آشپیش غذاغذای محلی

طرز تهیه آش دوغ :‌ آموزش پخت یک غذای سنتی، خوشمزه و اصیل ایرانی در منزل

انواع آش از غذاهای سنتی و خاطره­ انگیزی هستند که همواره جای خاصی در سفره ­های ایرانی داشته‌اند. از جمله این آش ­ها، آش دوغ است که در شهرهای مختلف مانند اردبیل، تبریز، رشت، شیراز و … به روش­های گوناگون طبخ می­ شود. به طور عمده، مواد تشکیل ­دهنده این آش در همه نقاط، سبزی، نخود، دوغ و برنج است. البته ممکن است در مناطقی از ایران در کنار این مواد از مواد دیگری مانند لوبیای سفید، لپه و بلغور گندم نیز استفاده شود. علاوه بر این، شیوه پختن هم در هر شهری متفاوت است. به طور مثال، در شهرهای شمالی این آش را رقیق ­تر نسبت به سایر نقاط درست می­ کنند. به هر جهت، در این نوشتار قصد داریم تا شما را با طرز تهیه آش دوغ آشنا کنیم تا بتوانید یک پیش ­غذای خوشمزه برای دورهمی ­های خانوادگی، سفره افطار یا مراسم ­های گوناگون داشته باشید. در ادامه همراه با مجله آشپزی مامی کوکینگ باشید.

مواد لازم جهت طرز تهیه آش دوغ

در آغاز مواد لازم و میزان آن را در جدول زیر بیان می­کنیم:

  • نخود                                      200 گرم
  • برنج نیم ­دانه یا آسیاب­ شده         200 گرم
  • سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز)   300 گرم
  • سیر رنده ­شده                           2 بوته
  • نعنای خشک ­شده                      50 گرم
  • نمک، ‌فلفل، زردچوبه                   به مقدار لازم
  • دوغ                                       2.5 لیتر
  • آب                                         به مقدار لازم
  • روغن                                      به مقدار لازم
  • تخم مرغ                                 1 عدد
  • آرد                                          به مقدار لازم

طرز تهیه آش دوغ

طرز تهیه آش دوغ

مراحل زیر را جهت درست کردن یک آش دوغ خوشمزه به خاطر بسپارید.

مرحله اول؛‌ آماده ­سازی حبوبات

قبل از شروع پختن آش، نخود را چندین ساعت در آب سرد خیس کنید. البته اگر این کار را از شب قبل انجام دهید بهتر است؛ زیرا باعث می­ شود نفخ نخود به طور کامل گرفته شود. سعی کنید هر دو ساعت یک­بار، آب نخود را عوض کنید. این کار باعث می­ شود نخودها سریع­تر بپزد و هضم آن نیز آسان­تر گردد. بعد از چندین ساعت خیساندن نخود، آن را با آب سرد آبکشی کنید.

مرحله دومِ؛‌ پخت برنج و نخود با هم

در این قسمت، نخودها را در قابلمه ریخته و چند لیوان آب به آن اضافه می­ کنید و اجازه می ­دهید تا با حرارت متوسط پخته شود. بعد از این­که نخودها از حالت سفتی درآمد برنجی را که از قبل با آب سرد شسته و کنار گذاشته بودید به آن اضافه کنید. نیاز به گفتن نیست که اگر از برنج ایرانی استفاده شود عطر و طعم ویژه­ ای به آش می ­دهد.

مرحله سوم؛‌ اضافه ­کردن سبزی

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ، بعد از نرم ­شدن برنج، سبزی ­ها را به قابلمه اضافه می­ کنید. اصلی ­ترین سبزی این آش، تره، جعفری و گشنیز است. در بعضی از مناطق از شوید و برگ سیر نیز برای معطر ساختن آن استفاده می ­شود. در این مرحله حتما از گذاشتن درب قابلمه خودداری کنید زیرا باعث تیره شدن آش می ­گردد. توجه داشته باشید که آش دوغ، به رنگ روشن بوده؛ به این خاطر از مقدار کمی از سبزی استفاده کنید.

مرحله چهارم؛‌ افزودن دوغ محلی

بعد از پخته­ شدن سبزی، دوغ را به محتویات قابلمه اضافه می­کنید. بهتر است از دوغ ­های محلی استفاده شود تا طعم خاص ­تری به آش­تان بدهد. در این مرحله، مدام آش را به هم بزنید تا دچار بریدگی نشود. برای این­که آش نبرد می ­توان از یک عدد تخم­ مرغ و کمی آرد استفاده کرد. آرد و تخم­ مرغ را کامل به هم بزنید تا به یک ترکیب یکنواختی برسید، آن­گاه آنها را به آش اضافه کنید. این نکته از نکات طلایی در طرز تهیه آش دوغ است که غفلت از آن در نتیجه کار تأثیر منفی می­ گذارد.

طرز تهیه آش دوغ خوشمزه

مرحله پنجم؛‌ اضافه کردن ادویه­ها

در این قسمت ادویه ­ها را به آش اضافه می­ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که چون دوغ موجود در آش، خود میزان بالایی از نمک دارد، آن را با احتیاط و به میزان کم استفاده کنید تا سبب شوری آش نگردد.

مرحله ششم؛ طبخ نهایی و آماده ­سازی جهت سرو غذا

بعد از حدود ۱۵ دقیقه که از حرارت ­دیدن دوغ گذشت و به اصطلاح، جا افتاده شد شعله را خاموش کنید. آش را در ظرف مناسبی بریزید و اگر تمایل داشتید برای تزیین آن از پیاز داغ یا نعناع داغ استفاده کنید. البته این کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. می ­توانید هم از آن صرف نظر کنید.

طرز تهیه آش دوغ ساده با برنج

کلام آخر طرز تهیه آش دوغ

هیچ چیز خوشایندتر از این نیست که در یک روز تعطیل در کنار خانواده و دوستان، لذت خوردن یک غذای اصیل ایرانی که در منزل طبخ شده است را تجربه کنید. یکی از این غذاهای اصیل ایرانی، آش دوغ است که در این مطلب شما را با طرز تهیه آش دوغ آشنا کردیم. پیشنهاد می­ کنیم این دستور پخت را برای هر چه بیشتر لذیذ شدن آش دوغ به کار ببرید.

مقالات بیشتری بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا