهیه دمی گوجه مجلسی | ناهار کم هزینه و ساده

دمی گوجه

یکشنبه: ته چین آلو اسفناج

یکی دیگر از انواع غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار، ته چین آلو اسفناج است. این غذا با گوشت قرمز یا گوشت مرغ تهیه می‌شود و مزه بسیار خوبی دارد. همچنین شما می‌توانید آن را به‌صورت کاملا گیاهی و بدون گوشت قرمز و سفید آماده کنید. توصیه می‌کنیم ته‌ چین آلو اسفناج را علاوه‌بر قرار دادن در لیست برنامه غذایی، برای مهمانی و مجالس خود نیز طبخ کنید.

مواد لازم برای تهیه ته‌چین آلو اسفناج

  • برنج 3 پیمانه
  • اسفناج 1 کیلوگرم
  • مرغ 5 تکه
  • پیاز 2 عدد
  • زرده تخم‌مرغ 2 عدد
  • پیاز 2 عدد
  • سیر 4 حبه
  • آلو 1 پیمانه
  • ماست چکیده 6 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • برگ بو به میزان لازم
  • زردچوبه به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه ته ‌چین آلو اسفناج

  1. ابتدا برنج را بشویید و چندین‌بار آب درون آن بریزید. سپس با مقداری نمک برنج را خیس بیندازید. هسته آلوها را جدا و آن‌ها را در مقدار کمی آب خیس کنید. در صورت دلخواه می‌توانید از قیسی نیز استفاده نمایید.
  2. مرغ‌ها را به‌همراه مقداری روغن، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه سرخ کرده و سپس مقداری زعفران آب کرده و یک عدد پیاز خلال شده به آن اضافه کنید.
  3. برگ بو را به‌همراه یک استکان آب درون تابه بریزید و درب آن را قرار دهید تا با حرارت ملایم به مدت 1 ساعت پخته شود. سپس استخوان مرغ را بعد از پخت خارج و گوشت مرغ‌ها را خرد کنید.
  4. پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس درون ماهیتابه با مقدار کمی روغن سرخ کنید تا سبک و شیشه‌ای شود. سیرها را نیز پس‌ از پوست گرفتن به‌همراه پیازها تفت دهید تا عطر سیر خارج شود.
  5. اسفناج‌ها را بشورید و کمی خرد کنید. سپس به ترکیب پیاز و سیر اضافه نمایید و مجدد شروع به تفت دادن کنید تا آب اضافی اسفناج‌ها کشیده شود. درنهایت ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و برای تهیه مایع ته‌چین اقدام کنید.
  6. در مرحله بعد ابتدا ماست را درون کاسه بریزید و زرده‌های تخم‌مرغ را جدا کنید. مقداری زعفران درون کاسه بریزید و مواد درون آن را به‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید 1 قاشق غذاخوری گلاب نیز درون کاسه اضافه نمایید.
  7. در مرحله بعد برنج را روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید و سپس آبکش کنید. مقداری از برنج را درون مواد ته‌چین بریزید و هم بزنید. کف قابلمه موردنظر روغن بریزید تا داغ شود. سپس برنج زعفرانی را درون آن بریزید و با کفگیر به‌خوبی صاف کنید. اسفناج، آلو و مرغ را روی برنج ریخته و کمی فشار دهید. سپس برنج باقی‌مانده را روی مواد بریزید و سطح آن را صاف کنید.
  8. پس‌ از گذشت حدود 15 دقیقه مقداری کره با نصف استکان آب را روی حرارت قرار دهید تا کره ذوب شود.
  9. کره ذوب‌شده را روی برنج ریخته و حدود 45 دقیقه صبر کنید تا برنج دم بکشد و رنگ طلایی به خود بگیرد.
  10. درنهایت ته‌چین آلو اسفناج را در ظرف موردنظر خود برگردانید و با تزئین دلخواه سرو کنید.

ته چین آلو اسفناج

دوشنبه: خورشت کنگر

خورشت کنگر یکی از خورشت‌های فصلی بوده که علاوه‌بر طعم و عطر بسیار خوب خود، فواید بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. بنابراین شما با تهیه این خورشت می‌توانید از خواص ارزشمند آن بهره‌مند شوید. خورش کنگر معمولا با گوشت قرمز طبخ می‌شود؛ اما شما می‌توانید آن را با گوشت سفید نیز تهیه کنید. همچنین در بسیاری از مواقع بنابر ذائقه خود می‌توانید این خورش را به‌صورت بدون گوشت و کاملا گیاهی بپزید. وجود این خورشت در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار به‌دلیل فواید بسیار آن برای بدن است. برای اطلاع از مراحل تهیه این غذا سنتی و خوشمزه می‌توانید مقاله طرز تهیه خورش کنگر را مشاهده کنید.

طرز تهیه خورش کنگر خوشمزه و به روش سنتی

خورشت کنگر

سه شنبه: چلو ماهیچه

چلو ماهیچه یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که می‌توانید به‌دلخواه ماهیچه گوسفندی را با چلو ساده و زرشک یا مقداری باقالی و شوید سرو کنید. چلو ماهیچه ازجمله غذاهای بسیار مجلسی بوده که می‌توانید در مهمانی‌های خود نیز از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید برای تهیه چلو ماهیچه باید زمان زیادی را برای پخت در نظر بگیرید تا ماهیچه پخت و نرم شود. شما می‌توانید چلو ماهیچه را به‌صورت ساده و زعفرانی سرو نمایید. این غذای خوشمزه و اصیل به‌دلیل طعم خاص و فوق‌العاده خود طرفداران بسیاری دارد؛ اما برای ایجاد طعم خوش در آن، باید مهارت و فوت‌وفن لازم را برای پخت این غذا داشته باشید. برای یادگیری کامل نحوه پخت چلو ماهیچه می‌توانید به مقاله طرز تهیه چلو ماهیچه رستورانی به روش پسران کریم مراجعه کنید.

طرز تهیه چلو ماهیچه رستورانی به روش پسران کریم

چلو ماهیچه

چهارشنبه: کلم پلو

یکی از پلوهای بسیار معروف و خوشمزه شیرازی، کلم‌پلو است. شما می‌توانید این غذا را با گوشت چرخ‌کرده، گوشت قلقلی یا حتی مرغ تهیه کنید. کلم پلو طعم فوق‌العاده‌ای داشته و پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در برنامه غذایی هفتگی متنوع و خوشمزه خود بگنجانید. این غذا در شهرهای مختلف با مواد متنوعی طبخ می‌شود و دستورهای متنوعی دارد.

مواد اولیه برای تهیه کلم‌ پلو

  • برنج 4 پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده 500 گرم
  • سبزی کلم پلو 600 گرم
  • پیاز 2 عدد متوسط
  • کلم برگ سفید 1 عدد متوسط
  • آب‌لیمو 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه و روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کلم پلو

  1. برای تهیه این غذا ابتدا برنج را متناسب با نوع آن حدود 30 دقیقه در آب و نمک بخیسانید؛ اما توجه داشته باشید که زمان خیساندن برنج به تازگی برنج نیز وابسته است. هرچه برنج تازه‌تر باشد، نیاز به خیساندن کمتری خواهد داشت.
  2. در مرحله بعد پیازها را به‌صورت نگینی ریز خرد کرده، به همراه مقداری روغن در یک ماهیتابه بریزید و آن‌ها را تفت دهید تا طلایی شوند. سپس پیاز را از ماهیتابه خارج کرده و کناری قرار دهید.
  3. کلم برگ را به‌خوبی بشویید و سپس به‌صورت خلالی و یکدست خرد نمایید. مقداری روغن درون ماهیتابه ای که پیاز را در آن سرخ کرده بودید، بریزید. کلم‌های خردشده را درون تابه اضافه کنید و تفت دهید. برای‌ اینکه بوی کلم گرفته شود، مقداری زردچوبه به آن اضافه کرده و تفت دهید تا با کلم ترکیب شود.
  4. حرارت زیر ماهیتابه را کاهش دهید و درب تابه را چند دقیقه بگذارید تا کلم‌ها آب بیندازد. سپس آب لیموترش و مقداری نمک به ترکیب درون ماهیتابه اضافه کنید.
  5. سبزی کلم پلو را خرد کرده، به‌همراه پیازداغ به ماهیتابه اضافه کنید و مجدد مواد درون ماهیتابه را تفت دهید تا با یکدیگر ترکیب شوند. درنهایت تابه را ازروی حرارت برداشته و کناری قرار دهید.
  6. به‌منظور آماده‌سازی برنج ابتدا یک قابلمه را تا نیمه پر از آب کنید و مقداری نمک و زردچوبه درون آن بریزید. قابلمه را روی حرارت بالا گاز قرار دهید تا آب درون آن به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب، برنج خیس خورده را درون قابلمه بریزید. زمانی‌که اطراف دانه‌های برنج نرم و مغز برنج سفت بود، آن را آبکشی کنید.
  7. حال قابلمه‌ای که برای پخت کلم پلو در نظر گرفته‌اید را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن کف آن بریزید. سپس ته‌دیگ موردنظر خود را قرار دهید. یک لایه نازک از برنج را روی ته‌دیگ بریزید و روی آن را مقدار کمی از مخلوط کلم سرخ‌شده قرار دهید. به‌همین ترتیب تمام برنج و کلم سرخ شده را به‌صورت لایه‌لایه درون قابلمه بریزید؛ اما توجه داشته باشید که لایه آخر حتما باید برنج ساده باشد. بر روی درب قابلمه، دمکنی قرار دهید و صبر کنید تا برنج به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت دم بکشد.
  8. در حین دم کشیدن برنج، کوفته قلقلی‌ها را آماده کنید. برای درست کردن کوفته قلقلی‌ها، پیاز باقی‌مانده را با رنده ریز کرده و آب آن را با فشار دست خارج کنید. پیاز آب گرفته شده را همراه با گوشت چرخ کرده، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب کنید و حدود 15 دقیقه ورز دهید تا مایه کوفته قلقلی کاملا منسجم شود. درصورتی‌که مایه آن شل بود، مقدار کمی آرد اضافه کنید تا منسجم‌تر شود.
  9. پس‌ از آماده شدن مایه کوفته قلقلی‌ها، آن را حدود 20 تا 30 دقیقه در یخچال قرار دهید. پس‌ از سپری شدن این مدت مایع کوفته قلقلی را از یخچال خارج کنید و آن را به شکل کوفته‌های ریز شکل دهید. سپس آن‌ها را درون روغن سرخ کنید و کناری قرار دهید تا برنج دم بکشد.
  10. پس‌از دم کشیدن برنج آن را به‌آرامی درون قابلمه مخلوط کنید تا کلم و برنج کاملا یکدست شوند. سپس آن را درون دیس بکشید و برای تزئین کلم‌پلو از کوفته قلقلی‌های سرخ‌شده استفاده نمایید.

کلم پلو

پنجشنبه: قیمه لاپلو

قیمه لاپلو همان خورشت قیمه محبوبی است که به‌صورت مخلوط و مانند قاطی پلو تهیه می‌شود. خوشمزگی قیمه لاپلو به هل، دارچینی و به‌طورکلی ادویه‌هایی است که درون آن وجود دارند. قیمه لاپلو با رسپی‌های گوناگونی تهیه می‌شود. این غذا با گوشت قرمز یا گوشت مرغ طبخ می‌گردد؛ اما شکل سنتی و قدیمی آن با گوشت قرمز است. شما می‌توانید برای تنوع بخشیدن به غذاها این پلوی ساده و خوشمزه را در منوی غذای کارمندی خود قرار دهید. برای یادگیری کامل این غذا سنتی، مقاله طرز تهیه قیمه لاپلو را مطالعه کنید.

طرز تهیه قیمه‌ لاپلو (قیمه شاه‌ عباسی)، خوشمزه و مجلسی

قیمه لاپلو

جمعه: زرشک پلو با مرغ

زرشک پلو با مرغ از محبوبیت ویژه‌ای در میان ایرانیان برخوردار است. زرشک پلو از جمله غذاهای ساده اما پررمز و راز و خوشمزه ایرانی بوده که عطر و بوی برنج زعفرانی و مرغ آن، هوش از سر همه می‌پراند. این غذا ترکیبی لذیذ از برنج، زرشک، مرغ و زعفران است که به اشکال مختلف سرو می‌شود. برای تهیه زرشک پلو با مرغ باید نکات و فوت‌وفن‌های لازم این غذا را به‌طور کامل بدانید و هنگام طبخ آن‌ها را رعایت کنید. زرشک پلو با مرغ به‌دلیل خوشمزگی و سادگی در پخت، جایگاه به‌خصوصی در بین برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار دارد. اگر قصد تهیه زرشک‌پلو با مرغ را به‌عنوان وعده ناهار دارید، می‌توانید با مراجعه به مقاله طرز تهیه زرشک پلو با مرغ برای یادگیری کامل آن اقدام کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ | مجلسی و رستورانی

زرشک پلو با مرغ

برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار برای شام

شام سومین وعده غذایی بوده که در طول روز مصرف می‌کنیم. در بسیاری از فرهنگ‌ها این وعده غذایی بسیار مهم است؛ اما در بسیاری از رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود که برای حفظ سلامتی در وعده شام از غذاهای سبک استفاده کنید. درصورتی‌که زمان کافی برای پخت غذا ندارید؛ اما نمی‌خواهید وعده شام را از رژیم غذایی خود حذف کنید، برخی غذاهای نانی و سریع برای شما گزینه‌های مناسبی هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از غذاهای سبک اما مقوی برای وعده شام درطول هفته خواهیم پرداخت.

شنبه: خوراک کدو و گوجه فرنگی

خوراک کدو و گوجه‌فرنگی از محبوب‌ترین خوراک‌های گیاهی محسوب شده که در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار نیز جایگاه به‌خصوصی دارد. این غذا با ترکیبات بسیار متنوعی تهیه می‌شود و شما می‌توانید مواد اولیه دلخواه خود را به آن اضافه کنید. در زمان آشپزی لیست برنامه غذایی هفتگی خانگی، خوراک کدو و گوجه‌فرنگی ازجمله غذاهایی محسوب می‌شود که در زمان بسیار کمی تهیه خواهد شد. این خوراک معمولا به‌همراه نان سرو می‌شود؛ اما در صورت دلخواه می‌توانید آن را به‌همراه کته یا پلوی ایرانی نیز سرو کنید. برای مشاهده آموزش مرحله به مرحله تهیه این غذا، به مقاله طرز تهیه خوراک کدو و گوجه‌فرنگی مراجعه کنید.

طرز تهیه خوراک کدو و گوجه فرنگی به 2 روش

خوراک کدو و گوجه فرنگی

یکشنبه: تاس کباب

تاس‌ کباب یک خوراک بی‌نهایت خوشمزه بوده که در شهرهای مختلف متناسب با ذائقه و سلیقه افراد، از مواد اولیه متنوعی برای پخت آن استفاده می‌شود. این غذا در میان ایرانیان از محبوبیت خاصی برخوردار است. تاس‌ کباب شباهت زیادی به کباب دیگی دارد؛ اما در مواد اولیه کمی با یکدیگر متفاوت هستند. پخت آرام غذا باعث شده تا غذایی نرم و خوشمزه با بوی هوس برانگیز به وجود آید. با توجه به اینکه این غذا باید به‌آرامی و با حرارت ملایم پخته شود، ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا لعابدار و غلیظ شود. شما می‌توانید تاس کباب را متناسب با سلیقه خود با مواد غذایی مختلفی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه تاس کباب

  • گوشت راسته گوسفند 500 گرم
  • دنبه گوسفند 100 گرم
  • پیاز 2 عدد بزرگ
  • سیب‌زمینی 2 عدد
  • گوجه‌فرنگی 2 عدد
  • هویج 2 عدد
  • به 1 عدد
  • سیر 1 حبه
  • چوب دارچین 1 تکه
  • رب گوجه‌فرنگی 2 قاشق غذا خوری
  • پاپریکا 2 قاشق چای‌خوری
  • پودر تخم گشنیز نصف قاشق چای‌خوری
  • آبغوره 2 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه تاس کباب

  1. در مرحله اول از تهیه تاس کباب، ابتدا ادویه‌ها را کاملا با یکدیگر مخلوط کنید تا یکدست شوند و سپس آن‌ها را کناری قرار دهید.
  2. پیازها را پوست بگیرید و بعد از شستشو، به‌صورت حلقه‌های نازک و یکدست خرد نمایید. یک قابلمه مناسب بردارید و با روغن به خوبی کف آن را چرب کنید. پیازهای حلقه شده را کف قابلمه بچینید و مقداری از ادویه ترکیبی را روی پیازها بپاشید.
  3. گوشت را نیز خرد کرده و به‌صورت یکدست روی پیازها بچینید. مجددا مقداری از ادویه تهیه شده را روی گوشت‌ها بپاشید. دنبه را به‌همراه چوب دارچین و سیر روی گوشت قرار دهید.
  4. هویج را نیز پوست گرفته و به‌صورت حلقه‌ای خرد نمایید. سپس هویج‌ها را روی مواد به‌صورت یکدست بچینید و روی آن‌ها مقداری ادویه بریزید. گوجه‌فرنگی‌های حلقه شده را روی هویج ها بچینید. مجددا روی گوجه‌فرنگی‌ها نیز مقدار کمی ادویه بپاشید.
  5. حال سیب‌زمینی‌ها را پوست بگیرید و به‌صورت ورقه‌ای خرد کنید. سیب‌زمینی‌های ورقه شده را روی گوجه‌فرنگی‌ها بچینید و ار کمی ادویه بر روی آن استفاده کنید. به را نیز نیز پوست گرفته و به‌صورت ورقه‌های نازک خرد نمایید. سپس آن‌ها را روی سیب‌زمینی‌ها قرار داده و باقی‌مانده ادویه را روی آن‌ها بریزید.
  6. یک ماهیتابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید. پس‌ از داغ شدن روغن، رب گوجه‌فرنگی را درون تابه بریزید و به‌خوبی تفت دهید تا کاملا سرخ شود. زعفران دم کرده را به‌همراه نمک، فلفل سیاه و آبغوره درون تابه بریزید.
  7. در مرحله بعد ترکیب تهیه شده از رب گوجه‌فرنگی را روی مواد تاس‌ کباب بیفزایید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید که مواد با آب خودشان بپزند. توجه داشته باشید برای پخت تاس کباب حدود 3 الی 4 ساعت زمان لازم است.

تاس کباب

دوشنبه: الویه

ازجمله سالادهای بسیار معروف کشور روسیه که با دستورهای پخت متنوعی تهیه می‌شود، سالاد الویه است. سالاد الویه یکی از آیتم‌های مهم در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار محسوب می‌شود؛ چراکه در مدت زمان کوتاهی آماده شده و طرز پخت آن بسیار ساده است. شما می‌توانید با تهیه سالاد الویه، آن را در کنار نان باگت و نوشابه میل کنید و از مزه خوش آن در کنار عزیزان خود لذت ببرید. طرز تهیه این سالاد به‌شدت ساده بوده و نیاز به مهارت آشپزی نخواهد داشت. شما می‌توانید با پخت الویه، این غذای مقوی و جذاب را تا مدت‌ها درون یخچال نگهداری کنید. برای یادگیری کامل طرز پخت این غذا به مقاله طرز تهیه سالاد الویه ساندویچی مراجعه فرمایید.

طرز تهیه سالاد الویه ساندویچی با مرغ و کالباس

الویه

سه شنبه: کوکو سبزی با سیب زمینی

یکی دیگر از غذاهای مهم در آشپزی ایرانی، کوکوسبزی با سیب‌زمینی است که بسیار خوشمزه، مقوی و درعین‌حال کم‌هزینه محسوب می‌شود. در این غذا انواع سبزیجات معطر و مفید و برخی سبزی‌های محلی وجود دارند. کوکوسبزی با سیب‌زمینی شامل دستورهای پخت متفاوتی است. این غذا خوشمزه، ترکیبی از مواد کوکو سیب‌زمینی و انواع سبزیجات معطر بوده که بسیار لذیذ و بی‌نظیر خواهد بود. اگر در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار به‌دنبال غذایی هستید که با سرعت بالا آماده شود، کوکوسبزی با سیب‌زمینی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. برای آشنایی با مواد اولیه و دستور پخت این غذا از مقاله طرز تهیه کوکو سبزی با سیب‌ زمینی دیدن کنید.

طرز تهیه كوكو سبزي با سیب زمینی

کوکو سبزی با سیب زمینی

 چهارشنبه: کله جوش

کله جوش غذایی مقوی و پرطرفدار بوده و یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه دار محسوب می‌شود. کله جوش منبع غنی کلسیم بوده و مواد تشکیل‌دهنده آن کشک، نعنا و گردو هستند. طرز تهیه این غذا بسیار آسان و سریع بوده و شما می‌توانید در مواقعی که زمان کافی برای پخت شام را ندارید، از کله جوش کمک بگیرید.

مواد لازم برای تهیه کله جوش

  • کشک رقیق 2 لیوان
  • گردوی خرد شده 1 لیوان
  • سیر 3 حبه
  • پیاز 1 عدد
  • نعنا و پونه خشک 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه کله جوش

  1. در مرحله اول از طرز تهیه کله جوش ابتدا پوست پیازها را جدا کرده، آن‌ها را به‌خوبی بشویید و سپس به‌صورت نگینی خرد کنید. تابه موردنظر خود را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن درون آن بریزید. پیازها را به تابه اضافه کنید و سپس آن‌ها را تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند.
  2. در مرحله بعد پوست سیر را جدا کرده و آن‌ها را رنده کنید. سپس سیرهای رنده شده را به تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ سیر کاملا تغییر یابد.
  3. مغز گردو را به‌صورت ریز خرد نمایید و به همراه نعناع، پونه خشک، زردچوبه و فلفل سیاه به ترکیب پیاز و سیر درون ماهیتابه بیفزایید. به تفت دادن ادامه دهید تا خامی ادویه‌جات و گردوها گرفته شود.
  4. 1 الی 2 لیوان آب به مواد درون تابه اضافه کنید وسپس اجازه دهید که حدود 10 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
  5. در همین حین کشک را درون یک کاسه متوسط بریزید و به آن 1 لیوان آب اضافه کنید تا رقیق شود. اگر کشک رقیق شده کم‌نمک بود، به آن مقداری نمک اضافه کنید. سپس آن را به ترکیب درون ماهیتابه بیفزایید و مخلوط کنید.
  6. حرارت زیر تابه را ملایم‌تر کنید و زمانی‌که کناره‌های تابه ریز جوش زد، تابه را از روی حرارت بردارید. درنهایت کله جوش را در ظرف موردنظر خود بریزید و همراه نان خشک سرو کنید.

کله جوش

پنجشنبه: آش دوغ

آش دوغ در کنار آش‌هایی مانند آش رشته و آش جو ازجمله محبوب‌ترین آش‌های سنتی ایرانی محسوب می‌شود. این غذا در شهرهای مختلف کشور با روش‌های متنوعی پخت می‌شود. در برخی شهرها آش دوغ را به‌صورت آبکی تهیه می‌کنند و در برخی شهرها نیز این آش مانند آش شله قلمکار، کشدار و غلیظ است. در این آش از انواع سبزیجات، نخود، دوغ و برنج استفاده می‌شود. آش دوغ گزینه‌ای مناسب برای داشتن شامی به یاد ماندنی در کنار خانواده است. اگر تا به حال این غذا لذیذ و خوشمزه را امتحان نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه زودتر آن را آماده و نوش جان کنید. برای یادگیری طرز پخت این غذا از مقاله طرز تهیه آش دوغ بازدید کنید.

طرز تهیه آش دوغ :‌ آموزش پخت یک غذای سنتی، خوشمزه و اصیل ایرانی در منزل

آش دوغ

جمعه: کتلت مرغ با نخود

کتلت مرغ با نخود یکی دیگر از غذاهای خوشمزه ایرانی بوده و کم‌تر کسی پیدا می‌شود که این غذای خوشمزه جزو غذاهای مورد علاقه‌اش نباشد. در مواقعی که مقدار کافی گوشت قرمز در دسترس نیست یا علاقه‌ای به مصرف این نوع گوشت ندارید، می‌توانید کتلت را با گوشت مرغ تهیه کنید. کتلت مرغ با نخود ازجمله غذاهای ساده و فوری بوده که دارای دستورهای بسیار متنوعی است. این غذا به‌عنوان یک شام سبک شناخته می‌شود که می‌توانید در مدت زمان کوتاهی آماده کنید. برای یادگیری نحوه پخت این غذا می‌توانید مقاله طرز تهیه کتلت مرغ با نخود را مطالعه کنید.

طرز تهیه کتلت مرغ با نخود به روش ساده و فوری+نکات کلیدی

کتلت مرغ با نخود

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم جامع‌ترین برنامه غذایی هفتگی زنان شاغل و خانه‌ دار را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با استفاده از این لیست متنوع می‌توانید درطول هفته غذاهایی خوشمزه، لذیذ و درعین‌حال مقوی را برای خود و خانواده تهیه کنید. با تهیه این غذاها بیش‌ از پیش زمان مناسبی را جهت رسیدن به امور شخصی خود خواهید داشت. همچنین برخورداری از چنین برنامه غذایی باعث صرفه‌جویی در زمان، کاهش اضطراب و صرفه‌جویی در منابع مالی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا