کوکوغذای اصلی

طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

گیلان از لحاظ تنوع غذا بسیار معروف است. کوکوی گوشت و سبزیجات یکی از کوکوهای خوشمزه این شهر است که با روش‌های مختلفی می‌توانید آن را آماده کنید. ما در این مقاله از مجله آشپزی مامی کوکینگ، طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات را به صورت مرحله مرحله برای شما بیان کرده ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

مواد لازم برای پخت کوکوی گوشت و سبزیجات

  • ۲ عدد پیاز نگینی متوسط
  • ۲۰۰ گرم چرخ کرده
  • ۲ عدد سیب زمینی متوسط
  • یک عدد فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز
  • یک عدد هویج متوسط
  • ۴ یا ۵ عدد تخم مرغ
  • آویشن یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل قرمز به مقدار کافی

طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

مراحل تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

  1. ابتدا هویج را پوست گرفته و آن را به صورت نگینی ریز کنید. در ادامه سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید و بشویید. سپس سیب زمینی‌ها را اندازه هویج به صورت نگینی خرد کنید.
  2. در مرحله بعدی در یک تابه مقداری روغن ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سیب زمینی و هویج‌های خرد شده را در تابه ریخته و کمی تفت دهید. نیازی نیست سیب زمینی‌ها بسیار سرخ شوند، کمی رنگ آن‌ها تغییر کند کافی است.
  3. یک فلفل دلمه‌ای سبز یا قرمز را شسته و اجازه دهید خشک شود. در ادامه فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کرده و به سیب زمینی و هویج در تابه اضافه کنید. سپس مواد کلی را تفت دهید تا عطر آن‌ها را حس کنید. تابه را از روی حرارت بردارید، مواد را داخل ظرف جداگانه ریخته و اجازه دهید تا خنک شود.
  4. در مرحله بعدی یک پیاز با اندازه متوسط را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. در ادامه مقداری روغن را در یک تابه ریخته و بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. گوشت چرخ کرده و پیازهای نگینی شده را به طور همزمان داخل تابه بریزید و سپس تفت دهید. زمانی که گوشت چرخ کرده سرخ و پیاز‌ها طلایی شدند، مخلوط هویج، سیب زمینی و فلفل دلمه‌ای را بر روی آن‌ها بریزید و مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها یکی شود.
  5. در این مرحله نمک و فلفل سیاه را با اندازه کافی بر روی مواد بریزید و هم بزنید تا ترکیب شوند و ظاهر یکدستی به خود بگیرند. سپس تخم مرغ‌ها را داخل ظرف ریخته و هم بزنید تا حالت لختگی آن‌ها از بین برود و کمی پف کنند. نیاز است در این مرحله حجم تخم مرغ‌ها کمی زیاد شود. مقداری نمک و فلفل سیاه بر روی تخم مرغ‌ها بریزید و هم بزنید تا به طور کامل مخلوط شوند. حالا می‌توانید به دلخواه مقداری آویشن و کمی فلفل قرمز به تخم مرغ‌ها اضافه نمایید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا ادویه ‌ها به خوبی با تخم مرغ‌ها ترکیب شوند و عطر آن‌ها را احساس کنید.
  6. حالا نوبت آن رسیده مقداری از مواد داخل تابه را بر روی تخم مرغ‌ها ریخته و مخلوط کنید. همه مواد را ترکیب کنید و به داخل تابه برگردانید و خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. سپس مقداری روغن در یک قابلمه بریزید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود. در ادامه همه مواد را داخل قابلمه ریخته، حرارت را کم کرده، در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا کوکو به آرامی بپزد و آماده شود.
  7. زمانی که کوکو آماده شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید. حالا کوکو را به آرامی و به شکل قالبی از داخل قابلمه خارج کرده و یک ظرف جداگانه قرار دهید. در ادامه می‌توانید به دلخواه کوکو را برش دهید.
  8. در مرحله آخر طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات، به تزئین کردن غذا می‌رسیم. چند عدد کوکو را در ظرف مناسب بچینید و با نعناع و ریحان و چند عدد برش لیمو تازه تزئین کنید. حالا می‌توانید از طعم و عطر کوکوی گوشت و سبزیجات لذت ببرید. نوش جان

اگه فرصت آشپزی نداری، این غذاهای فوری رو امتحان کن: طرز تهیه 5 غذای دانشجویی سریع و آسان | غذای مجردی

طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات با فر

مواد لازم جهت پخت کوکوی گوشت و سبزیجات برای ۴ نفر:

  • هویج خرد شده یک عدد
  • پیاز خرد شده یک عدد
  • آب گوشت ½ فنجان
  • ذرت ½ فنجان
  • نخود فرنگی ½ فنجان
  • ۳ عدد سیب زمینی بزرگ
  • یک قاشق چای‌خوری سس ورستر شایر
  • ۸ قاشق غذاخوری کره
  • گوشت چرخ کرده ۶۸۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات با فر

  1. ابتدا نیاز است فر را روشن کنید و آن را بر روی دمای ۲۱۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. سیب زمینی‌ها را بشویید، پوست گرفته و به ۴ قسمت تقسیم کرده و به مدت ۲۰ دقیقه داخل آب جوش و نمک بر روی حرارت قرار دهید تا نرم شوند.
  2. در این زمان ۴ قاشق غذاخوری کره را داخل تابه بر روی حرارت متوسط آب کنید. در ادامه هویج و پیاز را اضافه کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا نرم شوند. سپس هویج، ذرت و نخود فرنگی را اضافه نمایید.
  3. در این مرحله باید گوشت چرخ خورده، نمک و فلفل را اضافه کنید. زمانی که گوشت کمی پخته شد، سس ورستر شایر و نصف لیوان آب گوشت را اضافه کرده و بدون اینکه در ظرف را بزارید اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم کاملاً بپزد. زمانی که نیاز بود، مقداری بیشتری آب گوشت اضافه کنید.
  4. در این مرحله نیاز است سیب زمینی‌ها را در یک کاسه له کرده و با کمی کره باقی مانده و مقدار کمی نمک و فلفل ترکیب کنید. حالا می‌توانید مخلوط گوشت را ته ظرف پیرکس مخصوص بریزید و سیب زمینی را بر روی مواد بریزید.
  5. در پایان کوکو را در مدت زمان ۳۰ دقیقه یا کمی بیشتر داخل فر بگذارید تا آماده شود و سطح آن رنگ قهوه‌ای به خود بگیرد. بعد از گذشت این مدت زمان و آماده شدن کوکوی گوشت و سبزیجات، آن را خارج کرده و برش دهید و سپس در ظرف جداگانه‌ای بریزید. کوکوی خوشمزه گیلانی شما آماده است. شما می‌توانید این غذا را با برنج یا نان سرو کنید. از طعم و عطر کوکوی گوشت و سبزیجات لذت ببرید. نوش جان

شام چی بپزم؟ طرز تهیه سیرابیج | غذای سنتی شمالی

طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

مهم‌ترین نکات طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات

  1. اگر از فر برای تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات استفاده می‌کنید، باید دمای آن ۲۱۰ درجه سانتی گراد یا ۴۰۰ درجه فارنهایت باشد.
  2. بهتر است کوکوی گوشت و سبزیجات شما بیش از حد سرخ نشود، زیرا طعم آن تلخ می‌شود.
  3. شما می‌توانید مقداری زرشک نیز را نیز به مواد طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات اضافه کنید. برای این منظور مقداری زرشک را به همراه تخم مرغ به مواد اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری زرشک می‌تواند کافی باشد.
  4. شما می‌توانید برای تزئین کوکوی از نعناع، شوید و ریحان تازه و همچنین چند عدد برش لیمو ترش استفاده کنید.

جمع‌بندی

ما در این مقاله طرز تهیه کوکوی گوشت و سبزیجات را به صورت مرحله مرحله برای شما بیان کردیم. این غذای محلی بسیار خوشمزه و لذیذ بوده و طرفداران بسیاری دارد. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد. برای دسترسی به طرز تهیه سایر غذاها، پیشنهاد می‌کنیم سری به بخش مقالات مجله آشپزی مامی کوکینگ بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا